Новини УАІБ

21 квітня 2020

Відбулося засідання Ради УАІБ

14 квітня 2020 року відбулося чергове засідання Ради УАІБ у режимі опитування. Члени Ради розглянули звіт про виконання плану та бюджету УАІБ за 1-й квартал 2020 року та на підставі звіту Ревізійної комісії ухвалили його.

Рада розглянула та затвердила план роботи та бюджет УАІБ на 2-й квартал 2020 року.

У зв'язку з ситуацією, що склалася в Україні з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19), Рада УАІБ прийняла рішення щорічну літню конференцію УАІБ, заплановану на базі готельного комплексу «Трипільське сонце», перенести з 11 червня на осінь 2020 року. Також Рада доручила Дирекції у червні-серпні 2020 року організувати низку дистанційних заходів з обговорення питань, запланованих для розгляду на конференції.

*****

Набув чинності Тимчасовий порядок скликання та дистанційного проведення загальних зборів учасників КІФ

Законом «Про внесення змін до деяких законодавчих актів, спрямованих на забезпечення додаткових соціальних та економічних гарантій у зв’язку з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-2019)» внесено зміни до пункту 16 Розділу IX "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про інститути спільного інвестування", згідно яких:

"Тимчасово, у зв’язку з проведенням заходів, спрямованих на запобігання виникнення та поширення коронавірусної хвороби (COVID-19 статті 16 Закону України «Про інститути спільного інвестування» щодо строків проведення річних загальних зборів корпоративного фонду не застосовуються у 2020 році. При цьому проведення загальних зборів корпоративного фонду у 2020 році в строки встановлені цим Законом під час дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), не є порушенням цього Закону. Річні загальні збори корпоративного фонду у 2020 році за результатами 2019 фінансового року мають бути проведені у строк не пізніше трьох місяців після дати завершення карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19).

У разі, якщо в силу дії обмежувальних заходів у зв'язку із дією карантину на території України, неможливим є проведення загальних зборів корпоративного фонду в порядку, встановленому цим Законом, загальні збори корпоративного фонду можуть бути проведені дистанційно в порядку та строки визначені тимчасовим порядком дистанційного проведення загальних зборів, затвердженого Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку.

16.04.2020 р. набув чинності Тимчасовий порядок скликання та дистанційного проведення загальних зборів акціонерів та загальних зборів учасників корпоративного інвестиційного фонду.

Відповідно до цього Порядку можуть бути проведені:

  1. річні загальні збори акціонерів за результатами 2019 фінансового року;
  2. позачергові загальні збори акціонерів у випадках їх скликання;
  3. річні загальні збори учасників корпоративного фонду у 2020 році за результатами 2019 фінансового року;
  4. позачергові загальні збори учасників корпоративного фонду у випадках їх скликання.

*****

Нова система НДУ для дистанційних зборів акціонерів
запрацює вже на початку травня

Центральний депозитарій розпочав роботу над розробкою Нового сервісу для дистанційного голосування, повідомляється на сайті НДУ.“Кабінет Зборів” - нова система, створення якої здійснюється на базі web-сервісу “Кабінет Клієнта”, що розпочав свою роботу ще в 2017 році.

Також, НДУ забезпечує надання послуг щодо направлення акціонерам повідомлень через депозитарну систему України вже три роки поспіль.

 Новий сервіс “Кабінет Зборів” буде інтегровано з програмним забезпеченням DEPEND, що гарантуватиме захист інформації, яка буде знаходитись у цій системі, на тому ж високому рівні що і захист всієї інформації в депозитарній системі.

Тестування нового сервісу буде проводитись Центральним депозитарієм із залученням декількох депозитарних установ, що проводять Загальні збори для емітентів.

Після завершення розробки та тестування сервісу “Кабінет Зборів”, Центральним депозитарієм заплановано проведення навчальних вебінарів щодо використання нової системи з детальним висвітленням всіх аспектів роботи нового механізму проведення дистанційних загальних зборів.

Впровадження нового сервісу “Кабінет Зборів” заплановано вже на початку травня, а що стосується направлення акціонерам повідомлень через депозитарну систему, то емітенти вже зараз мають змогу скористатися цією послугою та надавати розпорядження про направлення повідомлення до Центрального депозитарію.

Але НДУ зауважує, що відповідно до Рішення НКЦПФР від 16.04.2020р. №196, яким затверджено Тимчасовий порядок встановлено, що загальні збори акціонерів акціонерного товариства (загальні збори учасників корпоративного інвестиційного фонду), рішення про проведення яких прийнято наглядовою радою у відповідності до Тимчасового порядку, можуть бути проведені дистанційно не раніше 27 травня 2020 року.

Умови та порядок надання послуг з використання нового сервісу буде регламентовано внутрішніми документами Центрального депозитарію та окремим договором, що буде укладено з емітентом.

