Новини УАІБ
УАІБ: Аналітичний огляд діяльності публічних ІСІ в Україні (відкриті, інтервальні, закриті фонди) за серпень 2017 року
У серпні українські фондові біржі завершили місяць різноспрямовано: індекс УБ збільшився на +0,99%, а індекс ПФТС втратив -0,37%.
Сектори публічних інститутів спільного інвестування за показником доходності «з початку року» розподілилися таким чином: лідером став сектор закритих фондів +23,87% (-1,27% за місяць)), друге місце посіли інтервальні ІСІ +19,16% (+1,00% за місяць), а відкриті ІСІ опинилися на третьому місці з показником +15,64% (+0,98% за місяць).
Відкриті фонди
За даними УАІБ, вартість чистих активів 18 відкритих ІСІ станом на 31.08.2017 р. становила 67,26 млн. грн. Відповідно до показників на кінець серпня, загальне збільшення ВЧА складало +674,37 тис. грн. (+1,01%).
Фонди сектору завершили місяць переважно зі зростанням доходності, лише три фонди зафіксували негативний результат. Діапазон доходності відкритих ІСІ коливався від +3,59% до -0,92%.
За результатами серпня лідерами зростання у секторі стали:
«ОТП Фонд Акцій» (+345,63 тис. грн. (+6,59%)) – через позитивну переоцінку складових портфеля та завдяки додатковому розміщенню сертифікатів (+5,43% в обігу) отримав чистий притік капіталу у розмірі +287,91 тис. грн.;
«УНIВЕР.УА/Тарас Шевченко: Фонд Заощаджень» (+38,67 тис. грн. (+1,27%)) – завдяки залученню коштів інвесторів (+0,77% в обігу) та зростанню інвестпортфеля фонд отримав 23,37 тис. грн. чистого притоку;
Найбільші виплати інвесторам у серпні зробили такі фонди:
«ОТП Класичний» (-511,01 тис. грн. (-13,21%)) – найбільший чистий відтік у секторі у розмірі -549,86 тис. грн. пов'язаний з викупом у інвесторів значної кількості сертифікатів (-14,15% в обігу);
«КІНТО-Класичний» (+535,71 тис. грн. (+2,22%)) – попри позитивну переоцінку складових портфеля, викуп в учасників фонду 444 інвестиційних сертифікатів призвів до чистого відтоку капіталу у розмірі -219,03 тис. грн.;
Список основних гравців сектору у серпні залишився без змін. Перше місце серед відкритих ІСІ за часткою ринку зайняв фонд «КІНТО-Класичний» (36,66% сукупної ВЧА (24,66 млн. грн.)), другу сходинку посів фонд «ОТП Фонд Акцій» (8,32% (5,59 млн. грн.), замикає трійку лідерів фонд «Софіївський» (7,99% (5,38 млн. грн.)). Четверте місце закріпилося за фондом «УНIВЕР.УА/Михайло Грушевський: Фонд Державних Паперiв» (6,36% (4,28 млн. грн.)), фонд «КІНТО-Еквіті» (6,24% (4,20 млн. грн.)) розмістився на почесному п’ятому місці.
Найбільший рівень доходності продемонстрували такі фонди:
«Софіївський» (+3,59%), «КІНТО-Класичний» (+3,14%) та «Надбання» (+2,31%).
Найгірші показники зміни вартості своїх цінних паперів у серпні продемонстрували фонди: «ТАСК Ресурс» (-0,92%), «УНІВЕР.УА/Ярослав Мудрий: Фонд Акцiй» (-0,34%) та «Бонум Оптімум» (-0,08%).
Інтервальні фонди
У серпні до огляду включено 5 інтервальних ІСІ, чисті активи яких, за даними УАІБ, дорівнювали 15,87 млн. грн. У порівнянні з показниками цього сектору на кінець попереднього місяця, сукупна ВЧА фондів збільшилася на +163,13 тис. грн. (+1,04%).
За результатами місяця лідерами зростання у секторі стали фонди:
«Платинум» (+79,06 тис. грн. (+0,80%)) – через позитивну переоцінку складових портфеля та завдяки додатковому розміщенню сертифікатів (+0,16% в обігу) отримав чистий притік у розмірі +15,51 тис. грн.;
«Паритет» (+17,54 тис. грн. (+1,17%)) – так само, зростання ВЧА та залучення коштів інвесторів (+0,13%) призвело до притоку чистого капіталу у розмірі 1,92 тис. грн.
