Податкова консультація не врегулювала спірних питань, а ще й додала нових

28 грудня 2012

21 грудня 2012 року наказом №1160 ДПС України затвердила Узагальнюючу податкову консультацію щодо порядку відображення в податковому обліку суб’єктами господарювання операцій з цінними паперами (далі - Консультація).

Ознайомившись зі змістом Консультації, фахівці УАІБ зазначають, що вона не виправдала очікуваних сподівань.

1. Як і у листі ДПСУ №320/0/71-12/15-1217 від 09.08.2012 у Консультації прирівнюється фінансовий результат операцій з цінними паперами до загального від’ємного значення об’єкту оподаткування, яке утворилося станом на 01.01.2012 року, тим самим прив’язуючи до пункту 3 підрозділу 4 Перехідних положень ПКУ.

Асоціація знову наголошує, що від’ємний фінансовий результат операцій з цінними паперами не є від’ємним значенням об’єкту оподаткування з податку на прибуток. Це різні за своїм економічним змістом поняття, тому норми Перехідних положень, що стосуються порядку перенесення від'ємного значення об’єкту оподаткування (фактично – збитків від господарської діяльності) не можуть бути застосовані до операцій з цінними паперами, збитки від яких не беруть безпосередньої участі у формуванні об’єкта оподаткування.

На відміну від від’ємного значення об’єкта оподаткування з податку на прибуток підприємств, яке є результатом збиткової діяльності платника податку, від’ємний фінансовий результат від операцій з цінними паперами виникає внаслідок особливого порядку визнання витрат на придбання цінних паперів, які враховуються у відокремленому обліку в тому податковому періоді, коли відбулося їх здійснення. Від'ємний фінансовий результат збільшується на суму витрат на придбання цінних паперів та зменшується на суму доходу від продажу цінних паперів.

Отже, сума від’ємного фінансового результату від операцій з цінними паперами на звітну дату дорівнює сукупній вартості портфеля цінних паперів за цінами їх придбання, скоригованій на суму прибутків/збитків від таких операцій у попередні періоди, а тому може бути погашена лише шляхом повного розпродажу інвестиційного портфеля, що призведе до паралічу фондового ринку.

2. В Узагальнюючій податковій консультації ДПС не відмовляється від застосування 25% обмеження на перенесення на майбутні податкові періоди від'ємного фінансового результату від операцій з цінними паперами, що склався станом на 01.01.2012, за умови, що "у такому від'ємному фінансовому результаті не містяться витрати на придбання цінних паперів, що не були продані станом на 01.01.2012". При цьому декларується нічим не обґрунтований висновок, що "…норми статті 150 Податкового кодексу застосовуються до від’ємного значення об’єкта оподаткування, що не містить витрат на придбання цінних паперів, які не були продані протягом звітного періоду.

Таким чином, нав’язується висновок, що витрати, понесені на придбання цінних паперів у попередні податкові періоди та у звітному податковому періоді не враховуються при визначенні фінансового результату операцій з цінними паперами до моменту їх продажу. Тим самим Консультацією здійснюється ревізія порядку застосування окремих норм Податкового кодексу та штучно нав'язується перехід до поопераційного обліку фінансових результатів операцій з цінними паперами.

Крім того, у роз’ясненні ДПСУ з’явилися нововведення щодо тлумачення норм Податкового кодексу України, а саме:

· Платники податку, що здійснюють операції з купівлі-продажу цінних паперів, повинні вести окремий облік показника від’ємного значення об’єкта оподаткування, що склався станом на 01.01.2012 від від’ємного значення об’єкта оподаткування, що виникло після 31.12.2011 року. При цьому, Консультація передбачає, що від’ємне значення об’єкта оподаткування, яке виникло після 31.12.2011 року погашається у другу чергу.

· Для підприємств, які не є професійними учасниками фондового ринку, операції з купівлі-продажу цінних паперів мають статус інвестиційної діяльності, тобто інвестор зобов’язаний подати фінансовим органам декларацію про обсяги і джерела здійснюваних ним інвестицій відповідно до Закону України «Про інвестиційну діяльність» №1560 від 18.09.1991 року. При цьому ігнорується та обставина, що відповідна норма Закону №1560 застосовується "у випадках і порядку, встановлених законодавством України", і стосується погодження капітальних інвестицій, пов’язаних з придбанням будинків, споруд, інших об’єктів нерухомої власності тощо, тобто не має відношення до операцій з цінними паперами

· Операції з цінними паперами повинні здійснюватись виключно у грошовій формі. Встановлення виключно грошової форми розрахунку при здійсненні операцій з цінними паперами суперечить загальним нормам законодавства з цінних паперів та спеціальним нормам п. 153.8 Податкового кодексу, що встановлюють порядок оподаткування операцій з торгівлі цінними паперами, де під терміном "доходи" або "витрати" слід розуміти суму коштів або вартість майна, отриману (сплачену) платником податку (у тому числі емітентом, крім первинного розміщення) цінних паперів як компенсацію їх вартості…».

За висновками експертів Асоціації, Узагальнююча податкова консультація ДПС України у своїх основних висновках не відповідає Податковому кодексу та викривлює дійсний зміст його окремих норм, що визначають особливий порядок оподаткування операцій з торгівлі цінними паперами.

Основні цифри
Всього компаній-членів284на 03.07.24
Кількість КУА279на 03.07.24
Кількість адміністраторів НПФ17на 03.07.24
Кількість ІСІ1791на 03.07.24
Кількість НПФ*53на 03.07.24
Кількість СК*1на 30.04.24
Активи в управлінні КУА, млн грн626 224на 30.04.24
Активи НПФ в адмініструванні, млн грн2 948на 30.04.24