Новини УАІБ
Сьогодні Українській асоціації інвестиційного бізнесу - 25 років
14 квітня 2020 року Українській асоціації інвестиційного бізнесу виповнюється 25 років!
Як зазначається у привітанні на сайті Асоціації, за чверть століття УАІБ переживала різні періоди - злети і розчарування, здобутки і втрати, розвиток і випробування. Одне залишалося незмінним - Асоціація завжди вірила у перспективність української галузі управління активами, якій все ж вдалося зайняти гідне місце в економіці країни та забезпечити акумуляцію фінансових ресурсів для реалізації інвестиційних проектів у різноманітних галузях.
УАІБ завжди була послідовною у забезпеченні стійкості інвестиційного бізнесу, дбаючи про сприятливе середовище для його розвитку, підвищення професійного рівня учасників асоціації та їхньої відповідальності перед клієнтами та суспільством.
Багаторічний досвід саморегулювання допомагає Асоціації знаходити конструктив і в нинішніх нелегких реаліях погіршення інвестиційного клімату, відсутності чітких, системних і стабільних правил, дефіциту надійних фінансових інструментів та скорочення обсягів доступних внутрішніх і зовнішніх джерел інвестиційних ресурсів.
Нинішній ювілей припав на нелегкий період. Однак і у ситуації глобальної екологічної та економічної кризи і вітчизняний інвестиційний бізнес, і Асоціація продовжують працювати, застосовуючи нові підходи та технології, дбаючи про здоров’я співробітників та інтереси інвесторів. Адже нові виклики надають і нові можливості! Час потребує нових знань, рішень, зусиль, вміння оперативно пристосуватися до нестандартних умов та задовольняти нові формати потреб споживачів інвестиційних послуг.
Нині УАІБ об'єднує компанії, в управлінні яких знаходяться активи інститутів спільного інвестування, недержавних пенсійних фондів та страхових компаній на загальну суму понад 360 млрд.грн., що дорівнює майже 10% реального річного ВВП України за 2019 рік.
Рада УАІБ та Дирекція переконані, що тільки разом і у співпраці можна подолати чергову кризу і нові виклики, перетворивши їх на потужні драйвери розвитку не тільки інвестиційного бізнесу, а й загалом національної економіки.
*****
УАІБ надала НБУ зауваження до законопроекту «Про фінансові
послуги та діяльність з надання фінансових послуг»
Українська асоціація інвестиційного бізнесу направила доНаціонального банку України свої зауваження та пропозиції до законопроекту «Про фінансові послуги та діяльність з надання фінансових послуг».
Як зазначається у листі Асоціації, для опису структури власності фінансових установ Проектом запропоновано як вже визначені законодавством терміни, але з відмінностями (наприклад, «істотна участь»), так і нові терміни («ключові учасники фінансової установи»). Натомість, такий усталений термін як «кінцевий бенефіціарний власник» у Проекті взагалі не використовується.
Тому УАІБ запропонувала для цілей визначення структури власності фінустанови використовувати підходи та терміни, встановлені Законом України від 06.12.2019р. №361-ІХ «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансування тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення».
Також Проект містить посилання на Закони України «Про ринки капіталу та організовані товарні ринки», «Про платіжні послуги», «Про фінансові компанії», які ще не прийняті або взагалі не розроблені (зокрема, законопроект «Про фінансові компанії»). Таким чином, відповідні положення Проекту, в яких згадуються відсутні закони, не матимуть механізмів реалізації.
Проектом передбачено, що вимоги до мінімального розміру капіталу юридичної особи, яка має намір здійснювати діяльність з надання фінансових послуг, установлюються спеціальними законами та/або нормативно-правовими актами Регуляторів. УАІБ аважає, що вимоги до мінімального розміру капіталу повинні встановлюватися виключно законами України.
