Новини УАІБ

16 березня 2015

Більшу частину пропозицій УАІБ до  проекту нового Положення
про здійснення фінансового моніторингу професійними учасниками
ринку цінних паперів НКЦПФР врахувала

Впродовж трьох місяців Українська асоціація інвестиційного бізнесу брала активну участь у роботі над підготовкою нового  проекту Положення про здійснення фінансового моніторингу професійними учасниками ринку цінних паперів. Більшу частину пропозицій УАІБ Комісія врахувала повністю або частково. Про це йдеться у відповіді НКЦПФР на адресу Асоціації.  

Зокрема, УАІБ запропонувала вилучити з проекту Положення вимоги щодо обов’язкового ведення СПФМ Анкет клієнта, оскільки інформація в Анкеті дублює інформацію, яку клієнт заповнює в Опитувальнику та підтверджує документально, а також веде до значного збільшення непродуктивного навантаження на СПФМ. Ця пропозиція була підтримана всіма учасниками ринку та врахована Комісією.

Крім цього, за пропозицією Асоціації проект Положення було доповнено поняттям «неприйнятно високий ризик». До особливостей здійснення ідентифікації, верифікації клієнтів включено норму, згідно якої не є обов’язковою ідентифікація та верифікація клієнтів (представників клієнтів) компанією з управління активами у разі проведення фінансової операції  за участю торговця цінними паперами.

Враховані також редакційні правки Асоціації щодо уточнення окремих норм проекту Положення.

*****

НКЦПФР внесла зміни до Ліцензійних умов провадження
депозитарної та клірингової діяльності

Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку схвалила проект рішення «Про внесення Змін до Ліцензійних умов провадження професійної діяльності на фондовому ринку - депозитарної діяльності та клірингової діяльності», інформує прес-служба регулятора.

Як зазначила директор Департаменту регулювання депозитарної та клірингової діяльності НКЦПФР Ірина Курочкіна, ці зміни до Ліцензійних умов були розроблені Комісією у зв’язку із змінами законодавства, що відбулися протягом останнього часу, та з метою запровадження ефективних норм, що регулюють умови провадження депозитарної та клірингової діяльності на ринку цінних паперів. Нововведеннями максимально удосконалено та покращено існуючі вимоги з урахуванням нинішніх ринкових реалій.

Зауважимо, що документом впроваджено поняття «форс-мажорні обставини», введені вимоги до осіб, які займають посади головних бухгалтерів, або на яких покладено ведення бухгалтерського обліку, а саме їх відповідність вимогам до головних бухгалтерів професійних учасників ринку цінних паперів.

Крім того, змінами відкориговані вимоги до осіб, які провадять клірингову діяльність, зокрема, вимоги до спеціалістів, площі приміщення та програмно-технічного комплексу, їх відповідність кваліфікаційним умовам, встановленим при видачі ліцензії.

*****

Комісія схвалила рекомендації щодо запобігання порушень прав інвесторів
на території проведення АТО та тимчасово окупованій території

НКЦПФР схвалила «Рекомендації щодо запобігання порушень прав інвесторів та вжиття заходів з уникнення ризиків при провадженні професійної діяльності на території проведення антитерористичної операції та тимчасово окупованій території», повідомляє прес-служба Комісії.

За словами директора Департаменту регулювання діяльності торговців цінними паперами та фондових бірж НКЦПФР Ірини Устенко, Комісією буде сформований Перелік учасників фондового ринку із зони АТО (антитерористичної операції) та тимчасово окупованої території, на яких поширюється дія цього документа щодо рекомендацій здійснити дії щодо тимчасової або постійної зміни місцезнаходження».

Зазначимо, що регулятор фондового ринку провів роботу щодо дослідження законодавства України з питань заходів для забезпечення підтримки суб’єктів господарювання, які здійснюють діяльність на території проведення АТО та тимчасово окупованій території. За результатами такого дослідження НКЦПФР розробила рекомендації щодо здійснення діяльності торговцями цінними паперами, КУА (компаніями з управління активами), КІФ (корпоративними інвестиційними фондами) та координує роботу як самої Комісії, так і інших профучасників фондового ринку у частині співпраці з ліцензіатами з зазначених територій.

