Новини УАІБ

30 березня 2015

Д.Леонов: Інвестор очікує закінчення податкової реформи та мораторію
на внесення змін у Податковий кодекс України

Інвестор очікує закінчення податкової реформи та мораторію на внесення змін у Податковий кодекс України, наголосив Головуючий Ради УАІБ Дмитро Леонов у своєму виступі 26 березня на «круглому столі», організованому Комітетом Верховної Ради України з питань податкової та митної політики з метою обговорення актуальних питань проведення податкової реформи в Україні.

Головуючий Ради УАІБ підкреслив, що остаточний варіант проекту змін до Податкового кодексу України має бути узгоджений з бізнес-спільнотою та містити норму про мораторій на внесення змін до тексту ПКУ протягом п’яти років, крім випадків, коли такі зміни: знижують податковий тиск на платників податків, покращують систему адміністрування податків або стосуються оподаткування нових видів економічної діяльності, законодавче врегулювання яких виникло після запровадження мораторію на зміни до ПКУ (але лише в одному пакеті законопроектів разом з такими змінами). Неприпустимим, на думку Д. Леонова, є існуюча практика внесення до ПКУ норм, які визначають оподаткування суб’єктів, або операцій, які ще не врегульовані базовим законодавством. Це призводить до викривлення регулювання їхньої діяльності та замість забезпечення її ефективності веде до підлаштування її під наявні податкові норми.

Дмитро Леонов запропонував змінити формат надання податкових консультацій, які сьогодні надає Державна фіскальна служба України. Враховуючи конфлікт інтересів, притаманний фіскальним органам, орієнтованим насамперед на збільшення податкових надходжень, функцію надання податкових роз’яснень доцільно покласти на профільний комітет ВРУ. При цьому, хибну практику надання індивідуальних податкових консультацій необхідно взагалі скасувати.

Також треба збалансувати податкову, фінансову та економічну політику держави. Необхідно чітко визначити пріоритет залучення інвестицій та економічного ефекту від їх функціонування для громадян, бізнесу та держави. Фіскальні інтереси держави мають реалізуватися за рахунок збільшення бази оподаткування внаслідок зростання економічної діяльності, забезпеченої інвестиційними ресурсами. Це вимагає змінити ставлення до інвестора, починаючи з фізичної особи, не як до багатія, а як до джерела залучення інвестицій. «Наявність у фізичної особи депозитного вкладу або інших форм заощаджень – це не єдина ознака заможності. Запроваджені з початку року підвищені ставки оподаткування пасивних доходів фізичних осіб – це знищення основного потенціалу формування вітчизняного інвестора», - зазначив він. Ставки оподаткування інвестиційних доходів мають бути щонайменш базовими або взагалі пільговими.

Головуючий Ради УАІБ звернув увагу на проблеми, які виникли у зв’язку із зближенням податкового та бухгалтерського обліків, зокрема, щодо виникнення внаслідок девальвації національної валюти віртуальних курсових різниць при переоцінці іноземної валюти, також переоцінок фінансових активів, з яких відтепер потрібно сплачувати податок. Ці норми ПКУ мають бути скасовані, оскільки відвертають інвесторів внаслідок оподаткування у них, окрім фактично отриманих доходів, також доходів умовно вірогідних.

Серед інших проблемних для інвесторів питань Д.Леонов назвав наявну практику запровадження податків на обіг фінансових активів, які фактично унеможливлюють ефективну діяльність інституційних інвесторів та портфельного інвестування взагалі. Зокрема, наявне оподаткування операцій з купівлі-продажу іноземної валюти, яке здорожчує інвестиції та унеможливлює їх валютну диверсифікацію. Наголосив він також на необхідності забезпечення рівності умов оподаткування для однотипних доходів інвесторів.

Д.Леонов підкреслив важливість значення для країни відновлення довіри внутрішніх інвесторів, які допоможуть запустити інвестиційні процеси в Україні, і стануть позитивним сигналом для зовнішнього інвестора.

На круглому столі, у якому взяли участь народні депутати, представники Адміністрації Президента України, Кабінету Міністрів, центральних органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування, громадських об'єднань, бізнес-асоціацій та суб'єктів господарювання, науковці та фахівці, обговорювалися також питання реформування ЄСВ та ПДФО, нульового декларування для фізичних осіб, дисбалансів у рентних платежах, вдосконалення акцизів, дерегуляції, електронного адміністрування ПДВ, тощо.

