Новини УАІБ

09 березня 2016

Загальні чисті активи європейських інвестиційних
фондів за 2015 рік збільшились на 11,3%

Згідно з даними звіту представницької асоціації європейської індустрії інвестиційного менеджменту (EFAMA) «Тренди європейської індустрії інвестиційних фондів у ІV кварталі та у цілому за 2015 рік», загальні чисті активи інвестиційних фондів, зареєстрованих у Європі, за жовтень-грудень минулого року збільшилися на 4,4%.

За весь 2015 рік вони збільшились на 11,3% і, станом на початок 2016 року, складали 12 581 млрд. євро.

Найбільший обсяг чистих активів серед інвестфондів європейських країн на звітну дату спостерігався у фондах Люксембургу. Їхня частка у загальному обсязі активів складала 27,9% (3 506 млрд. євро). До п’ятірки лідерів за цим показником також увійшли інвестиційні фонди Ірландії (15,1% або 1 899 млрд. євро), Німеччини (13,7% або 1 729 млрд. євро), Франції (13,4% або 1 683 млрд. євро) та Великобританії (11,8% або 1 480 млрд. євро).

У більшості європейських країн торік було зафіксовано збільшення обсягів активів інвестиційних фондів. Найбільше вони зросли в інвестфондах Чехії (на 27,3%), Польщі (на 25,8%), Швейцарії (на 19,3%), Фінляндії (на 14,5%), Ірландії (на 14,1%). Зменшення активів спостерігалося лише у фондах Греції (на 5,4%), Португалії (на 1,9%) та Болгарії (на 1%).

Частка чистих активів фондів групи UCITS у загальному обсязі активів європейських інвестиційних фондів, станом на початок 2016 року, складала 64,9%, а фондів групи AIFs – 35,1%.

Сукупні чисті активи фондів групи UCITS за ІV квартал збільшилися на 5,4%, а за 2015 рік загалом - на 13% і, станом на 01.01.2016 р., дорівнювали 8 168 млрд. євро.

Частка активів фондів акцій у загальній структурі активів інвестфондів групи UCITS складала 38%, фондів облігацій - 26%, фондів з мульти-активами – 17%, фондів грошового ринку - 14%, інших видів фондів - 5%.

Загальні активи фондів акцій за 2015 рік зросли на 13,3%, фондів з мульти-активами – на 23%, фондів облігацій – на 4,9%, фондів грошового ринку - на 17%, інших видів фондів – на 15,3%.

Станом на звітну дату, найбільші обсяги активів фондів групи UCITS спостерігалися у таких країнах: Люксембург – 36,1% від загального обсягу активів усіх європейських фондів цієї групи (2 945 млрд. євро); Ірландія – 17,7% (1 447 млрд. євро); Великобританія – 13,3% (1 083 млрд. євро); Франція – 9,3% (763 млрд. євро); Швейцарія – 5% (410 млрд. євро).

У переважній більшості європейських країн протягом 2015 року було зафіксовано зростання чистих активів інвестиційних фондів групи UCITS. Найбільше зросли активи фондів Іспанії (на 33,3%), Бельгії (на 30,7%), Угорщини (на 27,6%), Чехії (на 25,1%) та Швейцарії (на 20%). Зменшення обсягів чистих активів інвестиційних фондів групи UCITS відбувалося у Греції (на 7,5%), Туреччині (на 6,1%), на Мальті (5,7%) та у Болгарії (на 1%).

Сукупні чисті активи європейських інвестиційних фондів групи AIFs за ІV квартал збільшилися на 2,6%, а за весь 2015 рік - на 8,3% і, станом на початок 2016 року, дорівнювали 4 412 млрд. євро.

За словами експертів, програма кількісного пом’якшення, оголошена Європейським центральним банком у січні 2015 року, сприяла економічному зростанню в країнах Європи та збільшенню оптимізму інвесторів, і тим самим підвищенню їхньої зацікавленості інвестиційними фондами.

Внаслідок цього протягом минулого року відбувалося збільшення темпів чистих продажів цінних паперів інвестиційних фондів групи UCITS. Так, згідно з даними EFAMA, у І кварталі ці фонди залучили 283 млрд. євро, в ІІ кварталі – 114 млрд. євро, в ІІІ кварталі – 54 млрд. євро, а в ІV кварталі - 122 млрд. євро. У результаті, загальний приплив коштів до фондів цієї групи за рік становив 573 млрд. євро.

