Новини УАІБ
Відбулося засідання Ради УАІБ
20 листопада 2013 року відбулося чергове засідання Ради УАІБ. Головуючий Ради Д.Леонов ознайомив присутніх зі змістом законопроектів, які перебувають на розгляді у Верховній Раді України або у профільних міністерствах та матимуть вплив на функціонування фондового ринку.
Члени Ради обговорили перспективи розвитку законодавчого регулювання діяльності на фондовому ринку та доручили Дирекції підготувати узагальнюючу інформаційну довідку про стан розвитку фондового ринку на законодавчому рівні.
На засіданні обговорено також проблемні питання управління активами НПФ та системи недержавного пенсійного забезпечення, які потребують врегулювання.
Рада доручила керівнику Секції управління активами та адміністрування пенсійних фондів провести роботу щодо інвентаризації проблемних питань системи недержавного пенсійного забезпечення, які потребують врегулювання. Дирекції УАІБ доручено провести аналіз проблемних питань та за його результатами підготувати звернення до відповідних державних органів з пропозиціями щодо їхнього врегулювання.
Члени Ради ознайомилися зі змінами до Методичних рекомендацій з бухгалтерського обліку основних операцій інститутів спільного інвестування (ІСІ), які розроблено на підставі приведення їх у відповідність до вимог Закону України «Про інститути спільного інвестування», який набирає чинності 01.01.2014 року.
Нову редакцію взято за основу, а Дирекції доручено доопрацювати її з урахуванням пропозицій, що надійшли від членів Асоціації. Після затвердження Методичні рекомендації з бухгалтерського обліку основних операцій інститутів спільного інвестування (ІСІ) в новій редакції будуть подані на погодження до НКЦПФР.
Рада доручила керівникам Секцій спільно з Дирекцією УАІБ протягом двох тижнів провести роботу щодо аналізу відповідності нормативної бази до Закону України «Про інститути спільного інвестування». У разі виявлення розбіжностей відповідні інформаційні листи направити до НКЦПФР.
Наступне засідання Ради УАІБ відбудеться 18 грудня 2013 року.
*****
Складання фінансової звітності за МСФЗ для КУА перенесено
на 2015 рік – ініціативу УАІБ підтримано
Компанії з управління активами складатимуть фінансову звітність за МСФЗ, починаючи з 01 січня 2015 року. Кабінет Міністрів України підтримав пропозицію Української асоціації інвестиційного бізнесу і вніс зміни до Порядку подання фінансової звітності, затвердженого постановою КМУ від 28 лютого 2000 року № 419.
Як передбачає Постанова КМУ №820 від 07.11.2013, фінансова звітність за МСФЗ складається підприємствами, які провадять господарську діяльність за видом: допоміжна діяльність у сферах фінансових послуг і страхування (розділ 66 КВЕД ДК 009:2010) — починаючи з 1 січня 2014 р., а діяльність з управління активами (група 64.3 КВЕД ДК 009:2010) — починаючи з 1 січня 2015 року.
Цією ж Постановою продовжено строки подачі щорічної фінансової звітності до 28 лютого.
З текстом Постанови можна ознайомитись за посиланням: http://www.kmu.gov.ua/kmu/control/uk/cardnpd
*****
Верховна Рада прийняла за основу проект закону
«Про заборону фінансових пірамід в Україні»
Парламент прийняв за основу проект закону «Про заборону фінансових пірамід в Україні» (реєстраційний №2700), внесений урядом. Документ дає визначення фінансової піраміди та забороняє умисне створення умов для фінансової піраміди, пропонування участі у ній або залучення (отримання) фінансових активів за допомогою фінансової піраміди. Відповідні зміни вносяться до Кримінального кодексу, законів «Про рекламу» та «Про захист прав споживачів».
Згідно із проектом, фінансовою пірамідою є будь-які операції з фінансовими активами (коштами, цінними паперами, борговими зобов’язаннями та правами вимоги боргу, що не віднесені до цінних паперів), які здійснюються фізичними або юридичними особами з метою набуття або можливості набуття вигоди для себе чи інших осіб за рахунок перерозподілу активів інших осіб, зокрема без провадження фактичної господарської діяльності.
До фінансової піраміди не належать операції з фінансовими активами, що здійснюються фінансовими установами під час надання ними фінансових послуг, визначених статтею 4 Закону «Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг» або законами з питань регулювання окремих ринків фінансових послуг.
Документом передбачається встановити, що в Україні забороняється умисне створення умов для фінансової піраміди, пропонування участі у ній або залучення (отримання) фінансових активів за допомогою фінансової піраміди.
