Новини УАІБ
Верховна Рада прийняла за основу проект закону "Про внесення змін до деяких законів України" (щодо уточнення деяких положень)
Парламент прийняв за основу проект закону "Про внесення змін до деяких законів України" (щодо уточнення деяких положень) (реєстраційний №2319-д), поданий народним депутатом А. Іванчуком. Документ відкриває шлях до конкурентної, прозорої та професійної приватизації великих державних підприємств. Пропонується скасувати обов’язковий продаж через біржу 5%-10% акцій держпідприємств груп «В» та «Г» перед приватизацією, уряду дозволяється залучати радників до приватизації, забороняється участь у приватизації фізичних та юридичних осіб держави-агресора та розширюються вимоги до розкриття інформації з боку потенційних покупців.
*****
Рішення НКЦПФР стосовно анулювання ліцензій
ФБ ПФТС та «Української біржі» скасовані
Минулого тижня відбулося засідання Експертно-апеляційної ради з питань ліцензування при Державній регуляторній службі України, на якому розглядалася апеляційна скарга ПАТ «Фондова біржа ПФТС» на рішення Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 06.10.2015р. про анулювання ліцензії біржі, повідомляє прес-служба ПФТС.
За результатами розгляду справи по суті, члени Експертно-апеляційної ради прийняли рішення задовольнити скаргу ПАТ «Фондова біржа ПФТС» та скасувати відповідне рішення Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку.
ПАТ «Фондова біржа ПФТС» продовжує працювати та виконувати всі свої зобов’язання перед контрагентами за укладеними договорами.
За інформацією прес-служби «Української біржі», Експертно-апеляційна рада з питань ліцензування також задовольнила апеляційну скаргу "Української біржі" на рішення Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 17.11.2015 про анулювання ліцензії біржі. Відповідне рішення Комісії також скасовано. "Українська біржа" продовжує працювати у штатному режимі.
*****
Комісія застосувала фінансову санкцію щодо УМВБ
НКЦПФР під час розгляду уповноваженими особами регулятора чергової справи щодо ПрАТ «Українська міжбанківська валютна біржа» (УМВБ) прийняла рішення накласти санкцію у вигляді штрафу у розмірі 85 000 грн., передає прес-служба Комісії.
Підставою для застосування санкції стало не приведення фондовою біржою своїх внутрішніх документів, зокрема Правил біржі, у відповідність до рішення НКЦПФР №1492 від 04.11.2014 року «Про затвердження Змін до Положення про функціонування фондових бірж»
Протягом більш ніж 9 місяців фондова біржа здійснювала діяльність на підставі внутрішніх документів, які не відповідали вимогам законодавства.
Зазначимо, що відповідно до Ліцензійних умов провадження професійної діяльності на фондовому ринку (ринку цінних паперів) - діяльності з організації торгівлі на фондовому ринку, фондова біржа зобов‘язана дотримуватись законодавчих та нормативно-правових актів, які регулюють питання провадження професійної діяльності на фондовому ринку. Недотримання вимог законодавства і порушення Ліцензійних умов провадження професійної діяльності є підставою для прийняття рішення про анулювання ліцензії або накладення штрафу в розмірі від 17 000 до 85 000 гривень.
Нагадаємо, що за вказане правопорушення щодо УМВБ раніше, 01.10.2015 року, була застосована передбачена законодавством санкція у вигляді анулювання ліцензії на провадження професійної діяльності на фондовому ринку – діяльності з організації торгівлі на фондовому ринку.
Проте, 24.11.2015 р. Експертно-апеляційна рада з питань ліцензування при Державній регуляторній службі України, розглянувши апеляційну скаргу УМВБ на рішення регулятора, вирішила її задовольнити, зазначивши що застосована санкція є занадто жорсткою. 15.12.2015 року Комісія скасувала постанову про анулювання ліцензії УМВБ і направила справу про правопорушення на новий розгляд.
