Новини УАІБ
Загальні збори УАІБ обговорили підсумки 2015 року та окреслили напрямки, які допоможуть стабілізувати ринок з управління активами
24 лютого 2016 року у Києві відбулися чергові щорічні Загальні збори членів Української асоціації інвестиційного бізнесу.
Представники 162 компаній з управління активами, які взяли участь у Загальних зборах, заслухали і схвалили Звіт про діяльність УАІБ у 2015 році та Звіт Ревізійної комісії. Було обговорено та затверджено План роботи та бюджет Асоціації на 2016 рік.
На зборах внесено зміни до Статуту УАІБ, які пов’язані з приведенням його у відповідність до вимог Податкового кодексу, а також до Положення про членство в Українській асоціації інвестиційного бізнесу – змінами врегульовуються питання вступу нових членів до складу Асоціації, у частині пропорційної сплати ними членських внесків.
У Загальних зборах УАІБ взяв участь член НКЦПФР Олександр Панченко, який зупинився на рішеннях Комісії, що містять у собі низку суттєвих новацій для діяльності з управління активами і набрали чинності з початком 2016 року. Зокрема, це стосується змін до ліцензійних умов, серед яких підвищення вимог до розкриття структури власності, до розкриття пов’язаних осіб, нової вимоги до розкриття фінансової звітності та аудиту компаній на власному сайті, де повинен бути забезпечений цілодобовий достут до цієї інформації за останні 5 років та ін. Він охарактеризував деякі новації достатньо складними, а також запропонував за необхідності провести разом з УАІБ роз’яснювальний семінар з цих питань для членів Асоціації.
З 2015 року набрала чинності вимога щодо складання звітності за МСФЗ. Комісія створила спеціальний департамент, який буде відстежувати як дотримуються компанії цієї вимоги. О.Панченко також закликав компанії прискіпливо підходити до вибору аудитора.
Говорячи про плани НКЦПФР на 2016 рік, Олександр Панченко на перше місце поставив імплементацію європейських директив щодо інвестиційних фондів. У цьому напрямку буде працювати спеціальна робоча група Комісії і УАІБ, яка проведе порівняльний аналіз вітчизняного законодавства та європейського. Також над удосконаленням законодавства з недержавного пенсійного забезпечення працює і міжвідомча робоча група.
Комісія разом з УАІБ шукатиме можливості передачі управління активами пайових фондів однієї КУА до іншої. Член НКЦПФР підкреслив, що внаслідок підвищення пруденційних нормативів очікується зменшення кількості КУА. Тому Комісія хоче запропонувати вихід компаніям, які з тих чи інших причин будуть виходити з ринку.
Підбиваючи підсумки діяльності Асоціації у 2015 році, Головуючий Ради УАІБ Дмитро Леонов зазначив, що, як і раніше, у звітному році максимум зусиль було спрямовано на відстоювання адекватного механізму фіскального регулювання діяльності інститутів спільного інвестування. Адекватним фіскальним підходом до діяльності на фондовому ринку назвав Д.Леонов те, що нинішній Податковий кодекс уже не розглядає особливий статус оподаткування як пільгу та зберігає ту фіскальну рамку, в якій в останні роки працюють інститути спільного інвестування, хоч і не в повному обсязі.
Зупинився Головуючий Ради і на ризиках, які пов’язані зі зміною регуляторних режимів на рівні законодавчих актів, зокрема з імплементацією зарубіжних вимог. «Якщо говорити про зміну регуляторних режимів і взаємодію регулятора з ліцензіатами, ми б хотіли, щоб симетрично із розширенням важелів впливу посилювалася і відповідальність регулятора за наслідки рішень, які приймаються. Це стосується і впровадження стандартів IOSCO і тих змін, які пропонувалися у вигляді закону по консолідації функцій з регулювання ринку фінпослуг», зазначив він.
Говорячи про проблему фіктивності на ринку цінних паперів, Д.Леонов зазначив, що підхід і механізм, закладені в нормативних актах Комісії не функціональні і категорично не правильні. Включення емітента в якийсь список може передбачати також і виключення зі списку через якийсь час. А наслідки для всіх, хто за цей період «перебування у списку» постраждав від ланцюгового ефекту санкцій та обмежень, зокрема інвесторів, ніхто не враховує. «Ми не проти боротьби з фіктивністю, ми проти механізму втілення її в такий спосіб. Асоціація спільно з представниками реального сектору розробили концептуально інші підходи, щоб запропонувати альтернативний варіант», підкреслив Д.Леонов.
