Новини УАІБ
УАІБ: Аналітичний огляд діяльності публічних ІСІ в Україні (відкриті, інтервальні, закриті) за квітень 2016 року
У квітні 2016 року драматична зміна Прем’єр-міністра України, незважаючи на побоювання, не викликала ані напруженості у суспільстві, ані політичної кризи.
За підсумками місяця українські індекси фондового ринку закрилися з оптимістичними настроями: індекс УБ збільшився на +14,69% (найбільше зростання з початку 2016 року), а індекс ПФТС втратив лише -0,35%.
У квітні всі сектори публічних інститутів спільного інвестування (ІСІ) впевнено завершили місяць у «зеленій зоні». Лідером став сектор закритих фондів (+4,65% (-8,62% з початку року)), друге місце посів сектор відкритих ІСІ (+3,21% (+3,57% з початку року)), а інтервальні ІСІ виявилися на третьому місці (+2,60% (+0,39% з п.р.)).
Відкриті фонди
За даними УАІБ, вартість чистих активів 19 відкритих ІСІ станом на 29.04.2016 р. становила 54,30 млн. грн. Відповідно до показників на кінець квітня, загальне збільшення ВЧА складало +820,94 тис. грн. (+1,53%). Але через значні виплати інвесторам загальний чистий відтік коштів у секторі становив -562,82 тис. грн. Відповідно до показників на кінець квітня, загальне ВЧА складало. Але через значні виплати інвесторам загальний чистий відтік коштів у секторі становив -562,82 тис. грн.
Фонди сектору завершили місяць переважно зі збільшенням доходності, лише 6 фондів зазнали падіння. Діапазон доходності відкритих ІСІ коливався від +14,62% до -2,37%.
За результатами квітня лідерами зростання у секторі стали:
«ОТП Фонд Акцій» (+127,48 тис. грн. (+7,27%)) – через позитивну переоцінку складових портфеля та завдяки додатковому розміщенню сертифікатів (+1,12% в обігу) отримав чистий притік у розмірі +19,90 тис. грн.;
«Софіївський» (+372,64 тис. грн. (+13,04%)) – збільшення ВЧА відбулося за рахунок зростання вартості інвестпортфеля;
«Аргентум» (+123,49 тис. грн. (+14,62%)) – зростання вартості чистих активів відбулося завдяки позитивній переоцінці активів фонду.
Найбільші виплати інвесторам у квітні зробили такі фонди:
«УНIВЕР.УА/Михайло Грушевський: Фонд Державних Паперiв» (-428,57 тис. грн. (-7,80%)) – найбільший чистий відтік у секторі у розмірі -433,33 тис. грн. пов'язаний з викупом у інвесторів значної кількості сертифікатів (-7,89% в обігу);
«ВСІ» (-85,41 тис. грн. (-5,99%)) – викуп в учасників фонду 44 інвестиційних сертифікатів призвів до відтоку капіталу у розмірі -49,34 тис. грн.;
«ОТП Класичний» (-32,64 тис. грн. (-3,28%)) – через пред’явлення до викупу 20 інвестиційних сертифікатів фонд зазнав чистий відтік у розмірі -46,17 тис. грн.
У списку основних гравців сектору у квітні відбулися значні зміни. Перше місце серед відкритих ІСІ за часткою ринкузайняв фонд «КІНТО-Класичний» (39,90% сукупної ВЧА (21,67 млн. грн.)), другу сходинку – фонд «УНIВЕР.УА/Михайло Грушевський: Фонд Державних Паперiв» (9,33% (5,07 млн. грн.)), а от на третє місце вирвався фонд «КІНТО-Еквіті» (6,26% (3,39 млн. грн.)). Четверте місце посів фонд «Альтус-Депозит» (5,97% (3,24 млн. грн.)), фонд «Софіївський» (5,95% (3,23 млн. грн.)) завершив п’ятірку лідерів сектору.
