Щит від маніпуляційного меча
http://www.ukurier.gov.ua/index.php?articl=1&id=10333
Одна зі спроб маніпулювання на ринку цінних паперів країни, яка набула розголосу вже цього року, відбулася 30-31 січня 2009 року на біржі "Перспектива". Серед спроб маніпуляцій з акціями минулого року - ситуація з акціями банку "Форум" у липні 2009-го, коли ПФТС зафіксувала рекордне зростання їх котирування. Ажіотажне скуповування акцій "Укрнафти" напередодні зборів акціонерів, які так і не відбулися. Преса поширила слова неназваного чиновника про існування домовленостей з "Приватом" щодо проведення зборів, у тому числі виплати дивідендів у визначені терміни. Після цього ціна акцій різко злетіла, але збори не відбулися. За оцінками експертів, ті, хто знав, що зборів не буде, або не повірив чуткам, заробили 8,5 млн грн. Останні події на кількох вітчизняних біржах і звернення Української асоціації інвестиційного бізнесу змусили Державну комісію з цінних паперів і фондового ринку (ДКЦПФР) звернути на маніпулювання цінами особливу увагу. Наприкінці січня цього року Держкомісія створила спеціальну робочу групу з оперативного реагування на випадки з ознаками маніпулювання, яку очолив Микола Бурмака.
- Миколо Олексійовичу, акції "Укрнафти" вже не раз ставали предметом вдалих спроб маніпулювання. Цього року збори акціонерів "Укрнафти" 26 січня прийняли рішення про сплату дивідендів у розмірі майже 90 відсотків від прибутку за 2006-2008 роки, що сприяло росту акцій емітента за день на біржах ПФТС і "Українській біржі" майже на 30 відсотків до 242 грн за акцію. "Українська біржа" навіть припинила на годину торгівлю ними. Чи не здається вам, що в цьому випадку ціну акцій занадто "розігнали"? Як комісія відреагувала на це чи буде реагувати на подібні випадки в майбутньому? Чи має вона намір встановити ліміт росту (падіння) акцій в день, чи це прерогатива бірж?
- Спроби використання інсайдерської інформації щодо акцій "Укрнафти" - це радше питання до правоохоронних органів. ДКЦПФР може надати їм необхідний пакет документів, адже за це порушення передбачена кримінальна відповідальність.
Завдання Комісії - розібратися з ознаками маніпулювання цінами, оскільки накладення штрафних санкцій за це порушення повністю віднесено до її компетенції. Зараз ми готуємо зміни до положення "Про функціонування фондових бірж" щодо регламентування ситуацій цінової нестабільності. Найближчим часом цей документ буде винесено для затвердження на засідання Держкомісії і поданий на погодження в Держкомпідприємництво і реєстрацію в Міністерство юстиції.
До речі, розробляємо ще один документ стосовно діяльності фондових бірж. Він регламентуватиме механізм визначення фондових бірж, на яких недержавним пенсійним фондам буде дозволено купувати лістингові цінні папери (їх частка в загальному обсязі організованого фондового ринку має становити не менше 25 відсотків).
- Чи могли б ви визначити сьогодні серед українських фондових бірж "лідера" з маніпуляцій цінними паперами?
- Не думаю, що правомірно ставити це питання саме в такому контексті. Адже одні й ті самі торговці на одній фондовій біржі можуть допускати маніпулювання з цінними паперами, а на іншій - ні.
На мій погляд, при ознаках маніпулювання на фондових біржах у першу чергу претензії треба пред'являти до біржових брокерів - торговців цінними паперами (ТЦП), їхніх клієнтів. Адже сама біржа не може впливати на вартість цінних паперів, оскільки є місцем для укладання угод торговцями. Відповідальність за маніпулювання передусім лежить на професійних учасниках ринку - ТЦП.
У правилах усіх фондових бірж існують певні вимоги щодо запобігання маніпулюванню, однак вони поки що не закріплені на законодавчому рівні, з тим, щоб за порушенням наступала відповідальність.
Коли регулятор розробить нормативні механізми запобігання цьому явищу, які однаково стосуватимуться як торговців, так і бірж, тоді можна буде говорити про "чорні" списки ТЦП та "чорні" списки бірж, які допускають маніпулювання.
- Наскільки дієвою у боротьбі з маніпулюванням на фондовому ринку стала зміна "Правил розгляду справ про порушення вимог законодавства на ринку цінних паперів і застосування санкцій", які вступили в силу з лютого цього року? Зокрема норма, що передбачає значні штрафи за маніпулювання цінами?
- На мій погляд зміни, які внесені до закону "Про державне регулювання цінних паперів", уже дають можливість регулятору розглядати справи про маніпулювання та застосовувати санкції. Ми це обов'язково доведемо результатами роботи нашої групи.
