Новини УАІБ
В Україні відбулася депозитарна реформа
В Національній комісії з цінних паперів та фондового ринку відбулася прес-конференція на тему «Депозитарна реформа як масштабна трансформація інфраструктури вітчизняного фондового ринку», присвячена аналізу основних шляхів реформування вітчизняної депозитарної системи та перспектив, що відкриваються перед учасниками фондового ринку в нових реаліях.
Як зазначив Голова НКЦПФР Дмитро Тевелєв, можна з впевненістю констатувати, що депозитарна реформа в нашій країні відбулася. Вона стала одним один із елементів реформування фондового ринку в цілому, ініційованого Комісією.
Основними елементами цього процесу також є корпоративна реформа, розширення інструментарію ринку цінних паперів, вдосконалення системи розкриття інформації, запровадження пруденційного нагляду, боротьба з маніпулюванням тощо.
Д. Тевелєв зауважив, що розробка Закону «Про депозитарну систему України» супроводжувалася серйозними дискусіями та ґрунтовними аналітичними дослідженнями, в результаті яких був обраний найбільш оптимальний варіант розвитку депозитарної системи.
Реалізація його норм на практиці сприятиме централізації депозитарної системи, підвищенню надійності обліку прав власності на цінні папери та зробить вітчизняний фондовий ринок більш цивілізованим, відкритим, прозорим й зрозумілим для інвесторів.
Ключовими об’єктами нової системи є Центральний депозитарій (такого статусу нещодавно набув Національний депозитарій України), та Розрахунковий центр (створений на базі Всеукраїнського депозитарію цінних паперів), які на переконання Голови Комісії, будуть ефективно розвиватися. При цьому їм треба відпрацювати механізми взаємодії та обміну інформацією.
На виконання норм зазначеного закону Комісія анулювала ліцензії всіх зберігачів та реєстраторів і вже видала 298 ліцензій депозитарним установам. Крім того, регулятор достатньо оперативно (упродовж року) розробив та затвердив 34 нормативних документи, необхідні для реалізації нових законодавчих механізмів.
Як зауважив член НКЦПФР Олексій Тарасенко, ці нормативні акти регламентують здійснення депозитарної та клірингової діяльності, процедури ліцензування депозитарних установ та механізми обліку прав власності на цінні папери. Показово, що всі правові акти були затверджені регулятором ще до набуття чинності Законом «Про депозитарну систему України».
Також О.Тарасенко відзначив, що передача глобальних сертифікатів від Розрахункового центру до НДУ пройшла досить вдало у повній відповідності із запланованим графіком. Причому паралельно була здійснена інвентаризація депозитарних активів.
Нова депозитарна система почала реально функціонувати. Однак, реформа ще не закінчилася. Існує цілий ряд проблем, пов’язаних із неактуалізованими рахунками у цінних паперах. Їх вирішення потребує проведення консультаційної та роз’яснювальної роботи серед емітентів та власників цінних паперів.
Зі свого боку голова правління НДУ Сергій Румпа запевнив, що в процесі здійснення реформування депозитарної системи її робота не зупинялася ні на хвилину й угоди на ринку цінних паперів проводилися у звичайному режимі.
Одна з цілей реформи - створення зручних та простих умов для вітчизняних та іноземних інвесторів. При цьому слід враховувати, що наша країна пройшла всі стадії облікових систем.
Спочатку, після завершення масової приватизації, емітенти самостійно вели облік цінних паперів. Потім в Україні з’явилися реєстратори, а у подальшому й зберігачі цінних паперів та їх електронний обіг.
Кілька років тому розпочався процес дематеріалізації, згідно з яким усі цінні папери мають бути переведені із документарної форми в бездокументарну. Завершальним етапом реформування стало запровадження централізованого обліку цінних паперів.
Сьогодні на обслуговуванні у Національному депозитарії знаходиться 12,82 тис. випусків цінних паперів, а обсяг депозитарних активів НДУ дорівнює 915,25 млрд. грн.
