Новини УАІБ

03 квітня 2017

За 2016 рік активи світових інвестфондів зросли на 10%

Згідно з даними нового звіту Представницької асоціації європейської індустрії інвестиційного менеджменту (EFAMA), за 2016 рік загальні активи світових відкритих інвестиційних фондів (Open-ended Funds) збільшилися на 10%: з 37,61 трлн. євро до 41,29 трлн. євро. Такі дані наведені на основі інформації з 47 країн, при цьому усі результати діяльності зазначених фондів EFAMA наводить у перерахунку в євро.

Лідерами за обсягами активів інвестфондів є США – 19,67 трлн. євро, країни Європи – 13,72 трлн. євро, Бразилія – 1,54 трлн. євро, Австралія – 1,53 трлн. євро, Японія – 1,39 трлн. євро та Канада – 1,26 трлн. євро.

Структура активів за видами інвестиційних фондів, станом на початок 2017 року, була такою: фонди акцій – 39,8%; фонди облігацій – 21,7%; збалансовані та змішані фонди – 17,8%; фонди грошового ринку – 11,6%; фонди нерухомості – 1,4%; гарантовані фонди – 0,2%; інші види фондів – 7,7%.

Сукупний приплив коштів до вказаних інвестиційних фондів торік склав 1,18 трлн. євро (у 2015 році вони залучили 1,97 трлн. євро).

Загальна кількість відкритих інвестфондів на звітну дату у світі дорівнювала 121,51 тис. В Європі їх нараховувалося 55,51 тис., у Північній та Південній Америці – 33,65 тис., в Азійсько-Тихоокеанському регіоні – 30,39 тис., в Африці – 1,97 тис.

*****

MONEYVAL розпочав 5 раунд оцінки України

MONEYVAL розпочав 5 раунд оцінки України. При цьому вітчизняні механізми фінансового моніторингу оцінюватимуть експерти з дев’яти країн. Про це повідомляє прес-служба Держфінмоніторингу.

Згідно з її даними, 5 раунд оцінки національної системи протидії відмиванню (легалізації) коштів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення Комітетом експертів Ради Європи з питань оцінки заходів протидії відмиванню коштів та фінансуванню тероризму (MONEYVAL) стартував 27 березня та триватиме по 8 квітня.

MONEYVAL є головним європейським арбітром з питань протидії відмиванню коштів та фінансуванню тероризму і проводить взаємні оцінки держав щодо всіх відповідних міжнародних стандартів у правовій, фінансовій та правоохоронній сферах. Україна є членом MONEYVAL з 1997 року.

Одним із основних завдань Комітету є здійснення взаємних оцінок його членів у зазначеній сфері на предмет дотримання та ефективної імплементації Рекомендацій FATF. Оцінка MONEYVAL передбачає двотижневе перебування місії експертів в Україні та включатиме широкі консультації з представниками державних органів, приватного сектору та громадських об’єднань, а також вивчення ступеню ефективності практичного впровадження Стандартів FATF у національну антилегалізаційну систему.

При цьому ключовим елементом оцінки для України буде ефективність заходів, що вживаються правоохоронно-судовою системою, яка, зокрема, включає інформацію щодо:

- розпочатих та закінчених кримінальних проваджень у справах з відмивання коштів та фінансування тероризму;

- обвинувальних вироків та кількості осіб, щодо яких прийнято судові рішення;

- регуляторної та наглядової діяльності;

- арешту та конфіскації активів, одержаних злочинним шляхом;

- заходів з повернення до України заблокованих за кордоном активів тощо.

За результатами оцінки міжнародні експерти підготують звіт щодо відповідності національної системи протидії відмиванню коштів і фінансуванню тероризму стандартам FATF, а також прогресу України у сфері боротьби з відмиванням коштів та фінансуванням тероризму.

*****

УАІБ взяла участь у семінарі «Інституційне забезпечення та координація виконання Угоди про асоціацію»

Українська асоціація інвестиційного бізнесу взяла участь у семінарі «Інституційне забезпечення та координація виконання Угоди про асоціацію», проведеному 27 березня 2017 року в Києві спільно проектами «Громадська синергія» та «Association4U», що діють за підтримки Європейського Союзу.

УАІБ було запрошено на семінар як учасника Української сторони Платформи громадянського суспільства Україна – ЄС (УС ПГС).

