Новини УАІБ

03 листопада 2014

НКЦПФР здійснює регулювання фондового ринку по всій території України

НКЦПФР продовжує забезпечувати регулювання діяльності емітентів і профучасників ринку цінних паперів згідно до українського законодавства на всій території держави, в тому числі в окупованих АР Крим, місті Севастополі та на Окремих територіях Луганської і Донецької областей, повідомляє прес-служба Комісії.

За словами Голови НКЦПФР Дмитра Тевелєва, питання Криму і Донбасу дуже складне, Комісія розуміє і намагається вирішити проблеми, пов’язані із здійсненням професійної діяльності, які виникають в учасників ринку, що перебувають на цій території. У таких своїх рішеннях Комісія керується двома принципами. Перший - це захист інвесторів і держави, другий - максимальне сприяння законній діяльності учасників ринку на цих територіях».

Так, регулятор фондового ринку усуває перешкоди в роботі своїх територіальних підрозділів, створюючи умови для забезпечення їхньої діяльності на територіях, що повністю підконтрольні українській владі. Крім того, емітентам та профучасникам було запропоновано змінити місцезнаходження на інше у межах юрисдикції України. А тим, хто поки що не встиг чи не має можливості це зробити, пропонується подавати звіти та регулярну інформацію до Центрального територіального департаменту Комісії у Києві або у структурні підрозділи Донбаського територіального управління, які тимчасово змінили місце локації на інші, безпечні, населені пункти Донецької та Луганської областей (Маріуполь та Рубіжне), а також місто Харків.

Як зазначив Д. Тевелєв, Комісія доклала максимум зусиль, щоб розташувати їх якомога зручніше для учасників ринку. Це дозволило звести до мінімуму ризики для життя і здоров’я як учасників ринку, так і працівників НКЦПФР, а також залишило ситуацію на фондовому ринку контрольованою регулятором.

Деякі профучасники вже використали можливість перереєстрації за межами Окремої території. Зокрема, йдеться про депозитарні установи, торговців цінними паперами і компанії з управління активами, що змінили своє місцезнаходження з АР Крим і Донецька на Київ.

Нагадаємо, що в цьому напрямку Комісія вже прийняла цілий комплекс рішень, покликаних врегулювати проблемні питання. Згідно з одним із нормативних актів, наприклад, депозитарні установи з Криму ще в березні передали копії реєстрів Національному депозитарію, тим самим «зафіксували» інформацію про всіх власників цінних паперів. Подібний проект рішення вже прийнято і щодо донбаських емітентів, планується, що незабаром воно буде затверджене.

Також ряд рішень було прийнято за побажаннями учасників ринку, а саме, за підсумками здійснення операцій з цінними паперами на окупованих територіях, депозитарні установи обов’язково передають копії договорів та інші документи до НДУ. Крім того, регулятор рекомендував проводити збори акціонерів на території держави, підконтрольній українській владі. До того ж, Комісія з розумінням ставиться до затримок подачі звітності (у разі, якщо в учасника ринку є реальні обставини, що не дозволяють надати її вчасно, і він заздалегідь про це повідомив регулятора) та практикує лояльний режим правозастосування за подібні можливі порушення.

Дмитро Тевелєв підкреслив, що окупація і тероризм виходять за рамки нормативного регулювання, але незважаючи на це, ситуація з емітентами в цих регіонах контрольована. Комісія намагається створити для всіх учасників ринку такі умови, які б не допускали та запобігали можливим незаконним діям і, таким чином, робить все можливе для захисту прав та інтересів інвесторів та безпосередньо учасників ринку.

НКЦПФР продовжує ретельно відслідковувати ситуацію, в якій доводиться провадити свою діяльність учасникам і профучасникам фондового ринку, та вирішувати проблеми, з якими стикається бізнес і держава.