Новим інфраструктурним елементом на вітчизняному фондовому ринку став Розрахунковий центр. Як зауважив голова правління РЦ Дмитро Чугаєвський, Розрахунковий центр вже набув статусу банківської установи, достатньо оперативно виконавши всі вимоги Національного банку і отримавши відповідну ліцензію. Це був перший приклад перепрофілювання небанківської фінанустанови в банк на вітчизняному фінансовому ринку.
В результаті, РЦ функціонує як банк (з певними обмеженнями щодо банківських операцій) та як клірингова установа, що взаємодіє з Центральним депозитарієм та депозитарієм Національного банку.
Розрахунковий центр вже почав відкривати поточні та клірингові рахунки учасників ринку, кількість яких постійно збільшується. При цьому запроваджуються достатньо жорсткі вимоги щодо розкриття інформації.
Також Д.Чугаєвський повідомив, що Розрахунковий центр став центральним контрагентом на Фондовій біржі ПФТС по операціях з облігаціями внутрішньої державної позики.
Він підкреслив, що завдяки новим механізмам швидкість розрахунків, зокрема, за угодами з державними цінними паперами, збільшилася в кілька разів. На його думку, для підвищення ефективності роботи у подальшому доцільно об’єднати в РЦ системи розрахунків з корпоративними та державними цінними паперами.
*****
У Парламенті зареєстровано законопроект «Про внесення змін
до деяких законодавчих актів України щодо визначення кваліфікованих інвесторів в цінні папери»
У Верховній Раді зареєстровано проект закону «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо визначення кваліфікованих інвесторів в цінні папери» (реєстраційний №3423) розроблений НКЦПФР та внесений урядом.
Як зазначив Голова НКЦПФР Дмитро Тевелєв, цією ініціативою Комісія хоче захистити некваліфікованих інвесторів, так званих «пересічних громадян», від вкладення в досить ризикові інструменти, пропоновані фондовим ринком, повідомляє прес-служба регулятора. Зазначені норми сприятимуть підвищенню ефективності інвестиційного клімату на вітчизняному фондовому ринку та адаптації національного законодавства у сфері фондового ринку до європейських норм.
*****
У Верховній Раді зареєстровано проект закону «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України
щодо підвищення рівня корпоративного управління в акціонерних товариствах»
У парламенті зареєстровано проект Закону «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення рівня корпоративного управління в акціонерних товариствах» (реєстраційний №3441), розроблений НКЦПФР та внесений Кабінетом Міністрів.
Документом передбачається запровадження в Україні права на обов’язковий викуп акцій - сквіз-аут (squeeze-out), яке має підвищити рівень захисту міноритарних акціонерів. Згідно з ним, мажоритарні акціонери при зосередженні ними 95% акцій акціонерного товариства набувають права вимагати від решти акціонерів продажу належних їм акцій, а в той же час міноритарії мають запропонувати свої пакети цінних паперів мажоритаріям. При цьому законопроект містить механізми визначення справедливої ціни акцій з дотриманням інтересів усіх акціонерів.
*****
НКЦПФР завершила роботу над вимогами до аудиторського висновку
при реєстрації випуску акцій та їх розміщенні
НКЦПФР завершила роботу над Вимогами до аудиторського висновку, що подається до Комісії у складі документів для реєстрації випуску, випуску та проспекту емісії окремих видів цінних паперів, звіту про результати розміщення акцій (крім цінних паперів інститутів спільного інвестування), повідомляє прес-служба регулятора.
За словами директора департаменту аналізу, стратегії та розвитку законодавства НКЦПФР Максима Лібанова, в документі визначено основні вимоги до формату та структури аудиторського висновку щодо річної та проміжної фінансової звітності. Нормативний акт сприятиме вдосконаленню проведення аудиту фінансової звітності емітента цінних паперів відповідно до міжнародних стандартів аудиту, а також надасть можливість регулятору та споживачам фінансових послуг отримати достовірну інформацію про його реальний фінансовий стан.
