УАІБ: у боротьбі країни за довгострокові інвестиційні ресурси міняти режим оподаткування ІСІ небезпечно

19 червня 2014

У зв’язку з черговою спробою урядовців кулуарно змінити режим оподаткування інститутів спільного інвестування (ІСІ), що призведе до знищення вітчизняної галузі спільного інвестування, Українська асоціація інвестиційного бізнесу звернулася до Голови Верховної Ради О.Турчинова з проханням вилучити із зареєстрованого 18 червня 2014 року законопроекту №4101а «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо оподаткування доходів від капіталу» норми щодо зміни режиму оподаткування інститутів спільного інвестування.

В Асоціації зазначають, що подібні норми вже пропонувалися урядовцями у законопроекті №4647, який у квітні 2014 року був відхилений Верховною Радою. 

Знову запропоновані зміни щодо оподаткування на загальних засадах діяльності ІСІ, вважають в Асоціації, кардинально змінюють режим оподаткування інвестицій в них, що призведе до масового згортання інвестиційних проектів, які реалізуються через інвестиційні фонди, до ліквідації існуючих ІСІ та втрат інвесторів, а також остаточно відштовхне як внутрішніх, так і іноземних інвесторів від довгострокових вкладень в економіку країни.

Зареєстрованим у Верховній Раді законопроектом вводиться норма, що для визначення об’єкта оподаткування не враховуються доходи: «проценти від проведення операцій з інвестиційними активами інститутів спільного інвестування та фондів операцій з нерухомістю, які створені на строк будівництва об’єкта нерухомості та не менше ніж 95 відсотків активів яких розміщені в сертифікати фонду операцій з нерухомістю, на строк будівництва об’єкта нерухомості, що фінансується за рахунок таких інвестиційних активів». Аналізуючи цю норму, в УАІБ наголошують, що під гаслом «справедливості в оподаткуванні» автори Проекту намагаються запровадити умови, за яких фінансування будівництва житла у преференційному податковому режимі вимушено буде здійснюватися виключно через фонди операцій з нерухомістю (ФОН).

За даними УАІБ, станом на кінець квітня 2014 року ІСІ, які реалізують проекти у сфері будівництва житла, не мають у своїх активах сертифікатів фондів операцій з нерухомістю, а використовують інші, більш зручні та прозорі, фінансові інструменти. На сьогодні ІСІ та ФОН є альтернативними інституціями для фінансування будівництва житла.  Реалізація ж запропонованої проектом норми є прямим лобіюванням інтересів однієї з сторін, які реалізують будівельні проекти.

При цьому фактично вибудовується можливість створення фінансових пірамід у сфері фінансування будівництва, в яких між кінцевим інвестором та об’єктом будівництва буде знаходитись ланцюг з двох фінансових установ (ІСІ та ФОН), що фактично унеможливить у випадках невиконання забудовником своїх зобов’язань звернути вимоги інвесторів до такого забудовника та об’єкта будівництва. Таким чином, цим фінансовим установам, та перш за все ІСІ, відводиться роль «захисної прокладки» для осіб, які фактично кінцево отримують гроші цих інвесторів. Відповідальність за втрату вкладених інвестором коштів при цьому буде формально перекладена на ІСІ.

УАІБ наголошує, що, крім житлового будівництва, інститути спільного інвестування сьогодні вкладають кошти у традиційну для України важку промисловість, у тому числі металургію та машинобудування, агропромисловий комплекс, у транспортну, хімічну, фармацевтичну галузі, а також – в інноваційні проекти та перспективні технології, зокрема в електроенергетиці, секторі інформаційних технологій  та телекомунікацій. Вони виконують як важливу соціальну функцію, так і беруть безпосередню участь у розвитку новітніх напрямків та галузей економіки країни, а також залучають до цього внутрішні та зовнішні джерела фінансування.

Так, зокрема, на кінець 2013 року  вкладення інвесторів – нерезидентів України в ІСІ склали більше 27,3 млрд. грн., або 17,5% вартості чистих активів ІСІ. До того ж засновниками (учасниками) більше 130 компаній з управління активами також виступають іноземні юридичні та фізичні особи.  Основними ж інвесторами ІСІ є українські підприємства, чиї інвестиції складають майже 116 млрд. грн.

В УАІБ переконані, що зміна оподаткування діяльності ІСІ не тільки не збільшить обсяг надходжень, а навпаки, призведе до нової хвилі згортання бізнесу в різних галузях економіки, який був пов’язаний з інвестиціями ІСІ, та зменшенню податкових надходжень до бюджету. Діяльність ІСІ втратить сенс для інвесторів і замість зрозумілої, регульованої державою та прозорої схеми залучення капіталу для фінансування інвестиційних проектів  Україна повернеться до виводу коштів у офшори.

При цьому в Асоціації зазначають, що автори проекту хибно тлумачать спеціальний режим оподаткування, встановлений для ІСІ, як різновид податкової пільги, в той час, коли зазначений режим є механізмом усунення подвійного оподаткування колективних (спільних) інвестицій, здійснюваних групою інвесторів через інвестиційний фонд, порівняно із оподаткуванням їх індивідуальних інвестицій в ті самі об’єкти.

Необхідність усунення подвійного оподаткування колективних інвестицій була зазначена ще у 1994 році указом Президента України «Про інвестиційні фонди та інвестиційні компанії». Відповідна норма була запроваджена в процесі реформування податкової системи України в 1997 році в Законі «Про оподаткування прибутку підприємств».
 
З прийняттям у 2001 року Закону «Про інститути спільного інвестування (пайові та корпоративні інвестиційні фонди)» у податковому законодавстві відповідно був  запроваджений загальноприйнятий у світі підхід щодо оподаткування кінцевих результатів інвестицій в ІСІ, при цьому кошти спільного інвестування, в т.ч. доходи, отримані фондами від інвестування цих коштів, не оподатковуються до моменту їх виплати інвесторам такого ІСІ. Такі умови стимулювали розвиток спільного інвестування, приплив іноземних інвестицій в Україну, сприяли легалізації фінансових потоків.

В УАІБ переконані, що для збереження конкурентних позицій України у боротьбі за інвестиційні ресурси необхідно зберегти діючий вже 20 років режим оподаткування довгострокових інвестицій, здійснюваних через інститути спільного інвестування.

Основні цифри
Всього компаній-членів284на 03.07.24
Кількість КУА279на 03.07.24
Кількість адміністраторів НПФ17на 03.07.24
Кількість ІСІ1791на 03.07.24
Кількість НПФ*53на 03.07.24
Кількість СК*1на 30.04.24
Активи в управлінні КУА, млн грн626 224на 30.04.24
Активи НПФ в адмініструванні, млн грн2 948на 30.04.24