Новини УАІБ

24 листопада 2020

СРО та профоб’єднання фондового ринку звернулись до Президента з пропозицією провести публічне обговорення Концепції розвитку фондового ринку в Україні

У своєму зверненні ПАРД та УАІБ, які мають статус саморегулівних організацій, та об’єднання професійних учасників фондового ринку FIMA, НАПФА й Асоціація юристів фондового ринку запропонували надати оцінку регуляторних дій НКЦПФР за 2015-2020 роки, провести консультації з експертами науковцями і профільними об’єднаннями з доопрацювання Концепції та провести публічне обговорення Концепції із залученням національних і вітчизняних інвесторів та об’єднань ліцензіатів ринків капіталу.

Представники ринку відзначили, що останні шість років НКЦПФР активно та «публічно реформує» ринок капіталу. Однак, такі «реформи» призвели тільки до того, що підприємства реального сектору економіки наразі не можуть залучати ресурси на економічно вигідних умовах, а громадяни Українивикористовувати фінансові інструменти для підвищення якості накопичень, у тому числі пенсійних.

При цьому професійна спільнота зауважила, що за усі ці роки комунікації регулятора з фахівцями ринку капіталу та вітчизняними науковцями мали епізодичний та вибірковий характер, експертна думказдебільшого ігнорувалася, а результати розгляду пропозицій, наданих професійними об’єднаннями до законодавчих актів, не оприлюднювалися на офіційному веб-сайті НКЦПФР.

Також, об’єднання констатували, щоКонсультаційно-експертна рада, яка мала би розробляти рекомендації щодо політики на ринку цінних паперів та брати участь у підготовці й обговоренні проектів нормативно-правових актів, які розробляються і розглядаються НКЦПФР, до сьогодні не сформована, а Громадська рада при НКЦПФР – взагалі відсутня.

Натомість, нещодавно ринок дізнався зі ЗМІ, що Комісія розробляє Концепцію розвитку фондового ринку на найближчі три роки. І знову без залучення тих, кого вона безпосередньо стосується.

Зважаючи на те, що будь-яка реформа без участі ринку приречена, професійні об’єднання вважають, що такі підходи до реформування ринку не сприятимуть його ефективній розбудові та подальшому розвитку.

У той же час учасники ринку впевнені, що ефективний та сучасний фондовий ринок дійсно може і мусить зайняти спорожнілу нішу фондування реального сектору економіки та надавати інструменти громадянам України, у тому числі для пенсійних накопичень. Ринок готовий надати пропозиції, спрямовані на благо українського народу та вітчизняної економіки.


*****

Відбулося засідання Ради УАІБ

19 листопада 2020 року відбулося чергове засідання Ради УАІБ, у якому взяв участь член НКЦПФР О.Панченко. Засідання проходило у дистанційному режимі на платформі ZOOM.

Генеральний директор УАІБ А.Рибальченко ознайомив членів Ради з низкою законопроектів, що стосуються фондового ринку та пенсійного забезпечення, в обговоренні яких брали участь фахівці Асоціації. Головуючий Ради УАІБ Д.Леонов звернув увагу присутніх на проект змін до податкового законодавства. Йшлося на засіданні також про Концепцію розвитку фондового ринку на найближчі три роки, яка була анонсована Кабінетом міністрів. Члени Ради наголошували на необхідності ретельно моніторити розробку та проходження законопроектів щодо питань, які стосуються діяльності КУА/ІСІ та АНПФ/НПФ, та долучатися до робочих груп з підготовки законопроектів.

Члени Ради розглянули та схвалили Методику ренкінгування недержавних пенсійних фондів та Методику підготовки щомісячних аналітичних оглядів діяльності недержавних пенсійних фондів, які представила директор з міжнародних зв’язків - старший аналітик УАІБ А.Гаврилюк.

Рада доручила Дирекції провести апробацію Методики ренкінгування недержавних пенсійних фондів на базі звітних даних АНПФ-членів УАІБ за 3-й квартал 2020 року, а Методику підготовки щомісячних аналітичних оглядів НПФ на базі щоденних звітних даних АНПФ-членів УАІБ почати застосовувати за листопад 2020 року.