Найбільший рівень доходності продемонстрували такі фонди:
«Аргентум» (+14,62%), «Софіївський» (+13,04%) та «УНІВЕР.УА/Ярослав Мудрий: Фонд Акцiй» (+11,60%).
Найгірші показники зміни вартості своїх цінних паперів у квітні продемонстрували фонди: «ВСІ» (-2,37%), «СЕМ Ажіо» (-1,99%) та «Бонум Оптімум» (-1,58%).
Інтервальні фонди
У квітні до огляду включено 6 інтервальних ІСІ, чисті активи яких, за даними УАІБ, дорівнювали 13,69 млн. грн. У порівнянні з показниками цього сектору на кінець попереднього місяця, сукупна ВЧА фондів збільшилася на +256,63 тис. грн. (+1,91%).
У квітні жоден інтервальний фонд не зміг залучити кошти інвесторів.
За результатами місяця лідерами зростання у секторі стали фонди:
«Аурум» (+124,37 тис. грн. (+8,32%)) – збільшення ВЧА відбулося за рахунок зростання вартості інвестпортфеля;
«ТАСК Український Капітал» (+47,24 тис. грн. (+3,82%)) – зростання вартості чистих активів відбулося завдяки позитивній переоцінці активів фонду.
Найбільші виплати інвесторам у квітні зробили фонди:
«Платинум» (+77,76 тис. грн. (+0,95%)) – попри позитивну переоцінку портфеля, викуп у інвесторів 388 цінних паперів (-1,22% в обігу) призвів до чистого відтоку капіталу у розмірі -104,11 тис. грн.;
«УНІВЕР.УА/Отаман: Фонд Перспективних Акцій» (+16,19 тис. грн. (+2,29%)) – через пред’явлення до викупу 5 ЦП втратив «чистими» -3,90 тис. грн.
Діапазон доходності інтервальних фондів у квітні коливався у межах від +8,32% до -1,66%.
Лідерами за доходністю стали фонди: «Аурум» (+8,32%), «ТАСК Український Капітал» (+3,82%) та «УНІВЕР.УА/Отаман: Фонд Перспективних Акцій» (+2,86%).
Найгірші показники зміни вартості своїх цінних паперів продемонстрував фонд «Оптімум» (-1,66%).
Закриті фонди
Вартість чистих активів 4закритих ІСІ, які включено до огляду за квітень, на кінець місяця склала 9,85 млн. грн. Відповідно до наданих показників, сукупна ВЧА цих фондів зменшилася на -0,48 тис. грн.
За результатами квітня лідерами зростання у секторі стали фонди «УНІВЕР.УА/Скiф: Фонд Нерухомостi» (+106,94 тис. грн. (+10,54%)) та «АнтиБанк» (+18,08 тис. грн. (+0,45%)) – за рахунок позитивної переоцінки інвестпортфелів.
Найбільші виплати інвесторам у квітні здійснив фонд «Індекс Української Біржі» (-123,99 тис. грн. ((-3,34%)) – суттєве зменшення ЦП в обігу (-10,3%) спричинили чистий відтік у розмірі -408,14 тис. грн.
Діапазон доходності закритих фондів у квітні коливався в інтервалі від +10,54% до -0,14%.
Лідерами за доходністю стали фонди «УНІВЕР.УА/Скiф: Фонд Нерухомості» (+10,54%) та «Індекс Української Біржі» (+7,76%).
Найгірші показники зміни вартості своїх цінних паперів у квітні продемонстрував фонд «ТАСК Універсал» (-0,14%).
*****
Уряд подав до парламенту законопроект «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо запровадження накопичувальної системи
загальнообов’язкового державного пенсійного страхування та єдиних принципів нарахування пенсій»
Кабінет Міністрів подав до Верховної Ради проект закону «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо запровадження накопичувальної системи загальнообов’язкового державного пенсійного страхування та єдиних принципів нарахування пенсій» (реєстраційний №4608).
Метою проекту акта є створення справедливої системи пенсійного забезпечення шляхом переходу на єдиний принцип нарахування пенсій.