*****

Комісія збільшила обсяг акцій Ukrproduct Group Ltd.,
допущених до обігу на українському фондовому ринку

НКЦПФР прийняла рішення щодо збільшення обсягу акцій емітента Ukrproduct Group Ltd., допущених до обігу на території України, повідомляє прес-служба Комісії.

За словами директора Департаменту корпоративного управління та корпоративних фінансів НКЦПФР Алли Папаіки, рішення про допуск акцій іноземних емітентів до обігу на українському ринку, яке регулятор вперше ухвалив на початку поточного року, було надзвичайно важливим. Нарешті з’явилися результати плідної співпраці Комісії та представників ринку - розширення інструментарію за рахунок нових ліквідних цінних паперів. Нині відбулася не лише видача першого дозволу на допуск цінних паперів іноземного емітенту до обігу на території України, а й збільшення обсягу вже допущених акцій.

Згідно з рішеннями регулятора, обсяг акцій емітента, допущених до обігу на території України, складає 1 333 900 штук номінальною вартістю 0,1 англійських фунтів стерлінгів на загальну суму 133 390 англійських фунтів стерлінгів, з яких 581 400 акцій було допущено у січні. Цінні папери обліковуються на коррахунку ПАТ «НДУ» в іноземній депозитарній установі Euroclear UK & Ireland. Обіг цінних паперів емітента буде здійснюватися на «Українській біржі».

А. Папаіка зауважила, що учасники ринку самі визначили, які інструменти є для них привабливими. Вони виявили зацікавленість до такого кроку й відтепер подібних ініціатив стане більше. Це дасть можливість «перезавантажити» вітчизняний фондовий ринок та залучати інвестиції за допомогою цінних паперів.

Нещодавно НКЦПФР дозволила обіг на українському фондовому ринку акцій MHP S.A., мажоритарного акціонера групи компаній «Миронівський хлібопродукт».

*****

Позиції України у рейтингу «Doing Business-2015» покращилися

Світовий банк та Міжнародна фінансова корпорація (IFC) оприлюднили новий рейтинг легкості ведення бізнесу «Doing Business-2015». В ньому Україна увійшла в ТОП-100 країн світу, піднявшись у порівнянні із попереднім роком на 16 позицій і посіла 96 місце між Філіппінами та Багамськими островами..

Згідно з інформацією Міністерства економічного розвитку та торгівлі, рейтинг «Doing Business-2015» базується на 10 показниках та охоплює 189 країн. У ньому враховані дані у період з травня 2013 року по червень 2014 року.

Беззаперечним лідером світового рейтингу легкості ведення бізнесу вже традиційно є Сінгапур. Також у першу десятку увійшли Нова Зеландія, Гонконг, Данія, Південна Корея, Норвегія, США, Велика Британія, Фінляндія і Австралія. Аутсайдерами рейтингу стали Центральноафриканська Республіка, Лівія та Еритрея.

При цьому позиції найближчих сусідів нашої країни є такими: Польща - 32 місце; Болгарія - 38; Румунія - 48; Білорусь - 57; Росія - 62; Молдова - 63.

З пострадянських країн найвище місце у рейтингу (15) належить Грузії. Також доволі високі місця посідають Естонія (17), Латвія (23) та Литва (24).

Позитивна динаміка нашої країни у рейтингу є свідчення ряду покращень у вітчизняному бізнес-кліматі. Зокрема, це спрощення процесу сплати податків для компаній, завдяки введенню електронної системи подання декларацій та сплати єдиного соціального внеску (за цим компонентом Україна піднялася на 49 позицій).

Крім того, відбулося вдосконалення процесу реєстрація власності. Зокрема, була запроваджена нова система державної реєстрації речових прав на нерухоме майно, яка забезпечує здійснення цієї процедури в одному Державному реєстрі речових прав та їх обтяжень як на земельні ділянки, так і на об’єкти нерухомості, розташовані на них (за цим компонентом наша країна піднялася на 29 позицій).

