Новини УАІБ
Відбулося чергове засідання Ради УАІБ
14 березня 2013 року відбулося чергове засідання Ради УАІБ. Члени Ради заслухали інформацію про необхідність приведення у відповідність до вимог внутрішніх документів Асоціації Договору про членство в УАІБ після погодження Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку внутрішніх документів УАІБ, прийнятих позачерговими Загальними зборами УАІБ у грудні 2012 року. Учасники засідання схвалили текст Договору про членство в УАІБ та доручили Дирекції вжити заходів щодо підписання з членами Асоціації додаткової угоди.
Рада виключила зі складу членів УАІБ чотири компанії з управління активами: ТОВ «КУА «ІФГ КАПІТАЛ» (м.Київ) – у зв’язку з наказом НКЦПФР про визнання ліцензії цієї компанії недійсною, ТОВ «КУА «Прем’єр ессет менеджмент» (м.Київ), ТОВ «КУА «Інвестиційні ресурси» (м.Вишневе, Київська обл.) та ТОВ «КУА «Гелаксі Кепітал» (м.Київ) – у зв’язку із застосуванням НКЦПФР санкції у вигляді анулювання ліцензії.
Рада прийняла ТОВ «КУА «РОЯЛ ФІНАНС» (м.Київ) кандидатом у члени УАІБ з переведенням у статус повного члена після отримання ліцензії та надала компанії Подання для отримання ліцензії на здійснення професійної діяльності на фондовому ринку – діяльності з управління активами інституційних інвесторів..
Наступне засідання Ради УАІБ відбудеться 11 квітня 2013 року.
*****
Уряд схвалив законопроект про заборону фінансових пірамід
Уряд схвалив законопроект, яким передбачено заборону фінансових пірамід в Україні, повідомляє прес-служба Кабінету Міністрів. Документ розроблений Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг.
Як зазначається у повідомленні, останнім часом в Україні почастішали випадки шахрайств за допомогою фінансових пірамід. Водночас чинне законодавство недостатньо захищає громадян від таких оборудок. Зокрема, закон «Про захист прав споживачів» не можна застосувати в даному випадку, адже згідно з його нормами громадян, які вносять свої кошти, не можна вважати споживачами. До того ж на практиці діяльність таких пірамід здійснюється без реєстрації юридичної особи або фізичної - підприємця. Таким чином, норми закону «Про захист прав споживачів» не можуть бути застосовані до фінансових пірамід, оскільки їх учасники не є суб’єктами, на які поширюються його норми.
Враховуючи це, Кабінет Міністрів схвалив законопроект, метою якого є заборона діяльності фінансових пірамід в Україні та визначення відповідальності за організацію таких шахрайств з коштами громадян. Зокрема, передбачено на законодавчому рівні визначити поняття «фінансова піраміда», встановити заборону на її створення та розповсюдження відповідної реклами.
Також за організацію або сприяння діяльності фінансової піраміди передбачено встановити кримінальну відповідальність. При цьому максимальне покарання за умисне створення пірамід групою осіб в особливо великих розмірах передбачене у вигляді позбавлення волі до восьми років з конфіскацією майна.
Прийняття зазначеного закону покликане зменшити соціальну напругу в суспільстві та підвищити рівень довіри громадян до фінансових установ та послуг, які ними надаються, а також посилити захист майнових прав та інтересів громадян України.
*****
Призначено нового голову Нацкомфінпослуг
Указом Президента України № 126/2013 від 12 березня 2013 року новим головою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, призначений Борис Візіров. За інформацією прес-служби Комісії, минулого тижня новий керівник регулятора був представлений на засіданні Нацкомфінпослуг.
Борис Візіров запевнив, що реформи, започатковані Президентом України, будуть повністю реалізовані в межах повноважень Комісії, а ефективність державного регулювання ринків фінансових послуг значно зросте.
*****
Імплементація закону «Про депозитарну систему України» проходить успішно
НКЦПФР констатує успішний перебіг імплементації закону «Про депозитарну систему України», в тому числі своєчасну підготовку нормативної бази, інфраструктури тощо, повідомляє прес-служба Комісії.
За словами Голови НКЦПФР Дмитра Тевелєва, вже в жовтні поточного року очікується старт роботи Центрального депозитарію та Розрахункового Центру, і забезпечення їх безперебійної, якісної та ефективної роботи. Минулого року Комісія доклала значних зусиль до вирішення завдання, поставленого Президентом та міжнародною спільнотою, із підготовки та прийняття відповідного закону, тепер регулятор буде спрямовувати сили на забезпечення його реалізації.
