Новини УАІБ

02 лютого 2015

Президент України призначив керівництво НКЦПФР та Нацкомфінпослуг

Петро Порошенко видав указ №50/2015 «Про призначення складу Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку». Згідно з ним, Головою Комісії став Тимур Хромаєв, а її членами - Юрій Буца, Ігор Назарчук, Олександр Панченко та Дмитро Тарабакін.

Також Президент підписав указ №51/2015 «Про призначення складу Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг». Головою Нацкомфінпослуг призначено Ігоря Пашка, а членами Комісії - Ольгу Гурбич, Ольгу Максимчук, Дениса Ястреба та Олександра Залєтова.

Як повідомляє прес-служба Президента, під час зустрічі із новопризначеними керівниками НКЦПФР, глава держави, зокрема, відзначив необхідність кардинальних змін на фондовому ринку країни. На його думку, нове керівництво Комісії має продемонструвати принципово нові підходи у діяльності фондового ринку й активно працювати з реальним сектором економіки та бізнесом.

Незважаючи на важкі часи, розвиток фондового ринку, вважає Президент України, потрібен з огляду на необхідність кардинального покращення інвестиційного клімату для втілення економічних реформ. Запуск повноцінного фондового ринку дасть можливість залучити в Україну дешеві довгострокові ресурси і створити в країні надійну систему фінансування економічного розвитку.

Глава держави також відзначив, що реформа фінансового сектору передбачена коаліційною угодою. Йдеться про інтеграцію українського фінансового сектору в світові ринки капіталу і про його приведення у відповідність з європейськими практиками, про гармонізацію вимог до учасників фондового ринку з директивами ЄС. При цьому сучасну біржову інфраструктуру можна створити лише із залученням провідних іноземних біржових операторів.

Фондовий ринок має стати й місцем для залучення дешевого та короткого ресурсу для державних і приватних компаній. Для цього потрібна розвинена інфраструктура фондового ринку, існування умов для ліквідного первинного розміщення, торгівлі цінними паперами, їхнього обігу, належного обліку прав власності, а також прозоре ціноутворення на фінансові інструменти. Водночас, на його думку, треба ліквідувати можливості ухилення від оподаткування за допомогою інструментів фондового ринку. Масштабною задачею Президент назвав і створення бази для майбутньої пенсійної реформи та інвестування пенсійних накопичень. Крім того, П. Порошенко наголосив, що діяльність регуляторів має бути максимально прозорою і відкритою.

Новопризначений Голова НКЦПФР Тимур Хромаєв зазначив, що всі члени Комісії відчувають відповідальність та прагнуть реалізувати свої знання та досвід для реформування фондового ринку. Член комісії Дмитро Тарабакін попросив Президента про політичну підтримку. За його словами, деякі рішення регулятора можуть бути неординарними. При цьому люди в державі, нарешті, мають почати серйозно ставитися до ринку капіталів і якщо не сформувати свій інвестиційний пул, не буде можливості для розвитку ринку.

Президент підтримав таку позицію і наголосив, що реформа фондового ринку має стати однією з ключових у реалізації "Стратегії реформ - 2020".

*****

Глава держави підписав закон «Про внесення змін до статті 41 Закону України «Про акціонерні товариства»
(щодо кворуму загальних зборів акціонерних товариств з мажоритарними корпоративними правами держави)

Президент України підписав закон «Про внесення змін до статті 41 Закону України «Про акціонерні товариства» (щодо кворуму загальних зборів акціонерних товариств з мажоритарними корпоративними правами держави), прийнятий парламентом у січні, інформує прес-служба Глави держави.

Законом, зокрема, встановлюється, що загальні збори акціонерного товариства, у статутному капіталі якого є корпоративні права держави і в якому держава є власником 50 і більше відсотків простих акцій товариства, мають кворум за умови реєстрації для участі у них акціонерів, які сукупно є власниками більше ніж 50 відсотків акцій, що голосують.

*****

Президент України підписав закон «Про внесення змін до Закону
України «Про фінансові послуги та державне регулювання ринків
фінансових послуг» (щодо розкриття інформації)

Глава держави підписав Закон №123-VIII «Про внесення змін до Закону України «Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг» (щодо розкриття інформації), прийнятий Верховною Радою у січні. Документом встановлюється, що фінансові установи, нагляд за діяльністю яких здійснюється Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, зобов’язані розкривати інформацію про себе та фінансові послуги, які вони надають. Відповідні дані вони мають розміщувати на безоплатній основі в єдиній загальнодоступній інформаційній базі даних Нацкомфінпослуг та на власних веб-сайтах.