У випадку, якщо проведення загальних зборів акціонерів в очній формі неможливе через дію обмежувальних заходів, Наглядовою радою акціонерного товариства затверджується рішення, щодо призначення нової дати для проведення загальних зборів. Цим рішення також встановлюється форма проведення загальних зборів дистанційно. Для призначення форми проведення зборів рішення Наглядової ради не потребує внесення змін до статуту товариства.

Для використання нового сервісу “Кабінет Зборів” емітент повинен укласти договір з Центральним депозитарієм, акціонер, в свою чергу, з депозитарною установою.

Повідомлення про результати проведення загальних зборів емітент направляє акціонерам через депозитарну систему.                  

*****

НКЦПФР оприлюднила рішення та проєкт змін до Положення про здійснення
фінмоніторингу
професійними учасниками ринку цінних паперів

17 квітня НКЦПФР прийняла рішення про затвердження змін до Положення про здійснення фінансового моніторингу професійними учасниками ринку цінних паперів та оприлюднила проєкт цих змін на своєму сайті.

У Рішенні зазначається, що зміни вносяться відповідно до пункту 13 статті 8 Закону України «Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні» та Закону України «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення» з метою забезпечення користування професійними учасниками ринку цінних паперів Системою BankID Національного банку України.

Зміни стосуються Положення про здійснення фінансового моніторингу професійними учасниками ринку цінних паперів, затвердженого рішенням Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 17 березня 2016 року № 309, що зареєстроване в Міністерстві юстиції України 13 квітня 2016 року за № 551/28681.

*****

НКЦПФР готує нові правила торгівлі цінними паперами

НКЦПФР встановить нові вимоги до здійснення діяльності з торгівлі цінними паперами та до договорів, які укладаються під час провадження такої діяльності, повідомляється на сайті регулятора.

Комісія схвалила проекти двох нормативних актів, які визначають порядок провадження торговцями цінними паперами професійної діяльності на фондовому ринку та адаптують його до міжнародних стандартів, зокрема: «Вимоги до договорів, які укладаються під час провадження професійної діяльності на фондовому ринку (ринку цінних паперів) – діяльності з торгівлі цінними паперами: брокерської діяльності, дилерської діяльності, андеррайтингу, управління цінними паперам» та «Вимоги (правила) щодо здійснення діяльності з торгівлі цінними паперами: брокерської діяльності, дилерської діяльності, андеррайтингу, управління цінними паперами».

Нові нормативні акти передбачають такі новації у діяльності торговців:

- поява нового виду договору – генеральна угода, який покликаний замінити договір на брокерське обслуговування і є більш універсальним та може укладатися як з клієнтом так і з контрагентом торговця. Залишається можливість укладання договору комісії, договору доручення та дилерського договору;

- врегулювання процедури вчинення особистих угод, надання інвестиційних порад або рекомендацій, проведення інвестиційного дослідження, тощо;

- зміна підходу до визначення підозрілих угод;

- можливість оформляти угоди в електронному вигляді шляхом обміну електронними повідомленнями, що позбавляє необхідності використовувати паперові договори;

- обов’язкове оцінювання торговцем своїх клієнтів до надання послуг з метою віднесення їх до однієї з таких категорій: професійний клієнт, непрофесійний клієнт, прийнятний контрагент. Різним категоріям клієнтів передбачається надання торговцем різних рівнів захисту при виконанні замовлень;

- проведення торговцем оцінки відповідності й доречності послуг та фінансових інструментів, що надаються або пропонуються клієнтам;

- визначення вимог щодо дій торговців для отримання ними якомога кращого результату для своїх клієнтів;

- визначення вимог щодо інформації, яка надається клієнту або потенційному клієнту до надання послуги, під час її надання та після її надання.

Як зазначив Член НКЦПФР  Дмитро Тарабакін,  для нас цереволюційний документ, який наближає Україну до рівня цивілізованого світу в торгівлі цінними паперами. Він, з одного боку, дає великі можливості торговцям, зокрема більшу гнучкість, електронне укладання угод, і, з іншого боку, підвищує відповідальність торговця щодо обслуговування своїх клієнтів і надання їм відповідного рівня захисту.      

*****

УІРФР провів кваліфікаційний іспит фахівців фондового ринку та головних
бухгалтерів профучасників фондового ринку в дистанційній формі

16 квітня Екзаменаційна комісія Українського інституту розвитку фондового ринку провела кваліфікаційний іспит фахівців фондового ринку та головних бухгалтерів професійних учасників фондового ринку в дистанційній формі, повідомляється на сайті УІРФР.

Фахівцям, які успішно склали кваліфікаційний іспит, протягом 3-х робочих днів після дати проведення кваліфікаційного іспиту буде надіслано на їхню електронну пошти сканкопію кваліфікаційного посвідчення для формування пакета документів у НКЦПФР для оформлення сертифікату. Оригінал кваліфікаційного посвідчення буде надано фахівцю після закінчення карантину.