*****
Регулятор затвердив зміни до Правил розгляду справ про порушення законодавства на фондовому ринку
НКЦПФР затвердила зміни до Правил розгляду справ про порушення вимог законодавства на ринку цінних паперів та застосування санкцій, повідомляє прес-служба Комісії. Як зазначила начальник управління правозастосування НКЦПФР Наталія Герасименко, у новому документі усунуті певні недоліки попередньої редакції й оновлені правила розгляду справ про порушення законодавства на ринку цінних паперів сприятимуть вдосконаленню процедури правозастосування.
Нормативним актом доповнено перелік підстав, за наявності яких справу про правопорушення не може бути порушено, а порушена підлягає закриттю. При цьому встановлено порядок обчислення строків, а також порядок вчинення дій в останній день строку. Крім того, було змінено строк направлення рішення, прийнятого за результатами розгляду справи про правопорушення, та розпорядження про усунення порушення законодавства про цінні папери, а також збільшено строк, встановлений на оскарження постанови про накладання санкцій за правопорушення на ринку цінних паперів,.
Прийняття вказаних змін має посилити захист інтересів юридичних осіб під час розгляду справ Комісією, а також забезпечити їх повний, всебічний розгляд та прийняття законних рішень.
*****
За підсумками січня-вересня 2013 року річний план надходжень від приватизації виконано на 8,4%
Як свідчать дані Фонду держмайна, за січень-вересень 2013 року в Україні державну форму власності змінили 104 об’єкти. З цієї кількості, 79 об’єктів належали до групи А, по 5 - до груп В,Г та Е, 11 - до групи Д та 4 - до групи Ж. За угодами з органами місцевого самоврядування комунальну форму власності змінили 702 об’єкти, з яких 693 об’єкти групи А, 4 об’єкти - групи Д, 3 - групи Е та 2 - групи Ж.
Протягом звітного періоду на конкурсні торги Фонд держмайна запропонував 9 пакетів акцій акціонерних товариств загальною початковою вартістю 821 млн. грн. За результатами проведених конкурсів було укладено один договір купівлі-продажу. Зокрема, до нового власника перейшли 60,773% статутного фонду ПАТ «Донбасенерго» за 718,92 млн. грн.
На фондових біржах у січні-вересні пропонувалося до продажу 107 пакетів акцій 99 акціонерних товариств загальною номінальною вартістю 805,68 млн. грн. За підсумками торгів було реалізовано 40 пакетів акцій загальною вартістю по укладених контрактах 153,82 млн. грн.
Найбільшими біржовими продажами січня-вересня поточного року стали реалізація 23,83% СФ ПАТ «Групова збагачувальна фабрика «Червона зірка» за 37,3 млн. грн., 25,52% СФ ПАТ «Центральна збагачувальна фабрика «Комсомольська» за 34,26 млн. грн., 24,87% СФ ПАТ «Центральна збагачувальна фабрика «Узлівська» за 24,58 млн. грн., 25% СФ ВАТ «Мелітопольгаз» за 15,71 млн. грн., 23,64% СФ ПАТ «Центральна збагачувальна фабрика «Росія» за 7,95 млн. грн.
У цілому, за три квартали поточного року від приватизації державного майна та інших надходжень, безпосередньо пов’язаних з процесом приватизації, надійшло та перераховано до Державного бюджету 919,99 млн. грн. Цей показник становить усього 8,4% від річного плану надходжень від процесу зміни власності у поточному році (10,9 млрд. грн.). У тому числі від продажу земельних ділянок несільськогосподарського призначення або прав на них, що перебувають у державній власності, на яких розташовані об’єкти приватизації, надійшло 3,98 млн. грн.
*****
Міністерство фінансів у серпні 2013 року здійснило розміщення ОВДП
на суму 2,75 млрд. грн., $25 млн. та 61,1 млн. євро
У вересні 2013 року Міністерство фінансів здійснило розміщення облігацій внутрішньої державної позики на суму 2,75 млрд. грн., $25 млн. та 61,1 млн. євро, повідомляє Національний банк. В цілому, з початку року було здійснено розміщення ОВДП у національній валюті на суму 36,5 млрд. грн. та в іноземній валюті на суму $3,8 млрд. й 61,1 млн. євро.
