Новини УАІБ
УАІБ вважає, що законопроект «Про внесення змін до деяких законів України
щодо визначення кваліфікованих інвесторів» потребує суттєвого доопрацювання
Українська асоціація інвестиційного бізнесу підготувала зауваження до законопроекту «Про внесення змін до деяких законів України щодо визначення кваліфікованих інвесторів», запропонованого НКЦПФР.
В Асоціації вважають, що він не відповідає політиці уряду України, яка спрямована на дерегуляцію, спрощення дозвільних процедур та сприяння залученню в країну інвестиційних ресурсів, а також суперечить Директивам ЄС.
Свої зауваження та пропозиції щодо законопроекту УАІБ направила до НКЦПФР, Кабінету міністрів України, Мінекономрозвитку, Мінюсту та Держслужби України з питань регуляторної політики та розвитку підприємництва і готова долучитися до його доопрацювання.
Підтримуючи ідею впровадження поняття “кваліфікований інвестор» у законодавство України, Асоціація одночасно наголошує, що метою виокремлення такого класу інвесторів має бути спрощення умов доступу кваліфікованих інвесторів до інструментів фондового ринку, які приватно розміщуються, активізація процесів залучення капіталу для фінансування реального сектору економіки через використання цінних паперів.
Директивами 2003/71/ЄС про проспект емісії від 02.11.2003р. та 2010/73/ЄС від 24.11.2010р., для гармонізації з якими розроблений Проект, встановлені правила щодо надання інвесторам (в першу чергу роздрібним) детальної інформації про цінні папери, які пропонується для продажу. В той же час ці Директиви визнають, що окремі категорії інвесторів є більш обізнаними та такими, що можуть самостійно оцінювати потенційні ризики та приймати інвестиційні рішення. Саме для таких інвесторів Директиви пропонують спрощений порядок інформування про випуск цінних паперів, знімають вимогу щодо реєстрації та публікації проспекту емісії цінних паперів, які приватно розміщуються серед кваліфікованих інвесторів. При цьому законодавство ЄС не встановлює додаткових обмежень на обіг таких цінних паперів.
Експерти УАІБ звертають увагу, що з 1 липня 2012 року набули чинності зміни до законодавства ЄС, відповідно до яких з Директиви 2003/71/ЄС про проспекти емісії цінних паперів було виключено вимоги про необхідність реєстрації кваліфікованих інвесторів уповноваженим органом регулювання фондового ринку та про ведення реєстру кваліфікованих інвесторів. Такі зміни були внесені за результатами узагальненого аналізу застосування цієї норми, який довів, що така реєстрація великих підприємств та фізичних осіб, які володіють значними коштами, є досить обтяжливою для інвесторів та не сприяє підвищенню ефективності ринку цінних паперів.
Натомість, законодавство ЄС покладає функції встановлення рівня кваліфікації інвестора на інвестиційні та кредитні установи. Фахівці УАІБ пропонують застосувати такий підхід і в українському законодавстві, встановивши на законодавчому рівні критерії та процедури, яких при цьому повинні дотримуватись банки, торгівці цінними паперами, компанії з управління активами інституційних інвесторів.
*****
Представники УАІБ взяли участь у конференції «Інвестиційні стратегії пенсійних фондів
у Центральній та Східній Європі»
Викликам, що постали нині перед пенсійними системами країн Центральної та Східної Європи, була присвячена конференція «Інвестиційні стратегії пенсійних фондів у Центральній та Східній Європі», яка проходила 12-13 березня 2014 року у Празі.
Учасниками форумі стали представники асоціацій, компаній з управління активами та пенсійних фондів 13 країн, зокрема Австрії, Бельгії, Великобританії, Естонії, Ірландії, Латвії, Німеччини, Польщі, Румунії, Туреччини, України, Хорватії, Чехії. Від України у конференції взяли участь представники Української асоціації інвестиційного бізнесу.
Свою позицію щодо модернізації політики регулювання пенсійного забезпечення у Європі висловила й EIOPA (European Insurance and Occupational Pensions Authority – Європейське агентство зі страхового та накопичувального пенсійного забезпечення).