Лідерами за обсягом припливу коштів торік були фонди з мульти-активами – 236,1 млрд. євро. Після сильного І кварталу, чистий обсяг їхніх продажів дещо сповільнився, але залишився позитивними. Для фондів акцій навпаки кінець року виявився дуже вдалим, а в цілому за рік вони залучили 133,7 млрд. євро.

Фонди грошового ринку декілька місяців демонстрували відтік коштів, у тому числі і у грудні. Однак це не вплинуло суттєво на загальний позитивний річний показник – 77,1 млрд. євро. Фондам облігацій вдалося залучити за 2015 рік 83,1 млрд. євро, а іншим видам фондів – 43,2 млрд. євро.

Найбільші обсяги залучених коштів було зафіксовано в інвестиційних фондах групи UCITS Люксембургу (264,1 млрд. євро), Ірландії (95,9 млрд. євро), Франції (70,2 млрд. євро), Іспанії (33,2 млрд. євро) та Швейцарії (28,7 млрд. євро).

Натомість в інвестиційних фондах групи UCITS Греції, Мальти, Туреччина та Болгарії відбувся незначний відтік коштів.

*****

У парламент подано законопроект щодо корпоративних договорів

У Верховній Раді зареєстровано проект Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо корпоративних договорів (реєстраційний №4160), поданий урядом. Ним пропонується ввести до чинного законодавства норми щодо укладення корпоративних договорів – договорів про реалізацію прав учасників (засновників) товариства з обмеженою відповідальністю та договорів між акціонерами.

Як повідомляє прес-служба НКЦПФР, проект розроблявся Комісією спільно з Міністерством фінансів, Міністерством економічного розвитку і торгівлі, Асоціацією правників України тощо.

Законопроектом пропонується запровадити механізм корпоративного договору, який широко застосовується у розвинених економіках для структурування взаємовідносин між акціонерами чи учасниками товариств з обмеженою відповідальністю.

На даний час єдиною нормою, яка регламентує право акціонерів укладати акціонерний договір, є норма абзацу 7 частини 1 статті 29 Закону України «Про акціонерні товариства», якою визначено, що статутом товариства може бути передбачена можливість укладення договору між акціонерами, за яким на акціонерів покладаються додаткові обов’язки, у тому числі обов’язок участі у загальних зборах, і передбачається відповідальність за його недотримання. Однак досвід показав неефективність застосування цієї норми у зв’язку із недостатнім законодавчим врегулюванням процедур укладення таких договорів та неузгодженістю з іншими законодавчими актами.

Світовий досвід свідчить про широке застосування механізмів укладення корпоративних договорів як одного з найефективніших засобів захисту прав та інтересів інвесторів.

Схвалення цього законопроекту дасть можливість запровадити в українське законодавство кращі практики інших юрисдикцій та спростить залучення інвестицій для вітчизняних компаній.

Коментуючи документ, голова НКЦПФР Тимур Хромаєв зазначив, що корпоративний договір є одним з найефективніших засобів захисту прав та інтересів інвесторів, а його законодавче врегулювання сприятиме підвищенню рівня корпоративного управління в акціонерних товариствах.

*****

НКЦПФР схвалила зміни до Порядку ведення реєстру аудиторських фірм

НКЦПФР схвалила доопрацьований проект «Про затвердження Змін до Порядку ведення реєстру аудиторських фірм, які можуть проводити аудиторські перевірки професійних учасників ринку цінних паперів», передає прес-служба Комісії.

Запропоновані зміни пов’язані, зокрема, з приведенням Порядку у відповідність до Закону України «Про адміністративні послуги» у частині встановлення термінів надання адмінпослуг, необхідності повідомлення заявника про видачу Свідоцтва про внесення до Реєстру, внесення змін до Реєстру та видачі дубліката Свідоцтва чи отримання нового Свідоцтва у випадку його переоформлення.

Загалом Комісія підвищила вимоги до аудиторських фірм, які бажають бути включеними до Реєстру. Крім свідоцтва Аудиторської палати України та мінімальної кількості працюючих за основним місцем роботи аудиторів, аудиторська фірма повинна надавати Комісії свідоцтво про відповідність системи контролю якості, видане Аудиторською палатою України, мати власний веб-сайт та здійснювати аудиторську діяльність не менше 3 років.

Крім того, передбачено, що аудиторська фірма у процесі провадження своєї діяльності зобов’язана повідомляти НКЦПФР про всі зміни даних, зазначених у документах, що додавалися до заяви на внесення до Реєстру та подавати щорічно інформацію про результати своєї роботи.

