Податковий режим інвестиційних операцій в Україні: що нас чекає

23 листопада 2012

Українська асоціація інвестиційного бізнесу провела зустріч експертів фондового ринку з питань оподаткування з представниками засобів масової інформації на тему: «Податковий режим інвестиційних операцій в Україні: що було і як буде».

У рамках зустрічі відбулася також прес-конференція керівників УАІБ, Ліги страхових організацій України та Асоціації «Український кредитно-банківський Союз».

На зустрічі були проаналізовані загрози, що несуть у собі зміни оподаткування на ринку цінних паперів, передбачені проектом закону «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо подальшого удосконалення адміністрування податків і зборів», який 20 листопада парламент прийняв у першому читанні.

Як зазначив Головуючий Ради УАІБ Дмитро Леонов, до другого читання цей законопроект буде готувати уже профільний комітет парламенту. При цьому не виключено, що документ зазнає значних змін і в ньому буде знайдено розумний баланс інтересів усіх зацікавлених сторін, висловив сподівання Д.Леонов.

Одним з небагатьох позитивів проекту закону є вирішення питання щодо документального підтвердження операцій з цінними паперами. Умовним позитивом можна, на думку Д.Леонова, назвати також більш повний механізм оподаткування операцій РЕПО. Спроба гармонізувати бухгалтерський і податковий обліки є не більше, ніж декларацією, оскільки у бухгалтерському обліку результат від операцій з цінними паперами не обліковується окремо, як це здійснюється у податковому обліку, тим більше щодо окремих видів цінних паперів. Ні міжнародні, ні національні стандарти бух обліку не припускають обмежень у термінах покриття збитків та механізмів їх часткового перенесення. 

Однак, більшість положень, прийнятого за основу законопроекту, викликає серйозне занепокоєння учасників фінансового ринку. В результаті введення особливого податку на операції з цінними паперами та деривативами в Україні є ймовірність створення оптимізаційних податкових фондових майданчиків – фондових бірж. Тобто створюється бізнес з оптимізації сплати особливого податку на операції з цінними паперами, який піде не у бюджет, а осяде на цих майданчиках. Через зменшення ставки податку на операції з цінними паперами, які можуть обертатися на біржі, вони будуть примусово загнані на фондові біржі «податковим батогом». В той же час залишається частина цінних паперів, які згідно законодавства не можуть обертатися на фондовій біржі (векселі, акції ЗАТ і ПрАТ), операції з якими підпадають під оподаткування особливим податком за ставкою 3%. Таке ж податкове навантаження ляже на все проектне інвестування в Україні, яке, зазвичай, не оформлене біржовими цінними паперами.

Задекларована мета боротьби з технічними цінними паперами досягнута не буде, а призведе до зворотного результату. Напевно буде збільшено ціну включення технічного цінного паперу до біржового списку. А 2,9% різниці між ставками податку для біржових та не біржових цінних паперів - це свого роду щілина для заробітку фондових бірж. Будуть ліквідні цінні папери, які дійсно обертаються на фондових біржах, і папери для  оптимізації податків. Аналізуючи дані за останні роки експерти виявили, що з 239 цінних паперів обіг яких нині зупинено Комісією, 90 ще у січні 2009 року оберталися на фондових біржах. Можна спрогнозувати, що кількість технічних цінних паперів, включених до реєстру бірж, збільшиться після впровадження нових умов оподаткування.

Дмитро Леонов відзначив, що особливий податок – це не акциз, а фактично податок з продажу цінних паперів. Якщо б його запроваджували як новий податок, яким фактично він і є, то згідно з чинним законодавством він мав би бути введений не менше ніж за шість місяців до початку нового податкового періоду.

Цей податок з кожною операцією купівлі-продажу цінних паперів буде кумулятивно накопичуватися в їхній ціні. В результаті якісні цінні папери згодом перестануть обертатися внаслідок досягнення межі їх справедливої вартості і їхній ринок дуже швидко стане неліквідним. Саме тому країни, де були раніше за всіх запроваджені подібні податки, вже почали від них відмовлятися.

