УАІБ: зміна системи оподаткування операцій з цінними паперами є руйнівною для фондового ринку України

03 жовтня 2012

Верховна Рада України
Голові Комітету з питань
фінансів та банківської діяльності,
податкової та митної політики
пану Хомутиннику В.Ю.

Шановний Віталію Юрійовичу!

Українська асоціація інвестиційного бізнесу, яка є саморегулівною організацією професійних учасників фондового ринку, від імені своїх членів та вітчизняної інвестиційної спільноти висловлює своє занепокоєння щодо окремих норм зареєстрованого у Верховній Раді України проекту Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо подальшого удосконалення адміністрування податків і зборів» (реєстраційний №11285 від 02.10.2012р.) (далі  - проект Закону).

Асоціація глибоко переконана, що податкові механізми мають стимулювати діяльність вітчизняних та іноземних інвесторів, сприяти підвищенню прозорості та відкритості ринку, встановленню на ньому зрозумілих правил гри. Адже фондовий ринок є локомотивом новацій в економіці. В усьому світі саме за допомогою ринку капіталу відбувається процес залучення та перерозподілу інвестиційних ресурсів.

Даний проект Закону, за нашими висновками, буде мати руйнівний вплив на розвиток інвестиційних процесів та фондового ринку України в цілому.

Так, акцизний податок, передбачений підпунктом 14.1.4 пункту 14. статті 14 Податкового кодексу України – це податок на споживання окремих видів товарів (продукції). Фінансові інструменти – це товар особливого виду, який є документальним підтвердженням сукупності відносин інвестора і емітента цих фінансових інструментів. Даний товар не має кінцевого споживача, отже, не може розглядатись в сфері застосування акцизів. Тому, запроваджений пунктом 1 проекту Закону особливий податок на операції з відчуження цінних паперів та операцій з деривативами не може бути акцизним податком. Такий податок – самостійний і новий, який необхідно запроваджувати за процедурою введення нового податку в податкову систему України.

Підпунктом 4 пункту 7 проекту Закону вводиться обмеження поняття «придбання і продаж корпоративних прав» тільки операціями продажу і викупу частки лише самим господарським товариством. Така норма протирічить господарському законодавству і порушує права власності учасників такого товариства.  Корпоративні права (частки у господарських товариствах), у відповідності з діючим господарським законодавством, можуть бути предметом купівлі – продажу не тільки між господарським товариством і його учасником, а і між учасниками такого товариства, а також між учасником товариства і третіми особами.

У підпункті 3 пункту 7 проекту Закону передбачене  розмежування операцій з цінними паперами залежно від факту їх обертання на біржі або поза нею, а саме:  «платник податку визначає фінансовий результат за операціями з цінними паперами, що перебувають в обігу на фондовій біржі, окремо від фінансового результату за операціями з цінними паперами, що не перебувають в обігу на фондовій біржі». Вважаємо впровадження такого розмежування недоцільним. Адже, згідно з законодавством, частина цінних паперів взагалі не має права обертатись на фондових біржах (наприклад, акції приватних акціонерних товариств, цінні папери, випущені у документарній формі тощо). До того ж, при існуванні в Україні 10 фондових бірж з різними вимогами до цінних паперів, які обертаються на них, факт перебування цінних паперів в їх біржових списках ніяким чином не надає підтвердження якості таких цінних паперів. Більш того, такий підхід буде стимулювати біржі включати до біржових списків якомога більше цінних паперів, незважаючи на їх якість. Крім того, фактична доходність по ряду операцій з цінними паперами буде не конкурентна з іншими джерелами доходів. Так, інвестор напевне обере депозитний вклад банку під 18%, ніж депозитний сертифікат банку, по якому потрібно буде ще додатково сплатити  три відсотка особливого податку на операції з відчуження цінних паперів.

Підпунктом 1 пункту 12 проекту Закону передбачено: «платниками особливого податку на операції з відчуження цінних паперів та операцій з деривативами є будь яка фізична або юридична особа резидент або нерезидент, в т.ч. їх відокремлені підрозділи, які провадять операції з продажу, обміну, або інших способів відчуження цінних паперів (крім операцій з розміщення, погашення, викупу, конвертації, повторного продажу емітентом чи в результаті здійснення внеску до статутного капіталу) та операції з деривативами (крім державних установ та організацій - не суб’єктів підприємницької діяльності).»

Підпунктом 1 пункту 13 проекту Закону передбачено, що «об’єктами оподаткування є операції з  продажу, обміну або інших способів відчуження цінних паперів (крім операцій, що здійснюються емітентом з розміщення, погашення, викупу, конвертації, повторного продажу емітентом чи в результаті здійснення внеску до статутного капіталу), де відбувається перехід права власності на цінні папери, та операції з деривативами, крім операцій, що здійснюються на міжбанківському ринку».

Отже, за результатами такого поділу, операції з цінними паперами, що перебувають в обігу на фондовій біржі, для юридичних осіб будуть підлягати оподаткуванню двічі - особливим податком на операції з відчуження цінних паперів і податком на прибуток по таким операціям (абзац 12 підпункту 3 пункту 7 проекту Закону).

Фактична ставка особливого податку на операції з відчуження цінних паперів для інвесторів – фізичних осіб буде складати три відсотки, оскільки, по-перше, більша частина цінних паперів, які придбаваються-продаються серед фізичних осіб (у тому числі отриманих у процесі приватизації) не обертаються на фондових біржах. По-друге, фізичні особи не мають прямого доступу до біржової торгівлі, отже, таким чином, їм нав’язується послуга фінансових посередників – торговців цінними паперами (що протирічить Закону України «Про цінні папери та фондовий ринок», який визначає право фізичної особи здійснювати у визначених випадках операції з цінними паперами без посередника).

