Новини УАІБ

07 грудня 2015

НКЦПФР повідомила про накладення санкцій

НКЦПФР продовжує щотижнево розкривати громадськості всі деталі процесів у напрямку правозастосування на ринку цінних паперів. Так, за інформацією прес-служби Комісії, з 23 по 27 листопада 2015 року, уповноваженими особами Центрального апарату НКЦПФР (без врахування територіальних органів регулятора) було винесено 8 постанов про накладення санкцій за правопорушення.

Зокрема, застосовані такі санкції до професійних учасників фондового ринку, емітентів, юридичних та фізичних осіб:

- за неподання інформації до Комісії – 5;

- за невиконання розпорядження про усунення порушень законодавства про цінні папери – 2;

- за порушення вимог законодавства та нормативно-правових актів, що регулюють діяльність у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення – 1.

В цілому з початку поточного року, станом на 27.11.2015 р., (за даними лише Центрального апарату НКЦПФР):

- розглянуто справ про правопорушення на ринку цінних паперів – 522 (+ 9 за минулий тиждень);

- накладено фінансових санкцій за правопорушення на ринку цінних паперів – 328 на суму 2,82 млн грн (+ 5 за минулий тиждень на суму 25,840 тис. грн);

- винесено попереджень – 129 (+ 1 за минулий тиждень);

- закрито справ про правопорушення на ринку цінних паперів – 34;

- зупинена дія ліцензії – 1;

- анульована ліцензія – 28 (+ 1 за минулий тиждень);

- сплачено штрафів – 157 на суму 1,15 млн грн.

Своєчасне розкриття учасниками ринку інформації відіграє значну роль, але випадки неподання інформації регулятору та до системи розкриття все ще є непоодинокими. Накладаючи санкції за такі правопорушення, Комісія намагається врахувати всі супутні обставини і, крім виявлення таких порушень, проводити роботу по їх попередженню.

*****

Регулятор вдосконалює механізми навчання та атестації фахівців з питань фондового ринку

НКЦПФР оприлюднила проект рішення «Про внесення змін до Порядку роботи екзаменаційних комісій та проведення кваліфікаційних іспитів фахівців з питань фондового ринку». Документом, зокрема, передбачається:

- уточнити перелік осіб, які мають право складати кваліфікаційний іспит у формі співбесіди, тим самим, посилити контроль за рівнем знань осіб, які мають намір займатися професійною діяльністю на фондовому ринку;

- зменшити навантаження на навчальні заклади, з якими Комісія уклала договори про співробітництво щодо атестації фахівців з питань фондового ринку, а саме встановити строк зберігання протоколів екзаменаційних комісій протягом трьох років;

- уточнити склад тестів, передбачивши наявність 75% теоретичних питань та 25% практичних завдань;

- запровадити проведення навчальними закладами виключно електронного тестування.

Також регулятор оприлюднив проект рішення «Про внесення змін до наказу Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 24 вересня 1996 року № 215», яким було затверджене затвердила Положення про порядок навчання та атестації фахівців з питань фондового ринку.

Цим проектом пропонується:

- уточнити перелік підстав щодо прав на складання кваліфікаційного іспиту без обов’язкового проходження навчання за скороченою (спеціалізованою) типовою програмою;

- зазначити, які реквізити повинно містити кваліфікаційне посвідчення, зокрема серію, номер та дату видачі кваліфікаційного посвідчення;

- уточнити, що екзаменаційна комісія проводить кваліфікаційний іспит згідно з Порядком роботи екзаменаційних комісій та проведення кваліфікаційних іспитів фахівців з питань фондового ринку, затвердженому рішенням НКЦПФР від 22 січня 2013 року, зареєстрованому в Міністерстві юстиції України 07 лютого 2013 року за № 232/22764;

- визначити, що рішення Комісії про визначення навчально-методичного центру є підставою для укладання з ним договору про співробітництво, зокрема щодо розробки, регулярного оновлення тестів з кожної спеціалізації, єдиних для всіх навчальних центрів та оприлюднення на власному веб-сайті питань після року їх використання.

*****

Загальний обсяг активів українських НПФ за січень-вересень 2015 року зменшився на 14,6%

Згідно з даними Нацкомфінпослуг, станом на початок жовтня 2015 року до Державного реєстру фінансових установ було внесено 72 недержавних пенсійних фонди та 23 адміністратори НПФ. На початку поточного року їх кількість становила 76 та 24 відповідно.

В регіональному розрізі найбільше недержавних пенсійних фондів зареєстровано у м. Києві - 53 або 73,6% від загальної кількості. В цілому дані установи функціонують у дев’яти областях України.