На засіданні Ради за участі О.Панченка обговорили питання щодо подання фінансової звітності на основі таксономії за МСФЗ у форматі іXBRL та доручили Дирекції підготувати та направити до НКЦПФР перелік питань, які потребують врахування при запуску Системи фінансової звітності (СФЗ), а також зазначити про необхідність роз'яснення шляхом проведення додаткових навчальних заходів для учасників ринку з питань реєстрації учасників, роботи Порталу СФЗ та програми з підготовки фінансової звітності за таксономією МСФЗ, валідації та подачі цієї фінансової звітності. Окрему увагу було приділено строкам подання фінансової звітності на основі таксономії за МСФЗ та можливості запровадження тестового режиму для річної звітності за 2020 рік у форматі іXBRL.

Наступне засідання Ради УАІБ заплановано на 17 грудня 2020 року


*****

У ВРУ зареєстровано та передано на розгляд профільного Комітету законопроєкт щодо  накопичувальної професійної пенсійної системи

У парламенті зареєстровано урядовий законопроєкт „Про внесення змін до деяких законодавчих актів України  щодо  накопичувальної професійної пенсійної системи”. 23 листопада його передано на розгляд Комітету з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів. Про це повідомляє сайт Верховної Ради.

Як зазначається у пояснювальні записці, законопроєктом №4408передбачається запровадити накопичувальну професійну пенсійну систему для окремих категорій осіб віком до 35 років (станом на 1 липня 2021) із числа зайнятих на роботах за Списком № 1 і Списком № 2 та деяких інших категорій осіб, які мають право на пільгове пенсійне забезпечення.

Особам, які не набудуть права участі в такій системі та які працюють (працювали) на роботах і посадах, що дають право на призначення пенсії на пільгових умовах, така пенсія призначатиметься на умовах, визначених законодавством. Крім того, для осіб до 35 років, які до дати запровадження сплати страхових внесків до накопичувальної професійної пенсійної системи набули не менше ніж третину необхідного стажу на роботах, які дають право на призначення пільгової пенсії, передбачається право на перерахування накопичених коштів до солідарної системи та призначення пенсії на пільгових умовах, визначених законодавством.

Джерелом фінансування пенсійних виплат із солідарної системи (до повного переходу на виплати з накопичувальної професійної пенсійної системи) та формування пенсійних активів у накопичувальній професійній пенсійній системі будуть страхові внески, які сплачуватимуться роботодавцями за рахунок підвищеної ставки єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування на заміну механізму відшкодування витрат на виплату і доставку пільгових пенсій.

Страхові внески за учасників накопичувальної професійної пенсійної системи, які надійдуть до Пенсійного фонду України, спрямовуватимуться ним до недержавних пенсійних фондів. Учасники самостійно вибиратимуть недержавний пенсійний фонд, до якого спрямовуватимуться такі внески (принцип „пенсійні кошти ходять за учасником”).

Законопроектом передбачається запровадити три професійні пенсійні програми: програма № 1 – дає право на отримання пенсійних виплат після досягнення віку 50 років (Список № 1); програма № 2 – дає право на отримання пенсійних виплат при досягненні 55 років (Список № 2; інші категорії осіб, які мають право на пенсію на пільгових умовах); програма № 3 – дає можливість добровільно набути право участі в накопичувальній професійній пенсійній системі на умовах, визначених у колективних договорах, угодах, та на отримання пенсійних виплат після досягнення 55 років.

Запровадження накопичувальної професійної пенсійної системи дасть змогу формувати заощадження (пенсійні активи), якими особа зможе скористатися при виході на пенсію (отримання періодичної пенсійної виплати)  до досягнення загального пенсійного віку, за дотриманням умови щодо необхідної тривалості зайнятості на певних роботах і загального страхового стажу.

Надійність збереження накопичених коштів учасника накопичувальної професійної пенсійної системи забезпечуватиметься посиленими вимогами до недержавних пенсійних фондів, які для надання послуг у системі повинні пройти авторизацію, а також посиленим наглядом і контролем за їхньою діяльністю, що здійснюватиметься відповідними державними органами.