*****
Держпідприємництво не погодило проект Закону «Про систему гарантування інвестицій фізичних осіб на фондовому ринку», розроблений НКЦПФР
Держпідприємництво не погодило проект Закону «Про систему гарантування інвестицій фізичних осіб на фондовому ринку», розроблений НКЦПФР, повідомляє прес-служба відомства. Законопроектом передбачається встановити, що у разі несплати учасниками ринку вступних внесків до Фонду гарантування інвестицій фізичних осіб на фондовому ринку або не укладення ними договору про солідарне виконання зобов’язань НКЦПФР зупиняє або анулює ліцензію на провадження діяльності з управління цінними паперами або ліцензію на провадження діяльності з управління активами.
У департаменті дозвільної системи та ліцензування Держпідприємництва зазначили, що у запропонованій розробником редакції проекту не визначено, зокрема, строк, на який зупиняється ліцензія, та порядок відновлення її дії.
Крім того, проектом визначаються однакові підстави призупинення або анулювання ліцензії, що дозволяє посадовим особам органу ліцензування приймати відповідні рішення на власний розсуд.
Держпідприємництво не підтримало законопроект у зв’язку із його невідповідністю державній політиці у сфері ліцензування господарської діяльності та запропонувало НКЦПФР його доопрацювати.
*****
НКЦПФР затвердила документи про порядок припинення пайового та корпоративного інвестиційних фондів
НКЦПФР затвердила Положення про порядок припинення пайового інвестиційного фонду та Положення про порядок припинення корпоративного інвестиційного фонду, повідомляє прес-служба регулятора.
Як зазначила директор департаменту спільного інвестування та регулювання діяльності інституційних інвесторів НКЦПФР Оксана Симоненко, документи були розроблені на виконання Плану організації підготовки проектів актів, необхідних для забезпечення реалізації закону «Про інститути спільного інвестування». Ним, зокрема, визначається, що пайовий та корпоративний фонди припиняються виключно шляхом ліквідації, а її порядок та строки встановлюються нормативно-правовими актами Комісії. З метою встановлення порядку припинення пайового та корпоративного інвестиційних фондів, а також удосконалення та спрощення такої процедури Комісія розробила та затвердила відповідні Положення.
Нормативні акти передбачають не тільки приведення регуляторної бази порядку припинення інститутів спільного інвестування у відповідність до вказаного закону, а також оптимізують сукупність актів НКЦПФР шляхом їх об’єднання у єдині нормативно-правові документи з розподілом виключно між пайовим та корпоративним інвестиційними фондами.
Комісія розраховує, що затверджені документи сприятимуть забезпеченню прозорої та зрозумілої інвесторам процедури ліквідації та розрахунків з учасниками пайового та корпоративного фондів під час їх ліквідації.
*****
Комісія повідомила про деякі актуальні показники у частині правозастосування
НКЦПФР узагальнила інформацію щодо стану правозастосування за ІІІ квартал 2013 року та інформацію про розгляд судових справ з питань правозастосування за дев’ять місяців 2013 року, повідомляє прес-служба Комісії.
За словами начальника управління правозастосування НКЦПФР Наталії Герасименко, у ІІІ кварталі уповноваженими особами Комісії було розглянуто 3 479 справ про правопорушення на ринку цінних паперів у відношенні юридичних осіб та накладено 2 660 штрафів на загальну суму 38,2 млн. грн., з яких сплачено 556 штрафів на суму 1,021 млн. грн. При цьому у звітному періоді було розглянуто більше справ щодо правопорушень, ніж у ІІ кварталі, при цьому кількість закритих справ зменшилась.
Також Н. Герасименко повідомила, що упродовж дев’яти місяців 2013 року суддями адміністративних судів України відкрито 1 043 провадження в адміністративних справах щодо порушення законодавства на ринку цінних паперів. Основний масив справ стосується стягнення фінансових санкцій та оскарження постанов про накладення санкцій. Втім, більшість рішень за ними ухвалена на користь Комісії.
*****
НКЦПФР продовжує роботу щодо приведення діяльності акціонерних товариств до норм законодавства
НКЦПФР оприлюднила чергові результати роботи щодо приведення діяльності емітентів у відповідність до закону «Про акціонерні товариства», зокрема, тих АТ, які не подавали регулярну річну інформацію протягом двох останніх років поспіль, та які не привели статут та внутрішні положення у відповідність до вимог законодавства.