Адміністраторами НПФ на звітну дату було укладено 58,1 тис. пенсійних контрактів (на 5,4% більше показника початку року) з 52 тис. вкладниками, з яких 2,3 тис. вкладників (або 4,4%) - це юридичні особи, а 49,7 тис. вкладників (або 95,6%) - фізичні особи.

Кількість учасників недержавних пенсійних фондів за укладеними пенсійними контрактами за січень-вересень поточного року збільшилася на 0,01% та на початку жовтня дорівнювала 834,2 тис. осіб. Переважну більшість серед учасників НПФ складали особи віком від 25 до 50 років (63,5%) та особи віком від 50 до 60 років (26%). Частка учасників НПФ вікової групи старше 60 років дорівнювала 7,3%, а вікової групи до 25 років - 3,2%.

Загальний обсяг сплачених пенсійних внесків за січень- вересень 2015 року збільшився на 3,2% і за станом на звітну дату дорівнював 1 865,9 млн. грн.

Обсяг пенсійних виплат з НПФ (одноразових та на визначений строк) на початку жовтня дорівнював 528,9 млн. грн., збільшившись на 25,5% у порівнянні з початком року. При цьому одноразові виплати збільшилися на 19,3%, а виплати на визначений строк – 90,8%. В цілому, за станом на початок жовтня 2015 року недержавними пенсійними фондами було здійснено пенсійних виплат (одноразових та на визначений строк) 80,8 тис. учасникам, що склало 9,7% від їх загальної кількості.

Загальний обсяг активів недержавних пенсійних фондів за звітний період зменшився на 14,6% з 2 469,2 млн. грн. до 2 107,3 млн. грн.

Структура загальних активів НПФ станом на звітну дату була такою: банківські депозити - 36,3%; облігації внутрішньої державної позики - 27,7%; корпоративні облігації - 16,4%; акції - 9,2%; нерухомість - 3,2%; банківські метали - 0,7%; інші активи - 6,5%.

Загальна сума інвестиційного доходу недержавних пенсійних фондів на початку жовтня дорівнювала 984,7 млн. грн., або на 22,2% менше показника початку року. Витрати, що відшкодовуються за рахунок пенсійних активів, становили 204,7 млн. грн. (9,7% від загальної суми активів НПФ).

Витрати на оплату послуг з управління активами пенсійного фонду складали 132,4 млн. грн. або 64,7% від загальної суми витрат, на оплату послуг з адміністрування пенсійного фонду - 51,5 млн. грн. (25,2%), а на оплату послуг зберігача, який здійснює зберігання активів пенсійного фонду, - 10,7 млн. грн. (5,2%).

Витрати на оплату послуг, пов’язаних зі здійсненням операцій з пенсійними активами, які надаються третіми особами, становили 2,9 млн. грн. (1,4%), послуг, з проведення планових аудиторських перевірок НПФ - 2,1 млн. грн. (1 %), а на оплату інших послуг - 5 млн. грн. (2,5%).

*****

Уряд подав до парламенту законопроект «Про фінансову реструктуризацію»

Кабінет Міністрів подав до Верховної Ради проект закону «Про фінансову реструктуризацію» (реєстраційний №3555). Документ розроблено з метою подолання негативних наслідків у фінансовому секторі, спричинених фінансовими кризовими процесами в економіці України та на виконання зобов’язань української сторони перед міжнародними фінансовими організаціями.

Основним завданням законопроекту є створення ефективного та дієвого механізму добровільної фінансової реструктуризації боргів підприємств України та їх досудової санації.

Законопроект розроблено за участю експертів Світового банку та Європейського банку реконструкції та розвитку з урахуванням міжнародних стандартів та світового досвіду проведення фінансової реструктуризації.

Документом, зокрема, визначено:

- умови участі боржника та кредиторів у процедурі фінансової реструктуризації, а також участь Фонду гарантування вкладів фізичних осіб та державних банків у такій процедурі;

- основні засади співробітництва між кредиторами під час проведення процедури фінансової реструктуризації;

- зобов’язання боржника щодо надання інформації та проведення огляду його господарської діяльності;

- умови отримання боржником фінансування під час проходження процедури фінансової реструктуризації.

Законопроектом також визначено інституційну роль спостережної ради та секретаріату, як спеціальних органів, що створюються для організації та проведення процедури фінансової реструктуризації та регламентують процес вирішення спорів в арбітражі.

Відповідно до положень Законопроекту міжвідомча спостережна рада включатиме представників Національного банку, Мінфіну, Мінекономрозвитку та Мінюсту.

При цьому, законопроектом встановлено, що фінансова реструктуризація здійснюється на основі договору. Для підвищення ефективності розгляду спорів, що виникають під час процедури фінансової реструктуризації, Законопроектом передбачено особливий порядок вирішення спорів в арбітражі, а саме – створення арбітражного комітету, який буде призначати арбітрів зі списку затвердженого спостережною радою. Спори будуть вирішуватися відповідними арбітрами. Арбітражний процес буде регулюватися спеціальним арбітражним регламентом.

