Новини УАІБ
Визначено основні напрямки розвитку фінансового сектору у 2013 році
Президент України своїм указом затвердив Національний план дій на 2013 рік щодо впровадження Програми економічних реформ на 2010-2014 роки «Заможне суспільство, конкурентоспроможна економіка, ефективна держава», окремий розділ у якому присвячується розвитку фінансового сектору.
Національний план ставить перед урядом, Міністерством фінансів, Національним банком, НКЦПФР, Нацкомфінпослуг, Міндоходів та Мінекономрозвитку ряд завдань. Насамперед, вони стосуються підвищення стабільності та рівня капіталізації фінансової системи України.
По-перше, це запровадження регулярної оцінки фінансової стабільності та внесення відповідних рекомендацій для розгляду на засіданнях Ради з питань фінансової стабільності.
По-друге, - зниження ризиків фінансової системи шляхом внесення на розгляд Верховної Ради проектів законів про похідні фінансові інструменти (деривативи) та про внесення змін до Податкового кодексу щодо податкового обліку операцій з деривативами та цінними паперами, а також оподаткування клірингової діяльності. При цьому має бути розроблена нормативно-правове забезпечення щодо запровадження обігу деривативів на біржовому ринку.
По-третє, - підвищення рівня корпоративного управління в акціонерних товариствах шляхом внесення на розгляд парламенту законопроекту щодо механізму обов’язкового продажу акцій при перетворенні публічного акціонерного товариства в приватне.
По-четверте, - забезпечення виходу держави із капіталу банків, у капіталізації яких вона взяла участь, а також забезпечення діяльності санаційного банку з метою повернення коштів Державного бюджету, спрямованих на участь у капіталізації банків.
Наступний блок заходів спрямований на збільшення обсягу надання фінансових послуг з одночасним зниженням рівня ризиків фінансової системи.
Згідно плану, першочерговим завданням у цій сфері є реформування системи захисту прав споживачів на ринках фінансових послуг. Його виконання передбачає підвищення рівня відповідності вітчизняної системи захисту прав споживачів фінансових послуг загальним принципам захисту прав споживачів фінансових послуг Організації економічного співробітництва та розвитку, а також реалізацію на практиці положень Стратегії реформування системи захисту прав споживачів на ринках фінансових послуг на 2012-2017 роки, затвердженої розпорядженням Кабінету Міністрів.
Важливим напрямком роботи у поточному році має стати створення єдиної системи депозитарного обліку цінних паперів. Для реалізації положень Закону «Про депозитарну систему України» необхідно затвердити: порядок передачі цінних паперів на депозитарне обслуговування до Центрального депозитарію; порядок та умови видачі ліцензії на провадження депозитарної діяльності депозитарною установою, переоформлення ліцензії, видачі її дубліката та копії; порядок та умови видачі ліцензії на провадження клірингової діяльності, переоформлення ліцензії, видачі її дубліката та копії; порядок передачі інформації, що міститься у системі реєстру власників іменних цінних паперів, до системи депозитарного обліку; порядок реєстрації випусків цінних паперів, реєстрація яких не була здійснена до набрання чинності вказаним Законом, а також порядок переведення таких випусків до системи депозитарного обліку; порядок провадження депозитарної діяльності Центральним депозитарієм та депозитарними установами; порядок провадження клірингової діяльності; ліцензійні умови провадження професійної діяльності на фондовому ринку - депозитарної діяльності депозитарними установами та клірингової діяльності.
Крім того, мають бути затверджені нормативно-правові акти щодо забезпечення функціонування Розрахункового центру з обслуговування договорів на фінансових ринках.
Особлива увага у Національному плані приділена підвищенню прозорості діяльності та розкриття інформації учасниками фінансового ринку та вдосконаленню регулювання їхньої діяльності. Для цього на розгляд Верховної Ради планується подати законопроект про внесення змін до Закону «Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг» щодо розкриття інформації учасниками ринку фінансових послуг, діяльність яких регулює Нацкомфінпослуг, шляхом розміщення її у загальнодоступній інформаційній базі даних Комісії та на власних веб-сайтах ліцензіатів у мережі Інтернет. При цьому передбачається зменшити перелік інформації про фінансову установу, необхідної для внесення в Державний реєстр фінансових установ.
Національний план передбачає запровадження класифікації інвесторів та схем компенсації для інвесторів відповідно до Директив ЄС. Зокрема, до парламенту буде внесено проект закону щодо запровадження визначення «кваліфікований інвестор» та механізму розміщення цінних паперів серед таких інвесторів з метою обмеження доступу до ризикованих операцій некваліфікованих інвесторів, а також проект закону щодо створення компенсаційних механізмів захисту інтересів інвесторів.
