УАІБ направила зауваження та пропозиції до законопроекту щодо розширення повноважень НКЦПФР і вимагає його суттєвого доопрацювання

28 серпня 2015

Українська асоціація інвестиційного бізнесу підготувала і направила НКЦПФР свої зауваження та пропозиції до законопроекту «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо імплементації стандартів IOSCO та виконання Угоди про асоціацію між Україною та Європейським Союзом в частині протидії зловживанням на фондовому ринку», в яких вимагає його суттєвого доопрацювання.

Як зазначається у листі, Асоціація в цілому підтримує зусилля Комісії у напрямку вдосконалення державного регулювання на ринку цінних паперів, його гармонізації із законодавством ЄС та імплементації стандартів IOSCO. Однак УАІБ висловлює свою стурбованість тим, що автори законопроекту застосували несистемний підхід до вибору принципів IOSCO, які пропонується імплементувати.

Запроваджуючи суттєве розширення повноважень НКЦПФР, посилення санкцій за порушення законодавства до юридичних та до фізичних осіб, законопроект не містить норм щодо підвищення відповідальності НКЦПФР у цілому як органу державної влади, так і окремих посадових осіб Комісії за незаконні дії.

На жаль, такі  принципи IOSCO як забезпечення чіткого та послідовного процесу регулювання; відповідність співробітників регулятора найвищим професійним стандартам, включаючи відповідні стандарти конфіденційності; забезпечення ефективного та надійного використання повноважень з перевірок, розслідувань, нагляду та правозастосування, а також застосування ефективних програм з дотримання законодавства не знайшли відображення у законопроекті.

УАІБ вважає, що законопроект має бути доповнений відповідними нормами для забезпечення його збалансованості.

Пропозиції авторів законопроекту не тільки розширити повноваження Комісії, але й вивести її з-під дії загальних норм, які регулюють діяльність органів державної влади, викликає глибоку занепокоєність. Це, на думку Асоціації, суперечить руху України до розбудови громадянського суспільства, знижує прозорість діяльності Комісії, нічим не обмежує дії Комісії при здійсненні перевірок та значно звужує можливості учасників ринку для участі у підготовці нормативних та законодавчих актів.  Тому Асоціація не підтримує норму, викладену у пп. 7 п. 3 законопроекту щодо виведення НКЦПФР з-під дії Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності».

В УАІБ вважають, що ряд норм законопроекту (зокрема, щодо застосування санкцій до фізичних осіб) суперечать Конституції України, Адміністративному, Цивільному та Кримінальному кодексам.  

Положення законопроекту стосовно впровадження інституту тимчасового керівника професійного учасника ринку цінних паперів у запропонованій редакції обмежують права власників таких установ, суперечать Трудовому  та Податковому кодексам, створюють підгрунтя для корупційних зловживань та рейдерських захоплень.

Основні цифри
Всього компаній-членів284на 03.07.24
Кількість КУА279на 03.07.24
Кількість адміністраторів НПФ17на 03.07.24
Кількість ІСІ1791на 03.07.24
Кількість НПФ*53на 03.07.24
Кількість СК*1на 30.04.24
Активи в управлінні КУА, млн грн626 224на 30.04.24
Активи НПФ в адмініструванні, млн грн2 948на 30.04.24