УАІБ просить Президента України не допустити зміни режиму оподаткування ІСІ

23 червня 2014

З проханням не допустити зміни режиму оподаткування інститутів спільного інвестування, передбачені у проекті Закону України №4101а «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо оподаткування доходів від капіталу», прийнятому Верховною Радою за основу 18 червня 2014 року, Українська асоціація інвестиційного бізнесу звернулася до Президента України П.Порошенка.

Як зазначається у листі, Асоціація розуміє необхідність внесення змін до Податкового кодексу задля створення умов для збільшення надходжень до бюджету, однак реалізація окремих норм проекту на практиці призведе до вкрай негативних наслідків для приватних інвестицій  в Україні.

Зокрема, законопроектом пропонується внести такі зміни до Податкового Кодексу України:
         - визнавати доходами кошти, залучені інститутами спільного інвестування (ІСІ) та фондами операцій з нерухомістю від інвесторів, доходи від проведення операцій з активами та доходи, нараховані за активами таких інститутів і фондів;
         - нараховувати авансові внески з податку на прибуток на суму дивідендів, які виплачуються ІСІ інвесторам на суму інвестованих коштів до цих інститутів, з подальшим зарахуванням таких авансових внесків у рахунок погашення податку на прибуток, нарахованого на прибуток від діяльності ІСІ.

На думку фахівців Асоціації, прийняття цих змін щодо оподаткування діяльності ІСІ не тільки не збільшить обсяг надходжень, а навпаки, призведе до нової хвилі згортання бізнесу в різних галузях економіки, який був пов’язаний з інвестиціями ІСІ та зменшенню податкових надходжень до бюджету.

Застосування звичайної системи оподаткування для ІСІ – це отримання інвесторами ІСІ фактично потрійного оподаткування:
- податком на прибуток, що сплачує ІСІ від звичайної діяльності (фактично це податок з коштів та доходу інвестора);
- акцизним податком, який був запроваджений з початку 2013р. на операції з цінними паперами, що входять до складу ІСІ;
- податком на прибуток/податком з доходів фізичних осіб, що безпосередньо сплачує інвестор при отриманні доходу від продажу цінного паперу ІСІ.

Запропонована система не тільки не відповідає світовій практиці, а йде в розріз зі здоровим глуздом. Діяльність ІСІ втратить конкурентоздатність і замість зрозумілої, регульованої державою та прозорої схеми залучення капіталу для фінансування інвестиційних проектів  Україна повернеться до виводу коштів у офшори.

Як результат, нові інвестиції в ІСІ будуть відсутні, а існуючі інвестори, намагаючись мінімізувати свої збитки, будуть масово виходити з фондів, що посилить падіння доходності і втрати інвесторів.  Пред’явлення значної кількості цінних паперів ІСІ до викупу спровокує  розпродаж активів фондів, що, в свою чергу,  призведе до падіння цін на ці активи. Відповідно, реалізація активів ІСІ буде відбуватися за цінами нижчими ніж вартість їх  придбання, внаслідок цього у інвесторів буде відсутній дохід, який можна було б оподаткувати.

Для поліпшення інвестиційного клімату Україні потрібна стабільність і зрозумілість у системі оподаткування. Застосування до ІСІ загальної системи оподаткування ставить ці інститути та їх інвесторів у неконкурентні умови та знищує стимули для довгострокових інвестицій фізичних та юридичних осіб, фактично позбавляє  економіку України не тільки наявного, але й майбутнього інвестиційного ресурсу, необхідного для виходу з кризи, наголошується у листі.

Основні цифри
Всього компаній-членів284на 03.07.24
Кількість КУА279на 03.07.24
Кількість адміністраторів НПФ17на 03.07.24
Кількість ІСІ1791на 03.07.24
Кількість НПФ*53на 03.07.24
Кількість СК*1на 30.04.24
Активи в управлінні КУА, млн грн626 224на 30.04.24
Активи НПФ в адмініструванні, млн грн2 948на 30.04.24