Цей законопроект систематизує в Законі України «Про систему пенсійного забезпечення та загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» умови пенсійного забезпечення, які на сьогодні розпорошені в понад 20 законах. Збережено умови пенсійного забезпеченні згідно із Законом України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб».
У рамках реалізації проекту Закону передбачається удосконалити солідарну систему шляхом звільнення її від невластивих для виплат, зокрема, пов’язаних із фінансуванням пенсій, призначених на пільгових умовах та за вислугу років. Також пропонується законодавчо врегулювати питання виплати пенсій за кордон та пенсій по інвалідності від нещасного випадку на виробництві.
Пропонується запровадити з 1 липня 2017 року накопичувальну систему пенсійного страхування за накопичувальними професійними пенсійними програмами для окремих категорій осіб віком молодше 35 років, з числа зайнятих на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком № 1 та на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці за списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України, та за результатами атестації робочих місць, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах, а також незалежно від віку - для державних службовців. З 1 липня 2018 року розпочнеться сплата роботодавцем страхових внесків до накопичувальної системи пенсійного страхування за накопичувальними професійними пенсійними програмами, на користь для працівників, що мають право на призначення пенсії за вислугу років.
Джерелом фінансування пенсійних виплат із накопичувальної системи пенсійного страхування за відповідними професійними пенсійними програмами для вказаних категорій працівників стануть страхові внески до накопичувальної системи пенсійного страхування, які сплачуватимуться роботодавцем.
Запровадження професійної пенсійної системи дозволить формувати заощадження, якими особа зможе скористатися до досягнення загального пенсійного віку у разі наявності необхідної тривалості спеціального та страхового стажу роботи і досягнення певного віку, наявності необхідної вислуги років, а також скористатися після досягнення пенсійного віку, незалежно від умов виплати пенсії із солідарної системи (працює особа чи ні). Особам, які не стануть учасниками цієї системи та працюють (працювали) на роботах і посадах, що дають право на призначення пенсії на пільгових умовах або за вислугу років така пенсія призначатиметься на умовах, які визначені законодавством.
З 1 липня 2017 року запроваджується сплата застрахованими особами, які не досягли пенсійного віку, передбаченого статтею 26 Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування», страхових внесків до другого рівня пенсійної системи.
Розмір страхового внеску у перший рік становитиме 2% та щороку збільшуватиметься на один відсоток до досягнення в 2020 році 5%.
*****
Верховна Рада прийняла за основу проект закону «Про внесення
змін до деяких законодавчих актів України щодо скасування
обов'язковості державної реєстрації іноземних інвестицій»
Парламент прийняв у першому читанні законопроект «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо скасування обов'язковості державної реєстрації іноземних інвестицій» (реєстраційний №2763), поданий групою народних депутатів.
Документом пропонується внести до Господарського кодексу України, законів «Про режим іноземного інвестування» та «Про усунення дискримінації в оподаткуванні суб‘єктів підприємницької діяльності, створених з використанням майна та коштів вітчизняного походження» зміни, якими скасовується державна реєстрація іноземних інвестиції, що має спростити залучення іноземних інвестицій в економіку України.
*****
У парламенті зареєстровано законопроект “Про Установу бізнес-омбудсмена”
У Верховній Раді зареєстровано проект закону “Про Установу бізнес-омбудсмена” (реєстраційний №4591), поданий урядом. Як зазначається у пояснювальній записці до документа, його підготовлено з метою впровадження зобов’язань Меморандуму про взаєморозуміння щодо підтримання української антикорупційної ініціативи від 12 травня 2014 року. Меморандум підписаний Кабінетом Міністрів України, Європейським банком реконструкції та розвитку, Організацією економічного співробітництва та розвитку, Американською торгівельною палатою в Україні, Європейською Бізнес Асоціацією, Федерацією роботодавців України, Торгово-промисловою палатою України та Українським союзом промисловців і підприємців.