Наступне навчання за типовою (повною) програмою для фахівців з питань фондового ринку (діяльність з торгівлі цінними паперами, діяльність з організації торгівлі на фондовому ринку, депозитарна діяльність, клірингова діяльність, діяльність з управління активами) розпочнеться 12 травня 2020 року. А за спеціалізованою (скороченою) програмою - 18 травня 2020 року.  Кваліфікаційний іспит з питань фондового ринку для обох програм - 22 травня 2020 року.

*****

19 квітня набула чинності нова редакція Закону “Про публічні закупівлі”

Як повідомляє Урядовий портал, 19 квітня запрацювало нове законодавство про публічні закупівлі. Після набуття чинності нової редакції Закону “Про публічні закупівлі” відбудуться такі зміни:

  1. Поріг для обов’язкового проведення закупівель через Prozorro знизиться з 200 до 50 тисяч гривень.
    Тож відтепер понад 250 тисяч закупівель на рік стануть відкритими для учасників та будуть мати елемент аукціону - до сьогодні на допорогові суми замовники могли підписувати контракт з постачальником напряму. Для бізнесу це відкриє додатковий ринок на 30 млрд грн. При цьому кошти держави витрачатимуться ефективніше завдяки конкуренції. Крім того, від сьогодні державні замовники звітуватимуть про всі свої закупівлі від 1 копійки.
  2. Посилиться відповідальність за грубі порушення тендерного законодавства.
    Наприклад, якщо замовник безпідставно відхилив тендерну пропозицію, і це підтвердить Держаудитслужба — його очікує штраф від 25 до 51 тисячі гривень. Якщо ж державна структура уклала договір без використання передбачених законом тендерних процедур, то штрафувати будуть її директора — на суму від 34 до 85 тисяч гривень. У той же час за несуттєві процедурні порушення розмір покарання для замовників зменшується — з 11700 до 1700 грн.
  3. Бізнес, який переміг у тендері, тепер зможе виправити несуттєві помилки у тендерній пропозиції.
    На це в учасника буде 24 години. Відтак підприємці зможуть не втрачати тендер через випадково допущені неточності, а державні структури — зберегти найбільш вигідну пропозицію і не переплачувати.
  4. Вдосконалиться механізм оскарження тендерних процедур в Антимонопольному комітеті України.
    У підприємців тепер більше стимулів захищати свої права — зокрема плата за скаргу буде повертатися бізнесу в повному обсязі, якщо її задовольнить АМКУ. Водночас в інтересах замовників будуть працювати додаткові запобіжники від тендерного тролінгу: до розгляду будуть прийматися лише оплачені скарги, а відкликати їх буде неможливо. Крім того, вартість за подачу скарги зміниться з фіксованої (5 тисяч грн для товарів і послуг, 15 — для робіт) на гнучку, що буде залежати від очікуваної вартості закупівлі. Нові тарифи за подачу скаргу будуть встановлені окремою постановою Кабінету Міністрів.
  5. Замовники зможуть захищатися від цінового демпінгу.
    Завдяки механізму “аномальна низька ціна” електронна система буде підсвічувати пропозиції учасників, що будуть на 30-40% нижчими за найближчі пропозиції конкурентів. У такому випадку замовник може попросити учасника обґрунтувати таку ціну, а в разі відсутності пояснень — відхилити пропозицію. 
  6. Працює швидка та зручна альтернатива для невеликих допорогових закупівель — Prozorro Market.
    Це онлайн-магазин, у каталогах якого — найбільш поширені товари для державних замовників: пальне, канцелярія, техніка, медвироби, продукти тощо. Для замовників це можливість в кілька кліків та без тендерних процедур купити необхідний товар. Натомість постачальникам достатньо один раз пройти кваліфікацію, і далі лише отримувати замовлення. Зараз замовники можуть використовувати Prozorro Market для закупівель до 50 тисяч гривень, а після виходу відповідної постанови від Кабміну — до 200 тисяч гривень.
  7. Розпочнеться поступова, але тектонічна трансформація організації самого процесу закупівель — від тендерних комітетів до уповноважених осіб.
    Так на зміну колективному прийняттю рішень прийде персональне, а проведення закупівель з додаткового навантаження стане оплачуваною роботою.

 

Випуск підготовлено за повідомленнями Інтернет-ресурсів та власною інформацією

Основні цифри
Всього компаній-членів284на 17.11.24
Кількість КУА278на 17.11.24
Кількість адміністраторів НПФ16на 17.11.24
Кількість ІСІ1819на 17.11.24
Кількість НПФ*53на 17.11.24
Кількість СК*1на 31.08.24
Активи в управлінні КУА, млн грн659 602на 31.08.24
Активи НПФ в адмініструванні, млн грн3 173на 31.08.24