У разі запровадження накопичувальної системи загальнообов’язкового державного пенсійного страхування (ІІ рівня) вимоги до недержавних пенсійних фондів поширюватимуться і на накопичувальну професійну пенсійну систему.


*****

Уряд затвердив перелік пріоритетних для держави інвестиційних проектів

Уряд затвердив перелік пріоритетних для держави інвестиційних проектів на період до 2023-го року. До переліку увійшло близько 100 проектів, зокрема у сферах охорони здоров’я, енергетики, транспорту, культурної та туристичної інфраструктури, спортивної інфраструктури, наукової та освітньої інфраструктури, переробної промисловості, поводження з відходами, природоохоронної сфери, надання послуг поштового зв’язку, повідомляє Урядовий портал.

Як зазначив Міністр розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України Ігор Петрашко, формування уніфікованого Переліку дозволить ефективно використовувати ресурси держави та бізнесу з метою досягнення найкращого результату - зростання економіки, залучення інвестицій, наповнення бюджетів, створення робочих місць.

Так, було отримано близько 600 пропозицій щодо включення до цього переліку від центральних та місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, а також державних підприємств. Після проведення їх скрінінгу з урахуванням масштабності, впливу на соціально-економічний розвиток країни/регіону, мультиплікаційного ефекту від реалізації, ступеню розробки/впровадження до Переліку увійшло близько 100 інвестиційних проектів.

Такі проекти можуть бути реалізовані із залученням інвестора, зокрема на умовах державно-приватного партнерства, міжнародної технічної допомоги або за рахунок кредитних коштів та бюджету.


*****

НКЦПФР оприлюднила дані про розвиток

фондового ринку України протягом січня-вересня 2020 року

Реєстрація випуску цінних паперів

Загальний обсяг випусків емісійних цінних паперів, зареєстрованих Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку у січні-вересні 2020 року, становив 86,5 млрд грн, що більше на 14,94 млрд грн порівняно з відповідним періодом 2019 року (71,56 млрд грн).

Протягом січня-вересня 2020 року Комісією зареєстровано 48 випусків акцій на суму 23,53 млрд грн. Порівняно з аналогічним періодом 2019 року обсяг зареєстрованих випусків акцій зменшився на 20,5 млрд грн.

Серед значних за обсягом випусків акцій, які суттєво вплинули на загальну структуру зареєстрованих випусків акцій у вересні 2020 року, зареєстровано: випуски ПАТ «Державний експортно-імпортний банк України»  на суму 6,84 млрд грн та АТ «Перший Український Міжнародний Банк» на суму 4,78 млрд грн.

Протягом січня-вересня 2020 року Комісія зареєструвала 67 випусків облігацій підприємств на суму 28,86 млрд грн. Порівняно з аналогічним періодом 2019 року обсяг зареєстрованих випусків облігацій підприємств збільшився на 21,17 млрд грн.


Реєстрація випусків цінних паперів інститутів спільного інвестування

Протягом січня-вересня 2020 року обсяг випусків інвестиційних сертифікатів пайових інвестиційних фондів, зареєстрованих Комісією, становив 3,64 млрд грн, що більше на 151 млн грн порівняно з даними за аналогічний період 2019 року.

Обсяг випусків акцій корпоративних інвестиційних фондів, зареєстрованих регулятором за цей період, становив 28,88 млрд грн, що більше на 13,05 млрд грн порівняно з даними за аналогічний період 2019 року.

Кількість внесених в ЄДРІСІ корпоративних інвестиційних фондів та пайових інвестиційних фондів з початку року за станом на 30.09.2020 дорівнювала 231 інститут спільного інвестування, серед них:

220 корпоративних інвестиційних фондів;

31 пайовий інвестиційний фондв

За вересень 2020 року з ЄДРІСІ не вилучено жодного пайового та корпоративного інвестиційного фонду.


Діяльність організаторів торгівлі

За результатами торгів на організованому ринку протягом січня-вересня 2020 року обсяг біржових контрактів з цінними паперами склав 239 млрд грн.