За словами члена НКЦПФР Євгена Воропаєва, Комісія вкотре прийняла рішення щодо усунення порушень та зупинення внесення змін до системи депозитарного обліку цінних паперів - на цей раз щодо 1 902 емітентів, які розташовані на території, підпорядкованій Донбаському, Кримському, Полтавському, Прикарпатському, Східному територіальним управлінням та Центральному територіальному департаменту НКЦПФР.
При цьому Є. Воропаєв відзначив, що емітенти реагують на відповідні рішення Комісії та приводять свою діяльність у відповідність до вимог законодавства України. Таким чином, можна констатувати, що така робота Комісії приносить результат.
*****
Відбулася міжнародна конференція PCG: «Гроші для бізнесу, бізнес для грошей»
Минулого тижня у Києві відбулася III щорічна конференція «Гроші для бізнесу, бізнес для грошей», організована інвестиційним холдингом Pro Capital Group у партнерстві із НКЦПФР. Українська асоціація інвестиційного бізнесу була одним з медіа партнерів заходу.
Як зазначається у підсумковому прес-релізі конференції, на ній були проаналізовані шляхи та напрямки залучення інвестицій, а також основні кроки, які мають зробити вітчизняні компанії для пошуку інвесторів.
За словами керуючого партнера Pro Capital Group Дмитра Олійника, найактуальнішим питанням для малого та середнього бізнесу України є залучення інвестицій для розвитку. Однак, за стремлінням залучити інвестиції одноразово, бізнес, якому це вдається, недбало ставиться до захисту прав інвесторів, чим закриває дорогу до іноземного капіталу і собі і усім іншим представникам бізнес сфери. Проте процес інвестування - це дорога із двостороннім рухом. Чим раніше вітчизняні компанії це зрозуміють, тим раніше вони зможуть виправити те, що відштовхує іноземних інвесторів.
Керівник діяльності IFC в Україні Олена Волошина, розповіла, що Міжнародна фінансова корпорація у цьому році інвестувала рекордну суму в економіку нашої країни та готова вкладати сюди ще більше. Проте, зважаючи на нестабільність законодавчого поля, яке реформується, але не так швидко як хотілося б, країні потрібно подумати про ті гроші, які лежать «під матрацами» у населення. Якщо на українському фондовому ринку будуть нормальні і зрозумілі правила гри, ці гроші підуть на біржу та у банки і Україна отримає необхідні інвестиції.
Директор АРІФРУ Юрій Бойко та голова правління «Української біржі» Олег Ткаченко підтвердили, що вітчизняний фондовий ринок рухається у цьому напрямку. При цьому Олег Ткаченко анонсував створення нових можливостей для використання таких фінансових інструментів як державні валютні облігації, які раніше не були доступні приватним інвесторам, а Юрій Бойко - нову програму фінансової грамотності АРІФРУ, яка допоможе усім учасникам ринку дізнатися про вже доступні їм фінансові інструменти та їх вигоди.
Під час конференції представники відомих українських компаній та міжнародні експерти поділилися своїми стратегіями захисту прав бізнесу та іноземних інвесторів в Україні, які перевірені на практиці.
*****
Міністерство фінансів у жовтні 2013 року здійснило
розміщення ОВДП на суму 3,1 млрд. грн.
У жовтні 2013 року Міністерство фінансів здійснило розміщення облігацій внутрішньої державної позики на суму 3,1 млрд. грн. Загалом, з початку року було здійснено розміщення ОВДП у національній валюті на суму 39,6 млрд. грн. та в іноземній валюті на суму $3,8 млрд. й 61,1 млн. євро.
Середньозважена дохідність за ОВДП у національній валюті під час первинного розміщення у жовтні становила 13,63% річних. З початку року середньозважена дохідність за ОВДП у національній валюті дорівнювала 13,28%, в доларах - 7,87%, в євро - 4,8%.
У поточному році Міністерство фінансів здійснило випуск ОВДП для збільшення статутного капіталу НАК «Нафтогаз України» (згідно з відповідною постановою Кабінету Міністрів) на загальну суму 8 млрд. грн. з дохідністю 14,3% річних.
Крім того, Міністерство фінансів здійснило випуск ОВДП з метою внесення їх від імені держави в оплату акцій первинної емісії ПАТ «Аграрний фонд» (згідно з відповідною постановою Кабінету Міністрів) на загальну суму 5 млрд. грн. з дохідністю 14,25% річних.
Погашення та сплата доходу за ОВДП здійснювалися своєчасно та у повному обсязі, який з початку року становив 51,4 млрд. грн., у тому числі основний борг - 33,35 млрд. грн., сплата доходу - 18,05 млрд. грн.
