Новини УАІБ
У парламенті зареєстровано законопроект «Про внесення змін до
деяких законодавчих актів України щодо корпоративних договорів»
Група народних депутатів подала на розгляд Верховної Ради проект закону «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо корпоративних договорів» (реєстраційний №4470).
Як зазначається у пояснювальній записці до документа, його метою є підвищення рівня корпоративного управління в акціонерних товариствах та товариствах з обмеженою відповідальністю.
Проектом закону пропонується внести зміни до Цивільного Кодексу України та Законів України «Про акціонерні товариства», «Про господарські товариства» та «Про цінні папери та фондовий ринок» для забезпечення можливості визначення порядку управління та прийняття внутрішніх рішень акціонерами/учасниками шляхом укладення корпоративних угод.
Так, зокрема, документом передбачається:
- доповнення законів «Про акціонерні товариства» та «Про господарські товариства» новими статтями з метою регламентації питання укладення акціонерами акціонерних товариств та учасниками (засновниками) товариств з обмеженою відповідальністю договорів з метою спільної реалізації їх прав;
– доповнення Цивільного Кодексу України нормами, які нададуть можливість ефективно задіяти механізм корпоративних договорів в господарських товариствах;
– доповнення Закону України «Про цінні папери та фондовий ринок» нормами щодо необхідності розкриття інформації про факт укладання договору між акціонерами.
Прийняття законопроекта сприятиме підвищенню рівня корпоративного управління в господарських товариствах, захисту прав та інтересів інвесторів.
*****
Національний банк закликає Верховну Раду підтримати консолідацію регулювання фінансових ринків
Національний банк закликає парламент підтримати проекти законів №2413-а «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо консолідації функцій із державного регулювання ринків фінансових послуг» та № 414-а «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо консолідації функцій із державного регулювання ринків фінансових послуг», повідомляє прес-служба Нацбанку.
Ці законопроекти передбачають ліквідацію Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, та передачу її функцій НБУ та Національній комісії з цінних паперів та фондового ринку.
Як зазначається у повідомленні, наразі недосконалість правової бази регулювання окремих видів небанківської фінансової діяльності стримує інтенсивність розвитку ринків небанківських фінансових послуг, знижує їх інвестиційну привабливість, а також зменшує їх роль у розвитку економіки України в цілому.
Так, згідно із законопроектами, нагляд та регуляція ринку страхових, лізингових та факторингових компаній, кредитних спілок, бюро кредитних історій, ломбардів та інших фінансових компаній перейде до НБУ. НКЦПФР регулюватиме недержавні пенсійні фонди, фонди фінансування будівництва і фонди операцій з нерухомістю.
Такий розподіл сприятиме більшій прозорості державного регулювання фінансового ринку та оптимізації регуляторного впливу на його учасників. Регулювання наблизиться до стандартів, що діють у банківському секторі із урахуванням найкращих міжнародних практик.
«НБУ має всі можливості для одночасного здійснення ефективного нагляду за банківським ринком та ринком небанківських фінансових послуг. Перехід функцій пруденційного нагляду за ними до центрального банку консолідує державне регулювання ринків фінансових послуг, синхронізує підходи та інструменти та підвищить ефективність нагляду за відповідними сферами ринку. Це підвищить захищеність та збільшить довіру до ринку з боку споживачів фінансових послуг», - зазначив начальник Управління стратегії та реформування банківської системи Національного банку Михайло Відякін.
Перехід регулювання небанківський фінансових установ до Національного банку дозволить:
- скоротити кількість органів державного нагляду за ринком небанківських фінансових послуг;
- очистити ринок від недобросовісних гравців;
- запровадити однакові прозорі правила гри;
- стимулювати інтенсивний розвиток цього ринку;
- збільшити інвестиційну привабливість небанківських фінансових установ;
- знизити вартість надання фінансових послуг споживачам;
- збільшити захищеність користувачів фінансових послуг.