Асоціація продовжує працювати над розвитком перспективного законодавства і тих напрямків, які допоможуть відкрити для бізнесу додаткові можливості. Налагоджено співпрацю з Мінагрополітики. Ринок сільгосппродукції будуть максимально стандартизувати і спрямовувати у біржові рамки. Ми хотіли б, щоб там були фінансові інструменти, які могли б стали привабливими активами для інституційних інвесторів, зазначив Д.Леонов.
Розширити сферу застосування послуг з управління активами можна і на суміжних сегментах. У парламенті вже знаходяться зміни до Закону «Про страхування» і Асоціація докладає зусиль, щоб їх прийняття не створювало неадекватну конкуренцію у наших сегментах, а стало додатковими точками дотику. Стосується це і пенсійних ініціатив. Оскільки перспективи запуску другого рівня пенсійної системи відкладаються, треба «розв’язати руки» третьому рівню – недержавному пенсійному забезпеченню.
Зусиллям Асоціації щодо удосконалення нормативної бази та необхідності вирішення проблемних питань, пов’язаних, зокрема, з імплементацією європейського законодавства, саморегулюванням, з новими вимогами до лістингу, з порушенням прав міноритарних акціонерів «Укрнафти» присвятив свій виступ Генеральний директор УАІБ Андрій Рибальченко. Він зазначив, що минулий рік був складним для бізнесу, але нинішній – простішим не стане, і висловив сподівання на конструктивну і результативну співпрацю з НКЦПФР, учасниками Асоціації, партнерськими організаціями.
Активну участь в обговоренні взяли представники компаній, які внесли ряд пропозицій до плану роботи УАІБ на 2016 рік, зокрема щодо активізації роботи щодо шляхів повернення грошей ІСІ та НПФ, які було втрачено у проблемних банках, та концептуальної зміни підходів до питань фіктивності на ринку цінних паперів.
*****
Відбулося засідання Ради УАІБ
24 лютого 2016 року відбулося чергове засідання Ради УАІБ.
Члени Ради виключили зі складу членів УАІБ ТОВ «КУА «Інвестиційний альянс» (м.Київ), у зв’язку із закінченням терміну дії ліцензії на здійснення професійної діяльності на фондовому ринку – діяльності з управління активами інституційних інвесторів та ТОВ «КУА «АЛЬЯНС-КЕПІТАЛ» (м.Київ) зі складу кандидатів у члени УАІБ.
Наступне засідання Ради УАІБ відбудеться 24 березня 2016 року.
*****
За станом на кінець січня 2016 року кількість зареєстрованих інвестфондів в Україні дорівнювала 2 133, з них 412 КІФ та 1 721 ПІФ
За інформацією НКЦПФР, у першому місяці поточного року загальний обсяг зареєстрованих емісійних цінних паперів становив 11,28 млрд. грн., що виявилося на 8,3 млрд. грн. більше показника січня минулого року (2,98 млрд. грн.).
Зокрема, упродовж січня Комісія зареєструвала 8 випусків акцій на загальну суму 9,95 млрд. грн. Порівняно з аналогічним періодом 2015 року обсяг випусків акцій збільшився на 8,38 млрд. грн.
Значний за обсягом випуск акцій, які суттєво вплинули на загальну структуру зареєстрованих випусків протягом зазначеного періоду, зареєстровано ПАТ «Державний експортно-імпортний банк України», з метою збільшення статутного капіталу.
У січні регулятор зареєстрував 7 випусків корпоративних облігацій на загальну суму 620,68 млн. грн., або на 161,32 млн. грн. менше ніж в аналогічному періоді минулого року.
Обсяг випусків інвестиційних сертифікатів пайових інвестиційних фондів, зареєстрованих НКЦПФР протягом січня 2016 року, виявився на 587,4 млн. грн. більше показника січня 2015 року та склав 717,4 млн. грн.