*****
НКЦПФР вносить зміни до Правил здійснення
діяльності з торгівлі цінними паперами
НКЦПФР схвалила зміни до Правил (умов) здійснення діяльності з торгівлі цінними паперами: брокерської діяльності, дилерської діяльності, андеррайтингу, управління цінними паперами (Рішення НКЦПФР від 12 грудня 2006 року № 1449), інформує прес-служба Комісії.
По-перше, змінами до Правил вводиться новий вид договору – «позика цінних паперів», згідно якого торговцям цінними паперами надано більш широкі можливості при обслуговуванні клієнтів, зокрема, при провадженні маржинальних операцій.
По-друге, Правила встановлюють визначення нового терміну «підозрілий договір» – це договір з цінними паперами на біржовому або позабіржовому ринку, ціна якого для лістингових цінних паперів відрізняється від останнього розрахованого біржового курсу на 20% і більше, а для позалістингових цінних паперів відрізняється від останньої розрахованої ціни закриття торговельного дня на 50% і більше.
Також змінами до Правил передбачено, що у разі проведення операцій з цінними паперами, за якими виявлено у діях клієнта та/або контрагента ознаки маніпулювання цінами на фондовому ринку, або укладання підозрілого договору, торговець цінними паперами зобов’язаний повідомити про це Комісію у складі нерегулярних адміністративних даних. При цьому, торговець цінними паперами має право відмовити клієнту в укладанні чи проведенні операцій з цінними паперами та іншими фінансовими інструментами, зокрема, якщо він має підстави вважати, що в діях клієнта та/або контрагента наявні ознаки маніпулювання цінами на ринку.
По-третє, змінами до Правил імплементовано норму Директиви 2004/39/ЄС Європейського Парламенту та Ради про ринки фінансових інструментів від 21 квітня 2006 року (MiFID I) щодо «найкращого результату для свого клієнта», якою встановлюється обов’язок для торговця вживати всіх відповідних заходів з метою отримання якомога кращого результату для свого клієнта при виконанні договорів та/або разових замовлень, враховуючи ціну, витрати, швидкість, ймовірність виконання та розрахунку, розмір, характер або інші міркування, суттєві для виконання замовлення.
«Ми розширили визначення «кращого виконання». Якщо досі цей термін діяв лише у частині визначення кращої ціни, то спираючись на Директиву MiFID, ми розширюємо його, додаючи, окрім ціни - умови, спосіб розрахунку, місце тощо», – зазначив член Комісії Дмитро Тарабакін.
Крім цього, надано право торговцю цінними паперами, якому анульовано ліцензію, та його клієнтам, контрагентам укладати договір доручення з іншим торговцем цінними паперами щодо внесення змін (розірвання) до раніше укладених договорів доручення, за якими розрахунки здійснювалися не через торговця, що позбавлений ліцензії.
Згідно з документом торговець цінними паперами зобов‘язаний повідомляти свого клієнта про наявність неврегульованого конфлікту інтересів.
Загалом Правила приводяться у відповідність до законодавчих актів України, зокрема, Закону «Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг», «Про банки і банківську діяльність», «Про ліцензування видів господарської діяльності», «Про інститути спільного інвестування», «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення».
*****
Комісія за підтримки ЄБРР, юристів та міжнародних експертів доопрацьовує законопроект щодо посилення захисту прав власників облігацій
Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку разом з Американською торговою палатою в Україні (American Chamber of Commerce, ACC) організувала круглий стіл, присвячений обговоренню останніх змін до проекту Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо емісії цінних паперів» (№0956), передає прес-служба Комісії. Від НКЦПФР в обговоренні взяли участь член Комісії Юрій Буца та директор Департаменту стратегії розвитку фондового ринку Максим Лібанов.
Законопроект, розробником якого виступила НКЦПФР, був прийнятий Верховною Радою за основу 10 жовтня 2013 року. На певний час робота з доопрацювання цього важливого законопроекту була призупинена. У 2015 році процес доопрацювання проекту закону підтримав ЄБРР, що дозволило залучити допомогу юридичних компаній Hogan Lovells та Sayenko Kharenko.