Зміни, які запровадять законопроекти №2413-а та №2414-а, спростять та зроблять більш прозорим прийняття управлінських рішень у цій сфері, покращать умови ведення бізнесу з одночасним посиленням відповідальності суб’єктів ринку.
Крім того, законопроектами передбачається скасування Закону «Про іпотечне кредитування, операції з консолідованим іпотечним боргом та іпотечні сертифікати» та Декрету Кабінету Міністрів України «Про довірчі товариства» з метою усунення надмірного регулювання.
Також у НБУ нагадують, що на розгляді Верховної Ради перебуває більше 20 законопроектів, необхідних для продовження реформи фінансового сектору. Стратегічне значення мають питання захисту прав споживачів фінансових послуг, захисту прав кредиторів, фінансової реструктуризації боргів підприємств та фізичних осіб, консолідації функцій державного регулювання ринків фінансових послуг, а також протидії відмиванню (легалізації) доходів, одержаних злочинним шляхом.
*****
НБУ пропонує дозволити банкам трансформуватися
у приватні акціонерні товариства
Національний банк України ініціює надання банкам права трансформуватися у приватні акціонерні товариства, інформує прес-служба НБУ. Відповідна концепція змін до законодавства була затверджена на засіданні Правління Національного банку 21 квітня 2016 року.
На сьогодні відповідно до Закону України “Про банки і банківську діяльність” банки можуть існувати лише у формі публічного акціонерного товариства або кооперативного банку. Зараз усі банки, що функціонують в Україні, є публічними акціонерними товариствами.
Рішення Національного банку зумовлене необхідністю комплексного вдосконалення банківського законодавства та законодавства з цінних паперів. Регулятор вважає, що від банків, які не мають наміру постійно залучати капітал на фондовій біржі, недоцільно вимагати збереження типу публічного акціонерного товариства, а необхідно дати їм змогу зміни тип на приватний.
Ініціатива регулятора узгоджується з останніми змінами до Закону України “Про акціонерні товариства”, оновленими вимогами до функціонування фондових бірж та законодавчими ініціативами щодо розвитку фондового ринку. Національний банк підтримує політику Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку, спрямовану на забезпечення розвитку фондового ринку України з метою обігу на ньому цінних паперів лише тих емітентів, які дійсно залучають капітал на фондових біржах та дотримуються нових стандартів щодо показників діяльності таких емітентів.
Водночас Національний банк наголошує, що незалежно від типу акціонерного товариства вимоги до корпоративного управління в банках та обсягу розкриття інформації повинні бути збережені на найвищому рівні.
Концепція передбачає внесення змін до Закону України “Про банки і банківську діяльність” та Господарського кодексу України, а також узгодження деяких норм Законів України “Про акціонерні товариства” і “Про цінні папери та фондовий ринок” із банківським законодавством.
Національний банк також ініціюватиме питання про застосування максимально спрощених реєстраційних процедур до банків, які приймуть рішення змінити тип публічний на приватний та скасувати плату за ці процедури.
*****
За станом на кінець березня 2016 року кількість зареєстрованих інвестфондів в Україні дорівнювала 2 140, з них 415 КІФ та 1 725 ПІФ
За інформацією НКЦПФР, загальний обсяг емісійних цінних паперів, зареєстрованих регулятором у січні-березні 2016 року, становив 35,41 млрд. грн., що на 17,9 млрд. грн. перевищило показник аналогічного періоду минулого року (17,51 млрд. грн.).
Упродовж І кварталу поточного року НКЦПФ зареєструвала 24 випуски акцій на загальну суму 28,9 млрд. грн. Порівняно з першими трьома місяцями 2015 року обсяг зареєстрованих випусків акцій збільшився на 15,56 млрд. грн.