Також, у законодавстві України відсутнє поняття «міжбанківський ринок», яке застосовується  підпунктом 1 пункту 13 проекту Закону.

Пункт 6 проекту Закону передбачає, що операції з відчуження цінних паперів та операцій з деривативами (встановлені підпунктом 212.1.9 пункту 212.1 статті 212 цього Кодексу) оподатковуються за єдиною ставкою 10 відсотків. При цьому, згідно пункту 16 проекту Закону, стаття 215 Податкового кодексу України доповнюється новою статтею 2151 наступного змісту:
«2151. Ставки податку по операціям з відчуження цінних паперів та операцій з деривативами.
2151.1. Податок справляється у розмірі:
2151.1.1. 0 відсотка від суми операції з продажу цінних паперів на фондовій біржі;
2151.1.2. 0 відсотка від суми операції з деривативами на фондовій біржі;
2151.1.3. 0,1 відсотка від суми операції з продажу поза фондовою біржею цінних паперів, що перебувають у біржовому реєстрі;
21511.4. 3 відсотка від суми операції з продажу цінних паперів поза фондовою біржею, що не перебувають у біржовому реєстрі;
2151.1.5. 5 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян за укладений дериватив (контракт) поза фондовою біржею. ”

Таким чином, наявне протиріччя між двома нормами проекту Закону. Застосування одночасно єдиної та диференційованої ставок податку для одного податку є неприпустимим.

Підпунктом 2 пункту 13 проекту Закону  передбачено, що від сплати особливого податку звільняються операції «з державними та муніципальними цінними паперами, цінними паперами, гарантованими державою та цінними паперами емітованими Національним банком, Міністерством фінансів,  Державною іпотечною установою». Асоціація вважає, що зазначені цінні папери, що випускаються державними фінансовими установами, не отримають конкурентних переваг і ресурсів у зв’язку з більш низькою доходністю порівняно з банківськими депозитами. Адже банки, позбавлені ринків інвестування у корпоративні папери, знизять відсотки по депозитах, розміщуючи частину коштів у державні цінні папери. Це призведе до відтоку вкладів фізичних осіб із банків і фінансового ринку взагалі.

Місце проведення угоди, на нашу думку, значення для оподаткування не має. Нав’язування послуг інвесторам (в даному випадку – послуги фондових бірж) носить корупційний і антиконкурентний характер та протирічить Програмі економічних реформ Президента України в частині дерегуляції та адміністративної реформи.

Таким чином, в Україні знищується ринок корпоративних цінних паперів, оскільки інвестори автоматично втрачають ліквідність своїх інвестицій і збільшують витрати. Це відбувається на тлі відсутності банківського кредитування і призведе до падіння реального сектора економіки, податковим втратам. 

Також не можемо погодитись з підходом, викладеним у пункті 26 проекту Закону, яким підрозділ 4 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України доповнено новим пунктом 29. Цим пунктом запроваджується  обмеження переносу загального від’ємного значення об’єкту оподаткування, яке утворилось станом на 01.01.2013 року, на фінансовий результат операцій з цінними паперами. На наш погляд, впровадження такої норми підриває довіру інвесторів, відлякує їх від інвестування в Україну, підтвердженням чого є реакція учасників ринку на лист Державної податкової служби № 320/0/71-12/15-1217 від 09.08.2012р.

Такі норми в найближчій перспективі призведуть до згортання вторинного ринку цінних паперів (як ринку ОВДП, так і корпоративних цінних паперів) за рахунок штучного заниження витрат на придбання цінних паперів, що робить недоцільним їх продаж великим інвесторам. До того ж слід очікувати різкого скорочення обсягів біржової торгівлі цінними паперами і фактичного зникнення біржових цін на більшість цінних паперів вітчизняних емітентів, внаслідок чого посилиться маніпулювання ринком при його мінімальних об’ємах.

Падіння вартості активів інституційних інвесторів (інститутів спільного інвестування і недержавних пенсійних фонди), а також активів комерційних банків у зв’язку з відсутністю ринкових цін на більшість активів у цінних паперах збільшить можливості для маніпулювання вартістю заощаджень громадян та вкладів інвесторів - юридичних осіб (резидентів та нерезидентів). Ці обставини також негативно відіб’ються на накопичувальній складовій пенсійної системи, що призведе до дискредитації пенсійної реформи.

Оскільки запропонована норма веде до суттєвих збитків як внутрішніх, так і іноземних інвесторів у цінні папери, наслідком цих дій буде припинення інвестування нових коштів у цінні папери (як державні, так і корпоративні), скорочення притоку іноземних інвестицій та погіршення платіжного балансу України, посилення девальваційного тиску на національну валюту та зниження інвестиційних рейтингів України.

Враховуючи наведене, Українська асоціація інвестиційного бізнесу пропонує вилучити з проекту Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо подальшого удосконалення адміністрування податків і зборів» №11285 норми, які змінюють порядок оподаткування операцій з цінними паперами та деривативами.

З метою захисту прав інвесторів та збереження ринку цінних паперів України, просимо Вас, шановний Віталію Юрійовичу, підтримати пропозиції учасників фондового  ринку України при розгляді законопроекту №11285 від 02.10.12р. у Верховній Раді України.
 
З глибокою повагою,
Генеральний директор УАІБ 
А.Рибальченко

Основні цифри
Всього компаній-членів284на 03.07.24
Кількість КУА279на 03.07.24
Кількість адміністраторів НПФ17на 03.07.24
Кількість ІСІ1791на 03.07.24
Кількість НПФ*53на 03.07.24
Кількість СК*1на 30.04.24
Активи в управлінні КУА, млн грн626 224на 30.04.24
Активи НПФ в адмініструванні, млн грн2 948на 30.04.24