Учасники конференції розглянули спільне для країн-членів ЄС законодавство з недержавного пенсійного забезпечення та перспективи його зміни, тенденції розвитку пенсійних систем в окремих країнах як з точки зору регулювання індустрії на національному рівні, так і пошуку та коригування інвестиційних стратегій фондів для забезпечення більшої ефективності вкладень пенсійних накопичень.
У країнах Центральної та Східної Європи сформувалися різні системи пенсійного забезпечення у залежності від політики держави у цій сфері. Щодо загальноєвропейського регулювання накопичувального рівня, яке визначено Директивою IORP (Institutions for Occupational Retirement Provision Directive) від 2003 року, то воно, з одного боку, передбачає відносно широкі можливості для врахування національних особливостей різних країн регіону, що перебувають на різних етапах розвитку, а з іншого – через це різноманіття має небагато шансів бути приведеним до спільного знаменника у найближчому майбутньому.
Стану та перспективам розвитку накопичувальних складових пенсійної системи України присвятив свій виступ на конференції Головуючий Ради УАІБ Дмитро Леонов. Визначивши демографічні, социально-економічні та політичні чинники, які зумовили необхідність структурної реформи української пенсійної системи, він наголосив на суттєвих соціально-політичних перешкодах, які призвели до зволікання з повноцінним практичним запровадженням накопичувальних складових нової пенсійної системи протягом останніх 20 років.
Україна, заклавши ще десять років тому у законодавство механізм створення та розвитку накопичувальної складової системи пенсійного забезпечення, який загалом, відповідає Європейській Директиві, все ще очікує на політичні зміни, які б нарешті дали поштовх до запровадження другого (державного) накопичувального рівня пенсійної системи, наголосив Д. Леонов. Проте, поточний стан та невтішні прогнозні показники розвитку загальнодержавного солідарного рівня пенсійної системи свідчать про нагальну необхідність практичного запровадження накопичувального державного пенсійного фонду.
При цьому Д. Леонов підкреслив суттєві недоліки законодавчого регулювання інвестиційної діяльності Накопичувального фонду, закладені у чинному законодавстві України та запропонував до обговорення конкретні пропозиції гармонізації паралельної інвестиційної діяльності всіх суб’єктів накопичувальної складової національної пенсійної системи (Накопичувального фонду, недержавних пенсійних фондів, страхових компаній).
Вкрай важливим фактором успіху трирівневої пенсійної системи при цьому, на думку Головуючого Ради УАІБ, є також початок сталого економічного зростання та розвиток фондового ринку для забезпечення широких можливостей ефективного управління пенсійними активами.
*****
В. о. Президента України видав Указ «Про посилення протидії рейдерству»
Виконуючий обов’язки Президента України Олександр Турчинов видав Указ «Про посилення протидії рейдерству».
З метою посилення захисту прав суб’єктів господарювання, протидії протиправному позбавленню права власності, недопущення використання схем і методів рейдерського захоплення суб’єктів господарювання, заволодіння їх майном та відповідно до статті 112 Конституції України Указом передбачається визнати за необхідне вжиття невідкладних заходів щодо посилення протидії рейдерству та посилення захисту права власності.
Тимчасово виконуючому повноваження Глави Адміністрації Президента України доручається забезпечити:
- збирання, аналіз та узагальнення інформації про факти порушення законодавства, пов’язані з протиправним поглинанням та захопленням суб’єктів господарювання, позбавленням права власності, використанням судів для рейдерства, а також про заходи, що вживаються уповноваженими органами для протидії таким порушенням;
- підготовку пропозицій щодо вдосконалення механізмів протидії рейдерству та посилення захисту права власності.
Для проведення зазначеної роботи, а також для сприяння узгодженню заходів правоохоронних органів щодо протидії рейдерству документом передбачається невідкладне створення робочої групи, включивши до її складу працівників органів виконавчої влади, правоохоронних органів, народних депутатів, представників громадських об’єднань, незалежних експертів.
Крім того, Генеральній прокуратурі запропоновано вжити невідкладних заходів для посилення нагляду за додержанням законів щодо протидії протиправному поглинанню та захопленню суб’єктів господарювання, позбавленню права власності.