Документ має на меті вдосконалити державне регулювання ринку облігацій та підвищити захист прав власників корпоративних облігацій. Ним пропонується створити законодавчі механізми для впливу власників корпоративних облігацій на їх емітента через запровадження інституту загальних зборів та представника власників корпоративних облігацій, який здійснюватиме контроль за станом виконання обов‘язків емітентом облігацій. Крім того, законопроект врегулює дії емітента і власників корпоративних облігацій у разі дефолту та реструктуризації боргу.
«Законодавство, яке регулює ринок облігацій, далеке від європейських стандартів. І ми бачимо суттєвий спад інтересу до цього фінансового інструменту, саме тому ми ініціювали зміни до законодавства, в тому числі доопрацювання цього законопроекту. Прийняття законопроекту поверне інтерес інвесторів до цього інструменту завдяки запровадженню захисту прав власників облігацій відповідно до кращих світових практик», – прокоментував член НКЦПФР Юрій Буца.
*****
Регулятор планує скасувати рішення Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 20 жовтня 1999 року №212
НКЦПФР оприлюднила проект «Про визнання таким, що втратило чинність, рішення Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 20 жовтня 1999 року № 212». Як зазначається у пояснювальній записці до документа, пунктами 1,2 рішенням №212 встановлено віднести депозитні сертифікати Національного банку України до боргових цінних паперів, емітованих НБУ. При цьому порядок випуску, обігу та погашення депозитних сертифікатів Національного банку України визначається нормативними актами НБУ за погодженням з Комісією.
Однак, з 12 жовтня 2013 року відповідно до Закону України «Про цінні папери та фондовий ринок» (зі змінами, внесеними Законом України «Про депозитарну систему України») у НКЦПФР відсутні повноваження визнавати цінні папери, що не належать згідно із цим Законом до емісійних цінних паперів, такими, якщо це не суперечить спеціальним законам про ці групи та/або види цінних паперів.
Крім того, постановою Правління Національного банку України від 17.09.2015 №615 затверджено Положення про застосування Національним банком України стандартних інструментів регулювання ліквідності банківської системи, підпунктом 2 пункту 2 глави 1 розділу І якого встановлено, що депозитний сертифікат Національного банку (далі - депозитний сертифікат) - це один з монетарних інструментів, що є борговим зобов'язанням Національного банку у формі записів на рахунках у системи кількісного обліку СЕРТИФ (з іменною ідентифікацією власників на підставі реєстру власників), який свідчить про розміщення в Національному банку коштів банків та їх право на отримання внесеної суми і процентів після закінчення встановленого строку.
Таким чином, з метою приведення нормативно-правових актів НКЦПФР у відповідність до чинного законодавства, рішення Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 20.10.1999р. №212 «Про питання депозитних сертифікатів Національного банку України», необхідно визнати таким, що втратило чинність.
*****
НКЦПФР оприлюднила проект рішення «Про порядок реєстрації
випуску акцій при капіталізації банків»
НКЦПФР оприлюднила проект рішення «Про порядок реєстрації випуску акцій при капіталізації банків». Метою документа є забезпечення реалізації Закону «Про заходи, спрямовані на сприяння капіталізації та реструктуризації банків» шляхом визначення, що реєстрація випусків та проспектів емісії акцій банків, які здійснюють заходи, пов’язані з капіталізацію та/або реструктуризацію здійснюється відповідно до Порядку, з урахуванням особливостей, встановлених цим Законом.
*****
Комісія повідомила про результати роботи у напрямку
правозастосування на ринку цінних паперів.
За інформацією прес-служби НКЦПФР, з 18 по 22 січня 2016 року уповноваженими особами Центрального апарату Комісії (без врахування територіальних органів регулятора) було винесено 6 постанов про накладення санкцій за правопорушення.
