УАІБ: встановлення додаткових обмежень на цінні папери, які можуть знаходитися у портфелях ІСІ, неминуче призведе до втрат інвесторів

25 червня 2012

Українська асоціація інвестиційного бізнесу розглянула проект Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо мінімізації ризиків фізичних осіб на фінансовому ринку та підвищення надійності фінансових установ» (реєстр. № 10632 від 18.06.2012 року), внесений народним депутатом України І.М.Прасоловим, і висловлює своє занепокоєння негативним впливом запропонованих змін  законодавства на діяльність інститутів спільного інвестування та інвесторів ІСІ.

Підтримуючи ідею щодо мінімізації ризиків інвесторів у цінні папери та підвищення надійності фінансових установ, Асоціація наголошує на наступному.

Запропонований у законопроекті №10632 механізм обов‘язкового використання кредитних рейтингів у діяльності інститутів спільного інвестування суперечить тим підходам до регулювання діяльності ІСІ, які закладені у проекті Закону України «Про інститути спільного інвестування» (реєстр. №9015, прийнятий ВРУ у першому читанні 21.02.2012р.). Встановлення додаткових обмежень на цінні папери, які можуть знаходитись в портфелях ІСІ (зокрема, депозитні сертифікати комерційних банків) та банківські депозити штучно обмежуватимуть дії керуючих активами при прийнятті ними інвестиційних рішень, не дозволятимуть гнучко реагувати на ринкові зміни для убезпечення активів ІСІ від знецінення, що неминуче призведе до втрат інвесторів. Більш того, запровадження запропонованих обмежень  унеможливлює створення та діяльність окремих груп спеціалізованих фондів, появи яких очікує ринок з прийняттям нової редакції Закону про ІСІ. 

Викликає подив і запропонована у законопроекті №10632 норма щодо необхідності розірвання КУА договору зі зберігачем, в якому зберігаються активи ІСІ у формі цінних паперів, у разі зниження рейтингу відповідного банку. Адже виконання банком функцій зберігача відокремлене від надання банківських послуг і рівень кредитного рейтингу банка не пов’язаний безпосередньо із забезпеченням належного зберігання активів ІСІ у вигляді цінних паперів. Ці взаємовідносини врегульовані Законом України «Про Національну депозитарну систему». Примусова заміна зберігача підвищить рівень витрат ІСІ, призведе до зниження доходності цінних паперів ІСІ та підвищить ризики інвесторів ІСІ втратити належні їм активи. 

Цей законопроект передбачає повернення до моделі обов’язкового рейтингування цінних паперів та емітентів, яка діяла в Україні у 2006 - 2009 роках та довела свою неефективність. За багатьма облігаційними випусками, яким були надані рейтинги інвестиційного рівня, згодом оголошувався дефолт, що свідчить про недосконалість рейтингової системи. Крім того, рейтингові агентства нерідко відкликають свої рейтинги, і не несуть ніякої  відповідальності перед інвесторами. Запровадження обов‘язкового рейтингування емітентів та цінних паперів, що пропонується у законопроекті № 10632, призведе до підвищення витрат емітентів цінних паперів при відсутності відповідальності з боку рейтингових агентств за наданий рейтинг.

Вважаємо, що для врегулювання відносин у сфері надання рейтингових послуг необхідно прийняти базовий закон про рейтингування. Встановлення будь-яких жорстких вимог щодо обов’язкового використання механізму рейтингування за відсутності базового закону Асоціація вважає недоцільним.

Основні цифри
Всього компаній-членів284на 03.07.24
Кількість КУА279на 03.07.24
Кількість адміністраторів НПФ17на 03.07.24
Кількість ІСІ1791на 03.07.24
Кількість НПФ*53на 03.07.24
Кількість СК*1на 30.04.24
Активи в управлінні КУА, млн грн626 224на 30.04.24
Активи НПФ в адмініструванні, млн грн2 948на 30.04.24