*****
НКЦПФР розробила принципи корпоративного управління
НКЦПФР схвалила Принципи корпоративного управління, повідомляє прес-служба Комісії. Документ був розроблений задля поступового наближення українського законодавства до правил та рекомендацій ЄС та враховує Принципи корпоративного управління ОЕСР (Організації економічного співробітництва та розвитку).
Як зазначила директор Департаменту корпоративного управління та корпоративних фінансів НКЦПФР Алла Папаіка, успішний розвиток бізнесу напряму залежить від доступу до інвестиційних ресурсів. Найбільші шанси отримати такий доступ є у компаній з розвиненою та прозорою системою корпоративного управління. І хоча у світі немає єдиної моделі корпоративного управління, існують загальноприйняті міжнародні стандарти, які з урахуванням наших національних особливостей і лягли в основу розроблених регулятором Принципів. У Комісії розраховують, що впровадження документа сприятиме удосконаленню практики корпоративного управління в Україні і побудові вірних орієнтирів у взаємовідносинах з інвесторами, менеджерами, працівниками і державою.
Принципи мають рекомендаційний характер і їх застосування є абсолютно добровільним. Компанії самостійно можуть визначити, які норми доцільно використовувати на практиці й за необхідності відобразити ці положення у своїх внутрішніх документах.
Базові Принципи корпоративного управління були розроблені регулятором ще у 2003 році. Нову редакцію було актуалізовано з урахуванням нинішніх реалій фондового ринку.
*****
Комісія схвалила Положення щодо організації діяльності банків
та їх відокремлених підрозділів при здійсненні ними
професійної діяльності на фондовому ринку
НКЦПФР схвалила «Положення щодо організації діяльності банків та їх відокремлених підрозділів при здійсненні ними професійної діяльності на фондовому ринку», повідомляє прес-служба Комісії.
Як зазначила директор Департаменту регулювання депозитарної та розрахунково-клірингової діяльності НКЦПФР Ірина Курочкіна, документ регулює роботу банків, у тому числі Розрахункового центру з обслуговування договорів на фінансових ринках, та їх відокремлених підрозділів при провадженні ними професійної діяльності на фондовому ринку.
У Положенні зазначено, що банк має організувати свою професійну діяльність на фондовому ринку у складі структурних підрозділів, які організаційно відокремлені від інших підрозділів банку (його відокремлених підрозділів), що здійснюють інші види діяльності. Робота підрозділу регламентується внутрішнім положенням, яке містить загальні вимоги щодо провадження відповідного виду професійної діяльності.
За словами І. Курочкіної, документ був розроблений на виконання вимог законів «Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні», «Про депозитарну систему України» та згідно з планом підготовки Комісією проектів регуляторних актів на 2014 рік задля актуалізації нормативної бази та забезпечення єдиної державної політики щодо розвитку та функціонування фондового ринку.
*****
У січні-лютому 2014 року обсяг торгів на фондових
біржах України склав 88,75 млрд. грн.
Згідно з даними НКЦПФР, у січні-лютому 2014 року обсяг біржових торгів цінними паперами в Україні склав 88,75 млрд. грн. Серед фінансових інструментів лідерами за обсягами торгів стали облігації внутрішньої державної позики. З ними було укладено угод на загальну суму 79,41 млрд. грн. Обсяг угод з корпоративними облігаціями становив 4,17 млрд. грн., з акціями - 2,69 млрд. грн., з деривативами - 2,15 млрд. грн., з інвестиційними сертифікатами - 0,32 млрд. грн., з опціонними сертифікатами - 5,39 млн. грн., з муніципальними облігаціями - 5,59 млн. грн., з іпотечними облігаціями - 0,53 млн. грн.
Обсяги торгів у розрізі фондових бірж були такими: ФБ «Перспектива» - 70,76 млрд. грн.; ФБ ПФТС - 15,12 млрд. грн.; «Українська біржа» - 1,06 млрд. грн.; ПФБ - 0,87 млрд. грн., КМФБ - 0,62 млрд. грн., УФБ - 0,19 млрд. грн., УМФБ - 0,07 млрд. грн., СЄФБ - 0,03 млрд. грн., ФБ «ІННЕКС» - 14,5 млн. грн., УМВБ – 5,18 млн. грн.
