Новини УАІБ

13 липня 2015

Робоча група Держфінмоніторингу погодилася з УАІБ, що кінцевий бенефіціарний власник (контролер) у ПІФ та НПФ відсутній

7 липня 2015 року у Держфінмоніторингу на засіданні  Робочої групи з розгляду проблемних питань суб’єктів первинного фінансового моніторингу – небанківських установ за ініціативою УАІБ було розглянуто питання щодо визначення кінцевого бенефіціарного власника (контролера) стосовно інститутів спільного інвестування та недержавних пенсійних фондів.

Як зазначила під час обговорення заступник Генерального директора УАІБ, учасників ПІФ та НПФ не можна вважати кінцевими бенефіціарними власниками (контролерами) щодо операцій з активами такого фонду, оскільки вони не мають права впливати на діяльність компанії з управління активами, хоча при цьому є вигодоодержувачами – особами, на користь та в інтересах яких проводиться фінансова операція. З іншого боку, активи ПІФ та НПФ не належать КУА, а тільки перебувають в її управлінні. КУА отримує певну винагороду за управління активами фонду, але не є вигодоодержувачем щодо фонду.     

Учасники робочої групи підтримали пропозицію Асоціації та дійшли висновку, що кінцевий бенефіціарний власник (контролер) у пайових інвестиційних фондах та недержавних пенсійних фондах відсутній.

Протокол засідання робочої групи буде оприлюднено додатково.

*****

УАІБ: Аналітичний огляд діяльності публічних ІСІ в Україні
(відкриті, інтервальні, закриті фонди) за червень 2015 року

За підсумками червня індекс Української біржі збільшився на 0,10%, індекс ПФТС – на 0,86%. Весь місяць показники перебували в помірному боковому тренді на тлі закономірного літнього спаду ділової активності.
 
За рівнем доходності «з початку року» сектори публічних ІСІ розподілилися таким чином: на першому місці – відкриті фонди (+6,86%), на другому – інтервальні (+0,61%), закриті ІСІ – на третьому (-3,38%).
 
ВІДКРИТІ ФОНДИ
 
За даними УАІБ, ВЧА 24 відкритих ІСІ станом на 30.06.2015 р. становила 62,07 млн. грн. Відповідно до наданих на кінець попереднього місяця даних, загальне чистих активів становило -1393,36 тис. грн. (-2,20%).

Чистий відтік коштів у секторі становив 1626,25 тис. грн. через значні виплати інвесторам.
 
Переважна більшість фондів завершила місяць зі зростанням доходності портфелів, лише 7 фондів зафіксували негативне значення. У червні діапазон доходності інвестфондів коливався від +4,77% до -4,41%.
 
За результатами червня лідерами зростання у секторі відкритих ІСІ став фонд «Аргентум» (+22,11 тис. грн. (+1,26%)) – завдяки додатковому розміщенню сертифікатів (збільшення в обігу на 0,56%) отримав чистий притік у розмірі 9,89 тис. грн.;
 
Найбільші виплати інвесторам у червні зробили такі фонди:
«ОТП Облігаційний» (-869,11 тис. грн. (-61,70%) – найбільший чистий відтік у розмірі 893,92 тис. грн. пов'язаний з викупом у інвесторів значної кількості сертифікатів (-63,44% в обігу);
«ОТП Класичний» (-416,22 тис. грн. (-19,18%) – чистий відтік становив 445,06 тис. грн. також через викуп 225 інвестиційних сертифікатів;
«Альтус-Стратегічний» (-193,25 тис. грн. (-28,58%) – через пред’явлення до викупу 83 інвестиційних сертифікатів отримав чистий відтік у розмірі 199,02 тис. грн.
 
