Чим скінчаться ігри з реформуванням ПДВ?

26 липня 2013
Наталя Білоусова, "День", №129, 2013

http://www.day.kiev.ua/uk/article/ekonomika/chim-skinchatsya-igri-z-reformuvannyam-pdv

Експерти кажуть, що надії України — високотехнологічним галузям, — буде непереливки

У Міністерстві доходів і зборів України знову розродилися черговою резонансною і багатообіцяючою (у плані обговорення) законодавчою ініціативою. Фіскали розробили законопроект, в якому з 1 січня 2014 року пропонують знизити податок на додану вартість (ПДВ) з 17% до 9% і паралельно скасувати пільги з цього податку. А як компенсацію бюджету готують податок з обігу зі ставками 1% і 2%.

Це вже не перша спроба реформувати ПДВ. Не новою є й ідея із запровадженням податку з обігу: її активно обговорювали 2012 року. Тоді податкова пропонувала знизити ставки ПДВ для імпорту і внутрішнього ринку і запровадити податок з обігу в розмірі 2,5%. Проте, не отримавши належної підтримки як серед підприємців, так і на урядовому рівні, ідею так і не було реалізовано.

«Від впровадження проекту нормативного акту передбачається збільшення надходжень до бюджету приблизно на 22 мільярди гривень», — йдеться в пояснювальній записці, розміщеній на сайті Міндоходів. При цьому сам бізнес від такого кроку фінансово не потерпатиме, запевняють у Міндоходів, оскільки «витрат суб’єктів господарювання немає».

У міністерстві запевняють, що правила визначення доходів і витрат наблизять до правил нарахування податкових зобов’язань і податкового кредиту за ПДВ шляхом скасування правила «першої події» і запровадження методу нарахувань. У результаті відбудеться уніфікація первинних документів бухгалтерського обліку з документами податкового обліку (податковою накладною). У Міндоходів переконані, що ухвалення цього законопроекту сприятиме зниженню податкового навантаження на добросовісних платників податків, збільшенню надходжень до бюджету і поліпшенню адміністрування ПДВ.

У законопроекті також пропонується збільшити термін (з 30 до 60 календарних днів, що настають за граничним терміном проведення камеральної перевірки), протягом якого податковий орган може проводити документальну позапланову виїзну перевірку платника для визначення достовірності нарахування бюджетного відшкодування ПДВ.

Як позначиться на економіці країни, підприємцях і бюджеті запропонована модель? Які підводні камені містить запропонований законопроект Міндоходів? Про це «День» запитав експертів.


КОМЕНТАРI

«З ТІНІ ВИЙДУТЬ ДОДАТКОВІ ГРОШОВІ ПОТОКИ»

Сергій ПРОХОРОВ, перший віце-президент «УСПП»:

— Оцінюю цю пропозицію позитивно. І не тому, що менше платитимемо, просто з’явиться більше чіткості і справедливість. Адже питання повернення ПДВ вже всім набридло настільки, що ніхто не вірить в наведення ладу. Таку новацію психологічно позитивно сприймуть підприємці. Окрім того, вона дасть змогу уникнути авансових платежів з податку на прибуток, і всім буде зрозумілий принцип: «Заробив — лише тоді й плати податок». Від цього виграють прості види виробництва. Але якщо вести мову про машинобудування, яке передбачає кілька циклів збірки, то для нього це обернеться додатковим податковим навантаженням. Але й тут можна знайти компроміс, якщо провести обговорення з бізнесом. На наш погляд, такий крок сприятиме тому , що з тіні вийдуть додаткові грошові потоки, а також — збільшиться податкова база, що й зумовить зростання надходжень до державного бюджету. Це буде також справедливіша система оподаткування, що сприятиме більшій довірі у відносинах між владою і бізнесом.