Найбільші зменшення ВЧА зафіксував фонд «ТАСК Український Капітал» (-1,21 тис. грн. (-0,10%)) – негативна зміна ВЧА відбулася за рахунок зменшення вартості складових інвестпортфеля.
Лідером за доходністю стали фонди «Аурум» (+2,31%), «Оптімум» (+1,08%) та «Паритет» (+1,05%), найгірші показники зміни вартості своїх цінних паперів продемонстрував фонд «ТАСК Український Капітал» (-0,10).
Закриті фонди
Вартість чистих активів 2 закритих ІСІ, які включено до огляду за серпень, на кінець місяця склала 8,30 млн. грн. Відповідно до наданих показників, сукупна ВЧА цих фондів збільшилася на +6,09 тис. грн. (+0,07%).
За результатами серпня лідером зростання у секторі став фонд «Індекс Української Біржі» (+36,19 тис. грн. (+0,50%)) – за рахунок позитивної переоцінки інвестпортфеля.
*****
Активи НПФ України демонструють зростання
Як свідчать дані нового Звіту Нацкомфінпослуг, станом на 30.06.2017 р. у Державному реєстрі фінансових установ містилася інформація про 64 недержавні пенсійні фонди та 22 адміністратори НПФ (станом на 30.06.2016 р. у Державному реєстрі налічувалось 66 НПФ та 23 адміністратори).
Крім того, в Реєстрі містилася інформація про одного одноосібного засновника, який прийняв рішення про самостійне здійснення адміністрування створеного ним корпоративного недержавного пенсійного фонду (отримав ліцензію на провадження діяльності з адміністрування такого НПФ та відповідно до законодавства не потребує внесення до Державного реєстру фінансових установ).
НПФ були зареєстровані у 8 регіонах України. Найбільше пенсійних фондів зосереджено у м. Києві - 46 або 71,9% від загальної кількості. У Донецькій області діє 6 НПФ (9,4%), у Дніпропетровській - 4 (6,2%), у Львівській, Івано-Франківській та Харківській - по 2 (по 3,1%), в Одеській та Херсонській - по 1 (по 1,6%).
Станом на 30.06.2017р. адміністраторами недержавних пенсійних фондів було укладено 66,5 тис. пенсійних контрактів, що виявилося на 9,6% (5,8 тис. шт.) більше порівняно з 30.06.2016 р. При цьому з вкладниками-фізичними особами було укладено 59 тис. контрактів, з вкладниками-фізичними особами-підприємцями - 0,1 тис., з вкладниками-юридичними особами - 7,4 тис.
Пенсійні контракти укладено з 59,8 тис. вкладників, з яких 2,3 тис. (або 3,8%) - це юридичні особи, а 57,5 тис. або 96,2% - фізичні особи. Кількість вкладників НПФ, станом на 30.06.2017 р., збільшилася у порівнянні з аналогічною датою 2016 року на 5,1 тис. або на 9,3%.
Загальна кількість учасників НПФ на звітну дату становила 838 тис. осіб (станом на 31.03.2016 р. їх нараховувалося 831,2 тис. осіб). Переважну більшість учасників НПФ (61,9%) становили особи віком від 25 до 50 років та особи вікової групи від 50 до 60 років (26,9%). Частка учасників НПФ вікової групи старше 60 років дорівнювала 9,4%, вікової групи до 25 років - 1,8%. При цьому в кожній віковій групі більшість становили чоловіки, а у віковій групі старше 60 років їхня кількість перевищувала жінок у 2,6 рази.
Пенсійні виплати з НПФ (одноразові та на визначений строк), станом на 30.06.2017 р., склали 685,2 млн. грн., що виявилось на 18,1% більше в порівнянні зі станом на 30.06.2016 р. При цьому одноразові виплати зросли на 10,5%, пенсійні виплати на визначений строк - на 52,6%.
Сукупно недержавними пенсійними фондами, станом на 30.06.2017 р., було здійснено пенсійних виплат (одноразових та на визначений строк) 83,2 тис. учасників, що склало 9,9% від їх загальної кількості.