Список основних гравців сектору у червні залишився без змін. Перше місце серед відкритих ІСІ за часткою ринку зайняв фонд «КІНТО-Класичний» (35,33% сукупної ВЧА (21,93 млн. грн.)), другу сходинку – фонд «Софіївський» (6,38% (3,96 млн. грн.)), третє місце посів фонд «УНIВЕР.УА/Михайло Грушевський: Фонд Державних Паперiв» (6,33% (3,93 млн. грн.). На четвертому місці розмістився фонд «КІНТО-Еквіті» (6,14% (3,81 млн. грн.)), замикає п'ятірку лідерів фонд «Преміум-фонд Індексний» (5,21% (3,23 млн. грн.)).
Серед лідерів за доходністю відзначилися фонди: «ОТП Облігаційний» (+4,77%), «Надбання» (+1,76%) та «ОТП Класичний» (+1,60%).
 
Найгірші показники у червні продемонстрували фонди «Софіївський» (-4,41%), «Конкорд Достаток» (-1,73%) та «УНІВЕР.УА/Ярослав Мудрий: Фонд Акцiй» (-1,01%).
  
ІНТЕРВАЛЬНІ ФОНДИ
 
6 інтервальних ІСІ, чисті активи яких, за даними УАІБ, дорівнювали 17,5 млн. грн. У порівнянні з показниками цього сектору на кінець попереднього місяця, сукупна ВЧА збільшилася на 248,16 тис. грн. (+1,44%).
Збільшення вартості інвестпортфелів у цьому місяці в секторі інтервальних фондів відбулося виключно за рахунок позитивної переоцінки активів.

У червні лідером зі зростання ВЧА у секторі інтервальних ІСІ став фонд «Платинум» (+264,6 тис. грн. (+2,35%)) – збільшення вартості чистих активів відбулося виключно через зростання вартості складових інвестпорфеля.

Найбільші виплати інвесторам у червні зробив фонд «Збалансований фонд "Паритет"» (+1,07 тис. грн. (+0,10%)) – попри зростання ВЧА, інвестори пред’явили до погашення 7 ЦП (-0,87% в обігу), що призвело до чистого відтоку капіталу у розмірі -9,65 тис. грн.
Решта фондів не зафіксувала будь-яких змін чистого капіталу.
Діапазон доходності інтервальних фондів у червні коливався в межах від +2,35% до -2,98%.
 
Серед лідерів за доходністю відзначилися фонди: «Платинум» (+2,35%), «ТАСК Український Капітал» (+1,22%) та «Збалансований фонд "Паритет"» (+0,98%).
 
Найгірші показники у червні продемонстрували фонди: «УНІВЕР.УА/Отаман: Фонд Перспективних Акцій» (-2,98%), «Оптімум» (-0,57%) та «Аурум» (-0,30%).
 
ЗАКРИТІ ФОНДИ
 
Жоден фонд не зафіксував будь-яких змін чистого капіталу, збільшення вартості портфелів відбулася за рахунок позитивної переоцінки активів.
Діапазон доходності закритих фондів у червні коливався в інтервалі від +1,29% до -1,88%.
 
Позитивну доходність зафіксували фонди «Індекс Української Біржі» (+1,29%) та «АнтиБанк» (+0,88%).
 
Найгірші показники у червні продемонстрували фонди: «УНІВЕР.УА/Скiф: Фонд Нерухомостi» (-1,88%) та «ТАСК Універсал» (-1,05%).

 *****

У Верховній Раді зареєстровано законопроект «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення рівня корпоративного управління в акціонерних товариствах»

Група народних депутатів подала на розгляд Верховної Ради проект закону «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення рівня корпоративного управління в акціонерних товариствах» (реєстраційний №2302а). Згідно з інформацією, наведеною в пояснювальній записці до документу, його метою є підвищення рівня корпоративного управління в акціонерних товариствах шляхом:

- удосконалення механізму придбання акцій приватного акціонерного товариства за наслідком придбаного контрольного пакету акцій;

- запровадження механізму придбання акцій публічного акціонерного товариства за наслідком придбаного контрольного та значного контрольного пакету акцій;

- запровадження механізму обов’язкового продажу акцій акціонерами на вимогу акціонера - власника 95 відсотків акцій товариства;

- запровадження механізму обов’язкового придбання власником, який володіє пакетом у розмірі більше ніж 95 відсотків простих акцій товариства, на вимогу акціонерів товариства належних їм акцій.

