Чому пенсійна реформа відкладається

10 жовтня 2016
Тимур Хромаєв, Новое Время, 7 жовтня 2016 року

http://biz.nv.ua/ukr/experts/chromayev/chomu-pensijna-reforma-vidkladajetsja-238687.html

Пенсійна система в сьогоднішній ситуації неможлива. Вона стане можливою тільки тоді, коли ми досягнемо макростабілізації, коли у нас з'явиться повноцінна стратегія економічного розвитку на багато років вперед.

Останні 20 років можна сміливо назвати десятиліттями репресій приватного накопичувача. Весь цей час приватний інвестор не був захищений від тих, хто розпоряджався його грошима, а це перша передумова фінансової кризи.

Вирішення проблеми створення умов для проведення пенсійної реформи лежить у фундаментальних речах. Одна з таких важливих речей – це нівелювання проблеми асиметрії інформації. Інформація повинна бути відкритою, зрозумілою, повною та доступною всім однаковою мірою.

Система нашого ринку завжди була побудована на асиметрії інформації. «Ви вкладник – ви нічого не знаєте, не розумієте. Я брокер – я знаю, куди вкласти ваші гроші».

Комісія як орган нагляду, який повинен бути адвокатом інвестора, буде прагнути до вирішення цієї проблеми.

Що необхідно, щоб вирішити проблему з інформацією – повинен бути якісний аудит, суворі правила розкриття інформації емітентами та учасниками ринку, забезпечений повний захист прав інвесторів, повинен бути комплайнс у всіх учасників ринках. Вони повинні розкривати свою модель заробітку. Приватні інвестори повинні володіти інформацією про фінансовий стан компанії, про менеджмент, про процедуру прийняття рішень у компанії, про всі ризики.

Завдання регулятора не в тому, щоб контролювати якість активів, в які вкладає кошти інвесторів управлінець. Але ми повинні створити умови, за яких інвестор буде знати все, що необхідно для прийняття рішення про інвестування через ту чи іншу компанію. Тоді ця асиметрія буде усунена.

Адже ми не продаємо ліцензії на золоті копальні. Мова йде про бізнес інвестування, в якому приймаються рішення щодо чужих коштів вкладників. Це дуже відповідальний бізнес. Він повинен бути заснований на етичних нормах, принципах. Їх складно прописати в інструкціях чи в законах. Тому ми прагнемо переходити на регулювання та нагляд, засновані не на інструкціях, які можна обійти, а саме на принципах.

Ми не можемо відпустити пенсійну систему в таке ж вільне плавання, як колись відпустили фондовий ринок. В результаті масової приватизації в країні з'явилося 30 мільйонів власників акцій. Скільки їх залишилося зараз? Не більше одного мільйона. 29 мільйонів втратили довіру до ринку. Сталося так зване скальпування.

Це не повинно повторитися при проведенні пенсійної реформи. Пенсійна система - це не дійна корова, а священна корова. І перш ніж її впроваджувати, ми повинні кардинально змінити принципи роботи ринку, переписати соціальний контракт на фінансовому ринку.

Мова не тільки у прийнятті законопроектів №2413 про спліті Нацкомфінпослуг або законопроекті про впровадження другого рівня пенсійної системи. Потрібно міняти набагато більше – потрібно змінювати саму основу відносин на цьому ринку.

Основні цифри
Всього компаній-членів283на 09.10.24
Кількість КУА278на 09.10.24
Кількість адміністраторів НПФ16на 09.10.24
Кількість ІСІ1815на 09.10.24
Кількість НПФ*53на 09.10.24
Кількість СК*1на 31.07.24
Активи в управлінні КУА, млн грн648 280на 31.07.24
Активи НПФ в адмініструванні, млн грн3 112на 31.07.24