К богатству через инновации. Как заманить инвесторов в Украину

23 червня 2015
Ростислав Лукач, Новое время, 23 июня 2015 года

http://nv.ua/opinion/lucach/k-bogatstvu-cherez-innovacii-kak-zamanit-investorov-v-ukrainu-55127.html

Для развития Украине нужны индустриальные парки, в которых любой инвестор мог бы быстро и комфортно наладить выпуск инновационной продукции

Протягом багатьох років Україна входила до списку світових лідерів в сільському господарстві, будівництві літаків і космічних ракет, іншої складної продукції, виробництво якої потребує участі людського інтелекту, залучення високих технологій та потужного капіталу. Нажаль, протягом останніх років промисловість зменшувалася, а середня заробітна платня вже стала нижчою за китайську.

В світі є давно відомий спосіб ставати заможним – це розумно використовувати наявні ресурси, створювати продукти чи послуги, які потрібні іншим. Тому дуже важливим завданням для розбудови країни є сприяння розвитку якомога більшої кількості сучасних переробних підприємств на основі продукції аграрного сектору та видобувної галузі.

Усі країни світу, які вже вирішили аналогічне завдання, робили це шляхом створення спеціальних промислових зон - індустріальних парків (ІП), де будь-який інвестор може швидко і комфортно налагодити виробництво інноваційної продукції. Більшість країн пропонують учасникам парків спеціальні преференції, пільги, конкуруючи між собою за увагу потужних транснаціональних брендів.

У Румунії, наприклад, індустріальні парки звільнені від стартових державних та місцевих зборів,  з 1 жовтня 2013 реалізуються дві схеми державної допомоги:
Україна має створити привабливі умови для того, аби вітчизняні та міжнародні компанії могли розташовувати тут свої потужності

Схема №1 забезпечує підтримку компаній, що здійснюють діяльність в індустріальному парку, шляхом звільнення від місцевих податків. Компанії можуть отримати до Є200 тис. протягом трьох наступних фінансових років, максимальний бюджет схеми – $2,5 млн.;

Схема №2 передбачає надання регіональної державної допомоги для підтримки впровадження початкових інвестицій в індустріальному парку шляхом звільнення від місцевих податків: компанії можуть отримати понад 50% витрат за проектом, максимальний бюджет схеми – $4,65 млн.

В Угорщині загальна сума коштів, виділених на підтримку ІП,  на період 2007-2013 рр. склала близько Є1млрд.

В Словаччині ІП отримують державну підтримку в сумі до 50% від вартості проекту; податкові пільги та преференції для інвесторів  - залежно від обсягу інвестицій; компенсацію витрат на створення робочих місць; часткову компенсацію  капітальних витрат інвесторів.

В Туреччині підприємствам, розташованим в ІП, надаються такі пільги: нульова ставка ПДВ з операцій на купівлю земельної ділянки; звільнення від податку на нерухомість на наступні 5 років після завершення будівництва; відсутність податку на поділ або об’єднання земельних ділянок; пільгові комунальні платежі.

В Україні для створення умов для розвитку індустріальних парків в кінці 2012 року було прийнято спеціальний закон. В ньому навіть були передбачені, як в інших країнах, деякі пільги для індустріальних парків. Але, на жаль, він містив декілька бюрократичних бар’єрів та традиційну корупційну складову: надавати чи не надавати преференції новому парку має вирішувати спеціальна урядова комісія. Цим процесом опікувалася державна агенція під керівництвом скандально відомого пана Каськіва.

Зрозуміло, що наша держава, аби розумно конкурувати з сусідами, має встановлювати певні преференції для стимулювання розвитку високотехнологічного промислового виробництва. За схемою 2012 року такі повноваження були покладені на команду Азарова/Каськіва. Наші експерти пропонують визначення критеріїв пріоритетності індустріальних парків повернути до Верховної Ради, аби народні депутати, а не чиновники, в прозорому режимі могли вирішувати стратегічні питання пріоритетів економічного розвитку країни.

Важлива умова – пріоритетний ІП не може створюватися на території вже існуючого виробництва. Проблема залучення старих промислових об’єктів буде вирішуватися в окремому законопроекті.

Усі зареєстровані раніше індустріальні парки мають бути автоматично внесені до реєстру пріоритетних, аби не створювати зайвих перешкод для майбутніх інвесторів.

Також не можна забувати про необхідність децентралізації та переходу на довгострокове державне бюджетне планування. Після проведення децентралізації питання надання тих чи інших преференцій взагалі має бути перенесене до місцевих органів влади – аби вони вирішували це в межах власних бюджетів.

Важливою перешкодою перед промисловцями майже в усіх областях стали надмірні вимоги місцевих монополістів – обленерго, облгаз, водоканал тощо. Отримати необхідний для технологічного процесу обсяг електроенергії, води чи газу стало важкою проблемою. Тому треба згадати  і про пункт щодо стандартного підключення до електромереж та можливості створення в межах ІП власного енергоресурсу з виходом назовні.

Світова економіка стрімко розвивається завдяки вільному ринку і конкуренції. Десятки тисяч відомих і нових компаній постійно вирішують питання розширення виробництва, і Україна має створити привабливі умови для того, аби вітчизняні та міжнародні компанії могли комфортно розташовувати саме тут свої потужності, адже це означає інвестиції, робочі місця для наших людей, поповнення бюджетів усіх рівнів.

Світова інвестиційна спільнота уважно придивляється зараз до України – чи зможе ця країна з унікальним потенціалом зробити потужний ривок і, відштовхнувшись від деспотичного минулого, застрибнути в комфортне коло світових лідерів? Чи проллється на цю святу землю золотий дощ, або ж тут встановиться червона спека?

Сьогодні вибір залежить від кожного з нас.

Основні цифри
Всього компаній-членів283на 05.10.24
Кількість КУА278на 05.10.24
Кількість адміністраторів НПФ16на 05.10.24
Кількість ІСІ1815на 05.10.24
Кількість НПФ*53на 05.10.24
Кількість СК*1на 31.07.24
Активи в управлінні КУА, млн грн648 280на 31.07.24
Активи НПФ в адмініструванні, млн грн3 112на 31.07.24