Прийняття закону сприятиме підвищенню рівня корпоративного управління в акціонерних товариствах, захисту прав та інтересів інвесторів та адаптації національного законодавства до законодавства Європейського Союзу.

*****

Уряд пропонує парламенту скасувати мораторій на перевірки НКЦПФР учасників фондового ринку

Кабінет Міністрів подав на розгляд Верховної Ради проект закону «Про внесення зміни до пункту 3 розділу ІІ «Прикінцеві положення” Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи» (щодо обмеження проведення перевірок у сфері господарської діяльності) (реєстраційний №2300а).

Документом скасовується дія мораторію на проведення перевірок Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку. Зазначене пов’язане з необхідністю виконання положень Меморандуму про взаєморозуміння між Україною та МВФ.

*****

НКЦПФР оприлюднила проект рішення «Про затвердження Положення про здійснення фінансового моніторингу професійними учасниками ринку цінних паперів»

НКЦПФР оприлюднила проект рішення «Про затвердження Положення про здійснення фінансового моніторингу професійними учасниками ринку цінних паперів». Регуляторний акт спрямований на приведення нормативно-правових документів у відповідність Комісії до вимог чинного законодавства та удосконалення системи фінансового моніторингу в цілому. Він, зокрема, уніфікує вимоги щодо призначення працівника, відповідального за проведення фінансового моніторингу, правил проведення фінансового моніторингу та програм його здійснення, підготовки персоналу (працівників) суб'єкта первинного фінансового моніторингу, здійснення ідентифікації, верифікації, вивчення та уточнення інформації про клієнта, забезпечення виявлення фінансових операцій та управління ризиками.

Проектом регуляторного акта передбачено скасування двох рішень НКЦПФР Положення №955 та Порядку №998 та затвердження нової редакції Положення про здійснення фінансового моніторингу.

*****

НКЦПФР планує внести зміни до Положень про порядок складання та подання адміністративних даних щодо

діяльності торговців цінними паперами та організаторів торгівлі до Комісії

НКЦПФР оприлюднила проекти рішень «Про внесення змін до Положення про порядок складання та подання адміністративних даних щодо діяльності торговців цінними паперами до Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку» та «Про внесення змін до Положення про порядок складання адміністративних даних щодо здійснення діяльності організаторами торгівлі, оприлюднення інформації та подання відповідних документів до Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку».

Як зазначається у пояснювальних записках до цих документів, вони розроблені на виконання Плану роботи Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку та Плану роботи Комітетів НКЦПФР на 2015 рік з метою є оптимізація адміністративних даних, а також приведення Положень до вимог чинного законодавства.

*****

Комісія оприлюднила проект рішення «Про затвердження Порядку формування та ведення державного реєстру фінансових установ, які надають фінансові послуги на ринку цінних паперів»

НКЦПФР оприлюднила проект рішення «Про затвердження Порядку формування та ведення державного реєстру фінансових установ, які надають фінансові послуги на ринку цінних паперів». Ціллю прийняття регуляторного акта є зменшення адміністративного навантаження на професійних учасників ринку цінних паперів та визначення правовідносин між регулятором та професійними учасниками шляхом автоматичного, без надання будь яких документів та заяв, включення та виключення з Реєстру на підставі ліцензійного реєстру професійних учасників фондового ринку та реєстру ІСІ.

Документом передбачено скасування Порядку формування та ведення державного реєстру фінансових установ, які надають фінансові послуги на ринку цінних паперів, затвердженого рішенням Комісії № 296 від 14.07.2004 р. та затвердження нового Порядку, яким встановлено нову процедуру формування реєстру та визначені правовідносини між регулятором та професійними учасниками.

*****

Уряд оприлюднив Стратегію підвищення ефективності діяльності суб’єктів господарювання державного сектору економіки

Кабінет Міністрів оприлюднив розпорядження «Про схвалення Стратегії підвищення ефективності діяльності суб’єктів господарювання державного сектору економіки», затверджене наприкінці травня. Документ визначає основні питання, що повинні бути вирішені урядом для проведення реформи управління державною власністю.