Протягом січня-вересня 2020 року порівняно з даними аналогічного періоду 2019 року обсяг біржових контрактів з цінними паперами на організаторах торгівлі збільшився на 3,14% (січень-вересень 2019 року – 231,81 млрд грн).

Найбільший обсяг торгів за фінансовими інструментами на організаторах торгівлі протягом цього періоду зафіксовано з ОВДП – 234,7 млрд грн (98,18% від загального обсягу біржових контрактів на організаторах торгівлі протягом січня-вересня поточного року).

На біржовому ринку протягом січня-вересня 2020 року спостерігалася консолідація торгівлі цінними паперами на двох фондових біржах «Перспектива» та «ПФТС», що становило 99,67% вартості біржових контрактів.

Обсяг біржових контрактів з цінними паперами протягом січня-вересня 2020 року

на організаторах торгівлі на вторинному ринку становив 99,9% від загального обсягу біржових контрактів протягом зазначеного періоду.

 

Детальніша інформація на сайті НКЦПФР.


*****

Уряд погодив законопроєкт щодо внесення змін до Кодексу України
з процедур банкрутства

Для досягнення стратегічної мети входження України до провідної двадцятки країн світу за умовами ведення бізнесу необхідно покращувати показники, зокрема, у сфері банкрутства (відновлення платоспроможності). У зв’язку з цим Кабінет Міністрів погодив законопроєкт «Про внесення змін до Кодексу України з процедур банкрутства», розроблений Мін’юстом з метою удосконалення положень цього Кодексу в частині усунення технічних неузгодженостей та суперечностей. Про це повідомила заступник Міністра юстиції Валерія Коломієць.

Кодекс України з процедур банкрутства набрав чинності 21 квітня 2019 року. За словами В.Коломієць, це перший за часи незалежності держави комплексний документ, що врегульовує процедурні питання банкрутства. Кодекс містить багато положень, що перекликаються зі світовими стандартами.

Як зазначила заступниця Міністра юстиції, Кодекс містить раціональні новели, що оптимізують процедуру банкрутства та закривають наявні законодавчі прогалини. Крім того, цим документом врегульовано принципово нову для України процедуру відновлення платоспроможності фізичних осіб.

Вона також повідомила, що під час розробки нормативно-правових актів, необхідних для впровадження Кодексу в дію, та практичного застосування його положень виявлено низку технічних неузгодженостей, недоліків та суперечностей, що потребують усунення.


Так, серед іншого, законопроєктом «Про внесення змін до Кодексу України з процедур банкрутства» пропонується:

  • узгодити положення Кодексу, привести їх у відповідність до Господарського процесуального кодексу України, законів України «Про запобігання корупції», «Про управління об’єктами державної власності», «Про судовий збір», «Про органи та осіб, які здійснюють примусове виконання судових рішень і рішень інших органів»;
  • уніфікувати, усунути розбіжності у термінології в усьому тексті Кодексу;
  • запровадити зміни, пов’язані із впровадженням автоматизованої системи «Банкрутство та неплатоспроможність»;
  • удосконалити порядок відбору арбітражних керуючих у справах про банкрутство;
  • установити чіткі строки для погашення вимог кредиторів та усунути можливість зловживань з боку арбітражного керуючого;
  • врегулювати питання поводження з майном банкрута після закриття провадження у справі про банкрутство.

За словами В.Коломієць, внесення змін, запропонованих проєктом Закону, усуне протиріччя між чинними положеннями Кодексу та забезпечить єдиний підхід в їх розумінні та застосуванні, а також дозволить усунути перепони, які унеможливлювали застосування цього Кодексу на практиці. Приведення чинного законодавства до сучасних реалій та світових тенденцій має позитивно відобразитись на економіці та інвестиційному кліматі в державі.


*****

Відбулось чергове засідання Ради з питань запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом

Згідно повідомлення Держфінмоніторингу, 20 листопада у форматі відеоконференції відбулося десяте засідання Ради з питань запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення.

Представники основних профільних державних та правоохоронних органів, задіяних у системі боротьби з відмиванням злочинних доходів, а також народні депутати Україниобговорили результати та недоліки  другого Звіту про прогрес України (Рекомендації 6, 7, 15, 28, 33) за результатами 5-го раунду оцінки Комітетом MONEYVAL (матеріали).

