Верховна Рада відмінила норму про зобов’язання міноритаріїв продавати належні їм акції власникові 95% акцій товариства

04 лютого 2011
Законодавчим актом, зокрема: змінюється порядок відчуження акцій акціонерного товариства в частині виключення переважного право акціонерного товариства на придбання акцій, уточнюється порядок створення товариства однією особою (щодо оформлення рішенням про намір заснувати товариства); змінюється порядок формування резервного капіталу акціонерних товариств різник типів (щодо права та обов´язковості формування резервного капіталу, а також напрямків його використання); уточнюється порядок виплати дивідендів (щодо виплати дивідендів в залежності від типу акцій); розширюється виключна компетенція загальних зборів товариства (щодо обрання та припинення повноважень членів лічильної комісії, щодо прийняття рішення про вчинення значного правочину) тощо.

Президент України у пропозиціях, зокрема, зазначає, що законом пропонується викласти в новій редакції частину першу статті 24 Закону "Про акціонерні товариства", за якою акції публічного акціонерного товариства можуть купуватися та продаватися на фондовій біржі. Водночас за чинною редакцією цієї статті публічне акціонерне товариство зобов'язане пройти процедуру лістингу та залишатися у біржовому реєстрі принаймні на одній фондовій біржі, а укладання договорів купівлі-продажу акцій такого товариства, яке пройшло процедуру лістингу на фондовій біржі, здійснюється лише на цій фондовій біржі.

Запропонована норма, вважає Президент України, "є кроком назад і не сприятиме розвитку вітчизняного фондового ринку". Включення цінних паперів акціонерного товариства до біржового списку, що передбачає тісну співпрацю відповідного товариства із суб'єктом інфраструктури фондового ринку, сприяє встановленню справедливої ринкової ціни на цінні папери, підвищенню прозорості фондового ринку, зокрема через обов'язковість та оперативність розкриття додаткової інформації про товариство, а також поліпшенню інвестиційного клімату та підвищенню довіри іноземних та українських інвесторів та бізнес-партнерів до вітчизняних акціонерних товариств. Зважаючи на це, зазначається у пропозиціях, запропонована зміна до статті 24 Закону "Про акціонерні товариства" не підтримується.

Президент України пропонує абзац другий пункту 13 розділу І замінити двома абзацами такого змісту: "1. Акції публічного акціонерного товариства можуть купуватися та продаватися на фондовій біржі. Публічне акціонерне товариство зобов'язане пройти процедуру включення акцій до біржового списку хоча б однієї фондової біржі".

Законодавчим актом доповнено Закон "Про акціонерні товариства" статтею 651 щодо примусового викупу акцій товариства. За цією статтею особа (особи, що діють спільно), яка є власником 95 і більше відсотків акцій товариства, має право вимагати у всіх акціонерів продати належні їм прості акції товариства цій особі (особам, що діють спільно), а акціонери зобов'язані продати належні їм прості акції зазначеній особі (особам).

Таким чином, зазначає Президент України, передбачається право великого акціонера (групи акціонерів, що діють спільно) вимагати примусового відчуження акцій міноритарних акціонерів не з мотивів суспільної необхідності, а лише на підставі володіння таким акціонером 95 і більше відсотками акцій відповідного акціонерного товариства. При цьому, таке право не розглядається як виняток, його реалізація цілком залежить лише від бажання відповідного великого акціонера (групи акціонерів, що діють спільно). Дрібний же власник акцій (здебільшого приватний) позбавляється можливості будь-яким чином впливати на розвиток подій, захистити своє право власності. Наведене не відповідає Конституції України, за якою примусове відчуження об'єктів права приватної власності може бути застосоване лише як виняток з мотивів суспільної необхідності, на підставі і в порядку, встановлених законом, та за умови попереднього і повного відшкодування їх вартості (частина п'ята статті 41).

Крім того, позбавлення права власності одних власників на користь інших, не зумовлене суспільною необхідністю, що суперечить Основному Закону держави, є й порушенням норми частини четвертої статті 41 Конституції України, за якою ніхто не може бути протиправно позбавлений права власності.

Президент України вважає, що встановленням такого дискримінаційного за своєю суттю права позбавлення власності порушуються й інші основоположні конституційні принципи та гарантії, а саме: рівність усіх суб'єктів права власності перед законом, право кожного володіти, користуватися і розпоряджатися своєю власністю, непорушність права приватної власності, захист державою прав усіх суб'єктів права власності (частина четверта статті 13, частини перша, четверта та п'ята статті 41 Конституції України).

Тому запропоновано пункт 49 розділу І закону виключити.

Основні цифри
Всього компаній-членів284на 03.07.24
Кількість КУА279на 03.07.24
Кількість адміністраторів НПФ17на 03.07.24
Кількість ІСІ1791на 03.07.24
Кількість НПФ*53на 03.07.24
Кількість СК*1на 30.04.24
Активи в управлінні КУА, млн грн626 224на 30.04.24
Активи НПФ в адмініструванні, млн грн2 948на 30.04.24