Основною метою реформи є підвищення ефективності діяльності суб’єктів господарювання державного сектору економіки, що буде досягнута шляхом:

- посилення бюджетного нагляду;

- розроблення основних засад державної політики управління суб’єктами господарювання;

- удосконалення корпоративного управління суб’єктами господарювання;

- реструктуризації та реорганізації суб’єктів господарювання, а також прозорого та комплексного процесу приватизації.

Як зазначається у документі, одним з ключових компонентів реформи управління державною власністю є удосконалення корпоративного управління на держпідприємствах. Застосування його основних принципів має на меті підвищення дієвості, корисності та ефективності операційної діяльності державних суб’єктів господарювання, забезпечення прозорості їхньої діяльності.

Стратегія передбачає, що у результаті підвищення рівня конкуренції державні підприємства більш відповідально та раціонально використовуватимуть активи, що перебувають в їхній власності.
Очікується, що застосування нової моделі корпоративного управління державними суб’єктами господарювання дасть змогу не лише збільшити обсяг надходжень до Державного бюджету, а й сприятиме підвищенню якості послуг, що надаються населенню. Крім того, удосконалення корпоративного управління позитивно вплине на національну економіку та бізнес-середовище, а також сприятиме підвищенню інвестиційної привабливості України для міжнародних інвесторів.

Ключовими заходами щодо удосконалення корпоративного управління в державному секторі економіки стануть такі:

- підвищення рівня прозорості діяльності суб’єктів господарювання;

- узгодження інтересів керівництва та органів, що здійснюють управління об’єктами державної власності;

- створення наглядових рад на держпідприємствах та введення до складу таких рад незалежних директорів;

- визначення чітких цілей діяльності суб’єктів господарювання.

Окреме місце у Стратегії відведене питанням приватизації. Згідно з документом, державні суб’єкти господарювання можуть залишатися у державній власності лише у разі наявності достатніх підстав (з метою збереження критично важливих об’єктів інфраструктури, захисту національної безпеки тощо). Якщо належні підстави відсутні, має бути вирішене питання щодо приватизації чи ліквідації таких суб’єктів господарювання.
Кабінетом Міністрів затверджено перелік об’єктів права державної власності, що підлягають приватизації в 2015 р. До нього включено 345 суб’єктів господарювання.

Наступним кроком для початку процесу приватизації повинна стати підготовка до кінця вересня поточного року Фондом державного майна разом з Мінекономрозвитку переліку суб’єктів господарювання, що підлягають пріоритетній приватизації (15 підприємств).

Поряд із цим, Кабінет Міністрів проаналізує роль Фонду держмайна в управлінні процесом приватизації та визначить шляхи посилення його ролі у процесі приватизації та управління суб’єктами господарювання.

Важливою проблемою, яку уряд повинен розв’язати до початку масштабної приватизації, є створення необхідних умов для залучення та оплати послуг радників з питань проведення процесу приватизації шляхом внесення відповідних змін до законодавства.

*****

У липні на біржовому ринку відновилися торги депозитними сертифікатами

На початку липня, після річної перерви на українському біржовому ринку знов почалися операції з депозитними сертифікатами НБУ, повідомляє прес-служба ФБ «Перспектива».

Так, 3-6 липня з цими цінними паперами було укладено 2 угоди на ПФТС на суму 2,02 млн. грн. та 3 угоди на 90,4 млн. грн. на ФБ «Перспектива». Учасниками торгів депозитними сертифікатами на ФБ «Перспектива» стали 3 банки.

За словами директора ФБ «Перспектива» Станіслава Шишкова, можливість укладення договорів з депозитними сертифікатами на фондових біржах було забезпечено НБУ у 2013 році. Втім, дотепер операції з депозитними сертифікатами залишаються досить епізодичним явищем на біржовому ринку.

У 2014 році всі угоди відбулися в липні, коли на ФБ «Перспектива» та ПФТС загалом було укладено 11 договорів з депозитними сертифікатами на суму близько 1 млрд. грн. (0,16% загального обсягу торгів на фондових біржах України у 2014 році).