Учасники семінару ознайомилися з інституційно-координаційними механізмами виконання Угоди, що сьогодні діють в Україні (включаючи систему органів Асоціації), а також з досвідом координації євроінтеграційної діяльності в колишніх асоційованих країнах ЄС. У ході дискусії йшлося про можливі шляхи вдосконалення інституційної системи на виконання Угоди, включаючи ширше залучення громадянського суспільства та використання можливостей взаємодії з органами влади у відстоюванні євроінтеграційних реформ.

З матеріалами семінару та його ключових спікерів члени Асоціації можуть ознайомитися у розділі для учасників УАІБ.

*****

НКЦПФР оприлюднила проект Рішення «Про внесення змін до Положення про порядок забезпечення існування іменних цінних паперів у бездокументарній формі»

НКЦПФР оприлюднила проект Рішення «Про внесення змін до Положення про порядок забезпечення існування іменних цінних паперів у бездокументарній формі».

Як зазначається у пояснювальній записці до документа, він розроблений з метою вдосконалення вимог щодо забезпечення існування іменних цінних паперів у бездокументарній формі, випуски яких не були переведені у бездокументарну форму існування до набрання чинності Законом «Про депозитарну систему України».

Проектом передбачається уточнення питань, пов’язаних з поданням депозитарній установі анкети рахунку в цінних паперах, яка подається власником іменних цінних паперів випуску, що був переведений у бездокументарну форму існування, або поданням анкети емітента, яка подається емітентом.

Зокрема, документом встановлюється, що у випадках, передбачених Положенням, депозитарній установі подається власником іменних цінних паперів випуску, що був переведений у бездокументарну форму існування, анкета рахунку в цінних паперах (у разі переведення прав на цінні папери з рахунку в цінних паперах цього власника, відкритого емітентом, на рахунок у цінних паперах власника в обраній ним депозитарній установі за його розпорядженням) або емітентом подається анкета емітента (для здійснення депозитарною установою ідентифікації емітента) у разі якщо подання відповідної анкети у формі паперового документа передбачено внутрішніми документами такої депозитарної установи, або подається інформація, необхідна для заповнення відповідної анкети у формі електронного документа, у разі якщо її подання передбачено у формі електронного документа.

Зазначені зміни необхідні для передбачення можливості формування депозитарною установою відповідної анкети в електронному вигляді, якщо це буде визначено її внутрішніми документами.

*****

Новим проектом закону «Про приватизацію» передбачається
підвищення захисту прав інвесторів

Мінекономрозвитку та ФДМУ за участі міжнародної юридичної компанії Baker&McKenzie та за підтримки ЄБРР розробили новий законопроект «Про приватизацію», повідомляє прес-служба Мінекономрозвитку.

З метою підвищення захисту прав інвесторів документ, зокрема, передбачає можливість застосування міжнародного арбітражу та визначення англійського права договору за згодою сторін.

«Приватизації, як і нашій країні, вже 25 років. Однак активна масова приватизація з часів ваучерної приватизації більше не відбувалася. Тим часом державні підприємства старіють, накопичують борги, відстають технологічно. Нам треба передати їх в приватні руки для того, щоб ці об’єкти розвивались як бізнес. Цим законом ми хочемо зробити реформу самого процесу приватизації в Україні. Щоб вона була проста, зрозуміла, нормально сприймалася вітчизняними і західними інвесторами і приносила користь Україні», - зазначив на презентації законопроекту Голова Фонду державного майна України Ігор Білоус.

Новий документ має дозволити вивести конкуренцію за державні активи на глобальний рівень та перейти до ринкового ціноутворення на них. Так, передбачається відхід від інституту оцінки та визначення ціни об’єкту виключно платоспроможним попитом.

Проект закону також встановлює принципово новий підхід до розподілу на об’єкти великої та малої приватизації. До великих належать підприємства, обсяг активів яких перевищує 250 млн. грн., - тобто 60 об’єктів з 900, які зараз пропонуються до приватизації.

Об’єкти великої приватизації будуть продаватися із залученням інвестиційного радника - одного з інвестиційних банків з репутацією. Радник вивчатиме попит на об’єкт і пропонуватиме ФДМУ стартову ціну. Переможець торгів визначатиметься на двоетапному аукціоні.

Водночас, об’єкти малої приватизації зможуть бути реалізовані за допомогою відкритих аукціонів на інтернет-платформі, як це, наприклад, вже зараз відбувається з активами неплатоспроможних банків та непрофільними активами державних підприємств на ProZorro.Sale. Таким чином, усі бажаючі зможуть взяти участь у торгах за державні активи.