Одним із пріоритетів розвитку фінансового сектору визначено зниження частки проблемних активів у загальному портфелі активів банків та інших фінансових установ. Його реалізація передбачає внесення на розгляд парламенту законопроекту щодо убезпечення фінансових активів, який, має містити норми щодо: запровадження механізму емісії цінних паперів, виконання зобов’язань емітента за якими забезпечуватиметься його ліквідними фінансовими активами; застосування процедури переведення зобов’язань емітента в цінні папери.
Останній блок заходів стосується забезпечення щорічного підвищення капіталізації та обсягу торгів на організованому фондового ринку. Для виконання цих завдань планується здійснювати продаж на фондових біржах пакетів акцій, які належать державі, розміром менш ніж 25% статутного капіталу акціонерного товариства.
Крім того, повинні бути створені сприятливі умови для обігу на українських фондових біржах цінних паперів іноземних емітентів, що мають активи в Україні та торгівля цінними паперами яких здійснюється на іноземних біржах. Зокрема, йдеться про скасування індивідуальних ліцензій на здійснення валютних операцій з цінними паперами, які допущені до обігу на території України, а також скасування обмежень, що застосовуються до інвестиційних рахунків, при здійсненні операцій з цінними паперами, допущеними до обігу на території України.
*****
У Верховній Раді зареєстровано законопроект «Про внесення змін до деяких законів України
щодо продовження реформування пенсійної системи»
У парламенті зареєстровано проект закону «Про внесення змін до деяких законів України щодо продовження реформування пенсійної системи» (реєстраційний №2588), внесений народним депутатом С. Гороховим. Згідно із ним, перерахування страхових внесків до Накопичувального пенсійного фонду запроваджується починаючи з 1 січня 2014 року. При цьому учасниками накопичувальної системи загальнообов’язкового державного пенсійного страхування визначаються всі особи (незалежно від віку), які підлягають такому страхуванню згідно із законом «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування».
*****
В парламенті зареєстровано ряд законопроектів
щодо фінансових векселів
У Верховній Раді зареєстровано три законопроекти щодо фінансових векселів, внесені народним депутатом В. Омельченком. Зокрема, «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення механізму застосування фінансових векселів” (реєстраційний №2594), «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2013 рік» (щодо удосконалення механізму застосування фінансових векселів) (реєстраційний №2595) та «Про внесення змін до Податкового кодексу України» (щодо удосконалення механізму застосування фінансових векселів) (реєстраційний №2596).
Документами передбачається комплексне вирішення питання законодавчого врегулювання механізму використання інституту фінансового векселя. З цією метою вносяться зміни та доповнення до Податкового кодексу, Бюджетного кодексу та законів «Про обіг векселів в Україні», «Про цінні папери та фондовий ринок», «Про Державний бюджет України на 2013 рік».
*****
НКЦПФР схвалила рішення, що врегулюють питання управління активами інституційних інвесторів
НКЦПФР схвалила рішення «Про затвердження Положення про особливості здійснення діяльності з управління активами інституційних інвесторів» та «Про затвердження Положення про склад і розмір витрат, що відшкодовуються за рахунок активів інституту спільного інвестування», повідомляє прес-служба регулятора.
За словами т. в. о. директора департаменту спільного інвестування та регулювання діяльності інституційних інвесторів НКЦПФР Віталія Дерев’янкіна, впровадження цих документів сприятиме приведенню регуляторної бази управління активами інституційних інвесторів у відповідність до чинного законодавства, а саме: до закону «Про інститути спільного інвестування», норми якого набудуть чинності з 1 січня 2014 року, а також до окремих вимог функціонування депозитарної системи в Україні. Положення урегулюють контроль за діяльністю професійних учасників фондового ринку, які здійснюють діяльність з управління активами інституційних інвесторів та сприятимуть запобіганню виникнення колізій у нормативно-правових актах Комісії.
Регуляторні акти удосконалюють вимоги до договорів з управління активами інститутів спільного інвестування, враховуючи зміни до законодавства щодо створення Центрального депозитарію цінних паперів, вимоги щодо відшкодування витрат компанії з управління активами на рекламні послуги тощо. Крім того, Комісія уточнила текст документа в частині бази нарахування винагороди компанії з управління активами.
*****
НКЦПФР удосконалила Правила здійснення діяльності з торгівлі цінними паперами на фондовому ринку
НКЦПФР схвалила проект рішення «Про затвердження Змін до Правил (умов) здійснення діяльності з торгівлі цінними паперами: брокерської діяльності, дилерської діяльності, андеррайтингу, управління цінними паперами», повідомляє прес-служба Комісії.