Запровадження пільгової ставки податку на прибуток у розмірі 10% на операції з цінними паперами, на думку Д.Леонова, є здебільшого декларативним, оскільки в податковому обліку результат від операцій з цінними паперами обліковується окремо ще й за конкретними видами цінних паперів. Виникає також проблема щодо корпоративних прав, інших ніж цінні папери (частки у господарських товариствах тощо), механізм оподаткування обігу яких між інвесторами у законопроекті взагалі не прописано. Таким чином, під непідготовлений податковий режим потрапляє весь ринок капіталу, а інвестор залишається беззахисним та ошуканим.

Як відзначив Голова Комісії УАІБ з питань оподаткування Анатолій Федоренко, обсяг зареєстрованих угод з цінними паперами на вітчизняному фондовому ринку торік становив 2,15 трлн. грн., що перевищує обсяг ВВП України. На думку авторів законопроекту, якщо ввести особливий податок на операції з цінними паперами зі ставкою 3%, обсяг надходжень до бюджету має скласти 60 млрд. грн. Проте реально цієї цифри не існує, оскільки фактична вартість усіх цінних паперів на вітчизняному ринку є у багато разів меншою. Вказані обсяги є сукупним результатом операцій з купівлі-продажу цінних паперів, які можуть здійснюватися лише з одним цінним папером понад сотню разів на день.

Частка організованого ринку сьогодні становить трохи більше 10%. Проте позабіржовий ринок – це не тіньовий ринок, наголосив А.Федоренко. Він є контрольованим і операції на ньому здійснюються ліцензованими торгівцями цінними паперами, які звітують про кожну таку операцію НКЦПФР.

Із введенням особливого податку виникнуть значні проблеми щодо здійснення операцій з векселями, корпоративними облігаціями та іншими цінними паперами. Водночас на фондових біржах відбудеться приплив «сміттєвих» паперів, виникне штучна ліквідність, якісні фінансові інструменти змішаються з технічними, відбудеться зменшення обсягів торгів цінними паперами, будуть заблоковані активні операції відкритих ІСІ, відбудеться зниження ліквідності ринку акцій, з ринку підуть інтернет-торгівці.

Як зауважила керівник підсекції секції УАІБ «Оподаткування, бухгалтерського обліку, звітності та аудиту» Наталія Торопіна, особливий податок, передбачений законопроектом, - це фактично податок на право продажу цінного паперу незалежно від фінансового результату учасників. Він однозначно призведе до збільшення вартості цінних паперів.

Президент Ліги страхових організацій Наталія Гудима відзначила,  що податковий режим інвестиційних операцій в Україні – проблема не лише фондового ринку, але й  усіх фінансових установ країни, які інвестують свої резерви у цінні папери. Збитковість операцій з цінними паперами – це удар передовсім для «лайфових» страхових компаній. Всупереч логіці про те, що «довгі гроші», які накопичують страхові компанії зі страхування життя, вигідні державі, внаслідок змін режиму оподаткування за операціями з цінними паперами у страховиків виникатимуть збитки, що призведе до відтоку грошових коштів громадян, наголосила Н.Гудима.   

У разі прийняття цього законопроекту у нинішньому вигляді постраждає також капітал банків, особливо середніх і малих, зазначив член Спостережної Ради УКБС Олександр Новіков. Це також негативно вплине на розмір депозитних та кредитних ставок, в результаті чого у програші залишаться споживачі фінансових послуг. 

Генеральний директор УАІБ Андрій Рибальченко зазначив, що проблеми  учасників ринку виникли у серпні, коли був виданий лист ДПСУ «Про відображення від’ємного фінансового результату операцій з цінними паперами та деривативами у 2012-2015 роках», яким сьогодні Податкова служба керується у своїй діяльності. Запровадження норм, передбачених у новому законопроекті, ще більше їх поглибить. Документ не сприятиме покращенню інвестиційного клімату в Україні та припливу іноземних інвестицій. Його новації торкнуться усіх сегментів фінансового сектору (банків, страхових компаній, ІСІ та НПФ) і можуть призвести до його повного знищення.

Основні цифри
Всього компаній-членів284на 03.07.24
Кількість КУА279на 03.07.24
Кількість адміністраторів НПФ17на 03.07.24
Кількість ІСІ1791на 03.07.24
Кількість НПФ*53на 03.07.24
Кількість СК*1на 30.04.24
Активи в управлінні КУА, млн грн626 224на 30.04.24
Активи НПФ в адмініструванні, млн грн2 948на 30.04.24