У "МММ" не без проблем

22 березня 2013
Віктор Лісовський, “Хрещатик”, №40, 2013

http://www.kreschatic.kiev.ua/ua/4247/art/1363811123.html

Незважаючи на обмани багатомільйонної армії вкладників, сумнозвісний творець афери "МММ" продовжує активну діяльність у країнах СНД. Щоб запобігти черговим "фокусам" Сергія Мавроді, український уряд пропонує парламентарям розглянути законопроект "Про заборону фінансових пірамід в Україні".

Спокусливі обіцянки

Про історію з Мавроді, який примудрився "кинути” понад 10 мільйонів вкладників, можна написати детективний роман. Як відомо, ще десять років тому його засудили до 13-ти місяців позбавлення волі. У квітні 2007-го він отримав другий строк - 4,5 року. Та, попри останній вирок, Сергій Пантелеймонович якимось дивом вийшов із в’язниці вже за місяць і знову розгорнув бурхливу "емемемну” діяльність.

Позаторік Мавроді оголосив про створення нового проекту - "МММ-2011”, торік - про "МММ-2012”, нині - про "МММ-2013”. Довірливим вкладникам обіцяють вельми спокусливі прибутки: 20 % щомісяця, пенсіонерам та інвалідам - 30 % (тобто 240-360 % річних). Запропонована схема виявилася доволі привабливою для багатьох людей: вони почали відкривати рахунки в електронних платіжних системах (у доларах США) і купувати віртуальні квитки, що зростають у ціні як гриби після дощу.

Коли ідеї Мавроді проникли і в Україну, наші правоохоронні органи заявили про небезпеку виникнення нової фінансової піраміди. За інформацією МВС, кожен учасник "МММ” перераховував кошти не конкретній організації, а невідомій фізичній особі, до того ж без відповідних реквізитів. Зрештою, сам Сергій Мавроді й не приховував, що він не має банківського рахунку, що "люди просто переводять гроші один одному без жодної умови, гарантії й обіцянки”.

Чому ж українці, як, до речі, і росіяни, прийняли правила гри "з нульовими гарантіями”? Відповідь, очевидно, криється в психологічних особливостях людей: кожен прагнув отримати чужі гроші, сподіваючись, що інші виплатять його вклади з обіцяними відсотками. Тобто акції "МММ” купували свідомі громадяни: вони добре знали про високу ймовірність свого програшу.

У нинішніх умовах навряд чи можна вести мову стосовно покарання Мавроді, який майстерно використовував і використовує прогалини в нашому законодавстві. Річ у тім, що його піраміда не має статусу юридичної особи, яка несе відповідальність за свою діяльність. А царина фінансових послуг базується саме на цьому статусі. Опинившись поза межами реального правового поля, творець "МММ” прекрасно почувається у віртуальному просторі Інтернету. Такі процеси законодавчо не врегульовані, тож і досі не заборонені. Там, де немає закону, говорити про склад злочину дуже важко.

Проти схем Сергія Мавроді нині безсилий і Закон України "Про захист прав споживачів”: з одного боку, він забороняє "утворення, експлуатацію або сприяння розвитку пірамідальних схем” (ст. 19), з іншого - у його преамбулі йдеться про регулювання відносин тільки між споживачами та виробниками (і продавцями) товарів, тобто лише між фізичними та юридичними особами.

12 років за обман

Намагаючись протидіяти подальшим МММ-планам, ще позаторік у Верховній Раді зареєстрували законопроект № 9476 "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо впровадження електронних грошей та запобігання створенню фінансових пірамід”. Проте згодом його відхилили й зняли з розгляду.

До цієї теми повернулися лише влітку 2012 року: у зв’язку з дорученням Прем’єр-міністра України Миколи Азарова (№ 13216/7/1-12 від 25.06.2012 р.) Нацкомісія з регулювання ринків фінансових послуг розробила законопроект "Про заборону фінансових пірамід в Україні”.

У першій статті проекту визначено саме поняття фінансової піраміди: "Фінансова піраміда - надання особою фінансових активів у розпорядження організаторам фінансової піраміди в обмін на отримання можливості одержати фінансову вигоду за рахунок залучення до фінансової піраміди фінансових активів від інших осіб та перерозподілу фінансових активів на користь такої особи”. Згідно з другою статтею, "в Україні забороняється створення та сприяння діяльності фінансових пірамід”, а в третій - за такі дії передбачена кримінальна відповідальність.