За словами авторів документа, зміни до Правил пов’язані з удосконаленням Положень про здійснення маржинальних операцій та про функціонування фондових бірж у частині умов проведення РЕПО-операцій. Крім цього, в нових Правилах встановлено вимоги до РЕПО-договорів, які здійснюються поза фондовими біржами, дано визначення РЕПО-заявок на продаж і на купівлю тощо. Також у документі визначено вимоги до діяльності з управління цінними паперами щодо можливості торговця надавати консультації стосовно купівлі-продажу цінних паперів та інших фінансових інструментів своїм клієнтам, внесено зміни до визначення договору андеррайтингу.
Відтепер, у відповідності до Податкового кодексу, обов’язки торговця доповнені вимогою виступати податковим агентом по операціям з цінними паперами, які він здійснює для клієнта.
*****
НКЦПФР розпочинає активну роботу щодо приведення діяльності акціонерних товариств
до норм законодавства
НКЦПФР розпочинає активну роботу щодо приведення діяльності емітентів у відповідність до закону «Про акціонерні товариства», повідомляє прес-служба Комісії. Як зазначив член НКЦПФР Євген Воропаєв, регулятор підійшов до останнього анонсованого етапу роботи щодо приведення діяльності акціонерних товариств до норм законодавства, який було розпочато ще у 2010-2011 роках, а саме до призупинення обігу акцій порушників. Так, нещодавно Комісія прийняла низку рішень щодо зупинення внесення змін до системи реєстру власників іменних цінних паперів та до системи депозитарного обліку цінних паперів певних емітентів. Відповідне обмеження стосується лише закріплення в депозитарній системі переходів прав власності на акції, водночас дозволяє товариствам проводити загальні збори та приймати необхідні для функціонування рішення.
Зокрема, регулятор схвалив рішення щодо зупинення внесення змін до систем реєстрів власників іменних цінних паперів та до систем депозитарного обліку цінних паперів у відношенні таких емітентів: ВАТ «Саратський райагропостач», ВАТ «Татарбунарська сукняна фабрика», ВАТ «Насінницький радгосп «Перше Травня», ВАТ «ОКЗ», ВАТ «ОДБК», ВАТ «Октябрський», ВАТ «Весело-кутський комбінат хлібопродуктів», ВАТ «Буяликський комбінат хлібопродуктів» та ВАТ «Коростенський щебеневий завод».
Зауважимо, що рішення про зупинення внесення змін до системи реєстру власників іменних цінних паперів емітентів прийняті Комісією на строк до усунення порушення. В Комісії прогнозують, що протягом поточного року може бути прийнято близько 5 тис. відповідних рішень.
Зважаючи на те, що згідно із законом «Про депозитарну систему України», облік всіх цінних паперів вітчизняних емітентів має бути систематизований і реєстри цінних паперів повинні бути передані до Центрального депозитарію до жовтня 2013 року.
*****
Створено робочу групу з підготовки законопроекту
про похідні фінансові інструменти
Міністр економічного розвитку і торгівлі Ігор Прасолов підписав наказ про створення робочої групи, яка працюватиме над проектом закону про похідні фінансові інструменти, повідомляє прес-служба Міністерства економічного розвитку і торгівлі. Керівником групи призначено першого заступника Анатолія Максюту.
За словами І. Прасолова, у Національному плані передбачено внесення у червні на розгляд Верховної Ради закону «Про похідні фінансові інструменти (деривативи)». Виконавцями визначено Мінекономрозвитку разом з НКЦПФР та Національним банком.
Для врегулювання питань випуску та обігу деривативів протягом останніх років до парламенту неодноразово вносились відповідні проекти законів, проте це питання залишається відкритим. Сьогодні існує необхідність врахування нових законодавчих реалій при підготовці законопроекту щодо деривативів. Зокрема, системних змін до законодавства з питань регулювання фондового ринку, внесених законом «Про депозитарну систему України».
Члени робочої групи вирішили узяти за основу попередній варіант законопроекту, його ретельно опрацювати і запропонувати свої зауваження та пропозиції.
*****
На початку березня 2013 року в Україні нараховувалася
2051 небанківська фінансова установа
Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, оприлюднила дані Державного реєстру фінансових установ за станом на початок березня 2013 року. Згідно з ними загальна кількість фінустанов, внесених до реєстру на звітну дату, дорівнювала 2051, що виявилося майже на 0,5% більше показника початку поточного року (2041).
Кількість кредитних установ за січень-лютий поточного року зросла з 708 до 712 (кредитних спілок - з 617 до 620, інших кредитних установ - з 91 до 92), ломбардів - з 473 до 476, фінансових компаній - з 312 до 321, недержавних пенсійних фондів – з 94 до 98, адміністраторів НПФ – з 37 до 38. При цьому кількість довірчих товариств та інших фінансових установ не змінилося і дорівнювала двом і одному відповідно. Разом з тим, кількість страхових компаній зменшилася з 414 до 413.
*****
Міністерство фінансів у лютому 2013 року здійснило розміщення
ОВДП у національній валюті на суму 0,2 млрд. грн.