 Цей документ передбачає створення регулятором відкритого та доступного для ознайомлення усім зацікавленим особам електронного Переліку учасників фондового ринку із зони АТО та тимчасово окупованої території, на яких поширюватиметься дія цього рішення. Передбачено, що такий Перелік Комісія після прийняття відповідного рішення має опублікувати на своєму офіційному сайті та в офіційних друкованих виданнях.

*****

Регулятор оприлюднив проект рішення «Про затвердження Змін до Положення
про об’єднання професійних учасників фондового ринку»

НКЦПФР оприлюднила проект рішення «Про затвердження Змін до Положення про об’єднання професійних учасників фондового ринку». Документом, зокрема, передбачається, що член об’єднання - це професійний учасник фондового ринку, що провадить професійну діяльність на фондовому ринку, та входить до переліку членів ОПУ та/або СРО за тими відповідними видами професійної діяльності, які здійснює такий професійний учасник фондового ринку.

При цьому керівник та заступник керівника ОПУ повинні мати сертифікат на право здійснення дій, пов’язаних з безпосереднім провадженням професійної діяльності на фондовому ринку встановленого НКЦПФР зразка за тими видами професійної діяльності на фондовому ринку, за яким об'єднання має намір зареєструватися як ОПУ, а також бездоганну ділову репутацію. Ці особи не можуть перебувати у трудових відносинах із членами ОПУ та прямо або опосередковано бути пов'язаними відносинами контролю з членами ОПУ.

Згідно зі змінами, ОПУ за відповідним видом професійної діяльності приймає до складу своїх членів юридичних осіб, які мають відповідну ліцензію на провадження такого ж виду професійної діяльності на ринку цінних паперів, видану в порядку, встановленому НКЦПФР, відповідають вимогам правил ОПУ та засвідчили свою згоду виконувати правила ОПУ.

Професійні учасники фондового ринку з відповідного виду діяльності можуть бути членами одночасно декількох об’єднань професійних учасників ринку цінних паперів зареєстрованих за таким самим видом професійної діяльності.

Крім того, в проекті зазначається, що документи на набуття статусу СРО з відповідного виду діяльності подає ОПУ з того самого виду діяльності, яке зареєстроване в порядку, встановленому цим Положенням. При цьому ОПУ повинно об’єднувати більше 75% професійних учасників фондового ринку з відповідного виду професійної діяльності на фондовому ринку, за яким об’єднання має намір отримати статус СРО.

У разі, якщо на фондовому ринку зареєстровано більше, ніж одна СРО за одним і тим самим видом професійної діяльності, професійні учасники фондового ринку можуть бути на власний вибір членами однієї або декількох СРО з одного й того самого виду професійної діяльності.

*****

Нацкомфінпослуг розглянула проект Стратегії реформування державного регулювання
ринків небанківських фінансових послуг на 2015-2020 роки

Минулого тижня на відкритому засіданні Нацкомфінпослуг відбувся розгляд проекту Стратегії реформування державного регулювання ринків небанківських фінансових послуг на 2015-2020 роки, повідомляє прес-служба Комісії.

Учасниками засідання зазначений проект було сприйнято у цілому позитивно. Разом з тим, з метою врахування усіх конструктивних пропозицій учасників засідання, прийнято рішення повторно розглянути проект Стратегії на наступному засіданні Комісії.

 Розробка Стратегії зумовлена необхідністю підвищення ролі небанківського фінансового сектора в сучасному соціально-економічному житті країни та виникненням ознак стагнації на ринках небанківських фінансових послуг.