Найбільш поширеним правопорушенням на ринку залишаються випадки неподання інформації, подання недостовірної інформації регулятору та порушення вимог законодавства щодо цінних паперів.
Зокрема, за звітний період застосовані такі санкції до професійних учасників фондового ринку, емітентів, юридичних та фізичних осіб:
- за неподання інформації до Комісії – 1;
- за подання недостовірної інформації до Комісії – 1;
- за не опублікування інформації – 1;
- за порушення вимог законодавства щодо цінних паперів – 2;
- за несвоєчасне виконання розпорядження про усунення порушень законодавства про цінні папери – 1.
З початку поточного року, станом на 22.01.2016 р., (за даними лише Центрального апарату НКЦПФР):
- розглянуто справ про правопорушення на ринку цінних паперів – 33;
- накладено фінансових санкцій за правопорушення на ринку цінних паперів – 26 на суму 220900 грн;
- винесено попереджень – 5;
- закрито справ про правопорушення на ринку цінних паперів – 2;
- винесено розпоряджень про усунення порушень законодавства про цінні папери – 20.
*****
НКЦПФР підтримала впровадження Міжнародного
стандарту обміну повідомленнями ISO 20022
Згідно з повідомленням прес-служби НКЦПФР Комісія, розглянувши пропозицію SWIFT приєднатися до Хартії Гармонізації ISO 20022, вирішила підтримати принципи, викладені у Хартії Гармонізації ISO 20022 щодо впровадження на ринку капіталу України Міжнародних стандартів обміну повідомленнями ISO 20022.
Стандарт ISO 20022 визначає універсальний підхід до взаємодії різних систем учасників фінансового ринку. Він є світовим відкритим стандартом, що не контролюється якимось єдиним суб’єктом, є відкритим для всіх бажаючих та безкоштовний для всіх, хто бажає його запровадити у будь-якій мережі. ISO 20022 являє собою методологію, яка може допомагати встановлювати стандарти фінансових повідомлень.
Комісія рекомендуватиме ПАТ «Національний депозитарій України» приєднатися до Хартії Гармонізації ISO 20022, а також іншим професійним учасникам ринку, в тому числі, ПАТ «Розрахунковий центр з обслуговування договорів на фінансових ринках» долучитися до процесу впровадження Міжнародних стандартів обміну повідомленнями ISO 20022.
Стандарт ISO 20022 офіційно було прийнято у 2004 році. Директивою ЄС про ринки фінансових інструментів (MiFID II) стандарт ISO 20022 передбачено, як базисний для обміну фінансовими повідомленнями.
Зараз його застосовують у Єдиному європейському платіжному просторі SEPA (Single Euro Payments Area), SWIFT, міжнародних системах CLS та Euroclear тощо. Ініціатива Федеральної резервної системи США з глобального стандарту для транскордонних платежів IPF (International Payments Framework) також базується на цьому стандарті.
Впровадження ISO 20022 на ринку капіталу України дозволить створити єдиний стандарт обміну повідомленнями щодо електронних платежів та цінних паперів, що сприятиме вирішенню проблеми сумісності українських розрахункових систем з міжнародними, та зробить ринок капіталу України більш доступним для іноземних учасників тощо.
*****
Національний банк та Міністерство економічного
розвитку і торгівлі посилюють співробітництво
У Національному банку відбулася робоча зустріч з керівництвом Міністерства економічного розвитку і торгівлі, передає прес-служба НБУ. На ній керівники двох держорганів обговорили питання стабілізації економічної ситуації, поліпшення бізнес-клімату та стимулювання стійкого економічного зростання.
Зокрема, учасники зустрічі розглянули макроекономічні прогнози на 2016 рік і параметри програми розширеного фінансування (EFF) з Міжнародним валютним фондом. Також значну увагу було приділено планам НБУ зі скасування тимчасових адміністративних обмежень, запроваджених у 2014-2015 рр. для запобігання непродуктивному відтоку капіталу.