Комісія вже підготувала низку нормативних документів на виконання цього закону, насамперед, Положення про порядок дематеріалізації іменних цінних паперів, що запроваджує новації, пов’язані зі спрощенням обліку цінних паперів та приведенням нинішніх стандартів депозитарного обліку у відповідність до міжнародних, а також Порядок передачі цінних паперів на депозитарне обслуговування до Центрального депозитарію та Порядок передачі інформації, що міститься у системі реєстру власників іменних цінних паперів, до систем депозитарного обліку. Два останні документи регламентують передачу стратегічно важливої інформації та, власне, цінних паперів до Центрального депозитарію, який вестиме облік усіх цінних паперів в України, окрім облігацій внутрішньої державної позики та муніципальних облігацій.
Комісія розраховує, що це зможе започаткувати процес створення на базі Національного депозитарію України (НДУ) оновленої установи - Центрального депозитарію. До того ж, вже розпочато передачу глобальних сертифікатів від Всеукраїнського депозитарію цінних паперів (ВДЦП) до НДУ, і, якщо наявна динаміка (близько 900 випусків на місяць) збережеться, то можна очікувати на своєчасний старт роботи Центрального депозитарію.
Також в Комісії відзначають позитивну оцінку міжнародного товариства напрацювань вітчизняного фондового ринку в частині модернізації системи депозитарного обліку. Так, нещодавно НДУ представив закон «Про депозитарну систему України» на засіданні Асоціації європейських центральних депозитаріїв (ECSDA) - авторитетної депозитарної інституції в європейському просторі, що об’єднала провідні депозитарні установи Австрії, Німеччини, Іспанії, Франції, Польщі та інших європейських країн.
Презентація НДУ охоплювала як загальну структуру закону, перелік ключових статей, так і найбільш важливі моменти, що стосуються конфігурації майбутньої депозитарної системи, її учасників та їхніх взаємин, створення і функцій Центрального депозитарію та Розрахункового Центру, а також ролі держави в цих процесах. Закон був схвалений членами Асоціації депозитаріїв та отримав позитивний відгук Голови ECSDA Джоеля Мерере. За його словами, Україна, впровадивши цю законодавчу ініціативу, просунулася значно вперед у порівнянні із рядом європейських країн у частині забезпечення функціонування системи депозитарного обліку цінних паперів.
Дмитро Тевелєв впевнений, що Україна - на правильному шляху до створення Центрального депозитарію та вдосконалення системи депозитарного обліку цінних паперів. Адже власність на цінні папери акціонерів, в тому числі держави, має бути під захистом чіткої депозитарної системи та Центрального депозитарію.
*****
НКЦПФР доопрацювала процедури допуску цінних паперів українських емітентів на іноземні фондові майданчики
НКЦПФР доопрацювала процедурні питання щодо допуску цінних паперів вітчизняних емітентів на іноземні фондові майданчики, повідомляє прес-служба Комісії. Зокрема, Комісія прийняла рішення «Про затвердження Порядку надання дозволу на розміщення та обіг цінних паперів українських емітентів за межами України» і «Про врегулювання питання обслуговування операцій з цінними паперами українських
емітентів, які розміщені та знаходяться в обігу за межами України».
Як відзначила директор департаменту корпоративного управління та корпоративних фінансів НКЦПФР Алла Папаіка, регулятор доопрацював Порядок надання дозволу на розміщення та обіг цінних паперів українських емітентів за межами України з урахуванням побажань учасників ринку і сподівається, що тепер цей документ дозволить вітчизняним емітентам розміщувати свої цінні папери за межами нашої країни. Це має позитивно вплинути як на розвиток фондового ринку, так і на розвиток вітчизняної економіки в цілому. За допомогою такого інструменту українські емітенти зможуть залучати додаткові фінансові ресурси.
Цей Порядок має врегулювати видачу дозволу на розміщення та обіг цінних паперів українських емітентів за межами України, визначити перелік документів, які надаватимуться компаніями до Комісії, та регламентувати вимоги регулятора до даних учасників ринку.
В той же час, доопрацьований проект рішення Комісії про врегулювання обслуговування операцій з цінними паперами, що розміщені та перебувають в обігу поза територією України, встановлює вимоги до обслуговування обігу цінних паперів на рахунках у цінних паперах. Зокрема, умови проведення депозитарними установами адміністративних операцій доповнено нормою щодо умов відкриття Національним депозитарієм України рахунку на ім’я іноземної депозитарної установи. Також документом встановлюються вимоги, згідно з якими депозитарієм обліковуються та обслуговуються цінні папери після отримання дозволу з боку Комісії.