Також Проект потребує узгодження із нормами чиннихЗаконів України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність» та «Про аудит фінансової звітності та аудиторську діяльність» у частині обсягів та вимоги до інформації, яка подається Регулятору надавачем фінансових послуг, а також інформації, яка стосується аудиту або огляду фінансової звітності, обсягів інформації, яку аудитор має подавати Регулятору.
З метою уникнення законодавчих протиріч Асоціація пропонує частину відповідних статей Проекту вилучити, а деякі викласти в іншій редакції.
Крім цього, стаття 29 Проекту запроваджує поняття «професійне судження», яке розповсюджується майже на всі питання діяльності фінустанов, що непритаманне жодному закону. При цьому відсутні механізми та інституції, які дозволяли б учасникам ринку оскаржувати невірні, з їх точки зору, «професійні судження»представників регуляторів. Відсутні, відповідно, і норми, які б встановлювали відповідальність за невірні «професійні судження». Тому УАІБ вважає, що застосування такого підходу у регулюванні вимагає суттєвого доопрацювання.
*****
Аналітичний огляд діяльності публічних ІСІ в Україні
(відкриті, інтервалні, закриті фонди) за березень 2020 року
За підсумками березня 2020 року українські біржові майданчики закрилися зі значним падінням своїх показників. Так, індекс ПФТС зменшився на -4,07%, а індекс УБ втратив -11,49%.
За рівнем доходності «з початку року» сектори інвестфондів розподілилися таким чином: відкриті (+1,66% (-2,84% за місяць)), інтервальні (-3,87% (-5,38% за місяць)) та закриті ІСІ (-8,88% (-11,89% за місяць)).
Відкриті фонди
За даними УАІБ, вартість чистих активів 16 відкритих ІСІ станом на 31.03.2020 р. становила 85,11 млн. грн. Відповідно до наданої компаніями на кінець березня інформації, загальне зменшення чистих активів становило -399,49 тис.грн. (-0,47%). Але через значне залучення коштів інвесторів чистий притік у секторі становив +1968,47 тис. грн.
Інвестиційні портфелі практично всіх фондів «просіли» внаслідок негативної переоцінки активів, лише шість фондів завершили місяць зі зростанням ВЧА. У березні діапазон доходності відкритих інвестфондів коливався від +6,48% до -11,38%.
За результатами березня лідерами зростання у секторі відкритих ІСІ стали:
«ОТП Класичний» (+2975,94 тис. грн. (+34,72%)) – отримав чистий притік у розмірі +3422,83 тис. грн. завдяки збільшенню кількості інвестсертифікатів в обігу на +39,49%;
«УНІВЕР.УА/Ярослав Мудрий: Фонд Акцiй» (+1194,08 тис. грн. (+81,49%)) – за рахунок додаткового розміщення ІС (+86,90% в обігу) отримав +1114,85 тис. грн. чистого притоку;
«КІНТО-Казначейський» (+521,43 тис. грн. (+19,59%)) – так само, за рахунок додаткового розміщення ІС (+18,25% в обігу) отримав +481,53 тис. грн. «чистими».
Найбільші виплати інвесторам у березні зробили такі фонди:
«ОТП Фонд Акцій» (-3891,49 тис. грн. (-39,67%)) – отримав найбільший чистий відтік у розмірі -2962,33 тис. грн. у зв’язку з викупом значної кількості сертифікатів (-31,93% в обігу);
«КІНТО-Класичний» (-495,45 тис. грн. (-1,68%)) – чистий відтік становив -89,71 тис. грн. також через викуп інвестиційних сертифікатів (-0,31% в обігу);
«КІНТО-Еквіті» (-184,96 тис. грн. (-3,63%)) – пред’явлення до викупу 39 шт. інвестиційних сертифікатів призвело до чистого відтоку капіталу у розмірі -47,27 тис. грн.