У Прикінцевих положеннях законопроекту йдеться про доповнення Кримінального кодексу України статтею 190-1: за сприяння діяльності фінансової піраміди каратимуть штрафом від ста до двохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, після повторного скоєння таких дій - обмеженням волі на строк від трьох до п’яти років, за злочини, скоєні у великих розмірах або з використанням комп’ютерних систем, "світить” до восьми років із конфіскацією майна, а в особливо великих розмірах (або організованою групою) - позбавленням волі на строк від восьми до дванадцяти років з конфіскацією майна.

Уникнути покарання може лише та особа, яка "добровільно до притягнення до кримінальної відповідальності повідомила про відповідну діяльність правоохоронні органи або іншим чином сприяла її припиненню або запобіганню злочину, за умови, що в її діях немає складу іншого злочину” (п. 5 ст. 190-1 КК).

На необхідності ухвалення запропонованих новел наполягає голова Нацфінпослуг Андрій Стасевський: "На практиці діяльність фінансових пірамід здійснюється без реєстрації юридичної особи або фізичної особи-підприємця. Також фізичних осіб, які вносять свої кошти до фінансової піраміди, не можна вважати споживачами у тому значенні, яке використовується у Законі України "Про захист прав споживачів”. Зазначена проблема може бути розв’язана шляхом прийняття спеціального закону, який визначає поняття "фінансової піраміди” та встановлює заборону її діяльності”.

На думку Стасевського, новий законопроект спрямований на вирішення трьох важливих питань: зменшення соціальної напруги у суспільстві (через припинення небезпечної діяльності фінпірамід), підвищення рівня довіри населення до фінустанов, сприяння захисту майнових прав та інтересів громадян.

Гроші з повітря

Очевидно, головна риса фінансової піраміди полягає у свідомій дезінформації та відсутності кінцевого продукту. Скажімо, в "МММ”, на відміну від мережевого маркетингу, ніхто не продає й не рекламує якусь конкретну продукцію. Послідовники Мавроді лише роблять ставку на нескінченну мотивацію: постійно ведуть порожні балачки про фінансову незалежність, свободу. А замість відповіді на конкретні запитання лунають голослівні обіцянки, які не мають жодного підґрунтя. Тож ці "фокуси-покуси” розраховані на емоційних людей, які й потрапляють в лабети обману.

Наразі фінансові зловживання можуть виникати навіть у цілком законних установах. Згадати хоча б про інвестиційну компанію "Еліта-Центр” (яка залучала реальні кошти вкладників під віртуальне житлове будівництво). Такі порушення відбуваються і в інших сферах життя, внаслідок чого процвітає діяльність різноманітних фінансових пірамід. Саме тому економічні реалії вимагають, з одного боку, належного правового захисту громадян від нових видів шахрайства, а з іншого - створення адекватних часу правових засад для фінансової діяльності підприємців.

Хочеться вірити, що законопроект "Про заборону фінансових пірамід в Україні” не відсунуть на "потім”. Зрештою, парламент не може ігнорувати очевидний факт: розвиток інформаційних технологій породжує нові форми підприємницької діяльності, насамперед у сфері надання різноманітних фінансових послуг. Саме тому держава має вжити всі необхідні заходи, аби цей розвиток служив на благо суспільства.

А тим часом прибічники Мавроді безкарно запускають чергову "МММ”, використовуючи методи психологічного зомбування - мовляв, "ми можемо багато чого!”, "все всім виплачується!”... Доки люди довірятимуть головному будівничому пірамід, він може зводити їх скільки заманеться. Спокуса легких грошей не зникає і, ймовірно, не зникне через такий парадокс: ніхто не хоче викидати гроші на вітер, але більшість бажає отримати їх саме з повітря...

Основні цифри
Всього компаній-членів283на 29.09.24
Кількість КУА278на 29.09.24
Кількість адміністраторів НПФ16на 29.09.24
Кількість ІСІ1815на 29.09.24
Кількість НПФ*53на 29.09.24
Кількість СК*1на 31.07.24
Активи в управлінні КУА, млн грн648 280на 31.07.24
Активи НПФ в адмініструванні, млн грн3 112на 31.07.24