Важливим чинником є й те, що в Україні покращився показник віддаленості від «передового рубежу» (тобто від країни, яка посідає перше місце). Чим вищий бал за цим показником, тим сприятливіше підприємницьке середовище в країні. У новому рейтингу він склав 61,5%, проти торішніх 59,2%.

Як зазначають у Мінекономрозвитку, підвищення позиції України в рейтингу «Doing Business-2015» є певним сигналом про позитивні зміни в міжнародних оцінках її бізнес-клімату. Однак, таку динаміку ще не можна вважати достатньою.

Наразі економічні та політичні негаразди вплинули на окремі показники рейтингу, які незначно знизились.

*****

Загальний обсяг інвестицій, внесених на приватизовані
підприємства, становить 24,87 млрд. грн.

Як свідчать дані ФДМУ, результати перевірок стану виконання інвестиційних зобов’язань та інших зобов’язань, виражених у грошовій формі, здійснених у ІІ кварталі поточного року, показали, що такі зобов’язання містять 858 договорів купівлі-продажу пакетів акцій, 360 договорів купівлі-продажу об’єктів малої приватизації та 77 договорів купівлі-продажу об’єктів незавершеного будівництва.

Цими договорами в цілому передбачено інвестування підприємств в 1995-2019 рр. на загальну суму 16,38 млрд. грн., $2,22 млрд. та 19,26 млн. євро. У тому числі, за станом на 01.10.2014 р., обсяги інвестицій мали дорівнювати 9,38 млрд. грн., $1,49 млрд. та 19,26 млн. євро. На звітну дату фактично приватизовані підприємства отримали 13,17 млрд. грн., $1,86 млрд. та 72 млн. євро, що у перерахунку на національну валюту становить 24,87 млрд. грн.

Безпосередньо договорами купівлі-продажу пакетів акцій передбачено надходження до них у 1995-2019 рр. інвестицій на загальну суму 15 млрд. грн., $1,92 млрд. та 19,26 млн. євро. У тому числі, за станом на 01.10.2014 р., обсяги інвестицій мали дорівнювати 8,58 млрд. грн., $1,45 млрд. та 19,26 млн. євро. Фактично, починаючи з 1995 р., на підприємства вже надійшло інвестицій на суму 11,78 млрд. грн., $1,84 млрд. та 72 млн. євро.

*****

За станом на початок жовтня 2014 року у власність
держави було повернуто 335 об’єктів приватизації

Згідно з інформацією Фонду держмайна, за станом на початок жовтня 2014 року у власність держави (за накопичувальним підсумком) було повернуто 335 об’єкти приватизації, з яких, 84 пакетів акцій, 58 єдиних майнових комплексів та 193 об’єкти незавершеного будівництва.

За 109 договорами триває претензійно-позовна робота щодо їх розірвання (визнання недійсними) і повернення відчужених за ними об’єктів у державну власність. З них, 11 - це пакети акцій, 13 - єдині майнові комплекси та 85 - об’єктів незавершеного будівництва.

Загальна сума коштів, отриманих від продажу об’єктів, повернутих у державну власність (за накопичувальним підсумком) становить 100,69 млн. грн.

Стан виконання умов договорів купівлі-продажу пакетів акцій є таким. Повне і своєчасне виконання умов відмічене за 986 договорами (91,2% загальної кількості). Неналежне виконання умов, тобто відставання від передбачених договорами термінів, допущено покупцями за 5 договорами (0,5%). Невиконання умов зафіксовано за 27 договорами (2,5%). За 63 договорами (5,8%) термін виконання умов ще не настав.

*****

Україна має імплементувати директиви ЄС
щодо фінансових послуг упродовж двох-шести років

Угоди про Асоціацію між Україною та ЄС містить окремий розділ «Фінансові послуги». Він включає в себе норми, які регламентують відповідну термінологію, питання пруденційного нагляду, шляхи ефективного та прозорого регулювання, можливості надання нових фінансових послуг, а також механізми обробки даних, діяльності саморегулівних організацій, функціонування клірингових та платіжних систем.