*****

Уряд подав до Парламенту законопроект «Про внесення змін до деяких законодавчих актів»
(щодо забезпечення захисту майнових прав акціонерів)

У Верховній Раді зареєстровано проект закону «Про внесення змін до деяких законодавчих актів» (щодо забезпечення захисту майнових прав акціонерів) (реєстраційний №1839), поданий Кабінетом Міністрів.

Як зазначається у пояснювальній записці до документа, його метою є забезпечення дієвого механізму виплати дивідендів акціонерним товариством та стягнення акціонером дивідендів у порядку наказного провадження або вчинення виконавчого напису нотаріусом у разі їх невиплати. При цьому передбачається зниження рівня кворуму в акціонерних товариствах для проведення загальних зборів акціонерів до 50 і більше відсотків простих акцій товариства, що відповідатиме світовій практиці.

Для реалізації цих цілей законопроектом вносяться відповідні зміни до Господарського процесуального кодексу, Цивільного процесуального кодексу та закону «Про акціонерні товариства».

*****

У Верховній Раді зареєстровано законопроект «Про внесення змін до Закону України
«Про акціонерні товариства»
(щодо вдосконалення механізму діяльності акціонерних товариств та запобігання рейдерству)

У Парламенті зареєстровано проект закону «Про внесення змін до Закону України «Про акціонерні товариства» (щодо вдосконалення механізму діяльності акціонерних товариств та запобігання рейдерству) (реєстраційний №1864), розроблена народним депутатом А. Євлаховим.

Метою документа є удосконалення норм закону «Про акціонерні товариства» відповідно до положень Угоди про асоціацію України та ЄС, що сприятиме інвестиційній привабливості України, спрощенню веденню бізнесу та захисту інтересів інвесторів, а також попередженню та протидії рейдерству.

Законопроектом пропонується доповнити закон «Про акціонерні товариства» новими положеннями щодо порядку викупу акцій особою або особами, що діють спільно, які є власниками 95% і більше акцій товариства.

*****

НКЦПФР оновила Положення про здійснення фінансового моніторингу
професійними учасниками ринку цінних паперів

НКЦПФР схвалила проект рішення «Про затвердження Положення про здійснення фінансового моніторингу професійними учасниками ринку цінних паперів», інформує прес-служба регулятора.

Як повідомив директор Департаменту контрольно-правової роботи НКЦПФР Олег Мисюра, документ розроблено з метою приведення нормативно-правових актів Комісії у відповідність до нормам закону «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового зниження». Так, законом визначено ряд нових понять, що передбачені проектом Комісії, зокрема, встановлено чіткі вимоги щодо призначення працівника, відповідального за проведення фінансового моніторингу, правил проведення фінансового моніторингу та програм його здійснення, а також впроваджено здійснення ідентифікації, верифікації, вивчення клієнтів тощо.

Для довідки: фінансовий моніторинг - це сукупність заходів, які здійснюються суб‘єктами фінансового моніторингу у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму, що включають проведення державного та первинного фінансових моніторингів.

*****

Комісія нагадує про нові правила розкриття інформації
емітентами цінних паперів

Згідно з новим рішенням НКЦПФР «Про затвердження Змін до Положення про розкриття інформації емітентами цінних паперів», зареєстрованим у Міністерстві юстиції наприкінці грудня 2014 року, з 1 березня 2015 року емітенти будуть розкривати свою інформацію за новими правилами, відповідно до вимог оновленого Положення, повідомляє прес-служба Комісії.

За словами фахівців НКЦПФР, основними нормами впроваджених новацій, є зміни до розміщення публічними акціонерними товариствами обов’язкової регулярної та нерегулярної інформації на своєму офіційному сайті в мережі Інтернет, а також щодо удосконалення подання електронної форми такої інформації до Комісії для всіх емітентів цінних паперів.

Зокрема, для подання даних у вигляді електронного документа, емітент має накладати ЕЦП (електронний цифровий підпис), який необхідно завчасно отримати в акредитованому центрі сертифікації ключів.

Також зазначеними змінами удосконалено порядок розкриття інформації емітентами цінних паперів та зменшено обсяг публікації для регулярної річної інформації. В тому числі, пропонується механізм врегулювання ситуації, коли емітент опублікував недостовірну інформацію і хоче виправити її на своєму офіційному сайті в мережі Інтернет.

Зауважимо, що цим документом Комісія врегулювала питання, що виникають у зв’язку з розвитком інфраструктури ринку цінних паперів та стосуються зручності відстеження даних, які емітент оприлюднює в системі розкриття інформації НКЦПФР.