Натомість на позабіржовому ринку депозитні сертифікати НБУ є досить значущим інструментом. За даними річного звіту НКЦПФР, загальний обсяг угод банків з депозитними сертифікатами у 2014 році сягнув 892,8 млрд. грн. (52% обсягу торгів поза біржами та 38% обсягу торгів на ринку цінних паперів загалом).

За даними НБУ, протягом першого півріччя 2015 року Національним банком було мобілізовано коштів банків шляхом розміщення депозитних сертифікатів на суму 1,23 млрд. грн. Це в 6,5 разів перевищує обсяги торгів фінансовими інструментами на біржовому ринку. Слід зазначити, що в цілому в операціях з депозитними сертифікатами (в тому числі через постійно діючу лінію проведення тендерів з розміщення депозитних сертифікатів овернайт) бере участь достатньо значна кількість банків - в середньому 27 в день.

Перелік операторів цього ринку обмежений винятково банками. Крім того, вірогідність вторинного обігу обмежується достатньо коротким строком обігу даних інструментів (у поточному році випускалися сертифікати зі строками обігу від 4 до 85 днів, в середньому - 17 днів).

Тим не менше, варто сподіватися, що поступово депозитні сертифікати НБУ через високу надійність стануть важливим інструментом біржового ринку, в тому числі ефективним інструментом забезпечення грошового ліміту та джерелом додаткової ліквідності (за умови розвитку системи управління ризиками та диверсифікації видів забезпечення угод та розрахунків).

*****

ФДМУ окреслив пріоритети приватизації у 2015 році

Як зазначив на прес-конференції в Українському кризовому медіа-центрі, присвяченій тенденціям процесу зміни власності у 2015 році, голова Фонду держмайна Ігор Білоус, сьогодні проведення приватизації є одним із пріоритетів економічних реформ в Україні. Її основна мета - підвищення ефективності та конкурентоспроможності вітчизняної економіки.

Останні десять років, з моменту продажу «Криворіжсталі» у 2005 році, в нашій країні фактично не відбувалася велика приватизація й зараз вона відновлюється. Даний процес буде відбуватися максимально прозоро та відкрито. При цьому приватизаційний потенціал України найближчим часом передбачається презентувати інвесторам США та провідних європейських держав в ході відповідних інвестиційних форумів.

Як зазначив голова ФДМУ, сьогодні держава є неефективним власником. Менеджмент державних підприємств потребує оновлення, однак коштів у держави на здійснення цих процесів немає. Враховуючи це, єдиним оптимальним варіантом є виставлення держпідприємств на продаж. Зараз кількість обєктів, заборонених до приватизації нараховує 1,4 тис. На думку пана Білоуса, доцільно, щоб у власності держави залишилося лише близько 300.

Фонд держмайна є лише виконавцем у ході процесу роздержавлення майна. Крім того, до переліку його функцій належать здійснення коративного управління на підприжмствах з контрольними державними пакетами, а також регулювання оціночної діяльності та здійснення аренди державної власності.

Нещодавно уряд затвердив перелік із 302 об’єктів, що підлягають приватизації. З них, в беспосередньому підпорядкуванні Фонду перебувають лише 127, а іншими управляють різні міністерства та відомства. На поточному етапі відбувається процес передачі цих підприємств до ФДМУ після чого розпочнеться їх підготовка до приватизації.

План надходжень від процесу зміни власності до Державного бюджету у 2015 році встановлено на рівні 17 млрд. грн. ФДМУ спільно з Мінекономрозвитку обрав кілька стратегічних підприємств, які підлягають першочерговому продажу. Зокрема, це «Одеський припортовий завод», «Ценренерго», шість обленергокомпаній та ряд ТЕЦ. При цьому, за попередніми оцінками, ціна ОПЗ, 99,7% акцій якого буде виставлено на відкритий конкурс з елементами аукціону, складе $0,5 млрд. Поряд із цим, у поточному році планується приватизувати й низку нестратегічних обєктів.