Документ визначає «фінансовою послугою» будь-яку послугу фінансового характеру, яка пропонується її постачальником. При цьому під «постачальником фінансових послуг» мається на увазі фізична або юридична особа, яка надає або прагне надавати фінансові послуги. Однак цей термін не поширюється на державні установи.

Фінансові послуги в Угоді поділені на два основні блоки. Перший блок - «Страхові та пов’язані зі страхуванням послуги». До них належать пряме страхування (страхування життя та інше страхування), перестрахування, страхове посередництво (брокерські операції та агентські послуги), а також послуги, що є допоміжними стосовно страхування (консультаційна діяльність, оцінка ризику, вирішення претензій тощо).

Другий блок - «Банківські та інші фінансові послуги». До нього включені такі види послуг: прийняття вкладів та інших коштів від населення, що підлягають поверненню; усі види кредитування, у тому числі споживчий кредит, кредит під заставу нерухомості, факторинг та фінансування комерційних операцій; надання гарантій та поручительств; укладання угод від власного імені або від імені клієнтів на біржі чи поза нею щодо інструментів грошового ринку, валюти, похідних інструментів, переказних цінних паперів.

Банківськими та іншими фінансовими послугами Угода також визначає фінансовий лізинг, платежі та послуги з переказу грошей (кредитні, розрахункові та дебетові картки, дорожні чеки), посередницькі послуги на грошовому ринку, послуги з управління майном (зокрема, готівкове або безготівкове управління, всі форми колективного управління інвестиціями, управління пенсійним фондом, послуги з довірчого зберігання, депозитарного та трастового обслуговування).

Серед іншого, до другого блоку увійшли послуги з клірингу та фінансового управління майном (в тому числі цінними паперами, похідними та іншими інструментами), надання та передача фінансової інформації, обробка фінансових даних та пов’язаного із цим програмного забезпечення, консультативні, посередницькі та інші допоміжні фінансові послуги, а також агентські послуги щодо емісії всіх типів цінних паперів та надання послуг, пов’язаних з такою емісією.

Згідно з Угодою про Асоціацію, наша країна має докладати зусиль щодо забезпечення впровадження міжнародних стандартів регулювання та нагляду у сфері фінансових послуг та боротьби з ухиленням від сплати податків. Ці стандарти, зокрема, містяться у таких документах, як: «Основні принципи ефективного банківського нагляду» Базельського комітету; «Основні принципи страхування» Міжнародної асоціації органів нагляду за страховою діяльністю; «Цілі та принципи регулювання обігу цінних паперів» Міжнародної організації комісій з цінних паперів (IOSCO); Угода Організації економічного співробітництва та розвитку «Про обмін інформацією з питань оподаткування»; Заява країн-членів «Групи двадцяти» «Про прозорість інформації та обмін інформацією для цілей оподаткування»; «Сорок рекомендацій» та «Дев’ять спеціальних рекомендацій стосовно боротьби із фінансуванням тероризму» Групи з розробки фінансових заходів боротьби з відмиванням грошей (FATF).

Крім того, Україні необхідно взяти до уваги «Десять основних принципів обміну інформацією», які поширюються міністрами фінансів країн-членів «Групи семи». При цьому сторони Угоди про Асоціацію зобов’язуються вжити всіх необхідних заходів для застосування норм вказаних документів у своїх двосторонніх відносинах.

Зміни правової бази фінансового ринку, які згідно з Угодою необхідно здійснити у вітчизняному законодавстві, є досить масштабними. Перелік директив Євросоюзу займає декілька сторінок. Причому терміни такої імплементації невеликі - від двох до шести років. Зміни стосуються законодавства банківського сектору, страхування, цінних паперів, спільного інвестування, ринкової інфраструктури, платежів, запобігання відмиванню коштів, вільного руху коштів та капіталів.