*****

Президент України утворив Раду з фінансової стабільності

Президент України своїм указом утворив Раду з фінансової стабільності, метою якої є забезпечення своєчасного виявлення і мінімізації ризиків, що загрожують стабільності банківської та фінансової системи держави, повідомляє прес-служба Президента.

Згідно з документом, Рада утворюється у складі голови Національного банку, Міністра фінансів, голови Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку, голови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, директора-розпорядника Фонду гарантування вкладів фізичних осіб, заступника голови Національного банку, визначеного головою НБУ, заступника Міністра фінансів, визначеного Міністром фінансів, які беруть участь у її роботі на громадських засадах.

Співголовами Ради є голова Національного банку та Міністр фінансів, які визначають порядок роботи Ради, скликають і головують почергово на її засіданнях, підписують документи від імені Ради у порядку, визначеному регламентом діяльності Ради.

Рада з фінансової стабільності покликана виявляти, аналізувати та здійснювати оцінку та моніторинг поточних та потенційних зовнішніх і внутрішніх загроз та системних ризиків для фінансової системи держави з метою виявлення ознак нестійкого фінансового стану банківської системи, а також обставин, які загрожують стабільності банківської та фінансової системи держави.

Відповідно до Положення про Раду, вона здійснює підготовку рекомендацій щодо мінімізації системних ризиків, які загрожують стабільності банківської та фінансової системи держави та розробляє ефективні механізми співробітництва та координації дій із забезпечення фінансової стабільності держави, в тому числі щодо вдосконалення законодавчого регулювання у цій сфері.

Рада взаємодіє в установленому порядку з міжнародними організаціями, зокрема з Європейською радою з системних ризиків, Банком міжнародних розрахунків, Міжнародним валютним фондом, Світовим банком, Європейським центральним банком, Міжнародною асоціацією страховиків депозитів, Європейським форумом страховиків депозитів та відповідними органами іноземних держав з питань, що належать до її компетенції.

*****

Глава держави затвердив зміни до закону «Про акціонерні товариства»

Президент України підписав закон «Про внесення змін до Закону України «Про акціонерні товариства», інформує прес-служба Глави держави.

Документом вносяться зміни до статей 30, 38, 41, 55, якими запроваджується єдиний підхід до зниження кворуму для всіх акціонерних товариств, у тому числі тих, у статутному капіталі яких є корпоративні права держави і де вона є власником 50% й більше простих акцій.

Цей крок наближає законодавство України до міжнародних стандартів щодо кворуму загальних зборів акціонерних товариств та запроваджує нормальний підхід, коли для прийняття рішення в акціонерному (колективному) підприємстві необхідно 50% голосів акціонерів плюс один голос.

Крім того, документом вдосконалюється механізм обрання та діяльності органів акціонерного товариства, забезпечується дієвий механізм виконання рішень товариства щодо виплати дивідендів.

Запроваджені механізми також сприятимуть додатковим надходженням до Державного бюджету в результаті підвищення ефективності прийняття та виконання рішень про виплату дивідендів акціонерними товариствами, у статутних капіталах яких є корпоративні права держави. Таким чином, Закон сприятиме захисту інтересів держави.

*****

НКЦПФР запрошує до публічного обговорення проекту Комплексної програми розвитку
фінансового ринку України на 2015-2020 роки

НКЦПФР оприлюднила для публічного обгорнення проект Комплексної програми розвитку фінансового ринку України на 2015-2020 роки, який підготовлений представниками регуляторів фінансового, банківського ринків та профільними організаціями, повідомляє прес-служба Комісії.

Ключовим завданням документа є забезпечення сталого розвитку українського фінансового ринку з урахуванням стандартів Європейського Союзу та досягнення рівня міжнародних вимог.

Як зазначив голова НКЦПФР Тимур Хромаєв, завдяки плідній та ефективній роботі висококваліфікованих фахівців з фінансового та банківського секторів вдалося розробити чіткий механізм модернізації вітчизняної фінансової системи на найближчі роки, завданням якого є втілення найкращих європейських стандартів та практик в український фінансовий сектор. При цьому тісна взаємодія з ринковою спільнотою, яка передбачає врахування її думок і коментарів у процесі підготовки програми, дозволить отримати бажані результати для їх подальшої реалізації.

Для довідки: проект Програми оприлюднено на офіційному сайті Комісії за посиланням http://nssmc.gov.ua/fund/development/cprog.
Долучитися до обговорення за допомогою коментарів на сайті Реформи України за посиланням
http://reforms.in.ua/index.php?pageid=financial-sector-reform або шляхом внесення правок та коментарів у сам документ до 1 квітня 2015 року.

