УАІБ: у боротьбі за інвестиційні ресурси Україні необхідно зберегти чинний режим оподаткування довгострокових інвестицій, здійснюваних через ІСІ

23 грудня 2014

Непоправним ударом по інвестиційному клімату країни, який не тільки вщент знищить інститути спільного інвестування, а й призведе до нової хвилі згортання бізнесу в різних галузях економіки, де через інвестиційні фонди реалізуються численні проекти, стане прийняття норм законопроекту (реєстраційний №1578 від 22.12.2014 року) «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законів України (щодо податкової реформи») щодо оподаткування коштів інвесторів ІСІ.

У цьому переконані в Українській асоціації інвестиційного бізнесу, яка направила листи до Голови Верховної Ради, керівників профільних Комітетів та парламентських фракцій, в яких висловила своє глибоке занепокоєння негативними наслідками узаконення таких підходів.

В Асоціації наголошують, що переведення ІСІ на загальний режим оподаткування суперечить загальноприйнятим у країнах ЄС, США та інших юрисдикціях підходам до оподаткування подібних інституцій, коли оподатковується кінцевий результат інвестицій. В іншому випадку, це остаточно відштовхне як українських, так і іноземних інвесторів від довгострокових вкладень в економіку України.

Подібні норми вже пропонувалися Урядом у законопроекті №4647, який розглядався парламентом у квітні 2014 року та був відхилений нею. У червні з’явився законопроект  №4101а, який  отримав негативний висновок Комітету з питань податкової та митної політики, був значно доопрацьований та прийнятий у липні 2014 року Верховною Радою без норм щодо запровадження оподаткування діяльності ІСІ на загальних підставах.

В УАІБ свідомі того, що сучасна ситуація вимагає мобілізації всіх джерел для збільшення надходжень до Державного бюджету України. Проте зміна режиму оподаткування діяльності ІСІ, яка по суті знищить інститути спільного інвестування, а з ними довгостроковий ресурс в  економіку країни, не збільшить податкових надходжень, переконані в Асоціації. При цьому діяльність ІСІ втратить сенс для інвесторів і замість зрозумілої, регульованої державою та прозорої схеми залучення капіталу для фінансування інвестиційних проектів Україна повернеться до виводу коштів у офшори.

Розповсюдження на ІСІ загальних норм оподаткування податком на прибуток підприємств, запропонованого Проектом, підкреслюють в УАІБ, є неприйнятним з багатьох причин: по-перше, ІСІ є фінансовими установами (так само як банки, страхові компанії тощо) з виключним видом діяльності (спільне інвестування), яка суттєво відрізняється від діяльності виробничих підприємств і до якої не можуть застосовуватися звичайні режими оподаткування; по-друге, оскільки всі кошти ІСІ належать інвесторам, реалізація норм Проекту запровадить подвійне оподаткування коштів інвесторів ІСІ (податок на прибуток та податок з доходу); по-третє, податковий режим інвестицій є одним з важливих чинників, які беруться до уваги при прийнятті інвестиційних рішень. Постійні зміни в оподаткуванні відштовхують інвесторів, погіршують інвестиційний імідж України та роблять Україну неконкурентоспроможною у боротьбі за інвестиційні ресурси.

Таке оподаткування діяльності ІСІ, в тому числі тих, що застосовуються інвесторами для реалізації інвестиційних проектів у сфері будівництва житла, використовуються для акумуляції тимчасово вільних коштів домогосподарств та підприємств для фінансування підприємств реального сектору економіки, зробить інструменти фондового ринку неефективними для вирішення вищезазначених завдань. В умовах вкрай обмеженого кредитування суб’єктів підприємництва банками такі нововведення позбавлять економіку України необхідного фінансового ресурсу для її розвитку, що зумовить подальшу стагнацію.

Асоціація вкотре наголошує також на хибному тлумаченні спеціального режиму оподаткування, встановленого для інститутів спільного інвестування, як різновиді податкової пільги, в той час, коли зазначений режим є механізмом усунення подвійного оподаткування колективних (спільних) інвестицій, здійснюваних групою інвесторів через інвестиційний фонд, порівняно із оподаткуванням їх індивідуальних інвестицій в ті самі об’єкти.

В УАІБ впевнені, що для збереження конкурентних позицій України у боротьбі за інвестиційні ресурси необхідно зберегти чинний режим оподаткування довгострокових інвестицій, здійснюваних через інститути спільного інвестування.

Основні цифри
Всього компаній-членів284на 03.07.24
Кількість КУА279на 03.07.24
Кількість адміністраторів НПФ17на 03.07.24
Кількість ІСІ1791на 03.07.24
Кількість НПФ*53на 03.07.24
Кількість СК*1на 30.04.24
Активи в управлінні КУА, млн грн626 224на 30.04.24
Активи НПФ в адмініструванні, млн грн2 948на 30.04.24