Кількість зареєстрованих корпоративних та пайових інвестиційних фондів в Україні станом на кінець січня 2016 року дорівнювала 2 133, з них 412 КІФ та 1 721 ПІФ.
Упродовж січня капіталізація лістингових компаній фондового ринку України зменшилася і станом на 31.01.2016 р. дорівнювала 34,7 млрд. грн. Це, насамперед, пов’язане із набранням чинності з 1 січня поточного року нових правил лістингу та делістингу цінних паперів.
Ці правила регламентовані змінами до «Положення про функціонування фондових бірж», затвердженими НКЦПФР у серпні 2015 року, якими значно підвищено вимоги до емітентів щодо перебування в лістингу на організаторах торгівлі. У результаті, сьогодні акції лише 15 компаній залишилися в біржових реєстрах, тоді як їхня кількість у минулому році перевищувала 180.
Такі нововведення вплинули й на обсяги біржової торгівлі, які у січні поточного року дорівнювали 14,08 млрд. грн. або на 47,25% (12,61 млрд. грн.) менше ніж у січні минулого року.
Обсяг виконаних біржових контрактів з цінними паперами на організаторах торгівлі на первинному ринку склав 0,21% від загального обсягу виконаних біржових контрактів, а на вторинному ринку - 99,79%
Серед фінансових інструментів найбільші обсяги угод (6,76 млрд. грн. або 48% від загального обсягу) були укладені з депозитними сертифікатами Національного банку. Обсяг торгів облігаціями внутрішньої державної позики становив 6,58 млрд. грн., корпоративними облігаціями – 0,44 млрд. грн., акціями - 0,12 млрд. грн., інвестиційними сертифікатами - 83,7 млн. грн., деривативами – 81,64 млн. грн., опціонними сертифікатами – 14,74 млн. грн.
Обсяги торгів цінними паперами у розрізі фондових бірж були такими: ФБ «Перспектива» - 12,87 млрд. грн.; ФБ ПФТС - 0,86 млрд. грн.; «Українська біржа» - 0,21 млрд. грн.; КМФБ - 0,13 млрд. грн.; УФБ – 2,67 млн. грн.; ФБ «Універсальна» - 2,1 млн. грн.; СЄФБ - 1,05 млн. грн.
*****
Уряд подав до парламенту законопроект “Про внесення змін до Закону України “Про інвестиційну діяльність” (щодо державних інвестиційних проектів)
У Верховній Раді зареєстровано проект закону “Про внесення змін до Закону України “Про інвестиційну діяльність” (щодо державних інвестиційних проектів) (реєстраційний №4132), поданий Кабінетом Міністрів. Як зазначається у пояснювальній записці до документа, його розроблено з метою приведення у відповідність положень Закону України “Про інвестиційну діяльність” із Законом України “Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо державних інвестиційних проектів”, а також удосконалення проведення оцінки, відбору і моніторингу інвестиційних проектів, для реалізації яких може бути надана державна підтримка:
- розмежування таких понять, як “державне інвестування” та “державна підтримка”;
- децентралізації прийняття рішень щодо інвестування шляхом введення понять “державного інвестування”, “місцевого інвестування” та гармонізації з бюджетним законодавством;
- спрощення процедури отримання державної підтримки для реалізації інвестиційних проектів шляхом зміни ролі Державного реєстру інвестиційних проектів з дозвільної на інформативну;
- внесення проектів, яким надано державну підтримку, та державних інвестиційних проектів до Державного реєстру інвестиційних проектів з метою ведення моніторингу їх реалізації.
*****
НКЦПФР винесла 19 постанов про накладення санкцій
За інформацією прес-служби НКЦПФР з 15 по 19 лютого 2016 року, уповноваженими особами Центрального апарату Комісії (без врахування територіальних органів регулятора) було винесено 19 постанов про накладення санкцій за правопорушення.
Зокрема, Комісією застосовані такі санкції до професійних учасників фондового ринку, емітентів, юридичних та фізичних осіб:
- за неподання інформації до Комісії – 12;
- за нерозміщення інформації у загальнодоступній інформаційній базі даних Комісії – 5;
- за неопублікування інформації – 1;
- за порушення вимог законодавства щодо цінних паперів – 1.