Разом з цим, з метою створення додаткових стимулів для участі у процедурі фінансової реструктуризації положеннями Законопроекту передбачено особливий податковий режим при оподаткуванні окремих операцій, пов’язаних з проведенням процедури фінансової реструктуризації та захист від визнання правочинів недійсними.

Законопроектом пропонується визначити строк дії Закону України «Про фінансову реструктуризацію» протягом трьох років з дати набрання ним чинності. Такий строк дозволить оцінити успішність проведення процедури фінансової реструктуризації в України та порівняти результати з досвідом інших країн. У разі отримання позитивних результатів строк дії цього Закону може бути подовжено.

Крім того, уряд подав до парламенту законопроект України «Про внесення змін до Податкового кодексу України (щодо реалізації положень Закону України «Про фінансову реструктуризацію»)» (реєстраційний №3556).

*****

У листопаді 2015 року на ФБ «Перспектива» було укладено
0,77 тис. договорів на суму 8,8 млрд. грн.

У листопаді 2015 року на ФБ «Перспектива» було укладено 0,7 тис. договорів на суму 8,8 млрд. грн. Обсяг торгів ОВДП становив 7,1 млрд. грн., депозитними сертифікатами НБУ - 1,48 млрд. грн., опціонними сертифікатами - 0,13 млрд. грн., корпоративними облігаціями - 75,97 млн. грн., інвестиційними сертифікатами - 9,41 млн. грн., акціями - 0,51 млн. грн.

За станом на кінець листопада 2015 року кількість цінних паперів та інших фінансових інструментів у Біржовому списку ФБ «Перспектива» дорівнювала 797. З них, 345 цінний папір перебував у першому рівні лістингу, 45 - у другому рівні лістингу та 402 - у списку позалістингових цінних паперів. При цьому структура біржового списку Біржі була такою: 247 акцій; 223 ОВДП; 41 інвестиційний сертифікат; 130 корпоративні облігації; 2 муніципальні облігації; одна іпотечна облігація; 8 опціонних сертифікатів; 23 ф’ючерсних контракти; 122 депозитних сертифікатів НБУ.

*****

У листопаді 2015 року Індекс ПФТС знизився на 8,87%

У листопаді 2015 року загальна кількість угод на Фондовій Біржі ПФТС становила 2,54 тис., а їх обсяг - 3,16 млрд. грн. Обсяг угод з ОВДП склав 2,87 млрд. грн., з корпоративними облігаціями - 0,27 млрд. грн., з акціями - 13,86 млн. грн., з цінними паперами ІСІ - 2,05 млн. грн.

Індекс ПФТС протягом листопада знизився на 8,87% з 271,99 до 247,86 пункту, а з початку року - на 35,94% з 386,92 до 247,86 пункту.

За станом на кінець листопада 2015 року у Біржовому списку ПФТС перебувало 1 334 цінних папери, з них, 619 акцій, 213 корпоративних облігацій, 264 ОВДП, 112 цінних паперів ІСІ, 3 муніципальні облігації, 120 депозитних сертифікати НБУ та 3 ОЗДП. До першого рівня лістингу було включено 264 цінних папери, до другого - 95, а до списку позалістингових цінних паперів - 975.

*****

Індекс українських акцій у листопаді 2015 року знизився на 9,71%

У листопаді 2015 року на «Українській біржі» було укладено 16,25 тис. угод на загальну суму 0,55 млрд. грн. При цьому обсяг угод з цінними паперами становив 0,45 млрд. грн., а їхня кількість - 12,01 тис. В свою чергу, на строковому ринку «Української біржі» у листопаді зафіксовано 4,24 тис. угод на загальну суму 0,11 млрд. грн.

Індекс українських акцій протягом місяця знизився на 9,71% з 793,19 до 716,19 пункту, а з початку року - на 30,69% з 1 033,3 до 716,19 пункту.

*****

ІА Cbonds оприлюднило ренкінги торговців цінними паперами - операторів ринку ОВДП за підсумками ІІІ кварталу 2015 року

Інформаційне агентство Cbonds оприлюднило ренкінги торговців цінними паперами - операторів ринку облігацій внутрішньої державної позики України за підсумками ІІІ кварталу 2015 року.

До ренкінгів було включено тридцять провідних торговців ОВДП на біржовому та позабіржовому ринку цінних паперів, на частку яких припадає 99,96% від загального обсягу угод та 99,98% від їх загальної кількості.