Середній розмір одноразової пенсійної виплати на одного учасника НПФ, який отримав/отримує пенсійну виплату одноразово, станом на 30.06.2017 р., дорівнював 6,5 тис. грн. (станом на 30.06.2016 р. - 6,3 тис. грн.), а середній розмір пенсійної виплати на визначений строк на одного учасника НПФ, який отримав/отримує пенсійну виплату на визначений строк, - 40,2 тис. грн. (станом на 30.06.2016 р. - 28,3 тис. грн.).
Сума пенсійних внесків до НПФ станом на звітну дату дорівнювала 1945,6 млн. грн., збільшившись у порівнянні із кінцем червня 2016 року на 0,1% (2,2 млн. грн.).
У загальній сумі пенсійних внесків основну частку (94,3%) становили пенсійні внески від юридичних осіб, обсяг яких склав 1834,6 млн. грн.
Середній розмір пенсійного внеску за шість місяців 2017 року на одного вкладника був таким:
- на юридичну особу та фізичну особу-підприємця - 14422,58 грн.;
- на фізичну особу - 303,27 грн.
Загальна вартість активів, сформованих недержавними пенсійними фондами, станом на 30.06.2017 р. дорівнювала 2248,7 млн. грн., що виявилося на 12,4% або на 248,4 млн. грн. більше в порівнянні з аналогічною датою 2016 року.
Станом на звітну дату структура інвестування пенсійних активів була такою:
- цінні папери, дохід за якими гарантовано Кабінетом Міністрів України (43,3% інвестованих активів);
- депозити в банках (39,5%);
- облігації підприємств, емітентами яких є резиденти України (9%);
- об’єкти нерухомості (3,4%);
- акції українських емітентів (0,6%);
- банківські метали (0,4%);
- акції іноземних емітентів (0,1%);
- інші активи (3,7%).
Станом на 30.06.2017 р. був зафіксований приріст вкладень у цінні папери, дохід за якими гарантовано Кабінетом Міністрів (на 25,1%), та значно зменшився обсяг активів, що вкладені в акції (на 51,7%) та облігації українських емітентів (на 7,9%).
Загальний дохід, отриманий від інвестування пенсійних активів, станом на звітну дату дорівнював 1227,3 млн. грн., збільшившись у порівнянні з кінцем червня 2016 року на 309,7 млн. грн. або на 33,8%.
Витрати, що відшкодовуються за рахунок пенсійних активів, станом на звітну дату зросли на 23,4% і в цілому за час існування пенсійних фондів складали 270,9 млн. грн. або 12% від загальної вартості активів НПФ.
Основна частка витрат, що відшкодовуються за рахунок пенсійних активів (60,5%), припала на оплату послуг з управління активами недержавних пенсійних фондів. Питома вага витрат на оплату послуг з адміністрування пенсійного фонду склала 26,7%, на оплата послуг зберігача, який здійснює зберігання активів пенсійного фонду, - 5,3%. Частка витрат на оплату послуг з проведення планових аудиторських перевірок дорівнювала 1,4%, а на оплату послуг, пов’язаних зі здійсненням операцій з пенсійними активами, які надаються третіми особами, - 1,3%.
*****
Проект USAID «Трансформація фінансового сектору» спільно з НБУ провів міжнародну конференцію на тему «Захист прав споживачів фінансових послуг 2017: шлях до розбудови довіри»
Минулого тижня Проект USAID «Трансформація фінансового сектору» спільно з НБУ провів міжнародну конференцію на тему «Захист прав споживачів фінансових послуг 2017: шлях до розбудови довіри». На ній було презентовано результати дослідження роботи українських фінансових установ на ринку споживчого кредитування та законопроект щодо створення установи фінансового омбудсмена.
Дослідження проводилося дослідницькою та маркетинговою компанією «GFK-Ukraine» і вивчало основні види споживчих кредитів, які надаються банківськими та небанківськими установами (автокредити, іпотека, кредити через кредитну картку, кредити до зарплати, кредити на побутові товари, кредити готівкою). Це дослідження включало чотири елементи:
- вивчення якості та правдивості реклами фінансових установ;
- оцінку процедури взаємодії персоналу фінансової установи зі споживачами в процесі оформлення споживчого кредиту (за методом «таємного покупця»);
- аналіз проектів договорів споживчого кредиту на предмет відповідності чинному законодавству;
- опитування споживачів з метою з’ясування їхнього рівня обізнаності, ставлення та очікувань щодо механізмів вирішення спорів з фінансовими установами.
