Верховна Рада ухвалила Закон "Про внесення змін до Закону України "Про недержавне пенсійне забезпечення"

22 грудня 2011

22 грудня 2011 Верховна Рада України ухвалила Закон "Про внесення змін до Закону України "Про недержавне пенсійне забезпечення" 
 
Законодавчим актом приводиться чинний закон у відповідність до положень:

Цивільного кодексу в частині визначення поняття засновника (засновників) недержавного пенсійного фонду;

Закону "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців" - уточнюється процедура реєстрації, початку роботи та ліквідації НПФ та виходу засновника НПФ із його складу;

Закону "Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг" стосовно визначення поняття істотної участі для пов´язаних осіб (володіння 10 відс., а не 20 відс., як було, статутного капіталу).

Також уточнюються положення чинного закону щодо можливості формувати пенсійні накопичення через банківські установи шляхом укладення договорів про відкриття пенсійного депозитного рахунку та участі страхових організацій на етапі пенсійних виплат через укладення договору страхування довічної пенсії з учасником пенсійного фонду.

Передбачається, що положення закону, що стосуються пенсійних депозитних рахунків, набиратимуть чинності після внесення змін до законодавства про банки.

Уточнено й визначення учасника НПФ для врахування випадків, коли особа залишається учасником фонду у випадках: отримання пенсійних виплат (протягом 10 років) через НПФ; коли сплату внесків до відкритого та професійного НПФ припинено, проте кошти продовжують працювати у фонді. Уточнено також положення стосовно інформування учасника фонду протягом одного місяця адміністратором корпоративного НПФ про переведення коштів до іншого фонду у зв´язку із прийняттям його роботодавцем рішення щодо виходу зі складу засновників фонду або розірванням роботодавцем - платником договору про участь у корпоративному НПФ та неподанням таким учасником заяви про переведення накопичень до іншої фінансової установи.

Передбачено, що адміністратор корпоративного НПФ у разі, коли особа, яка звільнилася з роботи у платника корпоративного НПФ, не визначила установи, до якої спрямувати накопичення, перераховуватиме кошти, до НПФ визначеного радою корпоративного НПФ, а не на розсуд адміністратора, як нині практикується. До числа суб´єктів, які зобов´язані інформувати про свою діяльність громадськість долучені адміністратори та компанії з управління активами.

Законом уніфіковано підходи до визначення граничного розміру сукупних витрат НПФ шляхом визначення такого розміру витрат спільним нормативним актом двох Регуляторів та визначення граничного розміру оплати послуг адміністратора також як відсоток від активів.

Доповнити перелік обмежень щодо напрямів інвестування в частині тримання не більш як 10 відсотків цінних паперів (корпоративних прав) одного емітента. Передбачається, що ця норма набере чинності через п‘ять років з дати набрання чинності цим законом.

Внесені уточнення щодо розміщення у зобов‘язаннях однієї юридичної особи не більше як 10% загальної вартості пенсійних активів пенсійного фонду.

Законодавчо закріплено норми щодо можливості встановлювати двома Регуляторами (комісіями) особливості розміщення активів на банківських депозитних рахунках, державних цінних паперах та банківських металах - до досягнення пенсійним  фондом обсягу активів у розмірі 500 тисяч гривень але  не більше вісімнадцяти  місяців з дати реєстрації пенсійного фонду як фінансової установи.

Уточнюється також, що в НПФ, який буде акумулювати кошти другого рівня, облік пенсійних коштів буде здійснюватись окремо по учасниках обов´язкової накопичувальної системи та по учасниках добровільної системи.

Передбачено й особливі вимоги щодо фізичних осіб, які можуть надавати агентські послуги з НПЗ (не мати судимості за умисні злочини, мають бути знайомі із законодавством про НПЗ, включені до реєстру таких осіб). Адміністратор нестиме відповідальність за дії таких осіб щодо НПЗ.

Законом визначено, що особа, яка здійснює управління активами пенсійного фонду несе відповідальність за завдані збитки та відшкодовує їх за рахунок резервного фонду, а у разі  його недостатності коштів - за рахунок іншого свого майна. Передбачено, що порядок формування резервного фонду осіб, які здійснюють управління пенсійними активами буде визначати Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку за погодженням з національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг.

Історія проходження законопроекту та детальніша інформація на сайті ВРУ:  http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb_n/webproc4_2?id=&pf3516=0882&skl=7

За повідомленням Інформаційного управління

Верховної Ради України
 

Основні цифри
Всього компаній-членів284на 03.07.24
Кількість КУА279на 03.07.24
Кількість адміністраторів НПФ17на 03.07.24
Кількість ІСІ1791на 03.07.24
Кількість НПФ*53на 03.07.24
Кількість СК*1на 30.04.24
Активи в управлінні КУА, млн грн626 224на 30.04.24
Активи НПФ в адмініструванні, млн грн2 948на 30.04.24