Відповідно до вимог чинного законодавства, особлива інформація емітента повинна публікуватися протягом п’яти днів з моменту її появи, а річний звіт має розміщуватися на сайті компанії до 30 квітня року, наступного за звітним.

*****

Мінекономрозвитку оприлюднило проект розпорядження уряду
«Про затвердження плану заходів щодо реалізації Стратегії реформування системи захисту прав споживачів
на ринках фінансових послуг на 2012-2017 роки»

Міністерство економічного розвитку і торгівлі оприлюднило проект розпорядження уряду «Про затвердження плану заходів щодо реалізації Стратегії реформування системи захисту прав споживачів на ринках фінансових послуг на 2012-2017 роки».

Ці заходи, зокрема, передбачають:
- забезпечення Нацкомфінпослуг супроводження у Верховній Раді проектів законів «Про Фонд гарантування страхових виплат за договорами страхування життя», «Про заборону фінансових пірамід в Україні» та «Про внесення змін до Закону України «Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг» (щодо розкриття інформації);
- розробку відповідними міністерствами та відомствами законопроектів щодо: удосконалення захисту прав споживачів фінансових послуг стосовно споживчого кредитування, зокрема врегулювання питання права позичальника на вільний вибір надавача тих додаткових послуг, яких вимагає кредитор; провадження колекторської діяльності, який передбачатиме, зокрема, заборону використання власності на шкоду людині і суспільству, захист прав осіб, щодо яких суб’єктами колекторської діяльності проводиться стягнення заборгованості за зобов’язаннями, та недопущення заподіяння їм моральної шкоди; внесення змін до закону «Про рекламу» у частині посилення державного контролю за розповсюдженням реклами у сфері ринків фінансових послуг, притягнення до відповідальності рекламодавців та розповсюджувачів реклами у зазначеній сфері за порушення встановлених ним вимог; посилення відповідальності за порушення вимог законодавства про надання фінансових послуг фінансовими установами, юридичними і фізичними особами без відповідної ліцензії та/або реєстрації; запровадження саморегулівними організаціями та асоціаціями на ринках фінансових послуг стандартів (кодексів) поведінки для застосування фінансовими установами - їх учасниками; створення системи гарантування інвестицій на фондовому ринку.
- розробку освітніх навчальних програм з питань захисту прав споживачів на ринках фінансових послуг з урахуванням європейського та міжнародного досвіду з метою підвищення рівня фінансової грамотності та обізнаності споживачів фінансових послуг;
- підготовку відповідними міністерствами та відомствами пропозицій щодо: удосконалення інституційної інфраструктури у сфері захисту прав споживачів на ринках фінансових послуг, у тому числі координації діяльності державних регуляторних органів у зазначеній сфері; визначення механізмів гарантування виплат споживачам фінансових послуг неплатоспроможних фінансових установ; забезпечення постійного контролю за дотриманням професійними учасниками ринків фінансових послуг вимог законодавства про захист економічної конкуренції, вжиття заходів, спрямованих на припинення дій, які містять ознаки порушення вимог законодавства про захист економічної конкуренції, а також на розвиток конкуренції на ринках фінансових послуг;
- опрацювання питання щодо запровадження інституту уповноваженого із захисту прав споживачів фінансових послуг (фінансового омбудсмена) з метою розроблення альтернативного механізму досудового врегулювання спорів стосовно фінансових послуг та у разі потреби підготувати відповідний проект нормативно-правового акта за участю об’єднань учасників ринків фінансових послуг;
- розробку Стратегії підвищення рівня фінансової грамотності населення на 2015-2019 роки, передбачивши її реалізацію за участю об’єднань учасників ринків фінансових послуг, міжнародних організацій і навчальних закладів тощо.

*****

Від приватизації державного майна у 2014 році було отримано 404,46 млн. грн.

Згідно з даними звіту ФДМУ, у 2014 році через фондові біржі пропонувалося до продажу 113 пакетів акцій 71 акціонерного товариства загальною номінальною вартістю 1,25 млрд. грн. За підсумками торгів було продано 6 пакетів акцій на загальну суму 404,46 млн. грн.

Найбільшими біржовими продажами минулого року стали реалізація 25% статутного фонду ПАТ «Закарпаттяобленерго» за 255,07 млн. грн., 25% СФ ПАТ «Вінницяобленерго» за 112,73 млн. грн. та 25% СФ ПАТ «Енергопостачальна компанія «Чернівціобленерго» за 36,44 млн. грн. Причому продаж пакетів акцій цих енергокомпаній відбувся з перевищенням стартової ціни в 1,4-3,8 раза.