Значний за обсягом випуск акцій, які суттєво вплинув на загальну структуру зареєстрованих випусків протягом зазначеного періоду, було здійснено ПАТ «ВТБ Банк», ПАТ «Державний експортно-імпортний банк України», ПАТ «Укрсоцбанк» та ПАТ «Комерційний банк «Хрещатик» з метою збільшення статутного капіталу.
Крім того, у січні-березні Комісією було зареєстровано 42 випуски корпоративних облігацій на загальну суму 1,96 млрд. грн., або на 197,91 млн. грн. менше ніж у січні-березні 2015 року.
Обсяг випусків інвестиційних сертифікатів пайових інвестиційних фондів, зареєстрованих НКЦПФР протягом січня-березня 2016 року, збільшився у порівнянні із січнем-березнем минулого року на 1,69 млрд. грн. та дорівнював 2,95 млрд. грн. Обсяг випусків акцій корпоративних інвестиційних фондів збільшився на 854,35 млн. грн. та становив 1,6 млрд. грн.
Кількість зареєстрованих корпоративних та пайових інвестиційних фондів в Україні станом на кінець березня 2016 року дорівнювала 2 140, з них 415 КІФ та 1 725 ПІФ.
Капіталізація лістингових компаній фондового ринку України за станом на 31.03.2016 р. складала 29,78 млрд. грн. Обсяги біржової торгівлі цінними паперами у І кварталі поточного року дорівнювали 48,01 млрд. грн. або на 62,54% (58,64 млрд. грн.) менше ніж у І кварталі минулого року.
Обсяг виконаних біржових контрактів з цінними паперами на організаторах торгівлі на первинному ринку склав 1,48% від загального обсягу виконаних біржових контрактів, а на вторинному ринку - 98,52%
Лідерами ринку серед фінансових інструментів у січні-березні 2016 року виявилися облігації внутрішньої державної позики, з якими було укладено угод на суму 34,59 млрд. грн. або 72,04% від загального обсягу. Обсяг торгів депозитними сертифікатами Національного банку становив 10,74 млрд. грн., корпоративними облігаціями – 1,33 млрд. грн., акціями - 0,54 млрд. грн., деривативами – 0,34 млрд. грн., інвестиційними сертифікатами - 0,32 млрд. грн., опціонними сертифікатами – 0,16 млрд. грн.
Обсяги торгів цінними паперами в розрізі фондових бірж були такими: ФБ «Перспектива» - 36,92 млрд. грн.; ФБ ПФТС - 9,65 млрд. грн.; «Українська біржа» - 0,78 млрд. грн.; КМФБ - 0,64 млрд. грн.; УФБ – 15,76 млн. грн.; ФБ «Універсальна» - 10,14 млн. грн.; СЄФБ - 2,28 млн. грн.
*****
Набрали чинності зміни до Порядку видачі ліцензії та
Порядку погодження набуття істотної участі
НКЦПФР доводить до відома учасників ринку, що з 22 квітня 2016 року набрало чинності рішення регулятора від 10 березня 2016 року №271 «Про затвердження Змін до Порядку та умов видачі ліцензії на провадження окремих видів професійної діяльності на фондовому ринку (ринку цінних паперів), переоформлення ліцензії, видачі дубліката та копії ліцензії» (щодо діяльності з торгівлі цінними паперами та діяльності з організації торгівлі на фондовому ринку) та рішення від 10 березня 2016 року №272 «Про затвердження Змін до Порядку погодження набуття особою істотної участі у професійному учаснику фондового ринку або збільшення її таким чином, що зазначена особа буде прямо чи опосередковано володіти або контролювати 10, 25, 50 і 75 відсотків статутного капіталу такого учасника чи права голосу придбаних акцій (часток) в його органах управління».