 Стратегія визначає основні напрямки та завдання для їх реалізації правового й інституційно-організаційного характеру, спрямовані на розбудову ефективного державного регулювання та нагляду з метою розвитку конкурентоспроможних ринків небанківських фінансових послуг, з урахуванням завдань, визначених Програмою діяльності Кабінету Міністрів, Коаліційною Угодою, Стратегією сталого розвитку «Україна-2020», а також положеннями Угоди про Асоціацію між Україною та ЄС.

Метою Стратегії є реформування державного регулювання ринків небанківських фінансових послуг для забезпечення сприятливих умов їх подальшого розвитку, підвищення інвестиційної привабливості та відновлення довіри споживачів небанківських фінансових послуг.

Досягнення зазначеної мети буде здійснюватися за такими напрямками.

По-перше, це дерегуляція на ринках небанківських фінансових послуг та спрощення регуляторного середовища. Зокрема, планується усунути надмірне регулювання та зняти адміністративні бар’єри, оптимізувати реєстраційні та дозвільні процедури, створити сприятливі умови для ведення бізнесу.

По-друге, - удосконалення діяльності регулятора та підвищення ефективності державного нагляду. В рамках цього напрямку передбачається запровадити нову модель взаємовідносин між державним регулятором та учасниками ринків небанківських фінансових послуг, спрямовану на перехід до державного сервісу, обов’язкових консультацій з інститутами громадянського суспільства. При цьому зменшиться наглядове навантаження на фінансові установи, діяльність яких не несе загрози невиконання зобов’язань перед споживачами, і посиляться нагляд та контроль за фінансовими установами, діяльність яких є чи може бути загрозою для виконання таких зобов'язань

По-третє, - захист інтересів споживачів фінансових послуг та відновлення довіри до ринків небанківських фінансових послуг. Це завдання буде реалізовано шляхом реформування системи захисту прав споживачів на ринках небанківських фінансових послуг та відновлення довіри до професійних учасників цих ринків.

По-четверте, - розвиток ринків небанківських фінансових послуг. Цей напрямок передбачає створення сприятливих умов для зміцнення та сталого розвитку ринків небанківських фінансових послуг, здатних забезпечувати реальний сектор економіки необхідними фінансовими ресурсами, задовольняти потреби споживачів у якісних фінансових послугах, підвищити ефективність використання коштів державного та місцевих бюджетів під час управління ризиками транспортних аварій, природніх катаклізмів та техногенних катастроф, а також створення нових робочих місць, шляхом проведення державної політики зваженого регулювання та нагляду.

Принципами реалізації Стратегії визначені забезпечення відкритості, прозорості, неупередженості, професійності, передбачуваності, законності, недискримінаційності діяльності регулятора, відповідальність за дотримання законних прав та інтересів учасників ринків небанківських фінансових послуг.

Реалізація вимог Стратегії здійснюватиметься згідно з відповідним Планом заходів щодо її виконання та індикаторами ефективності реалізації Стратегії, що затверджуються Нацкомфінпослуг щорічно на наступний рік.

*****

Загальний обсяг торгів на біржовому ринку цінних паперів України
у лютому 2015 року склав 47,32 млрд. грн.

За інформацією НКЦПФР, загальний обсяг торгів на організованому фондовому ринку України у лютому поточного року склав 47,32 млрд. грн., що виявилося у 1,05 раза більше показника лютого 2014 року (45.22 млрд. грн.).

Серед фінансових інструментів лідерами за обсягами торгів у лютому стали облігації внутрішньої державної позики. З ними було укладено угод на загальну суму 43,95 млрд. грн. Обсяг угод з корпоративними облігаціями становив 1,59 млрд. грн., з акціями - 0,92 млрд. грн., з деривативами - 0,56 млрд. грн., з інвестиційними сертифікатами - 0,26 млрд. грн., з опціонними сертифікатами - 29,22 млн. грн., з муніципальними облігаціями - 9,01 млн. грн.