Серед обмежень, які НБУ передовсім потрібно скасувати для покращення ділового клімату в країні, представники обох відомств назвали зниження вимоги щодо обов’язкового продажу валюти і скасування заборони на купівлю іноземної валюти для подальшого виведення дивідендів за кордон. Їхнє скасування відбуватиметься поступово. «НБУ розробив відповідний план разом з МВФ, який відштовхується від виконання певних умов і не є прив'язаним до конкретних строків», - розповіла Валерія Гонтарева. Зокрема, передумовами є продовження співробітництва з МВФ, стабілізація макрофінансової ситуації та зростання міжнародних резервів НБУ. Крім того, Голова Національного банку запросила представників Мінекономрозвитку долучитися до робочої групи НБУ, яка працює над дорожньою картою масштабної лібералізації всієї системи валютного регулювання.
До інших шляхів пожвавлення притоку іноземної валюти в Україну, які було обговорено під час зустрічі, належить приватизація державних підприємств.
“Нашим першим пріоритетом на цей рік є запуск масштабної приватизації. Це дасть змогу залучити в країну кошти від стратегічних інвесторів та модернізувати наші підприємства. Крім того, з першого січня “на повну” запрацювала зона вільної торгівлі з ЄС - а це не тільки доступ до найбільшого об’єднаного ринку у світі для наших експортерів, а й шанс стати “фабрикою Європи”. Завдяки вигідним умовам для експорту в ЄС та наявності висококваліфікованих українських робітників, європейським компаніям стало вигідно розташовувати своє виробництво в Україні”, - зазначив на зустрічі Міністр економічного розвитку і торгівлі Айварас Абромавичус.
Представники НБУ та Мінекономрозвитку домовилися поєднати зусилля та створити відповідні умови для виходу на український ринок таких провідних міжнародних компаній, як міжнародна система інтернет-розрахунків PayPal та ін. Зокрема, ще влітку 2015 року Національний банк вніс зміни до «Положення про порядок реєстрації платіжних систем, учасників платіжних систем і операторів послуг платіжної інфраструктури». Ці зміни забезпечили спрощений порядок реєстрації міжнародних систем інтернет-розрахунків.
*****
За минулий тиждень Індекс ПФТС знизився на 1,97пункту,
а Індекс українських акцій – на 7,55пункту
Індекс та обсяги торгів на ПФТС за 29.01.2016 р.
Обсяг торгів, грн. | Індекс ПФТС |
2 452 430,59 | 237,78 |
Індекс українських акцій та обсяги торгів на «Українській біржі»
за 29.01.2016 р.
Обсяг торгів, грн. | Індекс українських акцій |
10 992 976 | 651,95 |
*****
У грудні 2015 року середня номінальна
заробітна плата в Україні становила 5 230 грн.
Середня номінальна заробітна плата штатного працівника підприємств, установ та організацій в Україні у грудні 2015 рука становила 5 230 грн, що у 3,8 раза вище рівня мінімальної заробітної плати (1 378 грн.), інформує Державна служба статистики. Порівняно з листопадом 2015 року розмір заробітної плати збільшився на 16,3%, а за 2015 рік в цілому – на 30,4%. Індекс реальної заробітної плати у грудні 2015 року порівняно з листопадом 2015 року становив 115,2%, а відносно грудня 2014 року – 90,1%.
Випуск підготовлено за повідомленнями Інтернет-ресурсів та власною інформацією
Всього компаній-членів | 284 | на 25.11.24 |
Кількість КУА | 278 | на 25.11.24 |
Кількість адміністраторів НПФ | 16 | на 25.11.24 |
Кількість ІСІ | 1819 | на 25.11.24 |
Кількість НПФ* | 53 | на 25.11.24 |
Кількість СК* | 1 | на 30.09.24 |
Активи в управлінні КУА, млн грн | 660 220 | на 30.09.24 |
Активи НПФ в адмініструванні, млн грн | 3 087 | на 30.09.24 |