Важливим напрямком робота Фонду держмайна сьогодні є вдосконалення законодавчої бази. Зокрема, ведеться робота із внесення змін до законодавства щодо оцінки майна. Вони спрямовані на дерегуляцію та демонополізацію ринку оцінки, підвищення рівня її якості, запровадження єдиних стандартів у цій сфері та створення доступної он-лайн бази оцінки.

На законодавчому рівні планується обмежити доступ до приватизаційних торгів недобросовісним покупцям й дозволити використовувати у процесі підготовки до продажу стратегічних об’єктів послуги радників, в тому числі провідних іноземних інвестиційних банків. Останній чинник має сприяти залученню більшого кола інвесторів та підвищенню ціни об’єктів у ході приватизаційних торгів.

Також передбачається внести зміни до законодавства, якими вводиться заборона на біржовий продаж невеликих держпакетів акцій підприємств, що у подальшому виставляються на конкурсні торги, оскільки такий підхід є збитковим для держави.

Серед іншого, ФДМУ має на меті посилити контроль за навмисним банкрутством державних підприємств, заппровадити он-лайн торги об’єктами малої приватизації, а також оптимізувати роботу свого центрального апарату та регіональних відділень.

*****

За минулий тиждень Індекс ПФТС знизився на 4,98 пункту,
а Індекс українських акцій - на 16,99 пункту

Індекс та обсяги торгів на ПФТС за 10.07.2015 р.

Обсяг торгів - 47 491 082,01 грн.
Індекс ПФТС - 345,37

Індекс українських акцій та обсяги торгів на «Українській біржі»  
за 10.07.2015 р.

Обсяг торгів - 40 912 948 грн.
Індекс українських акцій - 998,49

*****

За станом на початок липня міжнародні резерви України складали $10,26 млрд.

За даними Національного банку, міжнародні резерви України станом на 1 липня 2015 року дорівнювали $10,26 млрд. в еквіваленті. У червні 2015 року відбулося зростання обсягу міжнародних резервів на понад $346 млн.

Цьому сприяло формування позитивного сальдо інтервенцій Національного банку на міжбанківському валютному ринку, надходження на користь уряду від розміщення державних облігацій України у сумі $140 млн. та від конвертації китайських юанів у сумі $419,2 млн.

Зростання міжнародних резервів України відбулося попри необхідність здійснення значних платежів з погашення та обслуговування державного та гарантованого державою боргу в іноземній валюті в сумі $275,6 млн., у тому числі $274,3 млн. з обслуговування облігацій зовнішньої державної позики та обслуговування і погашення державних цінних паперів. Крім того, перерахування Міжнародному валютному фонду у червні склали $175,7 млн.

Наразі обсяг міжнародних резервів України є достатнім для виконання зобов’язань і поточних операцій уряду та Національного банку.

*****

Індекс споживчих цін в Україні у червні 2015 року дорівнював 100,4%,
а у січні-червні - 140,7%

Згідно з повідомленням Державної служби статистики у червні 2015 року Індекс споживчих цін в Україні дорівнював 100,4% (з початку року - 140,7%). У свою чергу, Індекс цін виробників промислової продукції становив 100,6% (з початку року - 123,4%). При цьому у добувній промисловості та розробленні кар’єрів у червні ціни знизилися на 0,1% (з початку року - зросли на 27,2%), у переробній промисловості - зросли на 0,6% (з початку року - на 23,1%), а у постачанні електроенергії, газу, пари та кондиційованого повітря - зросли на 0,8% (з початку року - на 22,4%).

Випуск підготовлено за повідомленнями Інтернет-ресурсів та власною інформацією


Основні цифри
Всього компаній-членів284на 03.07.24
Кількість КУА279на 03.07.24
Кількість адміністраторів НПФ17на 03.07.24
Кількість ІСІ1791на 03.07.24
Кількість НПФ*53на 03.07.24
Кількість СК*1на 30.04.24
Активи в управлінні КУА, млн грн626 224на 30.04.24
Активи НПФ в адмініструванні, млн грн2 948на 30.04.24