Крім того, розглянуто результати засідань та перспективні питання для обговорення на Робочих групах з розгляду проблемних питань суб’єктів первинного фінансового моніторингу – банківських та небанківських установ, та з питань запобігання та протидії фінансуванню розповсюдження ЗМЗ (матеріали).

Водночас, члени Ради (суб’єкти державного фінансового моніторингу) проінформували присутніх про стан приведення нормативно-правових актів у сфері ПВК/ФТ у відповідність до Закону України «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення».


*****

Податківці викрили шахрайську схему на ринку цінних паперів

Як повідомила Пресслужба Державної податкової служби України, податківці викрили шахрайську схему на позабіржовому ринку цінних паперів на суму більше 21 млн гривень.

У результаті аналізу та моніторингу операцій з цінними паперами встановлено, що низкою суб’єктів господарської діяльності проведено операції з  купівлі-продажу акцій в документарній формі. При цьому їх реєстрацію було скасовано ще в 2009 році рішенням Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку.

За матеріалами аналітичного дослідження, зібраними управлінням  боротьби з відмиванням доходів, одержаних злочинним шляхом, ГУ ДПС у Запорізькій області, вбачаються правопорушення за ознаками, передбаченими статтями 209, 212 КК України.

Наразі ГУ ДФС у Запорізькій області вживаються заходи з порушення кримінального провадження  та зупинення обігу «сміттєвих» цінних паперів.

Інформацію про факти зловживання на ринку цінних паперів направлено до Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку для відповідного реагування.


*****

Комітет з питань економічного розвитку рекомендує прийняти за основу проєкт Закону «Про саморегулювання господарської та професійної діяльності»

Комітет з питань економічного розвитку у четвер, 19 листопада, на своєму засіданні розглянув у першому читанні проєкт Закону «Про саморегулювання господарської та професійної діяльності» (№ 4221).

Законопроєктом пропонується встановити: загальні засади саморегулювання господарської та професійної діяльності, його завдання та принципи; правові й організаційні основи створення, набуття та припинення статусу саморегулівних організацій, вимоги, яким повинна відповідати така організація; добровільність членства суб’єктів у саморегулівній організації; особливості здійснення контролю саморегулівної організації за дотриманням її членами статуту, правил організації та відповідальність за їх порушення; основи державного регулювання та державного контролю у сфері саморегулювання господарської та професійної діяльності; гарантії незалежності та захисту прав саморегулівних організацій.

За результатами обговорення члени Комітету прийняли рішення внести законопроєкт на розгляд Верховної Ради, рекомендувати включити його до порядку денного та за результатами розгляду у першому читанні прийняти за основу.


*****

Міністр фінансів спрогнозував падіння ВВП України за підсумками 2020 року

Прогноз падіння валового внутрішнього продукту (ВВП) України до кінця 2020 року відповідатиме очікуваному на початок цього року рівню - нижче за 5%. Про це заявив в ході щорічних зборів Європейської Бізнес Асоціації Міністр фінансів Сергій Марченко.

"Попри те, що цей рік складний за всіма параметрами і економічна динаміка складна не тільки в нашій країні. Наша країна знаходиться в нижній медіані груп держав, які постраждали. Є надії, що прогноз падіння ВВП буде відповідати тим прогнозним показникам, які ми закладали на початку року. Це буде менш як 5%. Зараз є всі підстави очікувати таку динаміку", - сказав він.

За його словами, 2020 рік був для економіки України складним, але наша країна не зазнала тих потенційних втрат, які могла б понести.

 

Випуск підготовлено за повідомленнями Інтернет-ресурсів та власною інформацією

Основні цифри
Всього компаній-членів284на 17.11.24
Кількість КУА278на 17.11.24
Кількість адміністраторів НПФ16на 17.11.24
Кількість ІСІ1819на 17.11.24
Кількість НПФ*53на 17.11.24
Кількість СК*1на 31.08.24
Активи в управлінні КУА, млн грн659 602на 31.08.24
Активи НПФ в адмініструванні, млн грн3 173на 31.08.24