Список основних гравців сектору у березні був таким: перше місце серед відкритих ІСІ за часткою ринку зайняв фонд «КІНТО-Класичний» (33,97% сукупної ВЧА (28,91 млн. грн.)), другу сходинку – фонд «ОТП Класичний» (13,57% (11,55 млн. грн.)), третє місце - «УНIВЕР.УА/Михайло Грушевський: Фонд Державних Паперiв» (9,21% (7,84 млн. грн.)). Четверте місце посів фонд «ОТП Фонд Акцій» (6,95% (5,92 млн. грн.)), п’ята сходинка - за фондом «Софіївський» (5,87% (4,99 млн. грн.)).
Лідерами за доходністю стали фонди: «ВСІ» (+6,48%), «Альтус-Депозит» (+3,44%) та «КІНТО-Казначейський» (+1,13%).
Негативні показники у березні продемонстрували такі фонди: «ОТП Фонд Акцій» (-11,38%), «Надбання» (-10,69%) та «Софіївський» (-6,80%).
Інтервальні фонди
У березні до огляду включено 2 інтервальних ІСІ, чисті активи яких, за даними УАІБ, дорівнювали 2,33 млн. грн. У порівнянні з показниками цього сектору на кінець попереднього місяця сукупна ВЧА зменшилася на -126,96 тис. грн. (-5,17%).
Найбільші виплати інвесторам у березні зробив фонд «Паритет» (-46,85 тис. грн. (-3,05%)) – через незначне зменшення ЦП в обігу (-1,01%) фонд зазнав чистий відтік капіталу у розмірі -15,72 тис. грн.
За підсумками березня за рівнем доходності фонди у секторі розподілилися так: «ТАСК Український Капітал» (-8,70%) та «Паритет» (-2,05%).
Закриті фонди
До огляду в березні включено 2 закритих ІСІ, вартість чистих активів яких на кінець місяця склала 10,54 млн. грн. Відповідно до наданих показників, сукупна ВЧА цих фондів зменшилася на -1918,47 тис. грн. (-15,40%).
Найбільші виплати інвесторам у березні зробив фонд «Індекс Української Біржі» (-1815,14 тис. грн. (-15,70%)) – через незначне зменшення ЦП в обігу (-3,93%) фонд зазнав чистий відтік капіталу у розмірі -433,75 тис. грн.
За підсумками березня за рівнем доходності фонди у секторі розподілилися так: «Індекс Української Біржі» (-12,26%) та «ТАСК Універсал» (-11,53%).
Детальніша інформація на сайті УАІБ.
*****
НКЦПФР розробила Тимчасовий порядок
дистанційного проведення загальних зборів
У зв’язку із запровадженням Кабінетом Міністрів України обмежувальних заходів, направлених на запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), і для забезпечення можливості провести річні загальні збори за результатами 2019 року дистанційно Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку розробила Тимчасовий порядок скликання та дистанційного проведення загальних зборів акціонерів та загальних зборів учасників корпоративного інвестиційного фонду
Як повідомляється на сайті регулятора, цей Тимчасовий порядок може бути застосований акціонерними товариствами, корпоративними інвестиційними фондами, товариствами з обмеженою відповідальністю, які є емітентами цінних паперів. Відповідно до цього Тимчасового порядку можуть бути проведені:
– річні загальні збори акціонерів за результатами 2019 фінансового року;
– позачергові загальні збори акціонерів у випадках їх скликання;
– річні загальні збори учасників корпоративного фонду у 2020 році за результатами 2019 фінансового року;– позачергові загальні збори учасників корпоративного фонду у випадках їх скликання.
Для дистанційного проведення загальних зборів наглядова рада ухвалює рішення про перенесення загальних зборів і зміну форми їх проведення на дистанційну, про що через депозитарну систему України направляються повідомлення всім акціонерам.
Дистанційний порядок проведення загальних зборів передбачає, що емітент повинен мати договір з Центральним депозитарієм, вимоги до якого встановлені Тимчасовим порядком. Акціонери ж повинні взаємодіяти з депозитарною установою, з якою у них укладено договір щодо обслуговування рахунку в цінних паперах.