*****
НКЦПФР затвердила Положення щодо порядку взаємодії осіб, що зобов’язані
розкривати інформацію на фондовому ринку, з особою, уповноваженою
регулятором, в загальнодоступній інформаційній базі даних Комісії
НКЦПФР затвердила Положення щодо порядку взаємодії осіб, що зобов’язані розкривати інформацію на фондовому ринку, з особою, уповноваженою регулятором, в загальнодоступній інформаційній базі даних НКЦПФР, повідомляє прес-служба Комісії.
За словами директора департаменту корпоративного управління та корпоративних фінансів НКЦПФР Алли Папаіки, регулятор суттєво вдосконалив цей документ і безпосередньо процедуру розкриття інформації учасниками ринку в загальнодоступній інформаційній базі Комісії. Зокрема, була усунута низка неточностей та дублювань, спрощено процес розкриття інформації. Так, документом передбачається впровадження Особистого кабінету - сторінки, на якій учасник ринку може оперативно та зручно розмістити інформацію про себе та контролювати усі звітні дані. До того ж, уся інформація, опублікована учасником ринку, відтепер одразу ж відображається в базі, що усуває непорозуміння з датою передачі даних та їх розміщення. Зазначені новації дозволяють прискорити та полегшити процедуру розкриття інформації.
Це Положення є універсальним документом для всіх учасників ринку - суб’єктів розкриття інформації. Він встановлює процедуру прийому інформації особою, уповноваженою Комісією на розміщення інформації у загальнодоступній інформаційній базі даних НКЦПФР про ринок цінних паперів, для її розміщення в цій базі. Такою особою зараз є Державна установа «Агентство з розвитку інфраструктури фондового ринку України».
*****
Нацкомфінпослуг оприлюднила проект закону «Про внесення змін
до статей 41 і 43 Закону України «Про фінансові послуги та державне
регулювання ринків фінансових послуг»
Нацкомфінпослуг оприлюднила проект закону «Про внесення змін до статей 41 і 43 Закону України «Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг». Як зазначається у пояснювальній записці до документа, його розроблено з метою створення правових основ для забезпечення захисту інтересів споживачів фінансових послуг шляхом застосування заходів впливу за порушення законодавства про захист прав споживачів на ринках небанківських фінансових послуг, вдосконалення механізму застосування санкцій до небанківських фінансових установ за такі порушення.
Зокрема, документом передбачено: вдосконалення механізму застосування заходів впливу за порушення законодавства про захист прав споживачів небанківських фінансових послуг; встановлення відповідальності за ненадання або несвоєчасне надання клієнту передбаченої частинами першою та другою статті 12 закону «Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг» інформації про умови надання фінансових послуг; запобігання створенню перешкод для виконання посадовими особами Нацкомфінпослуг покладених на них обов’язків.
*****
Обсяг торгів, грн. | Індекс ПФТС |
385 777 970,81 | 353,44 |
Індекс українських акцій та обсяги торгів на «Українській біржі» за 15.03.2013 р.
Обсяг торгів, грн. | Індекс українських акцій |
67 063 991 | 982,02 |
*****
а грошова маса - на 0,8%
Так, загальний обсяг залишків банківських депозитів у лютому збільшився на 3,4 млрд. грн., або на 0,6 % (з початку року - на 2,7 %) до 583,4 млрд. грн. Це відбулося за рахунок приросту залишків коштів у національній валюті, які протягом місяця зросли на 1,8 % (з початку року - на 4,6 %). В іноземній валюті залишки коштів на депозитних рахунках зменшилися на 1 % (з початку року - збільшилися на 0,4 %). Приріст коштів на депозитних рахунках фізичних осіб у лютому становив 1,8% (з початку року - на 4,2 %) до 381,4 млрд. грн. Натомість залишки депозитів юридичних осіб протягом місяця зменшилися на 1,6 %, до 202 млрд. грн.
Загальний обсяг залишків за кредитами за місяць зріс майже на 6 млрд. грн., або на 0,7 % до 818,4 млрд. грн., завдяки збільшенню кредитів, наданих у національній валюті, - їх обсяги в лютому зросли на 1,2 % (з початку року на - 1,7 %), тоді, як в іноземній валюті вони дещо зменшилися - на 0,1 % (з початку року - збільшилися на 0,1 %). Залишки за кредитами, наданими юридичним особам, зросли за місяць на 1 % (з початку року - на 1,3 %) до 634,6 млрд. грн. Залишки за кредитами, наданими фізичним особам, за лютий майже не змінилися (з початку року - зросли на 0,4 %) і становили 183,8 млрд. грн.