Перший заступник Міністра економічного розвитку і торгівлі Максим Нефьодов підкреслив: «Держава - неефективний власник. У 99% випадків державні активи втрачають свою ринкову цінність, а не розвиваються. При цьому бюджет щороку витрачає колосальні кошти на підтримку життєдіяльності цих активів. Ми пропонуємо вже працюючий механізм електронної системи ProZorro.Sale, який дозволить просто та ефективно продавати об’єкти малої приватизації і повертати кошти в державний бюджет, аби їх можна було використати для інших, в тому числі соціальних потреб».

*****

ПАКУ запровадила Реєстр корпоративних директорів

Професійна асоціація корпоративного управління запровадила Реєстр корпоративних директорів.

За інформацією Асоціації, реформою корпоративного управління, яка зараз здійснюється, є запровадження інституту незалежних директорів у наглядових радах банків та компаній реального сектору. Новим законодавством, зокрема, передбачається створення комітетів наглядових рад з питань аудиту, призначень та винагород, інші інновації у діяльності наглядових рад. Зазначені новели законодавства закладають основу для появи в Україні осіб, що професійно виконуватимуть функції незалежних членів наглядових рад акціонерних товариств.

Реєстр створюється з метою просування реформ в управлінні державним та недержавним корпоративним секторами економіки, впровадження найкращих практик корпоративного управління. Проект полягає у наданні шляхом формування та оприлюднення відповідного Реєстру інформації про фахівців з корпоративного управління, яких ПАКУ рекомендує для обрання до складу наглядових рад юридичних осіб.

Реєстр формується та ведеться спеціальним органом - Радою Реєстру корпоративних директорів, до складу якої запрошено відомих та авторитетних у бізнес-середовищі осіб, які не є державними службовцями та не ведуть активної політичної діяльності.

Реєстр складатиметься з фізичних осіб, які згідно законодавства України мають право бути обраними членами наглядових рад юридичних осіб та звернулися до ПАКУ з відповідною заявою.

*****

НБУ запровадив нову методику оцінки запасів прямих іноземних інвестицій відповідно до їх поточної ринкової вартості

Національний банк запровадив нову методику оцінки запасів прямих іноземних інвестицій відповідно до їх поточної ринкової вартості.

Це дозволить наблизити вартість запасів ПІІ до реалій ринку та зменшити розбіжності в даних Національного банку та Державної служби статистики України, повідомляє прес-служба НБУ.

Внаслідок світової фінансово-економічної кризи 2008-2009 років ринкова вартість активів підприємств, у тому числі й банків, суттєво знизилася. Відсутність її перегляду призвела до того, що починаючи з 2010 року частина запасів ПІІ відображалася за суттєво завищеною вартістю.

Обов’язкова переоцінка вартості активів у разі суттєвих вартісних змін на фондовому ринку визначена методологією шостого видання Керівництва з платіжного балансу та міжнародної інвестиційної позиції. Зазначену методологію НБУ застосовує з 2015 року.

У результаті проведеного перерахунку запасів ПІІ, врахованих за ціною останньої операції, з урахуванням їх ринкової вартості за період з 2010 по 2016 роки встановлено, що їх обсяг, станом на кінець 2016 року, зменшився на $14,1 млрд. та становив $48,9 млрд. (у порівнянні з $63 млрд. за попередньою оцінкою).

Починаючи з 2017 року переоцінка вартості ключових лістингових підприємств буде здійснюватися НБУ та Держстатом щоквартально. Крім того, у планах Національного банку - передавати дані щодо ПІІ банківського сектору до Держстату. Це вимагає удосконалення програмного забезпечення НБУ та узгодження форматів передачі відповідних даних від нього до Держстату.

*****

За минулий тиждень Індекс ПФТС знизився на 0,14 пункту,
а Індекс українських акцій – зріс на 73,84 пункту

 

Індекс та обсяги торгів на ПФТС за 31.03.2017 р.

Обсяг торгів,

грн.

Індекс

ПФТС

569 918 121,25

272,49

Індекс українських акцій та обсяги торгів на «Українській біржі»
за 31.03.2017 р.

Обсяг торгів,

грн.

Індекс

українських акцій

12 816 387

1 042,06

*****

У 2016 році номінальні доходи населення України зросли на 15,4%

У 2016 році доходи населення України становили 2 002,4 млрд. грн., витрати – 2 020,8 млрд. грн., зменшення заощаджень склало 18,4 млрд. грн., інформує Держстат.