З початку поточного року, станом на 19.02.2016 р. (за даними лише Центрального апарату НКЦПФР):
- розглянуто справ про правопорушення на ринку цінних паперів – 84;
- накладено фінансових санкцій за правопорушення на ринку цінних паперів – 70 на суму 1 340 980 грн;
- винесено попереджень – 8;
- анульовано ліцензій – 3;
- сплачено штрафів – 9 на суму 20 340 грн.;
- закрито справ про правопорушення на ринку цінних паперів – 3;
- винесено розпоряджень про усунення порушень законодавства про цінні папери – 52.
*****
ІА Cbonds оприлюднило ренкінги торговців цінними
паперами - операторів ринку ОВДП за підсумками 2015 року
Інформаційне агентство Cbonds оприлюднило ренкінги торговців цінними паперами - операторів ринку облігацій внутрішньої державної позики України за підсумками 2015 року. До ренкінгів було включено п’ятдесят провідних торговців ОВДП на біржовому та позабіржовому ринку цінних паперів.
Перше місце у ренкінгу торговців за обсягом угод з ОВДП на біржовому та позабіржовому ринках у звітному періоді посів «Ощадбанк» з ринковою часткою 27,43%, друге - компанія ICU (21,16%), третє - «Укргазбанк» (11,66%), четверте - ПУМБ (9,43%), п’яте - «Сбербанк (Україна)» (5,56%).
Лідером ренкінгу за кількістю угод, укладених на біржовому та позабіржовому ринках, стала компанія ICU, ринкова частка якої у 2015 році дорівнювала 26,6%. ПУМБ з ринковою часткою 14,22% посів другу сходинку, третя належала «Сбербанку (Україна)» - (11,17%), четверта - «ОТП Банку» (8,25%), п’ята - «Фідобанку» (6,55%).
Ренкінг торговців за обсягами угод з ОВДП на біржовому ринку торік очолив «Ощадбанк» з ринковою часткою 27,23%. Цей же банк став лідером рейтингу за обсягами угод з ОВДП на позабіржовому ринку з ринковою часткою 30,81%.
Лідером ренкінгу торговців за кількістю угод з ОВДП на біржовому ринку була компанія ICU з ринковою часткою 28,25%, а ренкінгу торговців за кількістю угод з ОВДП на позабіржовому ринку - «Фідобанк» (17%).
*****
ФДМУ стимулюватиме приватизаційні процеси
Згідно з даними ФДМУ, Фондом здійснюється системна робота з удосконалення та оновлення приватизаційного законодавства шляхом внесення комплексних змін до базового та спеціального законодавства з питань приватизації, які дадуть змогу спростити приватизаційні процедури, підвищити рівень їх прозорості, зняти зайві обмеження.
Так, Верховною Радою було прийнято у першому читанні розроблений ФДМУ проект Закону України «Про внесення змін до деяких законів України». Ним, зокрема, виключається норма про обов’язковий продаж на фондових біржах пакетів акцій у розмірі 5-10% статутного капіталу акціонерного товариства до проведення конкурсу, удосконалюється механізм залучення радників під час приватизації, не допускаються до приватизації як покупці юридичні та фізичні особи з держав, які визнані Верховною Радою державою – агресором.
З метою створення умов для ефективної приватизації об’єктів державної власності агропромислового комплексу, здійснення їхнього конкурентного продажу розроблено проект Закону України «Про внесення змін до деяких законів України (щодо скасування особливостей приватизації в агропромисловому комплексі)». Документ подано на розгляд Кабінету Міністрів України.
Для проведення прозорої та конкурентної приватизації постановою Кабінету Міністрів України №271 від 12 травня 2015 року (із змінами і доповненнями) затверджено перелік об’єктів державної власності, що підлягають приватизації у 2015-2016 роках.
Фондом затверджено перелік об’єктів груп В, Г, які підлягають продажу в 2016 році, план-графік виставлення об’єктів груп В, Г на продаж в 2016 році та перелік об’єктів груп В, Г, які підлягають підготовці до продажу в 2016 році. Також Фонд держмайна підготував проект постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін у додатки 1 і 2 до постанови Кабінету Міністрів України від 12 травня 2015 року № 271», яким пропонується оптимізувати перелік об’єктів державної власності, які підлягають приватизації. Проект направлено на погодження до заінтересованих органів управління об’єктами державної власності.