*****
Нацкомфінпослуг удосконалює механізми захисту прав споживачів фінансових послуг
Згідно з даними прес-служби Нацкомфінпослуг, протягом 2013-2014 років Сервісний центр обслуговування учасників ринків фінансових послуг, який функціонує при Комісії, надав консультаційну допомогу 18,7 тис. громадянам та юридичним особам з усіх регіонів України. Поряд із цим, регулятор працює у напрямку підвищення рівня фінансової грамотності споживачів та вдосконалення механізмів пруденційного нагляду за учасниками ринку.
У лютому 2014 року до Сервісного центру звернулося 1 313 фізичних та юридичних осіб (у січні цей показник дорівнював 1 787 особам).
Більшість звернень від споживачів страхових послуг надійшло з питань щодо порушення строків виплати або зменшення суми страхового відшкодування, відмови у виплаті пені за несвоєчасне страхове відшкодування страховими компаніями, безпідставної відмови страхової компанії у виплаті страхового відшкодування, визначення розміру відшкодування витрат тощо.
У зверненнях споживачів кредитних спілок порушувались питання щодо повернення депозитних вкладів кредитними спілками, більшість з яких сьогодні не знаходиться в Державному реєстрі фінансових установ та мають невиконані зобов’язання перед вкладниками, а також щодо діяльності проблемних кредитних спілок.
Крім того, до Сервісного центру надходили звернення щодо порушення або невиконання договірних зобов’язань фінансовими компаніями та повернення коштів, вкладених у недержавні пенсійні фонди.
Протягом лютого поточного року керівниками Нацкомфінпослуг було проведено ряд зустрічей з громадянами, які звертались особисто з питань захисту своїх прав. Результатом розгляду таких звернень стали заходи, направлені на оперативне регулювання та посилення нагляду за ринками небанківських фінансових послуг з метою запобігання невиконання фінансовими установами своїх зобов’язань, а також захисту прав споживачів фінансових послуг та забезпечення безперебійної діяльності фінансових установ.
Поряд із регуляторною діяльністю Комісією продовжується розробка низки заходів щодо підвищення рівня фінансової грамотності населення. На офіційному сайті Нацкомфінпослуг розміщуються пам’ятки для споживачів небанківського фінансового сектору, де у доступній формі викладено основні моменти, на які варто звертати увагу при укладанні договорів.
Поряд із цим, Комісія роз’яснює споживачам основні правила укладання договорів із фінансовими установами, публікує довідкові матеріали (реєстри фінустанов, звітні данні, інформаційні листи про статус компаній) та основні законодавчі документи, що регулюють роботу фінансових ринків.
Однією із важливих форм захисту споживачів є пруденційний нагляд за учасниками небанківського фінансового сектора. Серед інструментів такого контролю, насамперед, слід виділити такі: аналіз фінансової звітності та підготовка роз’яснень щодо уникнення типових помилок під час її складання; аналіз кількості скарг із боку споживачів, або інших компаній, правоохоронних органів; підготовка інформаційних повідомлень щодо змін у законодавстві; проведення щомісячних робочих зустрічей із представникам ринків з метою виявлення проблем та підготовки нормативних документів для їх усунення.
*****
Міністерство фінансів у лютому 2014 року здійснило розміщення ОВДП на суму 6,6 млрд. грн.
За інформацією Національного банку у лютому 2014 року Міністерство фінансів здійснило розміщення облігацій внутрішньої державної позики на суму 6,6 млрд. грн. В цілому, за січень-лютий 2014 року було здійснено розміщення ОВДП в національній валюті на суму 10,3 млрд. грн. та в іноземній валюті на суму $0,2 млрд.
Середньозважена дохідність за ОВДП у національній валюті під час первинного розміщення у лютому у національній валюті становила 13% річних. За січень-лютий 2014 року середньозважена дохідність за ОВДП у національній валюті дорівнювала 12,73%, в доларах - 5%.
