УАІБ підтримує зважені дії ДКЦПФР щодо посилення контролю на фондовому ринку, однак вважає деякі з них необґрунтованими та надмірними з точки зору отримання регуляторного результату

12 січня 2012

У зв’язку з прийняттям Верховною Радою 10 січня 2012 року у першому читанні законопроекту "Про внесення змін до деяких законів України щодо посилення державного контролю за діяльністю учасників фондового ринку" (реєстр. №9493) Українська асоціація інвестиційного бізнесу направила листа Голові Комітету ВРУ з питань фінансів та банківської діяльності, податкової та митної політики В. Хомутиннику з низкою зауважень до нього.

Підтримуючи зважені дії ДКЦПФР, направлені на розвиток системи регулювання і контролю фондового ринку, УАІБ однак вважає, що запропоновані у законопроекті процедури контролю значно ускладнять створення і функціонування професійних учасників фондового ринку та не дадуть очікуваного результату. На цьому Асоціація неодноразово наголошувала ще у процесі підготовки законопроекту.    

Зауваження УАІБ стосуються, зокрема, змін щодо встановлення строків застосування санкцій (стаття 12) і суперечать нормам статті 250 Господарського кодексу України, переліку документів, які має подавати до Комісії юридична особа для отримання ліцензії на провадження професійної діяльності на фондовому ринку.

На думку експертів Асоціації, неоднозначною та сумнівною з точки зору можливості її практичного застосування є і вимога щодо надання інформації про наявність організаційної структури, обладнання, комп‘ютерної техніки, бізнес-плану на наступні три роки, що, по суті, є втручанням у діяльність ліцензіанта.

Необґрунтовано тривалими УАІБ вважає й терміни, запропоновані законопроектом для ухвалення рішення про видачу ліцензії на провадження професійної діяльності на фондовому ринку – три місяці і шість місяців у разі включення до структури власності заявника нерезидентів і за наявності у Комісії сумнівів відносно інформації, викладеної у документах.

Занепокоєння саморегулівної організації викликає також запропонований механізм державної реєстрації змін до статуту юридичної особи, яка здійснює професійну діяльність на фондовому ринку. Так, передумовою для здійснення державної реєстрації змін до статуту професійного учасника фондового ринку є погодження таких змін в Комісії. Встановлення цих вимог призведе до значного стримування  розвитку підприємництва в Україні. 

Нині існує механізм контролю за внесенням змін до статутів професійних учасників фондового ринку, який, на думку Асоціації, цілком себе виправдав. Професійний учасник фондового ринку, зареєструвавши зміни до статуту, в обов‘язковому порядку надає їх до Комісії, яка, в свою чергу, у разі невідповідності змін до статуту вимогам законодавства вживає відповідних заходів.

Крім того, зазначається у листі УАІБ, заявлений порядок придбання або збільшення істотної участі у професійному учаснику фондового ринку може негативно вплинути на зацікавленість іноземних компаній в інвестиціях подібного роду.

Є зауваження в УАІБ і до норм Прикінцевих положень законопроекту. Згідно постанови Кабінету Міністрів України від 26 жовтня 2011р. № 1097 строк дії ліцензії на провадження професійної діяльності на ринку цінних паперів, є необмеженим. Зобов‘язання професійних учасників фондового ринку отримати нову ліцензію при наявності діючої ліцензії ставить під сумнів легітимність таких ліцензій і, відповідно, дій Комісії щодо ліцензування професійних учасників фондового ринку. Юридичні особи набули статусу професійного учаснику фондового ринку відповідно до вимог діючого законодавства, що не дає підстави для скорочення терміну дії виданої ліцензії.

УАІБ пропонує в Прикінцевих положеннях визначити, що «учасники фондового ринку, які мають ліцензії на провадження професійної діяльності на фондовому ринку  провадять свою діяльність відповідно до виданих ліцензій протягом строку дії такої ліцензії».

Основні цифри
Всього компаній-членів284на 03.07.24
Кількість КУА279на 03.07.24
Кількість адміністраторів НПФ17на 03.07.24
Кількість ІСІ1791на 03.07.24
Кількість НПФ*53на 03.07.24
Кількість СК*1на 30.04.24
Активи в управлінні КУА, млн грн626 224на 30.04.24
Активи НПФ в адмініструванні, млн грн2 948на 30.04.24