З метою формування консолідованої пропозиції Асоціації та компаній з управління активами, прохання до членів УАІБ надсилати свої зауваження та пропозиції на адресу: tripolskaya@uaib.com.ua до 31 березня 2015 року.

*****

За станом на кінець лютого 2015 року кількість інвестфондів в Україні
дорівнювала 2 058, з них 376 КІФ та 1 682 ПІФ

Згідно з даними НКЦПФР загальний обсяг інвестицій, залучених в економіку України через інструменти фондового ринку, у січні-лютому 2015 року склав 13,84 млрд. грн., що виявилося на 8,21 млрд. грн. менше показника аналогічного періоду минулого року.

За два перших місяці поточного року Комісія зареєструвала 21 випуск акцій загальним обсягом 10,26 млрд. грн. Порівняно із січнем-лютим 2014 року цей показник збільшився на 7,65 млрд. грн.

Значні за обсягом випуски акції, які суттєво вплинули на загальну структуру зареєстрованих емісій протягом зазначеного періоду, було здійснено такими банківськими установами з метою збільшення статутного капіталу, як ПАТ «Державний експортно-імпортний банк України», «ВТБ Банк», «ОТП Банк», «Хрещатик» та «Київська Русь».

Крім того, за січень-лютий 2015 року НКЦПФР було зареєстровано 24 випусків облігацій підприємств на загальну суму 1,72 млрд. грн., або на 4,44 млрд. грн. менше показника перших двох місяців 2014 року.

Обсяг випусків інвестиційних сертифікатів пайових інвестиційних фондів, зареєстрованих Комісією за січень-лютий поточного року, дорівнював 1,12 млрд. грн., що виявилося на 12,16 млрд. грн. менше показника січня-лютого 2014 року. Обсяг випусків акцій корпоративних інвестиційних фондів становив 741,36 млн. грн. У січні-лютому 2014 року НКЦПФР не було зареєстровано жодного випуску акцій КІФ.

За станом на кінець лютого 2015 року кількість зареєстрованих корпоративних та пайових інвестиційних фондів в Україні дорівнювала 2 058, з них 376 КІФ та 1 682 ПІФ.

На біржовому ринку у січні-лютому поточного року було укладено угод на загальну суму 74,01 млрд. грн., або на 13,62% більше ніж за аналогічний період минулого року.

Обсяг виконаних біржових контрактів з цінними паперами на організаторах торгівлі на первинному ринку становив 2,49% від загального обсягу виконаних біржових контрактів, а на вторинному ринку - 97,51%

Найбільший обсяги торгів (68,42 млрд. грн. або 92,45% від загального обсягу) було зафіксовано з облігаціями внутрішньої державної позики.

Обсяг торгів корпоративними облігаціями становив 2,17 млрд. грн., акціями - 1,57 млрд. грн., деривативами - 1,11 млрд. грн., інвестиційними сертифікатами - 0,67 млрд. грн., опціонними сертифікатами – 49,17 млн. грн., муніципальними облігаціями - 12,42 млн. грн.

Загальний обсяг угод, укладених на ФБ «Перспектива» у січні-лютому поточного року склав 64,68 млрд. грн., на ФБ ПФТС - 6,8 млрд. грн., а на «Українській біржі» - 1,12 млрд. грн.

Обсяги торгів на інших біржах були такими: КМФБ - 0,99 млрд. грн.; ПФБ - 0,28 млрд. грн.; УМВБ - 0,11 млрд. грн., СЄФБ - 34,58 млн. грн.; УФБ – 5,97 млн. грн.; УМФБ - 5,94 млн. грн.; ФБ «ІННЕКС» - 0,83 млн. грн.

*****

У Верховній Раді зареєстровано проект закону «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України
щодо удосконалення захисту прав споживачів фінансових послуг»

Група народних депутатів подала на розгляд Парламенту законопроект «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення захисту прав споживачів фінансових послуг» (реєстраційний №2456). Як зазначається у пояснювальній записці до документа, його метою є створення дієвої системи захисту прав споживачів фінансових послуг, усунення прогалин та неузгодженостей в чинній системі нормативно-правового забезпечення захисту прав споживачів. Такі прогалини та неузгодженості спричиняють і неоднакове застосування правових норм судовою системою.