З іншого боку, визначення маніпулювання, яке дано в законі, стосується тільки маніпулювання цінами (неправомірна гра на пониження або підвищення курсу акцій). А варто також говорити і про маніпулювання ринком, що зачепить, наприклад, "роздування" ринку на тій чи іншій фондовій біржі, або демонстрацію неприродної активності чи штучної ліквідності ринку. Це на сьогодні не враховано в чинному законодавстві.
Тож наступним етапом у боротьбі з маніпулюванням буде розширення самого поняття цього терміну в законі. Такі зміни поки Комісією не пропонуються, але я впевнений, що ми прийдемо до них.
- Тобто на вітчизняному ринку цінних паперів існує два основних види маніпулювання: маніпулювання ціною і маніпулювання ринком. Який з цих видів, на вашу думку, є небезпечнішим?
- Обидва види є однаково небезпечні тому, що штучно змінюють ситуацію на фондовому ринку і впливають на прийняття інвестиційних рішень. Протидія маніпулюванню -це як суперечка між мечем і щитом: якщо є зброя, то обов'язково має бути і захист. На жаль, проблеми маніпулювання не зміг уникнути жоден із розвинутих фондових ринків. Боротьба з цим негативним явищем є чи не основним завданням кожного регулятора. Наскільки ефективна ця боротьба, настільки ефективна діяльність регулятора.
- Який пакет документів має бути прийнятим, щоб конкретизувати визначення поняття "маніпулювання" на фондовому ринку? Над якими нормативними актами за цією тематикою працюватиме Держкомісія цього року?
- Крім змін до Закону "Про державне регулювання цінних паперів", ми розробили також нормативний акт про запобігання маніпулюванню на фондових біржах. Він був оприлюднений, але не був прийнятий. Сподіваюся, що в цьому році робота над його проектом буде завершена. Його мета - встановити чіткі ознаки маніпулювання і необхідні дії, яких повинні вжити фондові біржі в разі, якщо ринок занадто падає або росте. Зокрема, один зі способів протидії маніпулюванню -встановлення вузьких меж торгового спреду (різниця між цінами покупки або продажу акції. - Aвтор). Як відомо, при значному зниженні ринку втрачають майже всі інвестори, при надзвичайному зростанні - одні інвестори отримують дохід за рахунок інших.
- Чи буде в Україні введена кримінальна відповідальність за маніпулювання цінними паперами, що є однією з вимог FATF?
- У міжнародній практиці вважається своєрідним правилом хорошого тону встановлювати в національних законодавствах кримінальну відповідальність за маніпулювання на фондовому ринку, торгівлю цінними паперами з використанням інсайдерської інформації. Друге правопорушення в Україні вже криміналізовано. А маніпулювання ЦП лише адміністровано (є штраф і адміністративна відповідальність).
Якщо Україна має на меті вдосконалити своє законодавство відповідно до міжнародних стандартів, безумовно, необхідно буде вносити зміни до Кримінального кодексу щодо кримінальної відповідальності за маніпу-лювання. FATF уже висловлював зауваження, оскільки вважається, що використання інсайдерської торгівлі і маніпулювання можуть використовуватися під час відмивання брудних коштів через фондовий ринок.
- Чому в нашій країні кримінальна відповідальність за інсайд "випередила" кримінальну відповідальність за маніпулювання?
- Це пов'язано з поступовістю державних регуляторних заходів і, безумовно, зі станом розвитку вітчизняного фондового ринку. Я не знаю допоки жодної кримінальної справи, яка б завершилася покаранням за використання інсайдерської інформації в нашій країні. Тобто відповідальність є, але поки що відсутній механізм її реалізації.
Довести, що торгівля цінними паперами відбувалася з використанням інсайдерської інформації, - дуже складна процедура, навіть на розвинених фондових ринках світу. Але ці механізми там давно відпрацьовані. Якщо хтось з учасників ринку ризикує використовувати інсайдерську інформацію, то він ризикує отримати і тюремне ув'язнення.
ДOВІДКOВO
Маніпулювання цінами під час здійснення операцій з цінними паперами - неправомірний вплив посадової особи - учасника фондового ринку на ринкову вартість цінних паперів на організаційно оформленому фондовому ринку в інтересах такого учасника або третіх осіб, у результаті чого придбання або продаж цих цінних паперів відбувається за іншими цінами, ніж ті, які існували б за відсутності такого неправомірного впливу.
Закон "Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні".
Всього компаній-членів | 284 | на 30.11.24 |
Кількість КУА | 278 | на 30.11.24 |
Кількість адміністраторів НПФ | 16 | на 30.11.24 |
Кількість ІСІ | 1819 | на 30.11.24 |
Кількість НПФ* | 53 | на 30.11.24 |
Кількість СК* | 1 | на 30.09.24 |
Активи в управлінні КУА, млн грн | 660 220 | на 30.09.24 |
Активи НПФ в адмініструванні, млн грн | 3 087 | на 30.09.24 |