та в іноземній валюті - на суму $0,7 млрд.
У лютому 2013 року Міністерство фінансів здійснило розміщення облігацій внутрішньої державної позики в національній валюті на суму 0,2 млрд. грн. (з початку року - на суму 2,1 млрд. грн.) та в іноземній валюті - на суму $0,7 млрд. (з початку року - на суму $1,6 млрд.), повідомляє Національний банк. Середньозважена дохідність за ОВДП у національній валюті під час первинного розміщення становила 14,3% річних (з початку року - 12,95%), а в іноземній валюті - 8,03% річних (з початку року - 7,91%).
Також у лютому Міністерство фінансів здійснило випуск ОВДП для збільшення статутного капіталу НАК «Нафтогаз України» (згідно з відповідною постановою Кабінету Міністрів) на загальну суму 3,5 млрд. грн. (з почату року - на суму 6 млрд. грн.) з дохідністю 14,3% річних.
Погашення та сплата доходу за ОВДП здійснювалися своєчасно та в повному обсязі, який у лютому становив 6,2 млрд. грн., у тому числі основний борг - 3,4 млрд. грн., сплата доходу - 2,8 млрд. грн.
За станом на початок березня 2013 року загальний обсяг ОВДП за сумою основного боргу, які знаходилися в обігу, дорівнював 203,25 млрд. грн. З них, облігації обсягом 118,92 млрд. грн. перебували у власності НБУ, обсягом 71,27 млрд. грн. - у власності банків, обсягом 4,76 млрд. грн. - у власності нерезидентів, обсягом 8,3 млрд. грн. - у власності інших структур.
*****
За січень-лютий 2013 року від приватизації до Державного бюджету
надійшло 21,63 млн. грн.
За січень-лютий 2013 року в Україні було приватизовано 12 об’єктів державної власності, з яких: 9 об’єктів групи А, 2 об’єкти груп В,Г та один об’єкт групи Д, повідомляє Фонд держмайна.
Протягом звітного періоду органи приватизації за угодами з органами місцевого самоврядування змінили форму власності 224 об’єктів комунальної власності, з яких: 221 об’єкт групи А, 2 об’єкти групи Д та один об‘єкт групи Ж.
На фондових біржах у січні-лютому пропонувалося до продажу 76 пакетів акцій 73 АТ загальною номінальною вартістю 679,79 млн грн. За підсумками торгів було продано 8 пакетів акцій загальною вартістю за укладеними контрактами 2,57 млн. грн.
За січень-лютий 2013 року від приватизації державного майна та інших надходжень, безпосередньо пов’язаних із процесом приватизації, надійшло та перераховано до Державного бюджету 21,63 млн. грн. (у тому числі від продажу земельних ділянок несільськогосподарського призначення або прав на них, що перебувають у державній власності, на яких розташовані об’єкти, що підлягають приватизації, - 55,41 тис. грн.).
*****
Ставку рефінансування ДІУ знижено з 18% до 15,3% річних
Враховуючи те, що діяльність Державної іпотечної установи спрямована на здешевлення вартості іпотечних кредитів, а середні ринкові ставки за іпотечними кредитами, що діють сьогодні, не дозволяють широкому колу громадян скористатися кредитом для придбання житла, наглядова рада ДІУ схвалила рішення про зниження ставки рефінансування ДІУ з 18% до 15,3% річних, повідомляє прес-служба Установи. Попередня ставка рефінансування діяла з кінця листопада минулого року.
*****
Обсяг торгів, грн. | Індекс ПФТС |
1 032 185 647,52 | 341,73 |
Обсяг торгів, грн. | Індекс українських акцій |
31 950 390 | 934,1 |
У лютому 2013 року Індекс промислового виробництва в Україні становив 94%,
а з початку року - 95,2%
У добувній промисловості та розробленні кар’єрів у лютому 2013 року у порівнянні із лютим 2012 року відбулося зростання промислового виробництва на 0,9% (з початку року - падіння на 0,6%), у переробній промисловості - падіння на 5,6% (з початку року - на 4,4%), а у постачанні електроенергії, газу, пари та кондиційованого повітря - падіння на 17,2% (з початку року - на 9,4%).
Випуск підготовлено за матеріалами Інтернет-ресурсів та власною інформацією
Всього компаній-членів | 284 | на 25.11.24 |
Кількість КУА | 278 | на 25.11.24 |
Кількість адміністраторів НПФ | 16 | на 25.11.24 |
Кількість ІСІ | 1819 | на 25.11.24 |
Кількість НПФ* | 53 | на 25.11.24 |
Кількість СК* | 1 | на 30.09.24 |
Активи в управлінні КУА, млн грн | 660 220 | на 30.09.24 |
Активи НПФ в адмініструванні, млн грн | 3 087 | на 30.09.24 |