Також у лютому Міністерство фінансів здійснило випуск ОВДП для збільшення статутного капіталу НАК «Нафтогаз України» (згідно з відповідною постановою Кабінету Міністрів) на загальну суму 11,1 млрд. грн. з дохідністю 14,25% річних.
Погашення та сплата доходу за ОВДП здійснювалися своєчасно та у повному обсязі, який з початку року становив 15,2 млрд. грн., у тому числі основний борг - 11,2 млрд. грн., сплата доходу - 4 млрд. грн.
За станом на початок березня 2014 року загальний обсяг ОВДП за сумою основного боргу, які знаходилися у обігу, дорівнював 274,02 млрд. грн. З них, облігації обсягом 166,45 млрд. грн. перебували у власності НБУ, обсягом 82,23 млрд. грн. - у власності банків, обсягом 13,88 млрд. грн. - у власності нерезидентів, обсягом 11,46 млрд. грн. - у власності інших структур.
*****
За січень-лютий 2014 року від приватизації державного
майна було отримано 45,69 млн. грн.
Згідно з даними ФДМУ, за січень-лютий 2014 року в Україні державну форму власності змінили 26 об’єктів. З цієї кількості, 17 об’єктів належали до групи А, до групи Д - 4 об’єкти, до груп Е,Ж по 2 об’єкти. У свою чергу, за угодами з органами місцевого самоврядування комунальну форму власності змінили 149 об’єкти, які усі належали до групи А.
У січні-лютому Фондом держмайна до продажу на конкурсних торгах було запропоновано один пакет акцій початковою вартістю 28,98 млн. грн.
Протягом звітного періоду за результатами продажу пакетів акцій АТ на конкурсних торгах, оголошених наприкінці 2013 року, було укладено один договір купівлі-продажу держпакету розміром 50% плюс одна акція ПАТ «Науково-дослідний інститут радіотехнічних вимірювань» на суму 14,44 млн. грн.
На фондових біржах у січні-лютому 2014 році пропонувалося до продажу 56 пакетів акцій 53 акціонерних товариств загальною номінальною вартістю 462,47 млн. грн. За підсумками торгів було реалізовано два пакети акцій загальною вартістю за укладеними контрактами 0,13 млн. грн. При цьому наказом ФДМУ наприкінці лютого біржові торги з продажу держпакетів акцій було призупинено.
У цілому, за січень-лютий 2014 року від приватизації державного майна та інших надходжень, безпосередньо пов’язаних з процесом приватизації, надійшло та перераховано до Державного бюджету 45,69 млн. грн. У тому числі від продажу земельних ділянок несільськогосподарського призначення або прав на них, що перебувають у державній власності, на яких розташовані об’єкти приватизації, надійшло 0,48 млн. грн.
*****
За минулий тиждень Індекс ПФТС знизився на 27,79 пункту,
а Індекс українських акцій зріс на 23,71 пункту
Обсяг торгів, грн. | Індекс ПФТС |
9 451 102,05 | 371,01 |
Обсяг торгів, грн. | Індекс українських акцій |
25 496 283 | 1 027,29 |
*****
У 2013 році обсяг валового зовнішнього боргу України зріс на 5,52%
Згідно з даними Національного банку, в 2013 році обсяг валового зовнішнього боргу України зріс на $7,45 млрд. або на 5,52% до $142,520 млрд. У IV кварталі 2013 року зростання валового зовнішнього боргу України становило $4,8 млрд. або 3,48%.
За станом на 1 січня 2014 року на сектор загального державного управління припало $29,92 млрд. або 20,99% валового зовнішнього боргу. Зростання боргу сектору загального державного управління становило $2,59 млрд. або 9,47%, у тому числі IV кварталі - $2,64 млрд. або 9,69%.
На банківські установи припало $22,55 млрд. або 15,83% валового зовнішнього боргу. Зростання боргу банківського сектора за рік становило $1 млрд. або 4,65%, у тому числі в IV кварталі - $1,36 млрд. або 6,43%.