Обсяг готівки поза банками в останньому зимовому місяці збільшився на 1,7 % (з початку року - зменшився на 0,9 %) до 201,4 млрд. грн.
Рівень коррахунків банків за лютий зменшився на 3,5 % (з початку року – збільшився на 9 %) до 26,9 млрд. грн. Обсяг обов’язкових резервів, сформованих банками за станом на 01.03.2013 р. відповідно до встановлених нормативів, становив 19,5 млрд. грн., із них на окремий рахунок у Національному банку було перераховано 6,3 млрд. грн.
Кошти уряду в національній валюті на рахунках у Національному банку за лютий зменшилися на 31,3 % (з початку року - збільшилися у 5,8 раза) до 2,8 млрд. грн.
Обсяг монетарної бази за лютий збільшився на 1,3 % (з початку року - зменшився на 0,1 %) до 255 млрд. грн. Грошова маса за цей період зросла на 0,8% (з початку року - на 1,7 %) до 786,6 млрд. грн.
Обсяг рефінансування банків Національним банком в лютому становив 1,1 млрд. грн. (з початку року - 4,8 млрд. грн.). Середньозважена процентна ставка за цими операціями дорівнювала 7,92 % річних (з початку року - 7,72 %). Водночас обсяг мобілізаційних операцій становив 14,8 млрд. грн., а їх середньозважена процентна ставка - 2,58 % (з початку року - 29,9 млрд. грн. та 2,23 % відповідно).
Обсяг придбаних Національним банком державних облігацій України (за номінальною вартістю) у лютому становив 6,1 млрд. грн. (з початку року - 13,2 млрд. грн.). Операції з продажу зі свого портфеля державних облігацій України у 2013 році НБУ не проводилися. Також протягом не здійснювалися операції з купівлі (продажу) державних облігацій України через механізм двостороннього котирування.
У лютому середньозважена ставка на міжбанківському кредитному ринку в національній валюті зменшилася з 4,49 % до 2,27 %. Середньозважена ставка за кредитами, наданими реальному сектору економіки в національній валюті, знизилася з 16,51% до 15,63 %, натомість в іноземній валюті вона незначно збільшилася з 9,01% до 9,15 %. Середньозважена ставка за депозитами зменшилася в національній валюті з 11,81% до 10,9%, в іноземній валюті - з 6,3% до 6,06%.
в Україні становило $15,8 млн.
Зовнішньоторговельні операції проводились з партнерами із 180 країн світу. Обсяги експорту товарів до Європи становили 30,3% від загального обсягу експорту, у тому числі до країн Європейського Союзу - 29,8%, до країн СНД- 30%, Азії - 26,4%, Африки - 7,1%, Америки - 6%, Австралії і Океанії - 0,1%.
Імпорт з країн СНД дорівнював 40,6% від загального обсягу імпорту, Європи - 31,9%, у тому числі з країн Європейського Союзу - 29,5%, Азії - 20,2%, Америки - 5,8%, Африки - 1,2%, Австралії і Океанії - 0,1%
будівельних робіт на суму 5,8 млрд. грн., що на 11,3% менше обсягів
будівництва у відповідному періоді 2012 року
За характером будівництва обсяги робіт розподілились таким чином: роботи з нового будівництва, реконструкції та технічного переозброєння склали 84,3% від загального обсягу, решта - з капітального і поточного ремонтів (8,1% та 7,6% відповідно). У січні-лютому найбільші обсяги будівельних робіт були виконані у Києві, Донецькій та Дніпропетровській областях.
Випуск підготовлено за матеріалами Інтернет-ресурсів та власною інформацією
Всього компаній-членів | 284 | на 25.11.24 |
Кількість КУА | 278 | на 25.11.24 |
Кількість адміністраторів НПФ | 16 | на 25.11.24 |
Кількість ІСІ | 1819 | на 25.11.24 |
Кількість НПФ* | 53 | на 25.11.24 |
Кількість СК* | 1 | на 30.09.24 |
Активи в управлінні КУА, млн грн | 660 220 | на 30.09.24 |
Активи НПФ в адмініструванні, млн грн | 3 087 | на 30.09.24 |