Основна ціль проекту - запровадження на законодавчому рівні в Україні інституту бізнес-омбудсмена в якості посередника, незалежної, третьої особи, що сприяє суб’єктам підприємництва у захисті їх права на підприємницьку діяльність.
Документом визначаються правові засади створення та організації діяльності Установи бізнес-омбудсмена, напрями її діяльності, а також принципи її взаємовідносин з державою, державними органами, органами місцевого самоврядування, суб’єктами господарювання, що перебувають у сфері їх управління, а також суб’єктами підприємництва.
*****
Набула чинності нова редакція Положення про здійснення фінансового моніторингу професійними учасниками ринку цінних паперів
НКЦПФР доводить до відома професійних учасників ринку цінних паперів про набрання чинності з 11.05.2016 р. нової редакції Положення про здійснення фінансового моніторингу професійними учасниками ринку цінних паперів, яке затверджене рішенням НКЦПФР від 17.03.2016 р. №309 (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 13.04.2016 р. за № 551/28681).
Положення розроблено з метою приведення у відповість рішення НКЦПФР від 19.07.2012 р. №995 «Про затвердження Положення про здійснення фінансового моніторингу професійними учасниками ринку цінних паперів» до вимог Закону України від 14.10.2014 р. № 1702-VII «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення».
Нова редакція Положення значно змінює підходи щодо призначення працівника, відповідального за проведення фінансового моніторингу, правил проведення фінансового моніторингу та програм його здійснення, підготовки персоналу (працівників) суб'єкта первинного фінансового моніторингу, здійснення ідентифікації, верифікації, вивчення та уточнення інформації про клієнта, забезпечення виявлення фінансових операцій та управління ризиками.
Комісія звертає увагу на новий розділ Положення щодо особливостей здійснення ідентифікації клієнтів. Розділом чітко встановлені окремі випадки, в яких необхідно здійснювати ідентифікацію клієнтів.
Також значно вдосконалено процес виявлення фінансових операцій, що підлягають фінансовому моніторингу. Здійснено розподіл між ознаками обов’язкового фінансового моніторингу та суб’єктами, які можуть їх виявляти.
З метою оптимізації системи фінансового моніторингу проект рішення містить у собі порядок здійснення зупинення та поновлення проведення фінансових операцій суб'єктами первинного фінансового моніторингу, який наразі встановлений рішенням НКЦПФР «Про затвердження Порядку зупинення та поновлення проведення фінансових операцій на ринку цінних паперів суб'єктами первинного фінансового моніторингу» від 19.07.2012 р. № 998.
Комісія і надалі готова забезпечувати надання методологічної, методичної допомоги суб’єктам первинного фінансового моніторингу у разі виникнення питань, що стосуються фінансового моніторингу.
*****
Комісія оприлюднила Звіт щодо технічної допомоги Міжнародного
валютного фонду у питанні її самофінансування
НКЦПФР оприлюднила Звіт щодо технічної допомоги Міжнародного валютного фонду у питанні її самофінансування.
У резюме Звіту, зокрема, зазначається, що існує ряд проблем щодо відповідності фінансування НКЦПФР і обмежень, які спостерігаються в рамках бюджетного процесу в Україні. Ці проблеми були докладно описані у попередньому звіті МВФ, який рекомендував українській владі розглянути питання про перехід на самофінансування НКЦПФР за рахунок введення плати за адміністративні послуги та щорічних контрольованих внесків, які сплачуватимуться регульованими суб'єктами.
Проведений аналіз поточних принципів фінансування НКЦПФР і розглянуті варіанти підтверджують загальні переваги переходу до моделі самофінансування для Комісії. Найбільше переваг має модель, яка базується на підставі плати за адміністративні послуги та щорічних внесків, які сплачуватимуться всіма категоріями регульованих суб'єктів. Така модель, як очікується, забезпечить більш стабільне фінансування, ніж існуюча. Прийняття цієї моделі буде означати, що НКЦПФР буде повністю фінансуватися за рахунок внесків суб‘єктів ринку і не залежатиме від Загального фонду Державного бюджету. У той же час, такий тип фінансування в значній мірі залежатиме від майбутньої кількості суб‘єктів, які будуть сплачувати внески, та змінами на ринку.