За станом на початок листопада 2013 року загальний обсяг ОВДП за сумою основного боргу, які знаходилися в обігу, дорівнював 235,4 млрд. грн. З них, облігації обсягом 141,19 млрд. грн. перебували у власності НБУ, обсягом 76,71 млрд. грн. - у власності банків, обсягом 3,44 млрд. грн. - у власності нерезидентів, обсягом 14,06 млрд. грн. - у власності інших структур.
*****
У Казахстані відбувається реорганізація пенсійної системи
Згідно з даними Агентства Республіки Казахстан із регулювання та нагляду фінансового ринку та фінансових організацій, за станом на 1 жовтня 2013 року у цій країні функціонував один державний «Єдиний накопичувальний пенсійний фонд» та 9 приватних накопичувальних пенсійних фондів, чиї активи згідно з новим пенсійним законодавством країни буде передано до державного фонду. У подальшому ці приватні фонди будуть ліквідовані.
«Єдиний накопичувальний пенсійний фонд» отримав виключне право на залучення обов’язкових та професійних пенсійних внесків. Крім того, він може залучати й добровільні пенсійні внески. Новим законодавством передбачено створення добровільних накопичувальних пенсійних фондів, які зможуть залучати добровільні пенсійні внески.
Кількість індивідуальних пенсійних рахунків вкладників (одержувачів) за обов’язковими пенсійними внесками на звітну дату становила майже 8,53 млн. із загальною сумою пенсійних накопичень 3 562,7 млрд. тенге, що на 12,1% більше показника початку поточного року (3 177,6 млрд. тенге). За офіційним курсом НБУ за станом на 1 жовтня 2013 року 1 тенге дорівнював 0,052 грн.
Кількість рахунків вкладників за добровільними пенсійними внесками становила 36,86 тис. із загальною сумою пенсійних накопичень 1,3 млрд. тенге, що дорівнює показнику початку поточного року. Кількість рахунків вкладників за добровільними професійними пенсійними внесками становила 4,21 тис. із сумою пенсійних накопичень 0,2 млрд. тенге, що в два рази перевищило показник початку поточного року.
Загалом, за станом на 1 жовтня 2013 року пенсійні накопичення у цій країні становили 3 568,4 млрд. тенге. Такий показник виявився на 12,1% більше результату початку поточного року (3 183,2 млрд. тенге). Загальні надходження пенсійних внесків за станом на звітну дату дорівнювали 2 876,3 млрд. тенге, що на 16,5% більше показника початку року (2 470,1 млрд. тенге).
Сума пенсійних виплат та переведень коштів у страхові організації з накопичувальних пенсійних фондів Казахстану за станом на 1 жовтня 2013 року складала 407,8 млрд. тенге. Водночас сума пенсійних переведень з одного фонду в інший дорівнювала 2 077,5 млрд. тенге.
За січень-вересень 2013 року загальні обсяги активів НПФ Казахстану збільшилися на 10,7% - з 3 188,3 млрд. тенге до 3 571,2 млрд. тенге. Сума чистого інвестиційного доходу від інвестування пенсійних активів (без комісійних винагород), розподілена на індивідуальні пенсійні рахунки вкладників, за звітний період збільшилася на 9,5% - з 667,4 млрд. тенге до 730,5 млрд. тенге. У загальній сумі пенсійних накопичень вкладників частка чистого інвестиційного доходу за звітний період зменшилася з 21% до 20,5%.
Обсяг інвестованих активів НПФ на звітну дату дорівнював 3 443,2 млрд. тенге. Загальна структура інвестованих активів була такою: державні цінні папери - 48,1%; облігації казахстанських компаній - 22,8%; вклади у банках другого рівня - 10,5%; акції казахстанських компаній - 4,9%; недержавні облігації іноземних емітентів - 3%; державні цінні папери іноземних емітентів - 2,9%; цінні папери міжнародних фінансових організацій - 2,1%; недержавні акції іноземних емітентів - 0,4 %; дорогоцінні метали - 5,3%.
За станом на початок жовтня 2013 року співвідношення загального обсягу пенсійних накопичень до ВВП Казахстану становило 10,4% (на початку 2013 року - 10,5%). При цьому середньозважені коефіцієнти номінального доходу за пенсійними активами НПФ були такими. За п’ять років: помірний інвестиційний портфель - 24,71%, консервативний інвестиційний портфель - 23,68% (накопичений рівень інфляції за аналогічний період становив 36,06%). За три роки: помірний портфель - 11,04%, консервативний портфель - 10,1% (рівень інфляції - 20,3%). За рік: помірний портфель - 3,55%, консервативний портфель - 3,72% (рівень інфляції - 5,4%).
