Банкіри виступають за чітке розмежування при оподаткуванні понять «відступлення права вимоги» та «факторингу»
http://ukrbanki.com.ua/ukr/press_centr/news/81456/
Національний банк України(НБУ) та Незалежна асоціація банків України(НАБУ), як представник інтересів банківської спільноти, виступають за чітке розмежування понять«відступлення права вимоги» та«факторингу» з метою однозначного тлумачення таких договорів, їх правомірності та належного оподаткування.
У листі-відповіді Нацбанку на адресу НАБУ, регулятор вказує на те, що він підтримує позицію банківської спільноти щодо законності укладання банками договорів про відступлення права грошової вимоги, у тому числі з дисконтом, на користь будь-яких третіх осіб.
В НАБУ підкреслюють, що податкове законодавство на сьогодні чітко регламентує порядок оподаткування операцій з відступлення банками прав вимоги(п. 153.5 Податкового кодексу України).
При цьому, Податковий кодекс не встановлює жодних особливостей порядку оподаткування різних операцій, внаслідок яких відбувається відступлення прав вимоги(факторинг, цесія, тощо), а встановлює загальний порядок оподаткування будь-яких операцій, внаслідок яких таке відступлення відбувається.
Водночас, застосування цих норм та існуюча практика проведення уповноваженими органами перевірок правильності нарахування і сплати податків свідчить про наявність низки невирішених проблемних питань. Зокрема, існує практика, коли податківці визнають договори відступлення банками права вимоги(як з дисконтом, так і без дисконту) суб’єктам господарювання — не фінансовим установам нікчемними(недійсними). Свої дії вони мотивують тим, що такі договори є договорами факторингу. Оскільки операція факторингу віднесена до фінансових послуг, а це означає, що особа, яка не є фінансовою установою не має права надавати послуги факторингу. Внаслідок визнання угоди недійсною, податкові органи вважають, що банк повинен зменшити розмір витрат на суму відступленої заборгованості. В той час, сума коштів, отримана як плата за відступлення прав вимоги, має залишатись у складі доходів, як дохід з інших джерел.
Такий підхід не узгоджується з наявною судовою практикою.
У Комітеті НАБУ з питань оподаткування та обліку вважають, що ця проблема істотно зменшує можливості банків України здійснювати операцій з відшкодування та відступлення заборгованості за фінансовими кредитами, покращення балансу шляхом позбавлення від негативно класифікованих активів. Такий стан справ суперечить вимогам політики Національного банку України щодо покращення якості активів банківської системи. Крім того, не врегульоване питання оподаткування операцій з відступлення права вимоги посилює податкове навантаження та, як наслідок, негативно впливає на ліквідність банків України.
Це також є фактором стримування обсягів банківського кредитування. Як відомо, Програмою економічних реформ«Заможне суспільство, конкурентоспроможна економіка, ефективна держава» на 2010 – 2014 роки та дорученнями Президента України поставлено перед Урядом завдання щодо збільшення обсягів кредитування реального сектора економіки.
Не зважаючи на актуальність порушених питань, будь-які роз’яснення щодо централізованої позиції Міністерства доходів і зборів щодо цієї проблеми на сьогодні відсутні. НБУ в своєму листі повідомив, що має намір повторно звернутися до Міндоходів з пропозицією щодо врегулювання порушеного питання шляхом надання узагальнюючої податкової консультації.
Всього компаній-членів | 283 | на 30.09.24 |
Кількість КУА | 278 | на 30.09.24 |
Кількість адміністраторів НПФ | 16 | на 30.09.24 |
Кількість ІСІ | 1815 | на 30.09.24 |
Кількість НПФ* | 53 | на 30.09.24 |
Кількість СК* | 1 | на 31.07.24 |
Активи в управлінні КУА, млн грн | 648 280 | на 31.07.24 |
Активи НПФ в адмініструванні, млн грн | 3 112 | на 31.07.24 |