Середньозважена дохідність за ОВДП у національній валюті під час первинного розміщення у вересні становила 13,96% річних, в доларах - 8,25%, в євро – 4,8%. З початку року середньозважена дохідність за ОВДП у національній валюті дорівнювала 13,25%, в доларах - 7,87%, в євро - 4,8%.
Також у поточному році Міністерство фінансів здійснило випуск ОВДП для збільшення статутного капіталу НАК «Нафтогаз України» (згідно з відповідною постановою Кабінету Міністрів) на загальну суму 8 млрд. грн. з дохідністю 14,3% річних.
Погашення та сплата доходу за ОВДП здійснювалися своєчасно та в повному обсязі, який з початку року становив 44,96 млрд. грн., у тому числі основний борг - 29,54 млрд. грн., сплата доходу - 15,42 млрд. грн.
За станом на початок жовтня 2013 року загальний обсяг ОВДП за сумою основного боргу, які знаходилися у обігу, дорівнював 236,11 млрд. грн. З них, облігації обсягом 140,77 млрд. грн. перебували у власності НБУ, обсягом 77,64 млрд. грн. - у власності банків, обсягом 3,76 млрд. грн. - у власності нерезидентів, обсягом 13,94 млрд. грн. - у власності інших структур.
*****
За минулий тиждень Індекс ПФТС зріс на 3,05 пункту. Індекс українських акцій на порівняльну дату (11 жовтня 2013 року ) не розраховувався через проведення регламентних робіт у зв’язку із набуттям чинності закону
«Про депозитарну систему України»
Обсяг торгів, грн. | Індекс ПФТС |
818 736,38 | 298,9 |
Обсяг торгів, грн. | Індекс українських акцій |
22 060 594 | 864,18 |
Зовнішньоторговельні операції проводились з партнерами із 215 країн світу. Обсяг експорту товарів до країн СНД становив 36,1% від загального обсягу експорту, Європи - 26,8%, у т.ч. до країн Європейського Союзу - 26,2%, Азії - 26,3%, Африки - 7%, Америки - 3,7%, Австралії і Океанії - 0,1%.
Імпорт з країн Європи дорівнював 37,3% від загального обсягу імпорту, у т.ч. з країн Європейського Союзу - 35,3%, з країн СНД - 34,5%, Азії - 21%, Америки - 6%, Африки - 1%, Австралії і Океанії - 0,1%.
становив 94,4%, а з початку року - 94,8%
У добувній промисловості та розробленні кар’єрів у вересні 2013 року у порівнянні із вереснем 2012 року відбулося зростання промислового виробництва на 1,4% (з початку року - падіння на 0,7%), у переробній промисловості - падіння на 10,3% (з початку року - на 7,9%), а у постачанні електроенергії, газу, пари та кондиційованого повітря - зростання на 3,6% (з початку року - падіння на 2,7%).
За характером будівництва обсяги робіт розподілились таким чином: роботи з нового будівництва, реконструкції та технічного переозброєння склали 81,7% від загального обсягу, решта - з капітального і поточного ремонтів (10,8% та 7,5% відповідно). У січні-червні найбільші обсяги будівельних робіт були виконані у Києві, Донецькій та Дніпропетровській областях.
Випуск підготовлено за повідомленнями Інтернет-ресурсів та власною інформацією
Всього компаній-членів | 284 | на 25.11.24 |
Кількість КУА | 278 | на 25.11.24 |
Кількість адміністраторів НПФ | 16 | на 25.11.24 |
Кількість ІСІ | 1819 | на 25.11.24 |
Кількість НПФ* | 53 | на 25.11.24 |
Кількість СК* | 1 | на 30.09.24 |
Активи в управлінні КУА, млн грн | 660 220 | на 30.09.24 |
Активи НПФ в адмініструванні, млн грн | 3 087 | на 30.09.24 |