Законопроектом, зокрема, пропонується:
- встановити повноваження державних органів щодо захисту прав споживачів фінансових послуг;
- запровадити однакові правила для банків та небанківських установ;
- запровадити відповідальність фінансових установ за порушення прав споживачів фінансових послуг;
- запровадити інститут позовів на користь невизначеного кола осіб.

На думку розробників законопроекту, його прийняття дозволить зміцнити довіру споживачів фінансових послуг до фінансового сектору.

*****

Уряд подав на розгляд Парламенту законопроект «Про внесення змін
до Закону України «Про приватизацію державного майна»

У Верховній Раді зареєстровано проект закону «Про внесення змін до Закону України «Про приватизацію державного майна» (реєстраційний №2464), поданий Кабінетом Міністрів. Документом пропонується внести зміни до зазначеного закону, спрямовані на удосконалення механізмів приватизації пакетів акцій. Зокрема, ним передбачається виключення норми щодо обов’язкового пропонування Кабінетом Міністрів для продажу на фондових біржах пакетів акцій розміром 5%-10% відсотків статутного капіталу акціонерних товариств, яке зараз здійснюється з метою визначення ринкової вартості таких пакетів.

Крім того, враховуючи те, що в чинному законодавстві не врегульоване питання щодо способу продажу акцій АТ групи В державна частка, у статутному капіталі яких становить від 25% статутного фонду плюс одна акція до 60% статутного фонду, законопроектом пропонується передбачити особливості приватизації для таких об’єктів, зокрема, на фондових біржах. Такі зміни дозволять пришвидшити процес приватизації та удосконалять законодавство з питань приватизації.

*****

НКЦПФР внесла зміни до Положення про здійснення емісії
та обігу облігацій підприємств та МФО

НКЦПФР схвалила проект рішення «Про затвердження Змін до Положення про порядок здійснення емісії облігацій підприємств, облігацій міжнародних фінансових організацій та їх обігу (щодо удосконалення порядку емісії облігацій міжнародних фінансових організацій та їх обігу)», повідомляє прес-служба Комісії.

За словами директора департаменту корпоративного управління та корпоративних фінансів НКЦПФР Алли Папаіки, документом передбачено удосконалення порядку емісії облігацій міжнародних фінансових організацій у зв’язку з особливостями функціонування таких організацій та оформленням їх внутрішніх документів, а також спрощення деяких реєстраційних процедур Комісії, що пов’язані з емісією даних облігацій.

*****

Міністерство фінансів у лютому 2015 року здійснило
розміщення ОВДП на суму 0,04 млрд. грн. та $0,3 млрд.

Згідно з даними НБУ, у лютому 2015 року Міністерством фінансів оголошувалися аукціони з розміщення облігацій внутрішніх державних позик, номінованих як у національній, так і в іноземній валюті. За їх результатами до Державного бюджету надійшло 0,04 млрд. грн. та $0,3 млрд. З початку року надходження становили 10 млрд. грн. та $0,3 млрд.

Середньозважена дохідність ОВДП за результатами аукціонів з їх первинного розміщення в останньому зимовому місяці дорівнювала: у національній валюті - 14,51% річних (з початку року - 15,42%), у доларах США - 8,75% річних (з початку року - 8,75%).

Крім того, протягом лютого Мінфін здійснило випуск ОВДП для збільшення статутного капіталу НАК «Нафтогаз України» на загальну суму 17,2 млрд. грн. із середньозваженою дохідністю 14,5% річних.

Погашення та сплата доходу за ОВДП здійснювалися своєчасно та в повному обсязі, який з початку року становив 23,6 млрд. грн., у тому числі погашення номінальної вартості - 15,4 млрд. грн., сплата купонного доходу - 8,2 млрд. грн.

За станом на початок березня 2015 року загальний обсяг ОВДП за сумою основного боргу, які знаходилися у обігу, дорівнював 526,19 млрд. грн. З них, облігації обсягом 338,39 млрд. грн. перебували у власності НБУ, обсягом 126,16 млрд. грн. - у власності банків, обсягом 31,84 млрд. грн. - у власності нерезидентів, обсягом 29,81 млрд. грн. - у власності інших структур.

*****

За 2014 рік загальна кількість господарських товариств
з державними частками зменшилася на 0,4%

У Реєстрі корпоративних прав держави за станом на початок 2015 року обліковувалося 569 господарських товариства, у статутному капіталі яких є державна частка.