Для того, щоб забезпечити плавність змін у процесі переходу до моделі самофінансування необхідно запроваджувати зміни поетапно. Законодавство повинно також дозволити НКЦПФР накопичувати і використовувати резерви (в певних межах) як засіб запобігання непередбачуваним коливанням надходжень. У випадку коли досягатиметься максимальний ліміт резервів, сума перевищення повинна бути негайно повернута суб‘єктам ринку. В якості альтернативи, у законодавстві можна встановити максимальні рівні внесків, які можуть бути скориговані, коли надходження від суб‘єктів ринку перевищують потреби НКЦПФР у фінансах. І, нарешті, заохочення співробітників НКЦПФР повинно бути збільшено шляхом усунення обмежень, що накладаються правилами державної служби в рамках класифікації посад і ставок оплати праці.
Законодавчі зміни повинні відбуватися паралельно із покращенням систем і процесів у середині НКЦПФР. З метою уникнення взаємозв'язку між збільшенням надходжень від запропонованої моделі внесків і збільшенням витрат у НКЦПФР, регулятор повинен заздалегідь готувати бюджет витрат на три наступні роки після прийняття запропонованої моделі фінансування. НКЦПФР треба розробити відповідні критерії для встановлення заохочення своїх співробітників у майбутньому.
Паралельно Комісії слід переглянути ефективність та результативність її штатного розпису та класифікації посад, щоб гарантувати, що збільшення заохочення за результати роботи співробітників обернеться підвищенням професіоналізму та ефективності праці. НКЦПФР також необхідно розробити більш складні системи для відстеження фактичних витрат на надання адміністративних послуг і нагляд кожної категорії суб‘єктів ринку.
*****
В 11 областях України затверджені інвестпроекти, які фінансуватимуться за кошти Державного фонду регіонального розвитку у 2016 році
Об’єднані територіальні громади повинні активніше пропонувати на розгляд облдержадміністраціям та подавати на затвердження Міжвідомчій комісії при Міністерстві регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства проекти та програми, які можуть фінансуватися за кошти Державного фонду регіонального розвитку.
Про це сказав Віце-прем’єр-міністр України — Міністр регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства Геннадій Зубко під час засідання Уряду, презентуючи перелік регіональних інвестиційних проектів, повідомляє прес-служба Віце-прем’єра.
«Стан підготовки таких проектів дуже повільний. Облдержадміністрації повинні прискорити процес розгляду наданих об’єднаними територіальними громадами проектів, і розглядати їх також і з точки зору людей, які ними користуватимуться», — зазначив він.
За словами урядовця, на сьогоднішнє засідання Уряду Міжвідомчою комісією було рекомендовано до затвердження 219 проектів, наданих 11 регіонами: Вінницькою, Волинською, Дніпропетровською, Закарпатською, Київською, Полтавською, Рівненською, Тернопільською, Харківською, Хмельницькою областями та м. Києвом.
«Комісія рекомендувала до затвердження КМУ проекти із обсягом фінансування 1 009 598,420 тис. грн. Серед них зокрема 955,639 тис. грн. на погашення кредиторської заборгованості, що утворилась за рахунок Фонду 2015 року. Нерозподілений залишок коштів ДФРР складає 1 990 401,580 тис. грн.», — розповів Віце-прем’єр-міністр.
У 2016 році у Державному фонді регіонального розвитку передбачено 3 млрд. грн. на реалізацію інвестиційних проектів та програм регіонального розвитку. Для оцінки відповідності інвестиційних програм і проектів вимогам законодавства Мінрегіонбуд створив відповідну Міжвідомчу комісію.
*****
У квітні 2016 року на ФБ «Перспектива» було укладено
0,57 тис. договорів на суму 13,31 млрд. грн.