Дослідження складається із трьох хвиль. Першу хвилю було проведено до 20 червня 2017 року, друга хвиля буде проведена у грудні поточного року, а третя - у червні 2018 року.
Ключові результати першої хвилі дослідження практики роботи на ринку споживчого кредитування є такими:
- 73,6% рекламних матеріалів не містять жодної інформації про вартість кредиту;
- у 68% випадків потенційним позичальникам взагалі не надається жодна письмова інформація;
- частина договорів про надання споживчого кредиту не містять інформації, яка вимагається законодавством, або мають умови, що йому суперечать (так, у 33% випадків проекти договорів не містять детального розпису сукупної вартості кредиту, у 17% випадків - не містять чіткого графіка платежів, 54% договорів містять умови, якими порушується право позичальника на дострокове повернення кредиту);
- понад 50% договорів про надання споживчого кредиту, які пропонувалися «таємним покупцям», містять несправедливі умови для позичальника.
Під час другої та третьої хвиль дослідження увагу буде зосереджено на дотриманні фінансовими установами норм нового Закону «Про споживче кредитування».
У ході презентації Проектом USAID «Трансформація фінансового сектору» нового законопроекту, який передбачає створення установи фінансового омбудсмена в Україні, було зазначено, що цей документ вже підтриманий Національним банком.
Законопроект запроваджує новий для нашої держави інститут - фінансового омбудсмена - спеціальний орган, який забезпечить позасудове врегулювання спорів між надавачами фінансових послуг та їх споживачами.
В Україні споживачі фінансових послуг майже не мають ефективного правового захисту в разі виникнення спору з фінансовою установою. Результати дослідження показують, що для вирішення спору споживачі, зазвичай, звертаються до самої фінансової установи або просто нічого не роблять і не беруть кредити в майбутньому. Єдиною альтернативою для споживачів залишаються суди. Це дорогий та тривалий шлях. Враховуючи це, законопроект пропонує втілити новий процес вирішення спорів, а саме - запровадити інститут фінансового омбудсмена, який матиме повноваження для швидкого прийняття рішень (розгляд спорів буде відбуватися в строк не більше 90 днів).
У законопроекті визначено повноваження, види діяльності, організаційну структуру та джерела фінансування фінансового омбудсмена. Його основна мета - неупереджений та оперативний розгляд звернень споживачів фінансових послуг та спорів за заявами споживачів. Фінансовий омбудсмен надаватиме споживачам правову допомогу в підготовці документів та збиранні доказів, інформуватиме регуляторів про недоліки існуючого правового регулювання фінансових послуг і проводитиме дослідження практики роботи зі споживачами. При цьому законопроект «Про установу фінансового омбудсмена» відповідає вимогам Директиви ЄС 2013/11/ЄС, які є обов’язковими для виконання в країнах ЄС з 1 січня 2016 року.
*****
Набули чинності зміни до умов видачі ліцензії на окремі
види профдіяльності на фондовому ринку
Набули чинності зміни до умов видачі ліцензії на окремі види професійної діяльності на фондовому ринку. Про це інформує прес-служба НКЦПФР.
Відповідні норми передбачені Рішенням Комісії «Про внесення змін до рішення Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 14.05.2013 року №817» від 14.07.2017 р. №522, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 14.08.2017 р. за №993/30861.
Змінами до Порядку та умов видачі ліцензії на провадження окремих видів професійної діяльності на фондовому ринку (ринку цінних паперів) передбачено:
- удосконалення вимог до ділової репутації заявника, осіб - власників з істотною участю у заявника та всіх юридичних осіб, через яких буде здійснюватися опосередкований контроль за заявником, а також осіб, які здійснюють повноваження одноосібного виконавчого органу (або призначена головою або членом колегіального виконавчого органу), та/або осіб, які здійснюють повноваження голови (членів) наглядової ради;
- розкриття структури власності заявника (прямих власників та власників з істотною участю у структурі власності заявника);
- встановлення вимог до фінансової стійкості та можливості особи в майбутньому надавати додаткову фінансову підтримку професійному учаснику фондового ринку;
- збільшення до двох років строку, через який заявник може отримати нову ліцензію після анулювання попередньо виданої ліцензії за відповідною санкцією.