Аудиторська фірма при виконанні завдання з обов’язкового аудиту фінансової звітності підприємства, що становить суспільний інтерес, у разі підозри, що могли мати місце або мали місце порушення, зокрема, шахрайство щодо фінансової звітності такого підприємства, та бездіяльності щодо такого питання, зобов’язана проінформувати листом про це НКЦПФР.

Також відтепер аудиторська фірма може бути виключена з Реєстру через відсутність надання аудиторських послуг професійним учасникам ринку цінних паперів протягом 12 місяців, від дати включення у Реєстр.

Аудиторські фірми, які у 2013-2015 роках були внесені до Реєстру, протягом 2 місяців з дня набрання чинності нового Порядку, повинні надіслати до Комісії необхідні документи для внесення у Реєстр.

*****

Регулятор розробив проект рішення «Щодо врегулювання окремих питань, пов’язаних з припиненням провадження професійної діяльності
на фондовому ринку - депозитарної діяльності»

НКЦПФР оприлюднила проект рішення «Щодо врегулювання окремих питань, пов’язаних з припиненням провадження професійної діяльності на фондовому ринку - депозитарної діяльності». Проектом передбачено, що депозитарна установа, що припиняє провадження професійної діяльності на фондовому ринку перераховує кошти, що призначені для виплати за цінними паперами, права на які обліковувалися у Депозитарній установі, та не були нею виплачені особам, які мають право на їх отримання, у встановленому законодавством порядку, на грошовий рахунок Центрального депозитарію цінних паперів у Розрахунковому центрі з обслуговування договорів на фінансових ринках з одночасним наданням Центральному депозитарію цінних паперів відповідного повідомлення щодо загальної суми коштів окремо за кожним випуском цінних паперів та відповідного розпорядження у порядку, визначеному внутрішніми документами Центрального депозитарію цінних паперів.

Такі кошти залишаються на грошовому рахунку Центрального депозитарію цінних паперів у Розрахунковому центрі до моменту звернення особи, яка зазначена у Переліку(ах) та має право на отримання коштів, (або уповноваженої нею особи).

У разі звернення до уповноваженого на зберігання власника коштів особи, яка не є власником цінних паперів, уповноважений на зберігання протягом трьох робочих днів з дня отримання відповідного розпорядження від такої особи у порядку, встановленому його внутрішніми документами, забезпечує переказ коштів зі свого грошового рахунку у Розрахунковому центрі на грошовий рахунок, вказаний у розпорядженні.

У разі звернення до уповноваженого на зберігання власника коштів і така особа є власником цінних паперів, уповноважений на зберігання протягом трьох робочих днів з дня отримання відповідного розпорядження від такої особи у порядку, встановленому його внутрішніми документами, забезпечує переказ коштів зі свого грошового рахунку в Розрахунковому центрі на грошовий рахунок, вказаний у розпорядженні, виключно після переведення такою особою належних їй цінних паперів на власний рахунок у цінних паперах, відкритий в обраній власником депозитарній установі.

Крім того, проектом передбачається доповнення Положення про припинення депозитарною установою провадження професійної діяльності на фондовому ринку – депозитарної діяльності, затвердженого рішенням Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 08 квітня 2014 року №431, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 28 квітня 2014 року за 459/25236 (зі змінами) та Положення про клірингову діяльність, затвердженого рішенням Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 26 березня 2013 року №429, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 05 квітня 2013 року за №562/23094, нормами, які, у разі набрання чинності рішення Комісії про зупинення дії/анулювання ліцензії на провадження професійної діяльності на фондовому ринку – депозитарної діяльності депозитарної установи, унеможливлюють укладання/виконання угод щодо цінних паперів, права на які обліковуються в такій депозитарній установі.

*****

Комісія оприлюднила результати роботи у напрямку
правозастосування на ринку цінних паперів

За інформацією прес-служби НКЦПФР з 22 по 26 лютого 2016 року уповноваженими особами Центрального апарату Комісії (без врахування територіальних органів регулятора) було винесено 17 постанов про накладення санкцій за правопорушення.

Випадки неподання, несвоєчасне розкриття, нерозміщення інформації у загальнодоступній інформаційній базі даних Комісії та порушення вимог законодавства щодо цінних паперів – залишаються найбільш поширеними правопорушеннями на ринку.

За звітний період застосовані такі санкції до професійних учасників фондового ринку, емітентів, юридичних та фізичних осіб:

- за неподання інформації до Комісії – 6;

- за нерозміщення інформації у загальнодоступній інформаційній базі даних Комісії – 4;

- за несвоєчасне розкриття інформації на фондовому ринку – 1;

- за порушення порядку подання спеціально уповноваженому органу інформації – 1;

- за порушення вимог законодавства щодо цінних паперів – 2.

