Парламент створив у Криму вільну зону

15 серпня 2014
Наталія Білоусова "День", №149, 2014

http://www.day.kiev.ua/uk/article/ekonomika/parlament-stvoriv-u-krimu-vilnu-zonu

Експерти: Україна не відмовляється від території, людей та бізнесу, але торгувати з ЄС кримчани навряд чи зможуть...

Депутати підтримали створення в окупованому Криму вільної економічної зони (ВЕЗ). За законопроект № 4032а проголосували 227 народних депутатів із 332 зареєстрованих у сесійній залі. Його автори — Сергій Терьохін, Ксенія Ляпіна та Віталій Немилостивий. Цим законопроектом парламент схвалив правила податкового, митного контролю та як проводити економічну діяльність у Криму.

Документом пропонується на 10 років створити вільну економічну зону (промислового типу). «Зона» запроваджується у межах двох адміністративно-територіальних одиниць України: Автономної Республіки Крим та міста Севастополя. Кордон ВЕЗ Криму співпадає із суходільним адміністративним кордоном між Кримом та іншою територією Україна. На її території можуть створювати технопарки, управляти якими буде «керуюча компанія». Бізнесу пропонують також нульову ставку податків.

Альтернативу терьохінському законопроекту розробляла Федерація роботодавців України (ФРУ). Однак шансів провести через Раду свій документ у неї було мало. Тож ФРУ вибрала шлях внесення своїх пропозицій до документа Сергія Терьохіна. Що з цього вийшло? Про це «День» запитав у обох розробників та економістів.


КОМЕНТАРІ

Сергій ТЕРЬОХІН,
член парламентського комітету з питань податкової і митної політики, депутат від «Батьківщини»:

— Треба було вийти з дивної ситуації в економічній площині: анексії Криму не визнаємо і вважаємо його своєю територією, але торгувати з ним не можемо. Щоб контролювати рух громадян і товарів із тимчасово окупованої території, треба всередині країни встановити кордон. А це можна зробити лише, коли створюється вільна економічна зона. Інших підстав немає. Тому й створили віртуальну вільну економічну зону. Законопроектом також запровадили жорсткий контроль на адміністративному кордоні в Криму, визначили, що українські компанії на окупованій території не платять податків (бо не в змозі робити цього фізично), визначили механізми евакуації бізнесу і громадян та подали різні прийоми для поліпшення їх облаштування на іншій території.

Законопроект важко проходив Раду, бо була дискусійна пропозиція нардепів дозволяти товарам, зробленим на окупованій території, виходити за межі України безпосередньо з окупованої території. Це робилося для того, щоби уникнути контролю й оминути санкції ЄС, який ще три місяці тому пообіцяв приймати товари з Криму, але тільки за умови надання їм українських сертифікатів. Отримання цих сертифікатів відбуватиметься за певної процедури. Зупинилися на тому, що якщо бізнес хоче сертифікувати свої товари як українського походження, то він має поставити їх на не окуповану територію, потім митники та працівник Торгово-промислової палати проведуть загальну процедуру з визначення місця походження і нададуть відповідний сертифікат. Єдине, що в групі товарів, де є пункт про достатню переробку, в законі містить вимога, щоби надавався фізичний доступ перевіряючому на місце виробництва цих товарів. І тут виникають проблеми для тих, хто хоче поставляти товари в ЕС. Адже Європа вимагає, щоб це робив митник, але це представник органу влади. Я слабо уявляю, як представник органу української влади це буде робити. Доки не зупинять окупацію, цього зробити неможливо.

Також вирішили питання вивезення основних фондів на не окуповану територію. За звичайним порядком у такому разі бізнесу треба платити ПДВ та інші податки. Тепер це прибирається, можна вивозити і ще буде й пільга 100% амортизації, тобто ці кошти можна віднести на витрати, тож автоматично надаватимуть канікули з оплати на прибуток. Те саме стосується й громадян, які міняють місце основного проживання.

Що ж до гарантії права власності, то кримський реєстр нерухомості перенесуть на не окуповану територію і бізнесменам треба підтвердити своє право власності в ньому. Якщо хочете поміняти власника, то приходите до будь-якого реєстратора на не окупованій території, відповідно до українського законодавства оформлюєте все це.


Дмитро ОЛІЙНИК,
заступник голови Федерації роботодавців України:

— Прийнятий закон краще, ніж відсутність його взагалі. Ним створюється вільна економічна зона, а не митна, як ми пропонували. Після підписання документа Президентом, вільна економічна зона почне діяти й український бізнес у Криму отримає можливість працювати в законодавчому полі. Певні запитання має форма сертифікації продукції, яка може відбуватися у напівручному режимі. Через це можуть виникнути проблеми. Наприклад, ми розуміємо, що виїхати контролюючим органам, які проводять сертифікацію, буде проблематично. Адже так звана нинішня влада Криму може спеціально не допускати відповідні органи, щоби не проводити сертифікацію українського виробника. Тому я не виключаю того, що найближчим часом до законопроекту внесуть зміни як мінімум щодо цього. У нас є ще п’ять пунктів.


Андрій НОВАК,
голова Комітету економістів України:

— Закон має більше політичний характер, аніж реальне спрощення економічних взаємин з кримським бізнесом. Проблема Криму у тому, що влада не контролює його фізично. Українські закони не діють на півострові. Тому вільна економічна зона — це хороший політичний акт, сигнал кримчанам, що Україна не відмовляється від території, людей та бізнесу. Навряд чи кримський бізнес зможе за умовами цього закону поставляти свої товари в ЄС: адже росіяни не будуть допускати українських митників до перевірки виробництва товарів. Можливо, якщо Україна проведе діалог з Європою і вмовить її лишити пункт про надання сертифікатів уже на не окупованій території, тоді поставки в ЄС більш реалістичні. Аби залишити кримський півострів частиною економічного цілого України, наша влада має на законодавчому рівні постійно показувати, що умови для роботи для бізнесу в нас значно кращі, ніж у Росії.

Основні цифри
Всього компаній-членів283на 03.10.24
Кількість КУА278на 03.10.24
Кількість адміністраторів НПФ16на 03.10.24
Кількість ІСІ1815на 03.10.24
Кількість НПФ*53на 03.10.24
Кількість СК*1на 31.07.24
Активи в управлінні КУА, млн грн648 280на 31.07.24
Активи НПФ в адмініструванні, млн грн3 112на 31.07.24