*****

За минулий тиждень Індекс ПФТС зріс на 0,28 пункту,
а Індекс українських акцій знизився на 1,39 пункту

Індекс та обсяги торгів на ПФТС за 31.10.2014 р.
Обсяг торгів, грн.
Індекс ПФТС
440 395 654,34
437,23
 
 Індекс українських акцій та обсяги торгів на «Українській біржі» за 31.10.2014 р.
Обсяг торгів, грн.
Індекс українських акцій
37 209 724
1 114,38


*****

У ІІІ кварталі 2014 року падіння ВВП України склало 5,1%

Державна служба статистики здійснила оцінку динаміки валового внутрішнього продукту України у липні-вересні поточного року. Так, згідно з її даними за III квартал 2014 року порівняно з III кварталом 2013 року (у постійних цінах 2010 року) ВВП становив 94,9%, а порівняно з II кварталом 2014 року, з урахуванням сезонного фактору, - 97,9% (без урахування тимчасово окупованої території Автономної Республіки Крим і м. Севастополя).

*****

Середня заробітна плата в Україні у вересні 2014 року дорівнювала 3 481 грн.

За інформацією Державної служби статистики у вересні 2014 року в Україні середня номінальна заробітна плата, нарахована на одного штатного працівника, склала 3 481 грн., що виявилося на 3,3% більше показника серпня 2014 року. Реальна заробітна плата у порівнянні з попереднім місяцем збільшилася на 0,3%. У вересні 2014 року у порівнянні із вереснем 2013 року середня номінальна заробітна плата зросла на 6,3%, а реальна - зменшилася на 11,4%. У січні-вересні 2014 року у порівнянні із аналогічним періодом минулого року реальна заробітна плата зменшилася на 4%. Середньооблікова кількість штатних працівників за вересень зменшилася на 2,5% і за станом на кінець місяця склала 8 812,7 тис. осіб.

*****

Протягом вересня 2014 року сума державного та гарантованого
державою боргу України збільшилася на 1,7%

За станом на 30 вересня 2014 року державний та гарантований державою борг України становив 962 064 619,03 тис. грн. або $74 295 379,90 тис., в тому числі: державний та гарантований державою зовнішній борг - 540 496 744,58 тис. грн. (56,18% від загальної суми державного та гарантованого державою боргу) або $41 739 827,22 тис.; державний та гарантований державою внутрішній борг - 421 567 874,45 тис. грн. (43,82%) або $32 555 552,68 тис., повідомляє Міністерство фінансів.

Державний борг України становив 803 483 017,79 тис. грн. (83,52%) або $62 048 925,69 тис., державний зовнішній борг - 411 575 732,51 тис. грн. (42,78%) або $31 783 910,15 тис. державний внутрішній борг - 391 907 285,28 тис. грн. (40,74%) або $30 265 015,54 тис.

Гарантований державою борг України дорівнював 158 581 601,24 тис. грн. (16,48%) або $12 246 454,22 тис., в тому числі: гарантований зовнішній борг - 128 921 012,07 тис. грн. (13,4%) або $9 955 917,08 тис.; гарантований внутрішній борг - 29 660 589,17 тис. грн. (3,08%) або $2 290 537,14 тис.

Протягом вересня 2014 року сума державного та гарантованого державою боргу України збільшилася у гривневому еквіваленті на 1,7% або на 16 298 637,77 тис. грн.

Випуск підготовлено за повідомленнями Інтернет-ресурсів та власною інформацією 

Основні цифри
Всього компаній-членів284на 03.07.24
Кількість КУА279на 03.07.24
Кількість адміністраторів НПФ17на 03.07.24
Кількість ІСІ1791на 03.07.24
Кількість НПФ*53на 03.07.24
Кількість СК*1на 30.04.24
Активи в управлінні КУА, млн грн626 224на 30.04.24
Активи НПФ в адмініструванні, млн грн2 948на 30.04.24