На виконання частини шостої статті 16 Закону України «Про приватизацію державного майна» з метою затвердження переліку об’єктів, державні пакети акцій яких можуть бути запропоновані до продажу на аукціоні без оголошення ціни, а також остаточного продажу державних пакетів акцій АТ, які знаходяться в управлінні Фонду, підготовлено проект розпорядження Кабінету Міністрів України «Про затвердження переліку об’єктів, державні пакети акцій яких можуть бути запропоновані до продажу на аукціоні без оголошення ціни». Проект направлено до Міністерства юстиції для проведення правової експертизи.
Для забезпечення продажу державних пакетів акцій ПАТ «Черкасиобленерго», ПАТ «Донбасенерго», ПАТ «ДТЕК Дніпроенерго», ПАТ «ДТЕК Західенерго», ПАТ «ДТЕК Дніпрообленерго», ПАТ «ДТЕК Донецькобленерго», ПАТ «Київенерго», ПАТ «Енергопостачальна компанія «Одесаобленерго», ПАТ «Сумиобленерго» за їх ринковою вартістю та надходження коштів до Державного бюджету від приватизації розроблено проект розпорядження Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до розпорядження Кабінету Міністрів України від 3 квітня 2013 року №204», відповідно до якого пропонується: продовжити термін розміщення пакета акцій ПАТ «Черкасиобленерго» на фондових біржах до 31 грудня 2016 року; передбачити продаж 25% пакетів акцій об’єктів енергетики за конкурсом з відкритістю пропонування ціни за принципом аукціону в термін до 31 грудня 2016 року; затвердити план розміщення акцій, відповідно до якого пакет акцій у розмірі 25% плюс одна акція статутного капіталу товариства ПАТ «Сумиобленерго» передбачається до продажу за конкурсом з відкритістю пропонування ціни за принципом аукціону в термін до 31 грудня 2016 року. Зазначений проект розпорядження направлено на погодження до заінтересованих органів.
Крім того, розроблено проект розпорядження Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до деяких розпоряджень Кабінету Міністрів України з питань приватизації», яким пропонується: передбачити продаж пакетів акцій розміром 5% ПАТ «Запоріжжяобленерго», ПАТ «Одеська ТЕЦ», ПАТ «Херсонська ТЕЦ» на фондових біржах у термін до 30 червня 2016 року та контрольних пакетів акцій зазначених товариств - за конкурсом з відкритістю пропонування ціни за принципом аукціону в термін до 31 грудня 2016 року; передбачити продаж пакетів акцій розміром 5% ПАТ «Одеський припортовий завод» та ПАТ «Сумихімпром» на фондових біржах у термін до 30 червня 2016 року та контрольних пакетів акцій зазначених товариств - за конкурсом з відкритістю пропонування ціни за принципом аукціону в термін до 31 грудня 2016 року.
Одночасно проектом розпорядження пропонується передбачити норму, якою після внесення змін до законодавства з питань приватизації, а саме, прийняття проекту Закону України «Про внесення змін до деяких законів України» консолідовані пакети акцій цих товариств підлягатимуть продажу за конкурсом з відкритістю пропонування ціни за принципом аукціону в термін до 31 грудня 2016 року, з урахуванням вжитих заходів з підготовки до продажу. Проект розпорядження направлено на погодження до заінтересованих органів.
Для довідки: протягом січня 2016 року органами приватизації продано 6 об’єктів державної власності, з яких 4 об’єкти групи А, 1 об’єкт групи В, 1 об’єкт групи Д, а за угодами з органами місцевого самоврядування – 66 об’єктів комунальної власності групи А.
Законом України «Про Державний бюджет України на 2016 рік» Фонду встановлено планове завдання з надходження коштів від приватизації державного майна у 2016 році обсягом 17,1 млрд. грн. Станом на 01 лютого 2016 року від приватизації державного майна надійшло та перераховано до загального фонду державного бюджету 4,533 млн. грн.