*****

В Україні створять систему боротьби із рейдерством

План спільних дій на 2015 рік щодо протидії рейдерству підписали Український союз промисловців і підприємців, Торгово-промислова палата України та Український інститут дослідження екстремізму UIRE у ході конференції, що відбулася у ТПП України «Рейдерство в Україні: проблеми протидії», повідомляє прес-служба ТПП. Також експерти в галузях політики, економіки та права в рамках заходу обговорили результати аналізу потенційних загроз та соціально-економічних наслідків нелегітимного захоплення власності, проблему зниження рівня інвестиційного клімату в Україні та шляхи протидії рейдерству.

За два місяця 2015 року в інформаційних повідомленнях було зафіксовано рейдерські атаки на 68 об'єктів власності. Згідно з інформаційними повідомленнями, рейдерські атаки протягом найближчого часу очікуються у паливно-енергетичній галузі, хлібній промисловості, лотерейному бізнесі.

Як було зазначено на конференції, суспільна небезпека рейдерства у тому, що воно підриває економіку держави й позбавляє країну інвестицій. Україна дотепер живе у минулому: процедури банкрутства далекі від досконалості, законодавство не може захистити підприємство від рейдерів, яким не відмовиш у винахідливості, підступництві й витонченості. Враховуючи це, в України є лише єдиний вихід - долучатися до методів запобігання рейдерських нападів, розроблених світовою практикою. При цьому сьогодні об’єктом нападу стають не тільки приватні компанії, а й громадські організації. Тож однозначно зрозуміло, що рейдерство - це хвороба, яка проникає у всі шари нашого життя і створення системного інституту, який займатиметься цією проблемою дуже на часі.

Сьогодні в нашій країні спостерігаються серйозні економічні проблеми. Вирішити їх можливо лише шляхом залучення великих фінансових ресурсів. Причому йдеться не про кредити, а про інвестиції у реальний сектор економіки. Однак, для того, щоб щоб ці кошти прийшли, інвестор має бути захищений від непоміркованих, хаотичних змін законодавства, від свавілля фіскальних органів та від прямого рейдерства.

Протидія рейдерству - це складне комплексне завдання, в основі вирішення якого повинні бути державний підхід, політична воля та величезні зусилля ділової громадськості. Насамперед, треба надійно та ефективно захистити права власника та інвестора в нашій країні, розробити та ухвалити необхідний пакет законів, примусити ці закони реально працювати, зробити доступними та результативними механізми захисту підприємця через суд, надати йому можливість спокійно та плідно працювати, не побоюючись в одну мить втратити майно і кошти через рейдерів.

Економічне рейдерство залишається актуальним питанням, яке є суттєвою загрозою для інвестиційного клімату в країні, загрожує безпеці власності вітчизняних та іноземних інвесторів. За результатами моніторингу за січень-лютий 2015 року, оприлюдненого UIRE, в усіх областях України, де функціонують фінансово привабливі підприємства, спостерігається загрозлива динаміка росту фактів рейдерства.

Неврегульованість на законодавчому рівні, відсутність чіткого та системного суворого покарання за рейдерство залишає проблему відкритою. До цього можна додати неконтрольований українською владою перерозподіл власності, у тому числі з використанням технологій рейдерських атак на територіях зони проведення АТО та окупованої АР Крим.

За таких умов найбільш прийнятним видається відокремлення рейдерства від багатьох інших видів злочинної діяльності, що має значно менший ступінь суспільної небезпеки. Це призведе до визначення в Кримінальному кодексі України одного конкретного складу злочину, в той час коли попередній досвід кваліфікації значної кількості складових злочинів значно ускладнює процес ефективного визначення і покарання «рейдерів». Наявність статті, що передбачатиме заборону рейдерства, надасть змогу отримувати чіткі статистичні дані щодо порушених кримінальних справ, обвинувальних вироків, рівня поширення та розвитку рейдерства в країні, кількості засуджених за рейдерські атаки, матеріальних збитків, завданих такими атаками.