*****
НКЦПФР разом із SWIFT працюватимуть над впровадженням міжнародних стандартів адмінзвітності у фінансовому секторі
НКЦПФР уклала Меморандум про співробітництво зі SWIFT для спільної роботи з впровадження міжнародних стандартів адміністративної звітності у фінансовому секторі України, інформує прес-служба Комісії.
Донором проекту технічної допомоги «Україна: реформування ринків капіталу - оцінка та вдосконалення стандартів та системи звітності НКЦПФР» виступає Європейський банк з реконструкції та розвитку (ЄБРР).
Фахівці SWIFT працюватимуть спільно з Комісією у таких питаннях:
- інвентаризація звітності та повідомлень НКЦПФР, стандартів та форматів повідомлень, інформаційних потоків;
- визначення існуючих прогалин у системі звітності та проблем на ринку;
- підготовка рекомендацій щодо можливостей використання стандартів звітності ISO 20022, які використовуються в Регламентах ЄС;
- розробка плану удосконалення стандартів звітності у фінансовому секторі України.
У травні 2016 року регулятор офіційно підписав зі SWIFT Хартію Гармонізації ISO 20022 - програмний документ, що підтверджує стратегічні наміри України щодо впровадження Міжнародного стандарту обміну повідомленнями ISO 20022 і відповідних європейських директив.
Впровадження стандарту ISO 20022 у фінансовому секторі України дозволить створити єдиний стандарт електронних платежів, сприяти вирішенню проблеми сумісності українських розрахункових систем з міжнародними, зробити ринок України більш доступним для іноземних гравців тощо.
*****
Комісія оприлюднила проект Рішення «Про затвердження Змін до Положення щодо пруденційних нормативів професійної діяльності на фондовому ринку та вимог до системи управління ризиками»
НКЦПФР оприлюднила проект Рішення «Про затвердження Змін до Положення щодо пруденційних нормативів професійної діяльності на фондовому ринку та вимог до системи управління ризиками».
Документом, зокрема, передбачено:
- вилучення з переліку активів, зважених за ступенем ризику, що використовуються при розрахунку нормативів адекватності регулятивного капіталу та капіталу першого рівня, активів, які вираховуються з капіталу при розрахунку розміру регулятивного капіталу, для уникнення подвійного пруденційного оцінювання певних груп активів;
- запровадження визначення вимог до капіталу для покриття операційного ризику для всіх торговців цінними паперами;
- запровадження визначення адекватності регулятивного капіталу та адекватності капіталу першого рівня з урахуванням, крім вимоги до капіталу під кредитний ризик, також вимоги до капіталу під операційний ризик;
- впровадження розрахунку торговцями цінними паперами нового пруденційного показника - нормативу концентрації кредитного ризику щодо кожного контрагента (крім фондової біржі, особи, що провадить клірингову діяльність, та Розрахункового центру).
Українська асоціація інвестиційного бізнесу, за результатами обговорення проекту змін із Комісією, надала свої зауваження та пропозиції, зокрема до оновленого пп. 14 нового п. 5 глави 2 розділу ІІІ (щодо вирахувань із капіталу першого рівня). Ці пропозиції були враховані.
Таким чином, проектом уточнено та доповнено окремі норми Положення №1597 щодо розрахунку нормативу власних коштів, зокрема розширено перелік активів, які можна утримувати з метою дотримання його та інших пруденційних нормативів КУА за рахунок іноземних цінних паперів, а також уточнено, що зупинені в обігу цінні папери вираховуються зі складу власних коштів лише у разізупинки внесення змін до системи депозитарного обліку цінних паперів або зупинки на підставі рішення суду, рішення Комісії або постанови уповноваженої особи Комісії про накладання санкції за правопорушення на ринку цінних паперів. Тобто цінні папери емітентів, а також ПІФ, під час їх перетворення чи ліквідації без зафіксованого порушення законодавства України не потрібно вираховувати з власних коштів. Тобто цінні папери емітентів, а також ПІФ, під час їх перетворення чи ліквідації без зафіксованого порушення законодавства України вираховувати з власних коштів.
