Новини УАІБ

26 грудня 2018

 

Відбулося засідання Ради УАІБ

20 грудня 2018 року відбулося чергове засідання Ради УАІБ, у якому взяв участь член НКЦПФР Олександр Панченко.

Члени Ради заслухали попередній звіт про виконання бюджету Асоціації за 2018 рік, обговорили та схвалили план роботи і тимчасовий бюджет УАІБ на перший квартал 2019 року.

Наступне засідання Ради УАІБ відбудеться 24 січня 2019 року.

 

*****

УАІБ пропонує запровадити перехідний період для запуску
нової системи подачі звітності до НКЦПФР до 1 червня 2019 року

У зв’язку з невизначеністю ситуації щодо системи подання звітності учасниками фондового ринку після 1 січня 2019 року та з метою запобігання збоїв, що можуть призвести до втрат інформації, УАІБ направила листа до НКЦПФР та запропонувала запровадити перехідний період до 1 червня 2019 року. Це дасть можливість паралельно і безболісно для учасників фондового ринку запустити нову систему подачі звітності та відпрацювати її, а також при цьому уникнути «штучного» порушення строків подачі звітності. Окремо у листі наголошено, що будь-які зміни щодо подачі звітності потребують додаткового технічного опрацювання в тому числі учасниками ринку, і, відповідно потребують часу.

01.01.2019 року набирають чинності нові норми Закону України «Про цінні папери та фондовий ринок», внесені законом № 2210-VIII від 16.11.2017 року, в частині запровадження нових видів діяльності з надання інформаційних послуг на фондовому ринку, зокрема, діяльності з подання звітності та/або адміністративних даних до Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку.

Таким видом діяльності можуть займатися агенти подання - юридичні особи, у тому числі професійні учасники фондового ринку, за умови включення їх до Реєстру уповноважених осіб та отримання від НКЦПФР свідоцтва про включення до Реєстру осіб, уповноважених надавати інформаційні послуги на фондовому ринку.

Обговорення проектів документів, зокрема, змін до «Положення про подання адміністративних даних та інформації у вигляді електронних документів до Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку» (зміни до рішення №492), які покликані змінити спосіб подання звітності до Комісії після 01.01.2019 року, тривали з травня 2018 року.

Спільними зусиллями профільних асоціацій вдалося зберегти у зазначеному проекті змін, норми щодо можливості подачі до Комісії адміністративних даних та звітності учасників фондового ринку не тільки за посередництва агента подання, але і безпосередньо професійними учасниками, як суб’єктами подання.

Також проектом змін передбачалося, що підключення програмно-технічного комплексу (далі – ПТК) суб’єкта подання до ПТК Комісії буде здійснюватися відповідно до технічних регламентів, визначених окремими документами нормативно-технічного характеру.

Очікується, що технічні вимоги щодо подання інформації до НКЦПФР як для агента подання, так і до суб’єкта подання інформації, що здійснює відповідне подання безпосередньо, будуть ідентичними та значними.

За інформацією Національного депозитарію України, починаючи з 01.01.2019 року планується припинення подання звітності до Комісії через «Кабінет клієнта».

УАІБ сподівається, що її ініціатива про запровадження п’ятимісячного перехідного періоду для запуску нової системи подачі звітності до Комісії, позитивно буде сприйнята НКЦПФР, а також її підтримають інші Асоціації та учасники фондового ринку.

УАІБ також повідомляє, що після розміщення 12 грудня 2018 року на сайті ДУ «Агентство з розвитку інфраструктури фондового ринку України» повідомлення про подачу ДУ АРІФРУ документів до НКЦПФР для авторизації в якості надавача інформаційних послуг на фондовому ринку України, зокрема, діяльності з подання звітності та/або адміністративних даних до Комісії, Асоціація звернулася до Агентства з проханням оперативно повідомити про орієнтовну вартість їхніх послуг з подання звітності та/або адміністративних даних до Комісії для компанії з управління активами з метою інформування учасників Асоціації.

