| 2014 | 2015 | 9 місяців 2016 |
Частка організованих ринків | 79% | 88% | 98% |
Частка неорганізованого ринку | 21% | 12% | 2% |
Загальний обсяг торгів ОВДП * | 688 млрд грн | 284 млрд грн | 151 млрд грн |
ОВДП: від приватного до суспільного
http://biz.nv.ua/ukr/experts/chromayev/ovdp-vid-privatnogo-do-suspilnogo-264291.html
Сьогодні ринок державного боргу опинився в топ найбільш обговорюваних тем у засобах масової інформації. Але, на жаль, у ЗМІ обговорюється не той факт, що в Україні неефективний ринок державного боргу або недостатньо прозоре ціноутворення на цей інструмент, що завдає шкоди суспільним інтересам у фінансовому секторі.
ЗМІ присвячують увагу окремим випадкам чи особистостям, не звертаючи уваги на глобальну проблему. Хоча від цього інструменту залежить дуже багато - вартість грошей для всіх учасників економічних відносин, дефіцит і витрати державного бюджету на обслуговування боргу, стан фінансового сектора та економіки країни в цілому. Зрештою здешевлення кредитів позичальникам (в тому числі фізичним і юридичним особам, малому і середньому бізнесу) починається з чесного і прозорого визначення ціни на найбільш ліквідний борговий інструмент - ОВДП.
Нацкомісія з цінних паперів, розділяючи регулювання цього ринку з Національним банком і Міністерством фінансів, перш за все, зацікавлена в покращенні якості ринку, а не в «полюванні на відьом». Комісія, безумовно, вчиняє певні дії по боротьбі зі зловживаннями, які мають місце, але головне завдання регулятора - сприяти чесному і прозорому ціноутворенню, що призведе, в свою чергу, до максимального суспільного ефекту.
Згадаємо як виглядала торгівля ОВДП в трирічній ретроспективі:
* Без урахування операцій по первинному розміщенню ОВДП
** За даними веб-сайтів НБУ, Міністерства фінансів, фондових бірж
Поступова консолідація торгівлі ОВДП на організованих ринках супроводжувалася, в тому числі звуженням «коридору» (різниці між max і min дохідністю за окремими угодами з ОВДП), в якому проходили всі угоди купівлі-продажу цих паперів:
| 2014 | 2015 | 9 місяців 2016 |
Середня дохідність | 25-28% | 23-25% | 17-18% |
Різниця між max і min дохідністю по операціях з ОВДП | до 20% | до 15% | до 6% |
** За даними веб-сайтів НБУ, Міністерства фінансів, фондових бірж
Виходячи з даних в таблиці, необхідно пояснити, що при середній дохідності угод на ринку, яка повільно зменшувалася протягом останніх трьох років, можна було спостерігати окремі угоди учасників ринку з відхиленнями на 20%, 15% і 6%, відповідно. Коли в 2014 році середня ціна знаходилася на рівні 25% -ної прибутковості, можна було спостерігати угоди з прибутковістю як у 15%, так і 35%, відповідно. Тобто деякі учасники ринку, а також їх клієнти свідомо йшли на отримання істотного збитку або істотного прибутку від операцій з ОВДП. В цьому році ми спостерігаємо значне скорочення відхилення від середньої ринкової ціни, «всього» на 6%.
Але різниця між максимальною і мінімальною прибутковістю навіть у 6% в поточному році - це дуже багато для такого високоліквідного інструменту як державний борг і все ще свідчить про відсутність стійкого ціноутворення. Така розбалансованість - це велика проблема, перш за все, в рамках бюджетного процесу. Що стосується зловживань, то навіть 6% -ний коридор - це значне поле для сумнівних операцій, метою яких є перерозподіл ресурс, отримання істотного прибутку чи збитку і т. і.
Чи варто згадувати коридор прибутковості операцій з ОВДП у 2014 і 2015 роках в межах 20% і 15%! І це при тому, що по деяких операціях коридор прибутковості міг розширюватися в рази.
Така нестабільність на ринку - це демонстрація того, що він все ще залишається як мінімум незбалансованим і непередбачуваним, а як максимум залишає простір для зловживань в різних формах, які проявляються у вигляді неринкових угод. Але з поступовим підвищенням прозорості на ринку залишається все менше можливостей для укладення таких неринкових угод, які дискредитують фінансовий ринок.
Саме на підвищення прозорості цього ринку наразі спрямовані спільні зусилля - Міністерства фінансів, Національного банку і Нацкомісії з цінних паперів. Ми працюємо над змінами, які допоможуть в тому числі реформувати інститут первинних дилерів ОВДП, забезпечать регулярні розміщення державних облігацій, впровадять дієвий інститут маркет-мейкерів, підвищать ліквідність ринку РЕПО, сприятимуть прозорості даних по угодах з ОВДП. Саме з цією метою Комісія буде працювати над удосконаленням торгової і розрахункової інфраструктури ринку.
Для такого високоліквідного інструменту як ОВДП коридор прибутковості не повинен перевищувати 1%. Саме на такий показник ми хочемо вийти у 2018 році. Якщо нам це вдасться, ОВДП зможе стати якорем для розвитку ринку муніципальних і корпоративних облігацій. Це допоможе нам здешевити вартість запозичення для всіх категорій позичальників, що стане суттєвим прогресом для фінансового ринку України в цілому.
Якщо іноземні інвестори будуть бачити консолідований і ліквідний ринок зі стабільною і прогнозованою дохідністю по інструменту, вони будуть в нього інвестувати. Саме на цьому напрямку Комісія і має намір зосередити свою роботу. А «полювання на відьом» - це лише міф, що підігрівається тими, хто не зацікавлений у прозорості цього ринку і цього інструменту.
Disclaimer: Висловлена в статті думка є особистою точкою зору автора, і не є офіційною позицією Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку.
Всього компаній-членів | 283 | на 10.10.24 |
Кількість КУА | 278 | на 10.10.24 |
Кількість адміністраторів НПФ | 16 | на 10.10.24 |
Кількість ІСІ | 1815 | на 10.10.24 |
Кількість НПФ* | 53 | на 10.10.24 |
Кількість СК* | 1 | на 31.07.24 |
Активи в управлінні КУА, млн грн | 648 280 | на 31.07.24 |
Активи НПФ в адмініструванні, млн грн | 3 112 | на 31.07.24 |