*****

Загальний обсяг угод злиттів та поглинань, укладених у 2014 році на світових ринках,
на 30% перевищив показник 2013 року

Згідно з даними компанії Ernst&Young, загальний обсяг угод злиттів та поглинань, укладених у 2014 році на світових ринках, склав $3,2 трлн., що на 30% перевищило показник 2013 року. Зазначений показник став одним із найбільших результатів за останні п'ятнадцять років і поступився лише 2007 року, коли загальний обсяг угод становив $4,1 трлн., 2006 року ($3,5 трлн.) та 2000 року ($3,24 трлн.).

Кількість угод M&A, укладених у 2014 році, збільшилася на 6,4% у порівнянні з попереднім роком, однак вона все одно поступається рівню докризових років.

Торік характерною особливістю світового ринку злиттів та поглинань було укладання значної кількості мегаугод. Зокрема, за звітний період було оголошено про укладання 32 угод M&A вартістю понад $10 млрд., що позитивно вплинуло на підсумкові результати діяльності ринку.

Як зазначається у звіті Ernst&Young, розвиток ринків злиттів та поглинань напряму залежить від економічної ситуації у світі. У 2014 році низькі показники економічного зростання, що спостерігалися в країнах Єврозони, створювали труднощі для укладання угод M&A.

В умовах низького економічного зростання компанії приділяли більше уваги оптимізації інвестиційних портфелів та переоцінці основних напрямків бізнесу і активів. У результаті цього зростала активність приватних інвестиційних фондів, особливо в середньому ціновому сегменті. Торік сукупна вартість угод у діапазоні від $1 млрд. до $5 млрд., укладених цими фондами, збільшилася на 27%, а кількість - на 68%.

Однією з важливих минулорічних тенденцій, яка, зокрема спостерігалася у США після укладання угод M&A, було збільшення кількості випадків відокремлення активів шляхом створення нових компаній у процесі оптимізації інвестиційних портфелів.

Очікується, що у 2015 році такий тренд проявиться і в європейських країнах, оскільки компанії приділяють все більше уваги відповідності наявних активів стратегії свого розвитку. Прогнозується, що реалізація непрофільних активів спостерігатиметься насамперед у секторі споживчих товарів та медично-біологічному секторі.

За оцінками експертів, у поточному році показники економічного зростання у різних країнах будуть сильно варіюватися: темпи зростання економік США і Великобританії очікуються вищими ніж у Єврозоні, а в Китаї вони дещо сповільняться. Економіки Індії та Японії залишаться на минулорічному рівні, що стане додатковим стимулом для здійснення угод M&A.

Стимулювати укладання угод зі злиттів та поглинань, насамперед у середньому ціновому сегменті, має концентрація компаній на профільних активах. Нарощуючи профільні активи або активи, безпосередньо пов’язані з основною діяльністю, вони зможуть збільшити свою частку на ринку та ефективно управляти витратами.

Крім того, зростання кількості мегаугод, укладених протягом 2014 році, підвищило довіру до ринку злиттів та поглинань. Це сприятиме подальшому збільшенню активності у всіх цінових категоріях, особливо в середньому сегменті ринку.

*****

За минулий тиждень Індекс ПФТС знизився на 5,06 пункту,
а Індекс українських акцій - на 34,12 пункту

Індекс та обсяги торгів на ПФТС за 13.03.2015 р.
Обсяг торгів, грн.
Індекс ПФТС
722 697 625,31
433,47
 
 Індекс українських акцій та обсяги торгів на «Українській біржі» за 13.03.2015 р.
Обсяг торгів, грн.
Індекс українських акцій
31 652 134
1 073,19


Випуск підготовлено за повідомленнями Інтернет-ресурсів та власною інформацією

Основні цифри
Всього компаній-членів284на 03.07.24
Кількість КУА279на 03.07.24
Кількість адміністраторів НПФ17на 03.07.24
Кількість ІСІ1791на 03.07.24
Кількість НПФ*53на 03.07.24
Кількість СК*1на 30.04.24
Активи в управлінні КУА, млн грн626 224на 30.04.24
Активи НПФ в адмініструванні, млн грн2 948на 30.04.24