На органи грошово-кредитного регулювання припало $1,77 млрд. або 1,25% валового зовнішнього боргу. При цьому борг цих органів за рік зменшився на $3,08 млрд. або на 63,42%, у тому числі в IV кварталі - на $840 млн. або на 32,12%.
На інші сектора припало $79,43 млрд. або 55,73% валового зовнішнього боргу. Зростання боргу цих секторів за рік становило $6,992 млрд. або 9,65%, у тому числі в IV кварталі - $1,65 млрд. або 2,12%.
Прямі інвестиції за станом на кінець минулого року дорівнювали $8,84 млрд. або 6,2% валового зовнішнього боргу. Борг по прямих інвестиціях у 2013 році знизився на $50 млн. або на 0,56%, у тому числі в IV кварталі - $18 млн. або 0,2%.
*****
У січні 2014 року від’ємне сальдо зовнішньої торгівлі товарами в Україні дорівнювало $142,8 млн.
За січень 2014 року експорт товарів з України склав $4 388,6 млн., а імпорт в Україну - $4 531,4 млн., повідомляє Державна служба статистики. Порівняно з січнем 2013року експорт зменшився на 12,3%, імпорт - на 11,7%. При цьому від’ємне сальдо зовнішньої торгівлі товарами порівняно з січнем 2013 року збільшилось і становило $142,8 млн. (за січень 2013 року від’ємне сальдо дорівнювало $127,6 млн.). Коефіцієнт покриття експортом імпорту склав 0,97 (за січень 2013року - 0,98).
Зовнішньоторговельні операції проводились з партнерами із 180 країн світу. Обсяг експорту товарів до країн Європейського Союзу становив 36% від загального обсягу експорту, до країн СНД – 24,5%. Імпорт з країн Європейського Союзу дорівнював 32,3% від загального обсягу імпорту, з країн СНД - 39,6%.
*****
Індекс промислового виробництва в Україні у лютому 2014 року
становив 96,3%, а у січні-лютому - 95,8%
Згідно з даними Державної служби статистики у лютому 2014 року у порівнянні з відповідним періодом минулого року Індекс промислового виробництва в Україні становив 96,3% При цьому у лютому поточного року у порівнянні із січнем спостерігалося зростання промислового виробництва на 0,3%
У добувній промисловості та розробленні кар’єрів у лютому 2014 року у порівнянні із лютим 2013 року обсяги промислового виробництва зменшилися на 1,5% (з початку року - на 0,2%), у переробній промисловості - на 6,6% (з початку року - на 7,8%), а у постачанні і розподіленні електроенергії, газу, пари та кондиційованого повітря - збільшилися на 2,7% (з початку року - на 0,8%).
*****
У січні-лютому 2014 року підприємствами України було виконано
будівельних робіт на суму 5,8 млрд. грн., що на 9,8% менше
обсягів будівництва у відповідному періоді 2013 року
У січні-лютому 2014 року підприємствами України було виконано будівельних робіт на суму 5,8 млрд. грн., що на 9,8% менше обсягів будівництва у відповідному періоді 2013 року, повідомляє Державна служба статистики.
За характером будівництва обсяги робіт розподілились таким чином: роботи з нового будівництва, реконструкції та технічного переозброєння склали 83,6% від загального обсягу, решта - з капітального і поточного ремонтів (8,3% та 8,1% відповідно). У січні-лютому в порівнянні з аналогічним періодом минулого року найвища динаміка зростання обсягів будівництва була зафіксована в Одеській, Волинська, Херсонській, Хмельницькій та Івано-Франківській областях.
Випуск підготовлено за повідомленнями Інтернет-ресурсів та власною інформацією
Всього компаній-членів | 284 | на 25.11.24 |
Кількість КУА | 278 | на 25.11.24 |
Кількість адміністраторів НПФ | 16 | на 25.11.24 |
Кількість ІСІ | 1819 | на 25.11.24 |
Кількість НПФ* | 53 | на 25.11.24 |
Кількість СК* | 1 | на 30.09.24 |
Активи в управлінні КУА, млн грн | 660 220 | на 30.09.24 |
Активи НПФ в адмініструванні, млн грн | 3 087 | на 30.09.24 |