З початку поточного року, станом на 26.02.2016 р., (за даними лише Центрального апарату НКЦПФР):

- розглянуто справ про правопорушення на ринку цінних паперів – 97;

- накладено фінансових санкцій за правопорушення на ринку цінних паперів – 80 на суму 1 398 790 грн;

- винесено попереджень – 10;

- анульовано ліцензій – 3;

- сплачено штрафів – 10 на суму 20 680 грн;

-закрито справ про правопорушення на ринку цінних паперів – 3;

- винесено розпоряджень про усунення порушень законодавства про цінні папери – 60.

У рамках діяльності з фінансового моніторингу, станом на 26.02.2016 р., на виконання Закону України «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення»:

- накладено фінансових санкцій за правопорушення – 15 на суму 78 900грн;

- сплачено фінансових санкцій за правопорушення на суму 61 150 грн.

*****

За минулий тиждень Індекс ПФТС зріс на 1,52пункту,
а Індекс українських акцій –знизився на 22,19пункту

Індекс та обсяги торгів на ПФТС за 04.03.2016 р.

Обсяг торгів,

грн.

Індекс

ПФТС

214 575 589,8

241,74

Індекс українських акцій та обсяги торгів на «Українській біржі»
за 04.03.2016 р.

Обсяг торгів,

грн.

Індекс

українських акцій

16 820 915

607,8

*****

У січні 2016 року середня заробітна плата в Україні становила 4 362 грн.

За інформацією Державної служби статистики середня номінальна заробітна плата штатного працівника підприємств, установ та організацій в Україні у січні 2016 року становила 4 362 грн., що у 3,2 раза вище рівня мінімальної заробітної плати (1 378 грн).

Порівняно з груднем 2015 року розмір заробітної плати зменшився на 16,6%, а за останні 12 місяців (відносно січня 2015 року) зріс на 26,3%. Зменшення нарахувань у січні до попереднього місяця є типовим явищем, причиною такої тенденції є одноразові виплати, які здійснюються, як правило, у грудні.

Індекс реальної заробітної плати у січні 2016р. порівняно з груднем 2015 року становив 80,3%, відносно січня 2015 року – 86,8%.

*****

За січень-лютий 2016 року міжнародні резерви України зросли на 1,8%

За попередніми даними НБУ міжнародні резерви України станом на 1 березня 2016 року дорівнювали $13,54 млрд. в еквіваленті. За перші два місяці року обсяг резервів збільшився на 1,8% або на $238 млн. Порівняно з лютим 2015 року резерви зросли в 2,4 раза.

Нарощуванню резервів у лютому сприяло розміщення облігацій внутрішньої державної позики, деномінованих у доларах США. Це забезпечило надходження на користь Уряду коштів у сумі $431,3 млн.

Зростання резервів відбулося, незважаючи на необхідність Національному банку здійснювати валютні аукціони для згладжування надмірних коливань курсу гривні. З цією метою протягом місяця було куплено валюту обсягом $22,2 млн. та продано валюту обсягом $181 млн. Чистий продаж валюти Національним банком під час аукціонів за лютий становив $158,8 млн. Водночас Національний банк повернув кошти за операцією swap у сумі $150,1 млн.

Також у лютому кошти резервів були спрямовані на платежі Уряду з погашення та обслуговування державного та гарантованого державою боргу в іноземній валюті. На ці цілі за місяць було витрачено $63,2 млн. Зокрема, $19,2 млн. спрямовано на погашення та обслуговування за державними цінними паперами, а $54,2 млн. - на платежі Уряду та Національного банку на користь МВФ.

За результатами місяця обсяг міжнародних резервів України покриває 3,4 місяці імпорту і є достатнім для виконання зобов’язань і поточних операцій Уряду та Національного банку України.


Випуск підготовлено за повідомленнями Інтернет-ресурсів та власною інформацією

Основні цифри
Всього компаній-членів284на 03.07.24
Кількість КУА279на 03.07.24
Кількість адміністраторів НПФ17на 03.07.24
Кількість ІСІ1791на 03.07.24
Кількість НПФ*53на 03.07.24
Кількість СК*1на 30.04.24
Активи в управлінні КУА, млн грн626 224на 30.04.24
Активи НПФ в адмініструванні, млн грн2 948на 30.04.24