Торік порівняно з попереднім роком номінальні доходи населення зросли на 15,4%. Наявний дохід, який може бути використаний населенням на придбання товарів та послуг, збільшився на 14,2%, а реальний наявний, визначений з урахуванням цінового фактору, – на 0,3%.

Наявний дохід у розрахунку на одну особу у 2016 року становив 35 610,1 грн., що на 4 565,8 грн. більше, ніж у 2015 році.

Витрати населення у 2016 році порівняно з попереднім роком збільшились на 17,3%.

*****

У лютому 2017 року дефіцит зведеного платіжного балансу
зменшився практично до нуля

Згідно з даними НБУ, у лютому 2017 року дефіцит платіжного балансу України зменшився до $27 млн. за попередніми даними (у січні він становив $202 млн.), що насамперед було зумовлено зростанням чистих надходжень за фінансовим рахунком.

Дефіцит рахунку поточних операцій у лютому збільшився до $399 млн. з $142 млн. у січні унаслідок сповільнення зростання експорту товарів.

Зростання обсягів експорту товарів у лютому сповільнилося до 20,9% з 52,9% у січні, що значною мірою відображало вичерпання тимчасового ефекту низької бази порівняння січня минулого року.

Натомість цінова кон’юнктура залишалася сприятливою для українського експорту. Зростання експорту продовольчих товарів сповільнилося (до 15,9% з 55,3% у січні) насамперед через зниження обсягів експорту зернових культур (11,7%) передусім унаслідок падіння світових цін на зернові. Водночас зросли вартісні обсяги експорту насіння олійних (у 2,2 раза) та олії (на 13,4%). Високі світові ціни на сталеву продукцію та зміщення структури експорту металургійної продукції в бік готових виробів сприяли нарощенню обсягів експорту чорних та кольорових металів (на 30,6%). Зростання світових цін на залізну руду зумовило прискорення експорту мінеральних продуктів (насамперед за рахунок руди), вартісні обсяги якого перевищували минулорічний рівень майже удвічі. Натомість обсяги експорту хімічної продукції скоротилися (на 6,9%).

Зростання обсягів імпорту товарів у лютому уповільнилося удвічі – до 16,7% з 32,6% у січні. Зокрема, обсяги енергетичного імпорту збільшилися на 53,3%. Це було зумовлено все ще високими обсягами імпорту природного газу, необхідного для проведення опалювального сезону. Іншою причиною було зростання обсягів імпорту нафтопродуктів, пов’язане з підготовкою аграріїв до посівної.

Обсяги неенергетичного імпорту зросли на 8,5% (у січні – на 21,1%), зокрема – продукції машинобудування (на 21,5%), хімічної промисловості (на 7,3%), чорних та кольорових металів (на 24,5%). Водночас імпорт продовольчих товарів скоротився на 3,7% (у січні – на 14,5%).

У лютому чисті надходження за фінансовим рахунком ($368 млн.) були забезпечені подальшим скороченням готівкової валюти поза банками та зростанням заборгованості за торговими кредитами.

Чистий приплив прямих іноземних інвестицій у лютому становив $45 млн. Усі вони були спрямовані до реального сектору.

Через близьке до нуля сальдо зведеного платіжного балансу міжнародні резерви станом на початок березня майже не змінилися та становили $15.5 млрд. або 3,3 місяця імпорту майбутнього періоду.

*****

Середня зарплата в Україні у лютому 2017 року склала 6 029 грн.

Середня номінальна заробітна плата штатного працівника підприємств, установ та організацій України у лютому 2017 року становила 6 209 грн., що в 1,9 раза вище рівня мінімальної заробітної плати (3 200 грн.), інформує Держстат.

Порівняно із січнем поточного року розмір заробітної плати збільшився на 3,3%, а за останні 12 місяців (відносно лютого 2016 року) – на 35,4%.

Реальна заробітна плата в лютому 2017 року порівняно із січнем 2017 року збільшилася на 2,3%, а відносно лютого 2016 року – на 18%.

 

Випуск підготовлено за повідомленнями Інтернет-ресурсів та власною інформацією

Основні цифри
Всього компаній-членів284на 03.07.24
Кількість КУА279на 03.07.24
Кількість адміністраторів НПФ17на 03.07.24
Кількість ІСІ1791на 03.07.24
Кількість НПФ*53на 03.07.24
Кількість СК*1на 30.04.24
Активи в управлінні КУА, млн грн626 224на 30.04.24
Активи НПФ в адмініструванні, млн грн2 948на 30.04.24