У квітні 2016 року на ФБ «Перспектива» було укладено 0,57 тис. договорів на суму 13,31 млрд. грн. Обсяг торгів ОВДП становив 12,06 млрд. грн., корпоративними облігаціями – 0,62 млрд. грн., депозитними сертифікатами НБУ - 0,53 млрд. грн., опціонними сертифікатами - 98,55 млн. грн., акціями - 0,22 млн. грн.
За станом на кінець квітня 2016 року кількість цінних паперів та інших фінансових інструментів у Біржовому списку ФБ «Перспектива» дорівнювала 766. З них, 286 цінних паперів перебувало у першому рівні лістингу, 12 - у другому рівні лістингу та 468 - у списку позалістингових цінних паперів. При цьому структура біржового списку Біржі була такою: 256 акцій; 237 ОВДП; 42 інвестиційних сертифікати; 133 корпоративні облігації; 2 муніципальні облігації; 24 опціонних сертифікати; 23 ф’ючерсних контракти; 49 депозитних сертифікатів НБУ.
*****
У квітні 2016 року Індекс ПФТС знизився на 0,35%
У квітні 2016 року загальна кількість угод на Фондовій Біржі ПФТС становила 0,53 тис., а їх обсяг – 5,56 млрд. грн. Обсяг угод з ОВДП склав 5,54 млрд. грн., з акціями - 7,5 млн. грн., з корпоративними облігаціями - 6,2 млн. грн., з цінними паперами ІСІ - 0,12 млн. грн.
Індекс ПФТС протягом квітня знизився на 0,35% з 225,71 до 224,91 пункту, а з початку року – на 6,56% з 240,7 до 224,91%.
За станом на кінець квітня 2016 року у Біржовому списку ПФТС перебувало 1 159 цінних паперів, з них, 595 акцій, 153 корпоративні облігації, 276 ОВДП, 96 цінних паперів ІСІ, 3 муніципальні облігації, 32 депозитних сертифікати НБУ та 4 ОЗДП. До першого рівня лістингу було включено 276 цінних папери, до другого - 36, а до списку позалістингових цінних паперів – 847.
*****
Індекс українських акцій у квітні 2016 року зріс на 14,7%
У березні 2016 року на «Українській біржі» було укладено 13,86 тис. угод на загальну суму 0,24 млрд. грн. При цьому обсяг угод з цінними паперами становив 0,16 млрд. грн., а їхня кількість - 10,68 тис. На строковому ринку «Української біржі» у квітні зафіксовано 3,18 тис. угод на загальну суму 0,08 млрд. грн.
Індекс українських акцій протягом місяця зріс на 14,7% з 546,67 до 626,99 пункту, а з початку року – знизився на 8,6% з 685,86 до 626,99 пункту.
*****
За минулий тиждень Індекс ПФТС знизився на 0,85 пункту,
а Індекс українських акцій – зріс на 1,77пункту
Індекс та обсяги торгів на ПФТС за 13.05.2016 р.
Обсяг торгів, грн. | Індекс ПФТС |
230 744 809,7 | 219,01 |
Індекс українських акцій та обсяги торгів на «Українській біржі»
за 13.05.2016 р.
Обсяг торгів, грн. | Індекс українських акцій |
8 788 604 | 641,88 |
Випуск підготовлено за повідомленнями Інтернет-ресурсів та власною інформацією
Всього компаній-членів | 284 | на 25.11.24 |
Кількість КУА | 278 | на 25.11.24 |
Кількість адміністраторів НПФ | 16 | на 25.11.24 |
Кількість ІСІ | 1819 | на 25.11.24 |
Кількість НПФ* | 53 | на 25.11.24 |
Кількість СК* | 1 | на 30.09.24 |
Активи в управлінні КУА, млн грн | 660 220 | на 30.09.24 |
Активи НПФ в адмініструванні, млн грн | 3 087 | на 30.09.24 |