«ЦЬОГО НЕ МОЖНА ДОПУСТИТИ»

Сергій ТЕРЬОХІН, член парламентського комітету з питань податкової політики, депутат від «Батьківщини»:

— Було кілька спроб запровадити так звані обігові податки. Суть такого податку зводитися до того, що він сплачується на кожному етапі продажу товару чи послуги. Він ідеально підходить, аби продавати продукцію і товари так званого першого переділу (вугілля, метал, зерно), але цей податок просто вбивчий для таких наукомістких галузей, як космічна. Адже для будівництва ракети треба пройти кілька етапів і сплачувати цей податок з прибутку на кожному!.. На мій погляд, такі пропозиції ведуть до натуралізації господарства. Якщо буде запроваджено обіговий податок, то виробники сировини зрадіють, а складні галузі будуть дискриміновані. Цього не можна допустити.


ПОДАТОК З ОБІГУ ПЕРЕКРЕСЛИТЬ РОБОТУ ЩОДО ГАРМОНІЗАЦІЇ ПОДАТКОВОЇ СИСТЕМИ УКРАЇНИ ЗІ СТАНДАРТАМИ ЄС

Олексій МОЛДОВАН, завідувач сектору грошово-фінансової стратегії відділу економічної стратегії Національного інституту стратегічних досліджень:

— Краще податкове законодавство — це не так низькі ставки податків, як стабільність і прогнозованість. Регулярні «революції» в податковій системі і слабка прогнозованість фіскальної політики держави девальвують позитивні новації податкової реформи 2010—2011 років.

Впровадження ще одного податку (з обігу) приведе до значного ускладнення податкової системи України і перекреслить всю багаторічну роботу різних урядів з гармонізації вітчизняної податкової системи із стандартами ЄС. Справа навіть не тільки в тому, що Україна має зобов’язання щодо наближення своєї податкової системи до європейських норм. На тлі інших країн регіону вона втратить «зрозумілість» для інвесторів, оскільки створює власну екзотичну і не до кінця їм зрозумілу податкову систему. Водночас скасування пільг з ПДВ для аграріїв поставить їх в апріорі не конкурентне становище порівняно із сусідніми країнами. Так, у Польщі діє спеціальний податковий режим, що надає селянам пільги з ПДВ, прибуткового податку і соціальних страхових внесків. Окрім цього, польські аграрії отримають прямі бюджетні дотації на модернізацію основних фондів. Фіскальна підтримка сільського господарства в Росії і Білорусі також на порядок вища, ніж в Україні. Якщо парламент скасує існуючі пільги для українських аграріїв, то польське сало, білоруські молочні вироби, бразильське м’ясо і єгипетська картопля витіснять національну продукцію навіть із внутрішнього ринку. Більшість європейських країн для збільшення доходів бюджету в умовах кризи йдуть шляхом тимчасового підвищення ставок ПДВ, акцизів, прибуткового податку на доходи заможних громадян, а також посилення фіскального тиску на товари розкоші і господарську діяльність, пов’язану з експлуатацією природних ресурсів. Тому в цьому контексті Міндоходів варто було б звернутися до європейського досвіду, а не проводити експерименти з податковою системою.


«ТРЕБА ВЗАГАЛІ СКАСОВУВАТИ ПДВ»

Ростислав КРАВЕЦЬ, старший партнер адвокатської компанії «Кравець і партнери»:

— Податок з обігу треба запроваджувати, але при цьому потрібно взагалі скасовувати ПДВ. Треба залишити лише один податок, скасувавши також податок на прибуток. На мій погляд, ПДВ треба давно скасувати, тому що він містить багато корупції і більше завдає збитків економіці, ніж приносить користі. А податок з обігу позбавить підприємців і державу цього головного болю і забезпечить значно більше надходжень до бюджету, усуне фінансове посередництво, звільнить обігові кошти для розвитку підприємств і надасть значного поштовху економіці... Погано, що в презентованому законопроекті нічого не сказано про скасування податку на прибуток. Якщо реформу ПДВ проведуть шляхом зниження ставки, запровадження податку з обігу і при цьому залишать податок на прибуток, то підприємства ляжуть повністю.

Основні цифри
Всього компаній-членів283на 30.09.24
Кількість КУА278на 30.09.24
Кількість адміністраторів НПФ16на 30.09.24
Кількість ІСІ1815на 30.09.24
Кількість НПФ*53на 30.09.24
Кількість СК*1на 31.07.24
Активи в управлінні КУА, млн грн648 280на 31.07.24
Активи НПФ в адмініструванні, млн грн3 112на 31.07.24