Крім того, у січні-грудні 2014 року на конкурсні торги ФДМУ виставив 6 пакетів акцій АТ загальною початковою вартістю 81,05 млн. грн. Протягом звітного періоду було укладено один договір купівлі-продажу пакета акцій ПАТ «Науково-дослідний інститут радіотехнічних вимірювань» розміром 50% плюс одна акція за ціною 14,44 млн. грн.

В цілому, у 2014 році від приватизації державного майна та інших надходжень, безпосередньо пов’язаних з процесом приватизації, надійшло та перераховано до загального фонду Державного бюджету 466,89 млн. грн., що на 28,62% перевищило скориговане розпорядженням Кабінету Міністрів річне планове завдання (363 млн. грн.).

Також повідомляється, що за станом на початок поточного року Фонд держмайна здійснював управління корпоративними правами держави у 373 акціонерних товариствах. З них, 240 АТ мають у статутному капіталі державну частку менше 50%, а 133 АТ - понад 50%, з яких 32 АТ - частку розміром 100%.

За підсумками минулого року обсяг дивідендів, нарахованих на корпоративні права держави, які перебувають у сфері управління Фонду, склав 403,01 млн. грн. (річне завдання щодо їх надходження у 2014 рік не встановлювалося).

*****

За минулий тиждень Індекс ПФТС знизився на 9,84пункту,
а Індекс українських акцій - на 2,86 пункту
 
Індекс та обсяги торгів на ПФТС за 30.01.2015 р.
Обсяг торгів, грн.
Індекс ПФТС
87 841 289,31
382,35
 
 Індекс українських акцій та обсяги торгів на «Українській біржі» за 30.01.2015 р.
Обсяг торгів, грн.
Індекс українських акцій
24 208 403
991,42


*****

Протягом грудня 2014 року сума державного та гарантованого
державою боргу України збільшилася на 6%

За станом на 31 грудня 2014 року державний та гарантований державою борг України дорівнював 1 100 563 980,35 тис. грн. або $69 794 848,71 тис., в тому числі: державний та гарантований державою зовнішній борг - 611 697 072,98 тис. грн. (55,58% від загальної суми державного та гарантованого державою боргу) або $38 792 206,02 тис.; державний та гарантований державою внутрішній борг - 488 866 907,36 тис. грн. (44,42%) або $31 002 642,69 тис., повідомляє Міністерство фінансів.

Державний борг України становив 946 819 427,35 тис. грн. (86,03%) або $60 044 776,92 тис., в тому числі: державний зовнішній борг - 485 815 804,55 тис. грн. (44,14%) або $30 809 149,84 тис.; державний внутрішній борг - 461 003 622,8 тис. грн. (41,89%) або $29 235 627,08 тис.

Гарантований державою борг України дорівнював 153 744 552,99 тис. грн. (13,97%) або $9 750 071,79 тис., в тому числі: гарантований зовнішній борг - 125 881 268,43 тис. грн. (11,44%) або $7 983 056,18 тис.; гарантований внутрішній борг - 27 863 284,56 тис. грн. (2,53%) або $1 767 015,61 тис.

Протягом грудня 2014 року сума державного та гарантованого державою боргу України збільшилася у гривневому еквіваленті на 6% або на 62 665 500,94 тис. грн.

*****

Середня заробітна плата в Україні у грудні 2014 року дорівнювала 4 012 грн.

За інформацією Державної служби статистики у грудні 2014 року в Україні середня номінальна заробітна плата, нарахована на одного штатного працівника, склала 4 012 грн., що виявилося на 13,5% більше показника листопада 2014 року. Реальна заробітна плата у порівнянні з попереднім місяцем збільшилася на 10%. У грудні 2014 року у порівнянні із груднем 2013 року середня номінальна заробітна плата зросла на 11,4%, а реальна зменшилася на 13,6%.

У січні-грудні 2014 року середня номінальна заробітна плата становила 3 476 грн., що на 5,9% більше показника січня-грудня 2013 року. Реальна заробітна плата у порівнянні із аналогічним періодом минулого року зменшилася на 6,5%. Загальна кількість штатних працівників за грудень зменшилася на 1,1% і за станом на кінець місяця склала 8 392,8 тис. осіб.

Випуск підготовлено за повідомленнями Інтернет-ресурсів та власною інформацією

Основні цифри
Всього компаній-членів284на 03.07.24
Кількість КУА279на 03.07.24
Кількість адміністраторів НПФ17на 03.07.24
Кількість ІСІ1791на 03.07.24
Кількість НПФ*53на 03.07.24
Кількість СК*1на 30.04.24
Активи в управлінні КУА, млн грн626 224на 30.04.24
Активи НПФ в адмініструванні, млн грн2 948на 30.04.24