Учасники фінансового ринку закликають зупинити введення нових правових норм та довільне тлумачення положень Податкового кодексу України

11 жовтня 2012

Об’єднання учасників фінансового ринку України, серед яких Українська асоціація інвестиційного бізнесу, Професійна асоціація реєстраторів та депозитаріїв, Ліга страхових організацій України та Асоціація «Український кредитно-банківський союз», виступили проти введення нових правових норм та довільного тлумачення положень Податкового кодексу Державною податковою службою України. 

Після безрезультатного спілкування з ДПСУ щодо виданого на початку серпня листа № 320/0/71-12/15-1217 «Про відображення від’ємного фінансового результату операцій з цінними паперами та деривативами у 2012-2015 роках» учасники фінансового ринку звернулися до Президента України, Кабінету міністрів, Голови Верховної Ради, представників усіх політичних фракцій парламенту, Голови Національного банку та НКЦПФР, НКРРФР з проханням вплинути на дії Державної податкової служби України та забезпечити посилений контроль за  опрацюванням та прийняттям  парламентом законопроекту «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо подальшого удосконалення адміністрування податків і зборів» (реєстраційний №11285 від 02.10.2012р.) для захисту державних та суспільних інтересів.

Як зазначається у листі, органи ДПС у взаємовідносинах із платниками податків підміняють прямі норми законодавства внутрівідомчим листуванням. Зокрема, лист Державної податкової служби, що встановлює механізм відображення збитків за інвестиційними операціями, вільно тлумачить норми перехідних положень Податкового кодексу України та спрямований на безпідставне збільшення об’єкту оподаткування суб’єктів інвестиційних операцій.

Щодо відкликання листа ДПСУ, що необґрунтовано обмежує законні права та інтереси платників податків, учасники фінансового ринку вже зверталися  до органів виконавчої та законодавчої влади.
 
Комітет ВРУ з питань фінансів, банківської діяльності, податкової та митної політики своїм листом №04-39/10-990 від 10.09.2012 року визнав роз’яснення, викладене у листі ДПСУ таким, що не відповідає  нормам Податкового кодексу України, та запропонував Державній податковій службі переглянути свою позицію щодо відображення від’ємного фінансового результату операцій з цінними паперами.

Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку також звернулася  до ДПСУ щодо відкликання листа ДПСУ, зазначивши, що подальше застосування вимог, викладених у вказаному листі податкової, може призвести до негативного впливу на інвестиційне середовище України.

Незважаючи на це, ДПСУ продовжує застосовувати ці тлумачення на практиці при проведенні контрольно-перевірочної роботи та винесенні рішень у процесі апеляційних узгоджень для незаконного донарахування податкових зобов’язань і накладення штрафних санкцій на платників податків.
 
Об’єднання учасників фінансового ринку вважають, що зміст листа ДПСУ спотворює правила обліку операцій з цінними паперами в податковому обліку, в той час як податкові механізми мають стимулювати діяльність вітчизняних та іноземних інвесторів, сприяти підвищенню прозорості та відкритості ринку, встановленню на ньому зрозумілих правил гри. Адже фондовий ринок є локомотивом новацій в економіці. В усьому світі саме за допомогою ринку капіталу відбувається процес залучення та перерозподілу інвестиційних ресурсів. Прийняття у 2010 році Податкового кодексу сприяло активізації ринку капіталу і впровадженню на ньому більш ефективної системи оподаткування.

В той же час, довільне трактування норм Податкового кодексу органами Державної податкової служби підриває довіру інвесторів, відлякує їх від інвестування в Україну. Неправомірне розповсюдження вищезазначеним листом норм пункту 3 підрозділу 4 Перехідних положень Податкового кодексу України щодо обмежень переносу загального від’ємного значення об’єкту оподаткування,  яке утворилось станом на 01.01.2012 року, на фінансовий результат операцій з цінними паперами є, на думку представників фінансового ринку, спробою Державної податкової служби будь-якими методами збільшити податкові надходження до бюджету.

Такі безвідповідальні дії ДПС у найближчій перспективі  призведуть до руйнації вторинного ринку цінних паперів (як ринку ОВДП, так і корпоративних цінних паперів) за рахунок штучного заниження витрат на придбання цінних паперів, що робить недоцільним їх продаж великим інвесторам. Треба очікувати також різкого скорочення об’ємів біржової торгівлі цінними паперами і фактичного зникнення біржових цін на більшість цінних паперів вітчизняних емітентів, внаслідок чого посилиться маніпулювання ринком при його мінімальних об’ємах.

Падіння вартості активів інституційних інвесторів (інститутів спільного інвестування і недержавних пенсійних фондів), а також активів комерційних банків у зв’язку з відсутністю ринкових цін на більшість активів у цінних паперах збільшить можливості для маніпулювання вартістю заощаджень громадян та вкладів інвесторів - юридичних осіб (резидентів та нерезидентів). Ці обставини також негативно відіб’ються на накопичувальній складовій пенсійної системи, що призведе до дискредитації пенсійної реформи, наголошується у зверненні.
 
Оскільки запропоноване ДПС тлумачення норм Податкового кодексу України веде до суттєвих збитків як внутрішніх, так і іноземних інвесторів у цінні папери, наслідком  цих дій буде припинення  інвестування нових коштів у цінні папери (як державні, так і корпоративні), скорочення притоку іноземних інвестицій та погіршення платіжного балансу України, посилення девальваційного тиску на національну валюту та зниження інвестиційних рейтингів України.

Незважений підхід Державної податкової служби до застосування податкового законодавства до інвестиційних операцій фактично вже запустив механізм руйнації інвестиційних процесів в Україні, підкреслюється у зверненні.

Об’єднання учасників фінансового ринку також звертають увагу на спробу легалізувати зазначені підходи щодо оподаткування операцій з цінними паперами у проекті Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо подальшого удосконалення адміністрування податків і зборів» (реєстраційний №11285 від 02.10.2012р.),  ініційованого органами  виконавчої влади.

Основні цифри
Всього компаній-членів284на 03.07.24
Кількість КУА279на 03.07.24
Кількість адміністраторів НПФ17на 03.07.24
Кількість ІСІ1791на 03.07.24
Кількість НПФ*53на 03.07.24
Кількість СК*1на 30.04.24
Активи в управлінні КУА, млн грн626 224на 30.04.24
Активи НПФ в адмініструванні, млн грн2 948на 30.04.24