Проектом передбачено, що це рішення набирає чинності з 01 лютого 2018 року, але не раніше дня його офіційного опублікування, крім абзаців шістнадцятого та сімнадцятого підпункту 6 пункту 1 Змін, який набирає чинності з 01 травня 2018 року (щодо нормативних значень нового нормативу для торговців цінними паперами).
*****
За минулий тиждень Індекс ПФТС знизився на 1,14 пункту,
а Індекс українських акцій – на 11,61 пункту
Індекс та обсяги торгів на ПФТС за 15.09.2017 р.
Обсяг торгів, грн. | Індекс ПФТС |
35 444 372,04 | 290,26 |
Індекс українських акцій та обсяги торгів на «Українській біржі»
за 15.09.2017 р.
Обсяг торгів, грн. | Індекс українських акцій |
30 696 775 | 1 124,86 |
*****
У січні-липні 2017 року негативне сальдо зовнішньої торгівлі товарами в Україні становило $2 708,4 млн.
У січні–липні 2017 року експорт товарів з України становив $2 3854,6 млн., а імпорт в Україну – $2 6563,0 млн., інформує Держстат. Порівняно із січнем–липнем 2016 року експорт збільшився на 22,1% (на $4 313,5 млн.), імпорт – на 29,4% (на $6 041,5 млн.). Негативне сальдо зовнішньої торгівлі товарами становило $2 708,4 млн. (у січні–липні 2016 року також негативне сальдо дорівнювало $980,4 млн.).
Коефіцієнт покриття експортом імпорту склав 0,9 (у січні–липні 2016 року – 0,95).
Зовнішньоторговельні операції проводились із партнерами із 217 країн світу.
*****
У серпні грошова маса в Україні скоротилася на 0,9%
За підсумками останнього літнього місяця грошова маса в Україні скоротилася на 0,9% до 1104,5 млрд. грн., що було зумовлено зменшенням готівкових коштів поза банками та залишків за депозитами. Про це свідчать попередні дані «Грошово-кредитної статистики» НБУ за серпень 2017 року.
У серпні залишки за гривневими кредитами, наданими банками корпоративному сектору, збільшилися на 1,3%, а сектору домашніх господарств – на 4,1%.
Динаміку заборгованості за кредитами в іноземній валюті в доларовому еквіваленті визначали кошти домашніх господарств, залишки яких продовжували скорочуватися (вони знизилися на 1,3%). Залишки за валютними кредитами, наданими корпоративному сектору, залишилися на рівні попереднього місяця.
Залишки за депозитами в національній валюті за підсумками серпня зменшилися на 1,6%, насамперед за рахунок скорочення депозитів корпоративного сектору. Останні зменшилися на 2,8%, що переважно було зумовлено сплатою квартальних податкових та інших платежів до бюджету. Депозити населення в національній валюті скоротилися на 0,5% під впливом сезонних факторів.
Натомість депозитний портфель банків в іноземній валюті (у доларовому еквіваленті) у серпні продовжував зростати (на 1%).
У серпні тривало подальше поступове здешевлення вартості кредитів у національній валюті для населення. За підсумками місяця їх вартість знизилася на 1,3% порівняно з липнем, з початку року - на 2,3%. Водночас вартість кредитів у національній валюті для бізнесу незначно зросла - на 0,3%, а з початку року вона скоротилася на 2%.
Динаміка відсоткових ставок за новими гривневими депозитами у серпні була різноспрямованою. Вартість банківських депозитних продуктів у національній валюті для населення продовжувала знижуватися - на 0,8% до 11,4%, за вкладами бізнесу відбулося незначне зростання - на 0,2% до 8,2%.
Випуск підготовлено за повідомленнями Інтернет-ресурсів та власною інформацією
Всього компаній-членів | 284 | на 26.11.24 |
Кількість КУА | 278 | на 26.11.24 |
Кількість адміністраторів НПФ | 16 | на 26.11.24 |
Кількість ІСІ | 1819 | на 26.11.24 |
Кількість НПФ* | 53 | на 26.11.24 |
Кількість СК* | 1 | на 30.09.24 |
Активи в управлінні КУА, млн грн | 660 220 | на 30.09.24 |
Активи НПФ в адмініструванні, млн грн | 3 087 | на 30.09.24 |