Змінами до Порядку та умов видачі ліцензії на провадження окремих видів професійної діяльності на фондовому ринку розширюються вимоги до ділової репутації особи, яка контролює професійного учасника та/або є керівником, а також встановлюються більш конкретні вимоги до структури власності заявника та її прозорості. Заявник має надати до Комісії таку інформацію, щоб Комісія мала змогу визначити всіх осіб, які мають істотну участь у професійному учаснику та відносини контролю між ними. Для заявників, що мають намір отримати ліцензію, аудиторський висновок повинен надаватись не лише по прямим власникам, а й по всім учасникам, що мають відносини контролю.
У Порядку погодження набуття особою істотної участі у профучаснику принципи набуття такої участі були синхронізовані з тими принципами, які запроваджені у банківській системі України. Змінами до Порядку посилені вимоги щодо фінансового стану осіб, які набувають істотну участь, зокрема, майбутній бенефіціар повинен мати не менший капітал, ніж його доля у капіталі професійного учасника.
Більша прозорість структури власників професійних учасників фондового ринку сприятиме підвищенню прозорості ринку загалом.
З 29 квітня поточного року наберуть чинності зміни до Ліцензійних умов провадження діяльності з торгівлі цінними паперами та діяльності з організації торгівлі на фондовому ринку.
*****
Комісія винесла 19 постанов про накладення санкцій
З 11 по 15 квітня 2016 року уповноваженими особами Центрального апарату Комісії (без врахування територіальних органів регулятора) було винесено 19 постанов про накладення санкцій за правопорушення, передає прес-служба Комісії.
Регулятором застосовані такі санкції до професійних учасників фондового ринку, емітентів, юридичних та фізичних осіб:
- за неподання інформації до Комісії –11;
- за подання недостовірної інформації до Комісії – 1;
- за подання не в повному обсязі інформації до Комісії – 1;
- за порушення вимог законодавства щодо цінних паперів – 5.
З початку поточного року, станом на 15.04.2016 року (за даними лише Центрального апарату НКЦПФР):
- розглянуто справ про правопорушення на ринку цінних паперів – 215;
- накладено фінансових санкцій за правопорушення на ринку цінних паперів – 168 на суму 2 671 010 грн.;
- винесено попереджень – 34;
- анульовано ліцензій – 7;
- сплачено штрафів – 57 на суму 278 490 грн.;
- закрито справ про правопорушення на ринку цінних паперів – 6;
- винесено розпоряджень про усунення порушень законодавства про цінні папери – 120.
За минулий тиждень, у рамках діяльності з фінансового моніторингу, на виконання Закону України «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення», Комісією за порушення порядку реєстрації фінансових операцій – застосовано санкцію у вигляді штрафу у розмірі 3 000 грн.
*****
Велика приватизація в Україні розпочнеться наприкінці травня
Як свідчать дані Фонду державного майна, у січні-березні 2016 року на фондових біржах було запропоновано до продажу 42 пакети акцій 39 акціонерних товариств загальною номінальною вартістю 322,44 млн. грн. За підсумками торгів нових власників знайшли 4 пакети акцій, ціна продажу яких становила 7,55 млн. грн.
Протягом звітного періоду органами приватизації продано 35 об’єктів державної власності, з яких 29 об’єктів групи А, 2 об’єкти групи В, 4 об’єкти групи Д. За угодами з органами місцевого самоврядування було реалізовано 92 об’єкти комунальної власності, з яких 91 об’єкт групи А, один об’єкт групи Д.
Станом на 1 квітня 2016 року від приватизації державного майна перераховано до загального фонду державного бюджету 24,32 млн. грн. (відповідно до закону про Держбюджет надходження від приватизації у 2016 році мають скласти 17,1 млрд. грн.).
Переважно ці кошти надійшли від продажу об’єктів малої приватизації та невеликих пакетів акцій на фондових біржах. Натомість основні надходження до держбюджету очікуються від великої приватизації, яка має розпочатися наприкінці травня оголошенням про продаж «Одеського припортового заводу». За словами голови ФДМУ Ігоря Білоуса, Фонд майже завершив роботу з підготовки ОПЗ, надалі темпи приватизації заводу залежатимуть виключно від нового Уряду, повідомляє прес-служба ФДМУ.