*****

Статус НПФ як неприбуткових організацій відновлено з 1 липня 2017 року

Після офіційного оприлюднення Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів України щодо покращення адміністрування та перегляду ставок окремих податків і зборів» №2628 від 23.11.2018 року на законодавчому рівні відновлено статус недержавних пенсійних фондів як неприбуткових організацій.

При цьому прикінцевими та перехідними положеннями цього Закону передбачається, що ця норма застосовується до податкових періодів, починаючи з 1 липня 2017 року.

Таким чином, узгоджено норми Податкового кодексу України та положень Закону “Про недержавне пенсійне забезпечення” у частині визначення неприбуткового статусу недержавних пенсійних фондів, що сприятиме подальшому впровадженню повноцінної пенсійної реформи в Україні.

Проте невирішеним поки залишається низка практичних питань, які потребують додаткового врегулювання, зокрема, процедура поновлення недержавних пенсійних фондів з липня 2017 року у Реєстрі неприбуткових організацій. Сподіваємося, і це питання буде оперативно вирішено.

*****

Загальні активи світових відкритих інвестиційних фондів
за січень-вересень 2018 року зросли на 5,3%

Представницька асоціація європейської індустрії інвестиційного менеджменту (EFAMA) оприлюднила результати діяльності світових інвестфондів за січень-вересень 2018 року.

Згідно з ними, загальні активи світових відкритих інвестиційних фондів (Open-ended Funds) за січень-вересень 2018 року зросли на 5,3% - з 44,3 трлн. євро до 46,64 трлн. євро. Такі дані наведено на основі інформації з 47 країн, при цьому всі результати діяльності зазначених фондів EFAMA наводить у перерахунку в євро.

Лідерами за обсягами активів інвестфондів станом на початок ІV кварталу поточного року були США - 22 трлн. євро, країни Європи - 15,6 трлн. євро, Австралія - 1,8 трлн. євро, Китай - 1,58 трлн. євро, Японія - 1,58 трлн. євро, Канада - 1,49 трлн. євро та Бразилія - 1,48 трлн. євро.

Структура активів за типами інвестиційних фондів станом на звітну дату була такою: фонди акцій - 42,7%; фонди облігацій - 19,9%; збалансовані та змішані фонди - 17,2%; фонди грошового ринку - 11,1%; фонди нерухомості - 1,5%; гарантовані фонди - 0,1%; інші види фондів - 7,6%.

Сукупний приплив коштів до зазначених інвестиційних фондів у січні-вересні 2018 року склав 864 млрд. євро (для порівняння, у січні-вересні 2017 року вони залучили 2743 млрд. євро). Лідерами за припливом коштів виявились інвестфонди США (305 млрд. євро), Європи (313 млрд. євро) та Японії (97 млрд. євро).

Загальна кількість відкритих інвестиційних фондів у світі станом на початок IV кварталу 2018 року дорівнювала 129,98 тис. (на початку 2018 року цей показник становив 125,83 тис.). В Європі їх нараховувалося 57,66 тис., у Північній та Південній Америці - 36,75 тис., в Азійсько-Тихоокеанському регіоні - 33,58 тис., в Африці - 1,99 тис.

*****

Уряд підтримав проект закону «Пpo запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення»

Як повідомляє прес-служба Міністерства фінансів, Кабінет Міністрів підтримав проект закону «Пpo запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення», спрямований на комплексне удосконалення національного законодавства у сфері фінансового моніторингу. Документ вже зареєстрований у Верховній Раді під №9417.

Законопроект адаптує українське законодавство з питань запобігання і протидії відмиванню доходів до норм четвертої Директиви ЄС 2015/849 та Регламенту ЄС 2015/847, стандартів Групи з розробки фінансових заходів боротьби з відмиванням грошей та фінансуванням тероризму (FATF). Це передбачено домовленостями України з Європейським Союзом та Міжнародним валютним фондом.

Фахівці Мінфіну працювали над проектом закону спільно з Держфінмоніторингом, НБУ та міжнародними експертами проекту USAID «Трансформація фінансового сектору».

