Навіщо потрібна служба фінансових розслідувань
Реформа фіскальних органів в Україні потрібна була "на вчора".
Критична ситуація з тиском на бізнес з боку ДФС, величезна кількість необґрунтованих кримінальних справ, численні факти зловживань та скарги від підприємців, тотальна корупція і відсутність довіри суспільства, - відтягувати з реформою далі вже нікуди.
Загалом, в Україні вже неодноразово порушувалось питання про ліквідацію чи то реорганізацію податкової міліції, проте ці наміри досі так і не були втілені у життя. Здавалося б, всі розуміють, що податкова міліція неефективна, давно себе дискредитувала та завдає великої шкоди інвестиційному клімату в державі. Втім, очевидно, комусь було вигідно мати у підпорядкуванні такий каральний орган, оскільки податкових міліціонерів часто використовували для тиску на нелояльний до влади бізнес. Тож не дивно, що відомство зажило слави одного з найодіозніших репресивних органів. Та часи змінюються, і бізнес не здатний більше терпіти свавілля цього фіскального монстра, а суспільство вимагає фундаментальних змін.
Новий очільник Міністерства фінансів Олександр Данилюк відразу чітко і публічно заявив про намір ліквідувати податкову міліцію. Це логічне продовження нашої спільної роботи у Координаційному центрі з впровадження економічних реформ. Ще тоді ми неодноразово повторювали: треба набратися сил та політичної волі, аби нарешті створити аналітичну службу з боротьби з фінансовими злочинами замість податкової міліції.
Біля витоків реформи
По суті, наша команда була ініціатором ліквідації податкової міліції та створення єдиного демілітаризованого органу щодо розслідування економічних злочинів.
Ще в 2011 році ми розробили концепцію створення нового нечисельного правоохоронного органу для розслідування економічних та фінансових злочинів. Тоді ж ми розробили першу версію законопроекту про єдиний орган та надіслали їх до МВС та Державної податкової служби. Здавалося б, нас почули і визнали необхідність створення такої служби. Втім, не так сталося, як гадалося: ідея дійсно зацікавила зазначені органи та певних політиків, однак їх мотивація була зовсім іншою. Наші законопроекти тодішнім можновладцям здалися «недосконалими» й вони почали їх доопрацьовувати.
Протягом 2013-2015 рр. звучало декілька варіантів законопроекту про службу фінансових розслідувань (фінансову поліцію) – від «Мінздоху», від самої податкової міліції та від ДФС. З кожним разом пропоновані законопроекти обростали все новим «креативом». Це були спроби, замість нового компактного органу з аналітичними функціями, створити великий орган зі спеціальним статусом, розгалуженим штатом, мегаповноваженнями, з правоохоронними та одночасно контрольно-наглядовими функціями. Така заміна «шила на мило» не знайшла підтримки ні у громадськості, ні серед міжнародної спільноти. Інакше й не могло бути, адже зрозуміло, що тоді питання створення нового органу мало на меті лише одне – консолідацію корупційних потоків.
Ситуація змінилася після Революції гідності. Суспільство вимагало змін. Тоді наша команда знову активізувала зусилля щодо створення нової служби фінансових розслідувань. Ми працювали з новим керівництвом ДФС, опрацьовували це питання в Адміністрації Президента. Створення нового аналітичного органу фінансових розслідувань було включене як один із пунктів до Коаліційної угоди депутатських фракцій Верховної Ради VIII скликання.
У більшості країн Західної Європи фіскальні та податкові служби давно очищені від каральних функцій. Їхнє завдання – виключно адміністрування податків. А протидією фінансовим злочинам займаються спеціально створені органи. Такий механізм захисту фіскальних інтересів держави успішно працює у Швеції, Угорщині, Великый Британії, Литві, Грузії, Нідерландах…
В Україні, на жаль, поки не вдалось видалити цю «злоякісну пухлину» у вигляді старої, репресивної фіскальної системи. Змішання сервісної та силової функцій фіскальних органів і дублювання функцій вже роками демонструють свою неефективність. І ми запропонували альтернативу. Ми працювали з усіма зацікавленими сторонами у питаннях створення нової Служби. І це логічно, що ставши Міністром фінансів, Олександр Данилюк відразу визначив створення нової Служби фінансових розслідувань, як один із його пріоритетів на посаді.
Нові стандарти
Ми пропонуємо нові стандарти роботи фіскальної системи. І це не заміна вивіски, а глибока реформа силового блоку ДФС і важливий крок в напрямку цивілізованої податкової системи.
Коротко про ключові моменти розробленого законопроекту:
1. Новий потужний орган протидії фінансовим злочинам матиме статус ЦОВВ і буде правоохоронним органом, що координується Кабінетом Міністрів через Міністра фінансів.
2. Ця стратегічна служба буде розслідувати серйозні фінансові та економічні злочини, які загрожують національній безпеці в сфері економіки. При цьому має бути повністю ліквідований елемент незаконного тиску на бізнес. Новий орган має боротися зі злочинністю, а не створювати перепони для розвитку бізнесу.
3. Структура буде включати центральний апарат (підрозділи детективів, міжнародного співробітництва, інформаційно-аналітичні, оперативно-технічні підрозділи тощо) та не більше семи територіальних управлінь.
4. Чисельність новоствореного відомства становитиме до 3500 осіб замість великої кількості правоохоронців у кількох органах. Персонал буде відбиратися за відкритими і об’єктивними конкурсами, основні особливості проведення яких визначаються законопроектом.
5. Серед основних функцій Служби буде попередження, виявлення, розкриття, припинення та розслідування серйозних податкових, фінансових та економічних злочинів і злочинних схем. Служба буде мати право ведення оперативно-розшукової діяльності та досудових розслідувань.
Бути чи не бути?
Ліквідація податкової міліції і створення органу з протидії фінансовим злочинам - вже давно назріле питання, його вимагає українське суспільство, його вирішення підтримується на міжнародному та національному рівнях. Саме зараз, коли податкова міліція вже є фактично поза законом, час створювати нову Службу з новими принципами і новими людьми, а не реанімувати стару неефективну структуру. Провідні експерти та бізнес-асоціації уже вийшли з публічною підтримкою законопроекту про Службу фінансових розслідувань. Зараз проект перебуває на фінальній стадії узгодження Уряду. Це стратегічне рішення для країни, яке покращить бізнес-клімат і стане одним з найважливіших кроків для економічного розвитку. Тож питання «бути чи не бути» тут не стоїть. Головне – як швидко нам вдасться запустити нову аналітичну Службу для комплексної боротьби з серйозними злочинами, які загрожують безпеці країни в економічний та фінансовій сферах. Це єдиний шанс навести лад у цій сфері та нарешті завдвти нищівного удару по корупції.
Всього компаній-членів | 283 | на 11.10.24 |
Кількість КУА | 278 | на 11.10.24 |
Кількість адміністраторів НПФ | 16 | на 11.10.24 |
Кількість ІСІ | 1815 | на 11.10.24 |
Кількість НПФ* | 53 | на 11.10.24 |
Кількість СК* | 1 | на 31.07.24 |
Активи в управлінні КУА, млн грн | 648 280 | на 31.07.24 |
Активи НПФ в адмініструванні, млн грн | 3 112 | на 31.07.24 |