Фонд розробив інвестиційні умови і найближчим часом затвердить оцінку. На 25-26 квітня заплановано засідання робочої групи, яка підготує для Кабміну рекомендації щодо стартової ціни та умов. Нарешті, наприкінці квітня ФДМУ відправить на розгляд Мінекономрозвитку, Мінфіну і Мінюсту проект розпорядження КМУ щодо затвердження умов приватизації ОПЗ.
І. Білоус підкреслив, якщо КМУ швидко розгляне і затвердить проект розпорядження, Фонд держмайна, як і було заплановано, зможе оголосити продаж ОПЗ в кінці травня і провести аукціон наприкінці червня.
Станом на 1 квітня 2016 року ФДМУ здійснював управління корпоративними правами держави у 352 господарських товариствах, з яких 102 господарські товариства мають у статутному капіталі державну частку понад 50% (контрольний пакет), що становить 29 % загальної кількості господарських товариств, які перебувають у сфері управління Фонду.
*****
За минулий тиждень Індекс ПФТС знизився на 0,06пункту,
а Індекс українських акцій – зріс на 6,86пункту
Індекс та обсяги торгів на ПФТС за 22.04.2016 р.
Обсяг торгів, грн. | Індекс ПФТС |
775 488 937,68 | 232,52 |
Індекс українських акцій та обсяги торгів на «Українській біржі»
за 22.04.2016 р.
Обсяг торгів, грн. | Індекс українських акцій |
15 254 909 | 612,24 |
*****
Індекс промислового виробництва в Україні у березні 2016 року
склав 104,8%, а у січні-березні - 103,7%
Згідно з даними Державної служби статистики у березні 2016 року у порівнянні з відповідним періодом минулого року Індекс промислового виробництва в Україні становив 104,8% (у січні-березні - 103,7%). При цьому у березні поточного року у порівнянні із лютим спостерігалося зростання промислового виробництва на 6,8%
У добувній промисловості та розробленні кар’єрів у березні 2016 року у порівнянні із березнем 2015 року обсяги промислового виробництва зросли на 5,7% (з початку року - на 4,2%), у переробній промисловості - на 6,5% (з початку року - на 4,4%), а у постачанні і розподіленні електроенергії, газу, пари та кондиційованого повітря – зменшилися на 2,3% (з початку року – зросли на 0,6%).
*****
У січні-березні 2016 року підприємствами України було виконано
будівельних робіт на суму 10 млрд. грн., що виявилося на 1,9% більше обсягів будівництва у відповідному періоді 2015 року
У січні-березні 2016 року підприємствами України було виконано будівельних робіт на суму 10 млрд. грн., що на 1,9% більше обсягів будівництва у відповідному періоді 2015 року, повідомляє Державна служба статистики.
По будівлях Індекс будівельної продукції у січні-березні 2016 року становив 99,6% (по житлових будівлях – 96,6%, по нежитлових будівлях - 104,1%), а по інженерних спорудах – 104,9%. При цьому у січні-березні 2016 року в порівнянні із січнем-березнем 2015 року зростання обсягів будівництва було зафіксовано у більш ніж половині областей України.
Випуск підготовлено за повідомленнями Інтернет-ресурсів та власною інформацією
Всього компаній-членів | 284 | на 25.11.24 |
Кількість КУА | 278 | на 25.11.24 |
Кількість адміністраторів НПФ | 16 | на 25.11.24 |
Кількість ІСІ | 1819 | на 25.11.24 |
Кількість НПФ* | 53 | на 25.11.24 |
Кількість СК* | 1 | на 30.09.24 |
Активи в управлінні КУА, млн грн | 660 220 | на 30.09.24 |
Активи НПФ в адмініструванні, млн грн | 3 087 | на 30.09.24 |