*****
У жовтні 2013 року російські пайові інвестиційні фонди втратили
133,13 млн. руб., а у січні-жовтні залучили 14,39 млрд. руб.
Згідно з даними сайту Investfunds.ru у жовтні 2013 року російські пайові інвестиційні фонди (відкриті та інтервальні) втратили 133,13 млн. руб. (за даними НБУ за станом на 1 листопада 2013 року 1 російський рубль дорівнював 0,25 грн.). Відкриті фонди втратили 104,85 млн. руб., а інтервальні фонди - 28,28 млн. руб. Відтік коштів з індексних фондів акцій становив 139,82 млн. руб., з фондів фондів - 119,6 млн. руб., зі змішаних фондів - 62,65 млн. руб., з фондів грошового ринку - 23,62 млн. руб., з фондів товарного ринку - 4,24 млн. руб. При цьому фонди акцій залучили 164,98 млн. руб., а фонди облігацій - 51,82 млн. руб.
У січні-жовтні 2013 року був зафіксований приплив коштів у відкриті та інтервальні пайові Росії у сумі 14,39 млрд. руб. Відкриті фонди залучили 14,94 млрд. руб, а інтервальні - втратили 545,37 млн. руб. Приплив коштів у фонди облігацій становив 21,15 млрд. руб., у фонди грошового ринку - 235,13 млн. руб., у фонди фондів - 120,84 млн. руб. При цьому фонди акцій втратили 4,99 млрд. руб., індексні фонди - 1 млрд. руб., змішані фонди - 973,36 млн. руб., фонди товарного ринку - 148,27 млн. руб.
*****
За минулий тиждень Індекс ПФТС зріс на 3,16 пункту,
а Індекс українських акцій - на 15,34 пункту
Обсяг торгів, грн. | Індекс ПФТС |
297 577 129,08 | 304,13 |
Обсяг торгів, грн. | Індекс українських акцій |
18 035 207 | 922,63 |
У січні-вересні 2013 році в економіку України було вкладено
166,98 млрд. грн. капітальних інвестицій
Згідно з інформацією Державної служби статистики у січні-вересні 2013 році в економіку України було вкладено 166,98 млрд. грн. капітальних інвестицій, що на 12,3% менше показника аналогічного періоду 2012 року. Частка інвестицій в матеріальні активи дорівнювала 95,8%, а в нематеріальні активи - 4,2%.
Структура інвестицій за джерелами фінансування була такою: власні кошти підприємств та організацій - 63,9%; кредити банків та інші позики - 15,7%; кошти населення на індивідуальне житлове будівництво - 8,1%; кошти місцевих бюджетів - 2,5%; кошти населення на будівництво власних квартир - 2,5%; кошти Державного бюджету - 2,2%; кошти іноземних інвесторів - 1,6%; інші джерела фінансування - 3,5%.
Найбільші обсяги капітальних інвестицій були зафіксовані у промисловості, будівництві, сільському, лісовому та рибному господарстві. Серед регіонів лідерами за капітальними інвестиціями є Київ, Донецька та Київська області.
*****
У жовтні 2013 року Індекс промислового виробництва в Україні
становив 95,1%, а з початку року - 94,8%
Згідно з даними Державної служби статистики у жовтні 2013 року у порівнянні з аналогічним періодом минулого року Індекс промислового виробництва в Україні становив 95,1% (з початку року - 94,8%). При цьому у жовтні поточного року у порівнянні із вереснем спостерігалося зростання промислового виробництва на 7,4%.
У добувній промисловості та розробленні кар’єрів у жовтні 2013 року у порівнянні із жовтнем 2012 року відбулося зростання промислового виробництва на 0,9% (з початку року - падіння на 0,5%), у переробній промисловості - падіння на 9,8% (з початку року - на 8%), а у постачанні електроенергії, газу, пари та кондиційованого повітря - зростання на 8,9% (з початку року - падіння на 1,6%). Випуск підготовлено за повідомленнями Інтернет-ресурсів та власною інформацією
Всього компаній-членів | 284 | на 25.11.24 |
Кількість КУА | 278 | на 25.11.24 |
Кількість адміністраторів НПФ | 16 | на 25.11.24 |
Кількість ІСІ | 1819 | на 25.11.24 |
Кількість НПФ* | 53 | на 25.11.24 |
Кількість СК* | 1 | на 30.09.24 |
Активи в управлінні КУА, млн грн | 660 220 | на 30.09.24 |
Активи НПФ в адмініструванні, млн грн | 3 087 | на 30.09.24 |