Перше місце у ренкінгу торговців за обсягом угод з ОВДП на біржовому та позабіржовому ринках у звітному періоді посів «Ощадбанк» з ринковою часткою 27,14%, друге - «Укргазбанк» (22,04%), третє - компанія ICU (17,29%), четверте - ПУМБ (14,01%), п’яте - «ОТП Банку» (7,43%).

Лідером ренкінгу за кількістю угод, укладених на біржовому та позабіржовому ринках, стала компанія ICU, ринкова частка якої у ІІІ кварталі дорівнювала 32,18%. ПУМБ з ринковою часткою 21,85% посів другу сходинку, третя належала «ОТП Банку» (10,73%), четверта - «Сбербанку Росії» (8,73%), п’ята - «Банку Авангард» (5,8%).

Ренкінг торговців за обсягами угод з ОВДП на біржовому ринку у липні-вересні очолив «Ощадбанк» з ринковою часткою 27,28%. В свою чергу, першу сходинку ренкінгу за обсягами угод з ОВДП на позабіржовому ринку посів «ОТП Банк» з ринковою часткою 96,33%.

Лідером ренкінгу торговців за кількістю угод з ОВДП на біржовому ринку була компанія ICU з ринковою часткою 32,65%, а ренкінгу торговців за кількістю угод з ОВДП на позабіржовому ринку - «ОТП Банк» (71,42%).

*****

За минулий тиждень Індекс ПФТС знизився на 4,13пункту,
а Індекс українських акцій - на 17,73пункту

Індекс та обсяги торгів на ПФТС за 04.12.2015 р.

Обсяг торгів,

грн.

Індекс

ПФТС

26 983 623,69

244,81

Індекс українських акцій та обсяги торгів на «Українській біржі»
за 04.12.2015 р.

Обсяг торгів,

грн.

Індекс

українських акцій

17 146 888

696,68

*****

Загальна кількість господарських товариств з державними частками за січень-вересень 2015 року зменшилась на 2,1%

За інформацією ФДМУ, загальна кількість господарських товариств з державними частками за січень-вересень 2015 року зменшилась на 2,1% з 569 до 557 компаній. При цьому кількість об’єктів з державною часткою до 10% зменшилась з 71 до 69 товариств, з часткою від 50% до 100% - з 277 до 274 товариств, з часткою від 25% до 50% - з 153 до 144 товариств. Натомість кількість об’єктів з держпакетами від 10% до 25% збільшилася з 68 до 70 товариств.

Протягом дев’яти місяців 2015 року господарськими товариствами, що належать до сфери управління ФДМУ, до Держбюджету було перераховано дивідендів на державні частки на загальну суму 384,47 млн. грн. (у відповідному періоді 2014 року цей показник дорівнював 403,01 млн. грн.).

Також ФДМУ інформує, що станом на початок жовтня 2015 року, провадження в справі про банкрутство було порушено щодо 65 господарських товариств, у статутних капіталах яких державна частка перевищує 50% і які знаходяться в управлінні Фонду держмайна. Із загальної кількості зазначених об’єктів 5 перебувало у стадії розпорядження майном, 18 - у стадії санації, а 42 - у процесі ліквідації.

*****

З початку року обсяг міжнародних резервів України збільшився на 75%

За попередніми даними НБУ міжнародні резерви України станом на 1 грудня 2015 року становили $13,15 млрд. в еквіваленті. З початку року обсяг резервів збільшився на 75% або на $5,62 млрд., протягом листопада - на $186 млн.

Нарощуванню резервів сприяло надходження від операцій swap з іноземними банками у сумі $650,5 млн. Ще $9,5 млн. регулятор купив під час валютних аукціонів для поповнення резервів.

Зростання резервів відбулося, незважаючи на необхідність здійснити платежі уряду з погашення та обслуговування державного та гарантованого державою боргу в іноземній валюті. На ці цілі було витрачено $129 млн. (крім платежів на користь МВФ), у тому числі $34,9 млн. – на обслуговування за облігаціями зовнішньої державної позики та державними цінними паперами. Також $55,5 млн. було спрямовано на платежі уряду та Національного банку на користь Міжнародного валютного фонду.

Крім того, в листопаді Національний банк проводив інтервенції для згладжування коливань на міжбанківському валютному ринку. Протягом місяця було продано $143,1 млн. З них на аукціонах - $130,4 млн., за адресними інтервенціями – $12,7 млн.

 

Випуск підготовлено за повідомленнями Інтернет-ресурсів та власною інформацією

Основні цифри
Всього компаній-членів284на 03.07.24
Кількість КУА279на 03.07.24
Кількість адміністраторів НПФ17на 03.07.24
Кількість ІСІ1791на 03.07.24
Кількість НПФ*53на 03.07.24
Кількість СК*1на 30.04.24
Активи в управлінні КУА, млн грн626 224на 30.04.24
Активи НПФ в адмініструванні, млн грн2 948на 30.04.24