«Ухвалення цього законопроекту – це перепустка для України у цивілізований світ країн, які захищають права громадян та забезпечують національну безпеку правовими методами боротьби з відмиванням доходів», – зазначив заступник Міністра фінансів Сергій Верланов.

Документ, зокрема, пропонує зменшити кількість ознак фінансових операцій, про які банки, страховики, кредитні спілки, ломбарди, біржі, платіжні організації та інші фінансові установи – суб’єкти первинного фінансового моніторингу (СПФМ) – зобов’язані повідомляти Держфінмоніторинг.

При цьому зі 150 тис. грн. до 300 тис. грн. збільшується сума операцій, про які вони повинні обов’язково звітувати, якщо їх здійснюють політично значущі особи або клієнти з держав, що не виконують рекомендації борців з легалізацією.

Водночас передбачається застосування ризик-орієнтованого підходу суб’єктами первинного фінансового моніторингу при проведенні належної перевірки своїх клієнтів та відповідно перехід до кейсового звітування про підозрілі операції (діяльність) своїх клієнтів.

До переліку спеціально визначених СПФМ додадуть суб’єктів господарювання, які надають інформаційно-консультаційні послуги з питань оподаткування, тобто аудиторів, ревізорів і податкових консультантів, оскільки існує ризик того, що їхні послуги можуть бути використані для відмивання доходів від злочинної діяльності або з метою фінансування тероризму.

Проект закону деталізує механізм замороження активів та зупинення фінансових операцій, посилює вимоги до розкриття кінцевих бенефіціарних власників компаній, а також робить жорсткішими санкції за порушення цих вимог.

Так, за неподання, несвоєчасне подання, або подання недостовірної інформації доведеться заплатити вже не 2 тис. неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (34 тис. грн.), а 50 тис. неоподатковуваних мінімумів доходів громадян – 850 тис. грн. Порушення порядку зупинення фінансових операцій коштуватиме не 34 тис. грн., а 1,7 млн. грн., а невиконання законних вимог посадових осіб суб’єктів державного фінансового моніторингу обійдеться в 85-170 тис. грн.

Проект передбачає також створення Державного реєстру національних публічних діячів та членів їхніх сімей. Це автоматизована електронно-пошукова система збирання, обліку, накопичення, оброблення, захисту та надання інформації, яка дає змогу суб’єктам первинного фінансового моніторингу зіставляти (у тому числі в автоматичному режимі) отримані ідентифікаційні дані, що дають змогу встановити кінцевого бенефіціарного власника, з даними Єдиного державного реєстру декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування.

Законопроект також вводить обов’язок для платіжних систем супроводжувати грошові перекази інформацією про платника та одержувача переказу, забезпечувати наявність та повноту інформації про платника та одержувача платежу, встановлювати запобіжні заходи, спрямовані на протидію маніпуляціям з грошима, одержаними від злочинів, та збиранню грошей чи майна для терористичних цілей.

*****

НКЦПФР оприлюднила доопрацьований проект Рішення «Про внесення
змін до Положення про функціонування фондових бірж»

НКЦПФР оприлюднила доопрацьований проект Рішення «Про внесення змін до Положення про функціонування фондових бірж».

Документ розроблено з метою приведення Положення про функціонування фондових бірж у відповідність до Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо спрощення ведення бізнесу та залучення інвестицій емітентами цінних паперів» у частині перебування цінних паперів емітентів, що здійснили публічну пропозицію, у біржовому реєстрі фондової біржі.

У проекті передбачені вимоги до біржових контрактів (договірів) з цінними паперами, щодо яких не здійснювалася публічна пропозиція (крім цінних паперів емітентів, які вважаються такими, що здійснили публічну пропозицію відповідно), а саме те, що такі біржові контракти (договори) за безадресною заявкою продавця можуть укладатися тільки з покупцем – членом фондової біржі, який діє від свого імені та за свій рахунок або від свого імені за рахунок та в інтересах клієнта без використання таким клієнтом послуг Інтернет-трейдингу.