У сфері корпоративного управління ФДМУ станом на 1 лютого 2016 року здійснював управління корпоративними правами держави у 356 господарських товариствах, з яких 101 господарське товариство має у статутному капіталі державну частку понад 50 % (контрольний пакет), що становить 28% загальної кількості господарських товариств, які перебувають у сфері управління Фонду.
*****
За минулий тиждень Індекс ПФТС зріс на 0,49пункту,
а Індекс українських акцій –знизився на 3,54пункту
Індекс та обсяги торгів на ПФТС за 26.02.2016 р.
Обсяг торгів, грн. | Індекс ПФТС |
219 446 709,88 | 240,22 |
Індекс українських акцій та обсяги торгів на «Українській біржі»
за 26.02.2016 р.
Обсяг торгів, грн. | Індекс українських акцій |
8 122 997 | 629,99 |
*****
У 2015 році в Україні було освоєно 251,15 млрд. грн. капітальних інвестицій
Як повідомляє Державна служба статистики, у 2015 році в Україні було освоєно 251,15 млрд. грн. капітальних інвестицій. Такий показник виявився меншим за результат 2014 року на 1,7%.
Найбільші обсяги капітальних інвестицій у звітному періоді були зафіксовані в Києві (31,9% від загального обсягу), у Дніпропетровській області (9,7%), у Київській області (9,1%), у Львівській області (4,7%) та у Харківській області (4,2%). Капітальні інвестиції в матеріальні активи - дорівнювали 233,59 млрд. грн., а в нематеріальні активи 17,56 млрд. грн.
Найбільше капітальних інвестицій (67,4%) було освоєно за рахунок власних коштів підприємств та організацій. За рахунок коштів населення на будівництво житла освоїли 12% капітальних інвестицій, кредитів банків та інших позик - 7,3%, коштів місцевих бюджетів - 5%, коштів іноземних інвесторів - 3,1%, коштів Державного бюджету – 2,4%, інших джерел фінансування – 2,8%.
Серед галузей економіки лідерами за обсягами освоєних капітальних інвестицій стали промисловість (33,5% від загального обсягу), будівництво (16,3%), сільське, лісове та рибне господарство (11,1%).
*****
Індекс промислового виробництва в Україні у січні 2016 року становив 98,3%
Згідно з даними Державної служби статистики у січні 2016 року у порівнянні з відповідним періодом минулого року Індекс промислового виробництва в Україні становив 98,3% При цьому у січні поточного року у порівнянні із груднем минулого року спостерігалося падіння промислового виробництва на 18,6%
У добувній промисловості та розробленні кар’єрів у січні 2016 року у порівнянні із січнем 2015 року обсяги промислового виробництва зменшилися на 2,6%, у переробній промисловості - на 2,6%, а у постачанні і розподіленні електроенергії, газу, пари та кондиційованого повітря – зросли на 2,2%
*****
У січні 2016 року підприємствами України було виконано будівельних робіт на суму 55,9 млрд. грн., що виявилося на 14,9% менше обсягів будівництва у аналогічному періоді 2015 року
У січні 2016 року підприємствами України було виконано будівельних робіт на суму 2,4 млрд. грн., що на 11,4% менше обсягів будівництва у аналогічному періоді 2015 року, повідомляє Державна служба статистики.
По будівлях Індекс будівельної продукції у січні 2016 року становив 86,9% (по житлових будівлях - 84,1%, по нежитлових будівлях - 90,6%), а по інженерних спорудах – 90,4%. У січні 2016 року в порівнянні із січнем 2015 року зростання обсягів будівництва було зафіксовано у Миколаївській, Рівненській, Київській, Вінницькій, Херсонській, Чернівецькій, Івано-Франківській, Львівській та Закарпатській областях.
Випуск підготовлено за повідомленнями Інтернет-ресурсів та власною інформацією
Всього компаній-членів | 284 | на 25.11.24 |
Кількість КУА | 278 | на 25.11.24 |
Кількість адміністраторів НПФ | 16 | на 25.11.24 |
Кількість ІСІ | 1819 | на 25.11.24 |
Кількість НПФ* | 53 | на 25.11.24 |
Кількість СК* | 1 | на 30.09.24 |
Активи в управлінні КУА, млн грн | 660 220 | на 30.09.24 |
Активи НПФ в адмініструванні, млн грн | 3 087 | на 30.09.24 |