«Система для проведення дистанційних зборів акціонерів на період карантину буде базуватися на існуючій інфраструктурі Центрального депозитарію та депозитарних установ. Емітенти будуть взаємодіяти з Центральним депозитарієм на підставі договору, вимоги до якого встановлені цим тимчасовим порядком, а акціонери – з депозитарними установами, з якими у них укладено договір з обслуговування рахунку в цінних паперах. Через депсистему інформація потраплятиме від емітента до акціонерів, і в зворотному порядку до емітента будуть потрапляти результати голосування акціонерів», – прокоментував суть нового порядку Максим Лібанов, Член НКЦПФР.
«Ми хочемо відійти від фізичного контакту людей при проведенні зборів акціонерів, як того вимагають запроваджені Урядом обмежувальні заходи і запропонувати максимально технологічний процес, в якому будуть задіяні професійні учасники ринку. Це тимчасова процедура, зараз мова не йде про ті технології й процеси, які ми запропонували в проекті нової редакції закону про акціонерні товариства. У цьому порядку ми пропонуємо ті можливості, які зможемо забезпечити для ринку в стислі терміни», – додав Олексій Тарасенко, Член правління НДУ.
*****
Про Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів".
У Верховній Раді зареєстровано законопроєкт №3304 "Про внесення змін до Закону України "Про Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів".
Як зазначається у пояснювальній записці, законопроєкт спрямований на вдосконалення правового рулювання відносин, що виникають у зв’язку із представництвом та захистом прав та інтересів України у закордонних юрисдикційних органах у спорах та справах щодо майна (активів), яке прямо або опосередковано походить з юрисдикції України, має ознаки протиправного походження і на яке за законодавством України може бути накладено арешт у кримінальному провадженні, підготовкою до такого представництва та захисту.
Автори прогнозують, що внаслідок ухвалення законопроєкту в Україні буде запроваджено дієвий правовий механізм реального повернення в державу активів, здобутих злочинних шляхом і виведених закордон, а також це дозволить істотно прискорити збір необхідних доказів та здійснення правосуддя у відповідних кримінальних провадженнях.
Проєктом передбачається внесення змін до закону «Про Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів», а саме доповнення його новим розділом IV-1 «Представництво і захист прав та інтересів України у закордонних юрисдикційних органах».
Автори відзначають, що наявні сьогодні в Україні правові механізми повернення таких активів не відповідають поточним тенденціям розвитку транскордонної злочинності, не дають змогу своєчасно реагувати та вживати необхідних заходів з протидії сучасним формам та методам легалізації протиправних активів.
*****
Комітет з питань фінансів, податкової та митної політики рекомендував Верховній Раді прийняти за основу законопроєкт про функціонування та обіг аграрних розписок
7 квітня 2020 року Комітет з питань фінансів, податкової та митної політики розглянув проєкт Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо функціонування та обігу аграрних розписок (№2805) та рекомендував Верховній Раді прийняти його за основу, повідомляється на сайті парламенту.
Мета законопроєкту - вдосконалення законодавства про аграрні розписки, що дозволить підвищити простоту у користуванні, ефективність, надійність аграрних розписок, а також розширити сферу їх використання. Це сприятиме покращенню доступу агровиробників до виробничих ресурсів та фінансування.
Законопроєктом пропонується внести зміни до Господарського кодексу, законів України «Про аграрні розписки» «Про цінні папери та фондовий ринок», «Про забезпечення вимог кредиторів та реєстрацію обтяжень», «Про інститути спільного інвестування», «Про кредитні спілки» та «Про депозитарну систему України». Зокрема, змінами пропонується нове визначення аграрних розписок (вони визначаються як боргові неемісійні цінні папери у формі електронного документу в Реєстрі аграрних розписок або в бездокументарній формі у вигляді облікових записів на рахунках в цінних паперах в системі депозитарного обліку цінних паперів); розширюється перелік суб’єктів, які можуть видавати аграрні розписки; оновлюються обов’язкові реквізити аграрних розписок тощо.