*****

Нацкомфінпослуг внесла зміни до Стратегії реформування державного регулювання ринків небанківських фінансових послуг на 2015-2020 роки

Метою Стратегії є реформування державного регулювання ринків небанківських фінансових послуг для забезпечення сприятливих умов їхнього подальшого розвитку, підвищення інвестиційної привабливості та відновлення довіри споживачів небанківських фінансових послуг.

Згідно з Розпорядженням Нацкомфінпослуг від 18.12.2018 р. №2230, досягнення зазначеної мети буде здійснюватися за такими стратегічними цілями:

- наближення регуляторного середовища ринків небанківських фінансових послуг до міжнародних стандартів регулювання й нагляду;

- удосконалення діяльності регулятора та підвищення ефективності державного нагляду;

- підвищення рівня фінансової інклюзії та захисту інтересів споживачів небанківських фінансових послуг;

- створення сприятливих умов для зміцнення та сталого розвитку ринків небанківських фінансових послуг.

Для досягнення стратегічної цілі «Створення сприятливих умов для зміцнення та сталого розвитку ринків небанківських фінансових послуг», Стратегію доповнено завданням з удосконалення системи аналізу, прогнозування та стратегічного планування політики у сфері надання небанківських фінансових послуг, що передбачає виконання оцінки реалізації стратегічних та оперативних планів, досягнення стратегічних цілей із залученням учасників ринків фінансових послуг.

*****

АРІФРУ отримала атестати відповідності Комплексної системи
захисту інформації для інформаційних систем

Державна установа «Агентство з розвитку інфраструктури фондового ринку України» отримала атестати відповідності Комплексної системи захисту інформації для інформаційних систем: «Поштовий сервіс «Емітент» та «Інформаційна база даних про ринок цінних паперів».

Як зазначається у повідомленні Агентства, отриманню атестата відповідності КСЗІ передувала робота з модернізації інформаційних систем АРІФРУ протягом останнього року. Спеціалісти Агентства виконали необхідні організаційні та інженерно-технічні заходи, спрямовані на забезпечення захисту інформації від розголошення, витоку і несанкціонованого доступу.

«Отримання ще двох атестатів відповідності КСЗІ для інформаційних систем, створених спеціалістами АРІФРУ, доводить, що побудована в Агентстві модель захисту інформації охоплює весь програмно-технічний комплекс Агентства та повністю відповідає нормативним вимогам, прийнятим у нашій державі», – зазначив Директор АРІФРУ Ігор Доброван.

Державна установа «Агентство з розвитку інфраструктури фондового ринку України» була створена у 1998 році. Агентство здійснює організаційне, технічне та ресурсне забезпечення реалізації повноважень НКЦПФР у сфері розкриття інформації на ринку цінних паперів.

Зокрема, Агентство пропонує учасникам ринку скористатися зручним поштовим сервісом emitent.net.ua, який відповідає всім вимогам НКЦПФР щодо реєстрації суб’єктів розкриття інформації на фондовому ринку України в Загальнодоступній інформаційній базі даних НКЦПФР.

Інформаційну базу даних про ринок цінних паперів створено відповідно до Рішення НКЦПФР від 3 червня 2014 року №733. Інформаційна база даних про ринок цінних паперів створюється та утримується Державною установою «Агентство з розвитку інфраструктури фондового ринку України» на базі сайта Агентства (http://smida.gov.ua) шляхом об’єднання інформації в єдиному центрі.

*****

Держфінмоніторинг оприлюднив Термінологічний словник з питань запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму, фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення та корупції

Держфінмоніторинг оприлюднив Термінологічний словник з питань запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму, фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення та корупції, повідомляє прес-служба відомства.

Цей словник є першим, за часів незалежності України, систематизованим виданням, що об’єднує терміни та поняття в антилегалізаційній та антикорупційній сферах.

Термінологічний словник включає близько 3 тис. термінів, які містяться у міжнародних документах, кодексах та законах України, підзаконних нормативно-правових актах, а також науковій та інформаційній літературі.