Держава в особі уряду, ФДМУ, міністерств та інших центральних та місцевих органів виконавчої влади здійснювала управління корпоративними правами в 482 акціонерних товариствах, 56 товариствах з обмеженою відповідальністю та 31 національній акціонерній компанії (НАК) та державній холдинговій компанії (ДХК).

При цьому 277 господарських товариств (48,68% загальної кількості) мали в статутному капіталі державну частку розміром понад 50%, яка надає державі право контролю за їхньою діяльністю (157 господарських товариств або 27,59% мали державну частку 100%), 153 господарських товариства (26,88%) - державну частку розміром від 25 до 50%, а 139 господарських товариств (24,42%) - державну частку менше 25%.

На звітну дату в Реєстрі обліковувалося 140 АТ, заснованих міністерствами у процесі корпоратизації державних підприємств, а також 21 НАК та ДХК, які не надають до Фонду жодної статистичної звітності, а функції з управління цими товариствами здійснюють виключно засновники – міністерства. При цьому 52 господарських товариства (9,13% загальної кількості) мали стратегічне значення для економіки та безпеки держави, з них 41 - з контрольними держпакетами.

Фонд держмайна та його регіональні відділення безпосередньо здійснювали управління 373 об’єктами з корпоративними правами держави (65,55% загальної кількості), з них 133 об’єкти з контрольними держпакетами.

Міністерства та інші центральні й місцеві органи виконавчої влади управляли корпоративними правами 196 господарських товариств (34,44% загальної кількості), з них 144 об’єкти з контрольними держпакетами.

Загальна кількість господарських товариств з державними частками за 2014 рік зменшилася на дві компанії або на 0,4%. При цьому кількість об’єктів з державною часткою до 10% зменшилася на три товариства, від 10% до 25% - на шість товариств. Однак, кількість з держпакетами від 25% до 50% збільшилася на чотири товариства, а від 50% до 100% - на три.

Торік господарськими товариствами, що належать до сфери управління ФДМУ, до Держбюджету було перераховано дивідендів на державні частки на загальну суму 403,05 млн. грн. (у 2013 р. цей показник дорівнював 125,12 млн. грн.).

Також ФДМУ інформує, що за станом на початок 2015 р. провадження в справі про банкрутство було порушено щодо 64 господарських товариств, у статутних капіталах яких державна частка перевищує 50% і які знаходяться в управлінні Фонду держмайна.

Із загальної кількості зазначених об’єктів одне підприємство перебувало у стані реструктуризації, 3 товариства - у стадії розпорядження майном, 17 - у стадії санації, а 43 - у процесі ліквідації.

*****

За минулий тиждень Індекс ПФТС знизився на 10,86 пункту,
а Індекс українських акцій - на 43,54 пункту

Індекс та обсяги торгів на ПФТС за 27.03.2015 р.
Обсяг торгів, грн.
Індекс ПФТС
211 279 189,01
418,29
Індекс українських акцій та обсяги торгів на «Українській біржі» за 27.03.2015 р.
Обсяг торгів, грн.
Індекс українських акцій
26 835 816
1 007,91


*****

Середня заробітна плата в Україні у лютому 2015 року дорівнювала 3 633 грн.

За інформацією Державної служби статистики у лютому 2015 року в Україні середня номінальна заробітна плата, нарахована на одного штатного працівника, склала 3 633 грн., що виявилося на 5,2% більше показника січня 2015 року. Реальна заробітна плата у порівнянні з попереднім місяцем зменшилася на 0,4%. У лютому 2015 року у порівнянні із лютим 2014 року середня номінальна заробітна плата зросла на 13,2%, а реальна - зменшилася на 18,2%.

У січні-лютому 2015 року середня номінальна заробітна плата становила 3 536 грн., що виявилося на 10,9% більше показника січня-лютого 2014 року. Реальна заробітна плата у порівнянні із аналогічним періодом минулого року зменшилася на 17,7%. Загальна кількість штатних працівників за лютий зменшилася на 0,1% і за станом на кінець місяця склала 8 122,9 тис. осіб.

Випуск підготовлено за повідомленнями Інтернет-ресурсів та власною інформацією

Основні цифри
Всього компаній-членів284на 03.07.24
Кількість КУА279на 03.07.24
Кількість адміністраторів НПФ17на 03.07.24
Кількість ІСІ1791на 03.07.24
Кількість НПФ*53на 03.07.24
Кількість СК*1на 30.04.24
Активи в управлінні КУА, млн грн626 224на 30.04.24
Активи НПФ в адмініструванні, млн грн2 948на 30.04.24