*****
«Онлайн будинок юстиції» запустив демоверсію онлайн-реєстрації ТОВ
Держпідприємство "Національні інформаційні системи» реалізувало демонстраційну версію онлайн-реєстрації ТОВ. Про це повідомив на сайті Мінюста перший заступник Міністра юстиції Євгеній Горовець.
«Цей сервіс є сучасною електронною послугою у форматі «запитання-відповідь», містить підказки та генерує всі документи, необхідні для державної реєстрації ТОВ. Тепер в цьому можуть переконатися усі охочі, оскільки на порталі «Онлайн будинок юстиції» запрацювала демонстраційна версія сервісу онлайн-реєстрації ТОВ», – зазначив Євгеній Горовець.
Сервіс онлайн-реєстрації розпочав роботу у липні 2019 року. Усього з того часу було зареєстровано 1165 товариств з обмеженою відповідальністю.
Ті, хто обирають між «паперовою» та «електронною» реєстрацією ТОВ, відтепер можуть не лише побачити, як виглядає відповідний онлайн-сервіс, але й перевірити його функціональність шляхом заповнення необхідної інформації у тестовому режимі.
«На відміну від повноцінного сервісу онлайн-реєстрації ТОВ, пропонована демоверсія не вимагає ідентифікації користувача з використанням кваліфікованого електронного ключа. Це, щоправда, зумовлює втрату введеної користувачем інформації у випадку переходу з тестової на основну версію сервісу. Тому, якщо за результатами (чи в процесі) тестування ви прийняли рішення зареєструвати ТОВ онлайн, слід спочатку авторизуватися у своєму персональному кабінеті на порталі «Онлайн будинок юстиції» і вже після цього вводити відповідні дані», - пояснив перший заступник.
*****
СЕТАМ відкрив інформацію про учасників та переможців торгів арештованим майном
З 13 квітня 2020 року Державне підприємство «СЕТАМ» Міністерства юстиції України буде оприлюднювати інформацію щодо учасників та переможців торгів арештованим майном. Про це повідомив Міністр юстиції Денис Малюська на сайті міністерства.
«Високий запит громадськості та ЗМІ на прозорість та відкритість державних аукціонів зумовили прийняття нами такого рішення. Разом з держпідприємством «СЕТАМ» ми відкрили інформацію про учасників та переможців електронних торгів арештованим майном», - зазначив Міністр.
Зокрема, після закінчення аукціону буде оприлюднюватися прізвище, ім'я та по батькові фізичної особи - переможця торгів, найменування юридичної особи, якщо переможцем є юридична особа. Після того, як переможець розрахується за лот і статус аукціону зміниться на «торги відбулись» буде опубліковано відомості про всіх учасників аукціону (які зареєструвались на торги та подавали заявки), а саме: прізвище, ім'я та по батькові фізичних осіб, найменування юридичних осіб.
У випадку, якщо переможець не заплатив за лот, неперсоніфікований протокол переформовується системою і визначається новий переможець, інформація про якого також буде показуватися (протокол завантажиться автоматично на місце старого), та інформація про всіх учасників буде опублікована після розрахунку нового переможця.
Якщо електронні торги (враховуючи повторні електронні торги: другі та треті) не відбулися, то після зміни статусу третіх електронних торгів на «торги не відбулися» будуть опубліковані відомості про всіх учасників аукціону, а саме: прізвище, ім'я та по батькові фізичних осіб, найменування юридичних осіб.
Випуск підготовлено за повідомленнями Інтернет-ресурсів та власною інформацією
Всього компаній-членів | 284 | на 17.11.24 |
Кількість КУА | 278 | на 17.11.24 |
Кількість адміністраторів НПФ | 16 | на 17.11.24 |
Кількість ІСІ | 1819 | на 17.11.24 |
Кількість НПФ* | 53 | на 17.11.24 |
Кількість СК* | 1 | на 31.08.24 |
Активи в управлінні КУА, млн грн | 659 602 | на 31.08.24 |
Активи НПФ в адмініструванні, млн грн | 3 173 | на 31.08.24 |