Видання розраховане на якнайширше коло фахівців, але насамперед на тих, хто має справу з питаннями фінансового моніторингу та боротьби з корупцією у своїй професійній діяльності, – працівників суб’єктів фінансового моніторингу та антикорупційної сфери, правоохоронних органів, суддів, громадських об’єднань, науковців та студентів, які вивчають фінансові дисципліни, а також практикуючих юристів.

До підготовки словника були долучені авторитетні наукові співробітники, які спеціалізуються у різних галузях права, а також фахівці Державної служби фінансового моніторингу України.

Термінологічний словник був підготовлений за сприяння Координатора проектів Організації з безпеки і співробітництва в Європі (ОБСЄ) в Україні, який надає технічну підтримку та бере активну участь у розбудові системи протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення. Багаторічний досвід співробітництва Координатора проектів ОБСЄ та Держфінмоніторингу свідчить про високий рівень відносин та ефективність партнерства.

*****

Діючі ліцензії на управління майном для фінансування об’єктів будівництва та/або здійснення операцій з нерухомістю мають 55 фінансових компаній

Згідно з даними Нацкомфінпослуг, станом на 30.09.2018 р. 55 фінансових компаній мали чинні ліцензії на управління майном для фінансування об’єктів будівництва та/або здійснення операцій з нерухомістю відповідно до Закону України «Про фінансово-кредитні механізми і управління майном при будівництві житла та операціях з нерухомістю».

Загальна кількість установників управління майном, які уклали договори з фінансовими компаніями-управителями щодо участі у фонді фінансування будівництва (ФФБ), станом на звітну дату дорівнювала 26835 осіб, з яких 26666 - фізичних та 169 - юридичних.

Останніми роками спостерігалося поступове збільшення кількості установників управління майном ФФБ та надходжень їхніх внесків до ФФБ.

Станом на початок жовтня 2018 року порівняно з аналогічною датою 2017 року кількість установників управління майном ФФБ збільшилася на 12,5%. Обсяг внесків установників управління майном до ФФБ на звітну дату складав 38723,2 млн. грн., що на 21,9% перевищило показник початку жовтня 2017 року.

Дозвіл, який надає право здійснювати емісію сертифікатів фондів операцій з нерухомістю (сертифікатів ФОН), на звітну дату мала одна фінансова компанія.

*****

У ІІІ кварталі ВВП України зріс на 0,4%

Валовий внутрішній продукт України у ІІІ кварталі 2018 року порівняно з попереднім кварталом (з урахуванням сезонного фактору) збільшився на 0,4%, а порівняно з ІІІ кварталом 2017 року – на 2,8%, інформує Державна служба статистики.

Номінальний ВВП становив 994,4 млрд. грн, а ВВП у розрахунку на одну особу – 23506 грн.

*****

У листопаді 2018 року індекс промислової продукції в Україні становив 99,5%

За інформацією Держстату, у листопаді 2018 року порівняно з жовтнем сезонно скоригований індекс промислової продукції в Україні становив 99,5%.

У листопаді 2018 року проти листопада 2017 року індекс промислової продукції, скоригований на ефект календарних днів, склав 99,3%.

У січні–листопаді 2018 року порівняно із січнем–листопадом 2017 року індекс промислової продукції склав 101,6%, у т. ч. у добувній промисловості та розробленні кар’єрів – 102,2%, переробній промисловості – 101,2%, постачанні електроенергії, газу, пари та кондиційованого повітря – 102,0%.

Випуск підготовлено за повідомленнями Інтернет-ресурсів та власною інформацією

Основні цифри
Всього компаній-членів284на 03.07.24
Кількість КУА279на 03.07.24
Кількість адміністраторів НПФ17на 03.07.24
Кількість ІСІ1791на 03.07.24
Кількість НПФ*53на 03.07.24
Кількість СК*1на 30.04.24
Активи в управлінні КУА, млн грн626 224на 30.04.24
Активи НПФ в адмініструванні, млн грн2 948на 30.04.24