Набрав чинності Закон України щодо імплементації в Україні Загального стандарту звітності CRS

04 травня 2023

28 квітня 2023 року набрав чинності Закон України від 20.03.2023 № 2970-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо імплементації міжнародного стандарту автоматичного обміну інформацією про фінансові рахунки» (далі – Закон 2970).

З 1 липня 2023 року Закон 2970-ІХ вимагає від підзвітних фінансових установ України застосовувати заходи належної перевірки до фінансових рахунків для встановлення того, чи є рахунки підзвітними. Якщо рахунок є підзвітним (підлягає обміну), фінансова установа зобов’язана включити відомості про рахунок до звіту про підзвітні рахунки та подати цей звіт до Державної податкової служби України.

Нові вимоги щодо перевірки фінансових рахунків та подання за ними звітності до ДПС застосовуються до чотирьох категорій організацій, визначених розділом VIII Загального стандарту звітності CRS: депозитарна установа (банки, кредитні спілки та ін.); кастодіальна установа (депозитарні установи, що здійснюють депозитарну діяльність, номінальні утримувачі); інвестиційна компанія (інвестиційні фірми, інститути спільного інвестування, компанії з управління активами та ін.); визначена страхова компанія (страховики, недержавні пенсійні фонди).

У відповідності до Стандарту CRS корпоративні інвестиційні фонди і пайові інвестиційні фонди є «Інвестиційною Компанією», якщо понад 50% доходів фонду отримано від володіння або операцій з «Фінансовими Активами». Так, ІСІ може вважатись «Інвестиційною компанією», якщо за даними фінансової звітності протягом коротшого з таких періодів: (1) період у три роки, що завершується 31 грудня, що передує року, в якому проводиться аналіз на відповідність статусу Інвестиційної Компанії; або (2) період, протягом якого існує фонд, більше 50% доходів фонду було отримано від володіння/операцій з активами, що є Фінансовими Активами.

Виходячи з визначення терміну «фінансові активи», не є Інвестиційними Компаніями ті ІСІ, більшість активів яких складають прямі майнові права на нерухоме майно, торгові марки, або інші матеріальні активи, які не є «Фінансовими Активами».

КУА буде ставати на облік щодо кожного ІСІ, активами якого управляє, якщо ІСІ є Інвестиційною Компанією. ДПС буде брати на облік КУА для звітування щодо кожного ІСІ як підзвітну фінансову установу для цілей CRS за номером, який формується шляхом додавання коду ЄДРІСІ (ІСІ) до ЄДРПОУ КУА. Звіт про підзвітні рахунки буде подаватись за кожним ІСІ, якщо ІСІ є Інвестиційною Компанією.

При цьому, «Фінансовим Рахунком» для Інвестиційної Компанії є частка у капіталі (активах) фонду. Тобто для кожного інвестора потрібно встановити повний пакет акцій/інвестиційних сертифікатів, які йому належать в кожному фонді.

Закон 2970 містить ряд норм, які передбачають особливості щодо інститутів спільного інвестування, які є підзвітними фінансовими установами. Зокрема, підпункт 393.11.2 передбачає, що виконання вимог статті 393 щодо подання звітності про підзвітні рахунки ІСІ покладається на:

1) депозитарні установи, які відповідно до законодавства про депозитарну діяльність ведуть рахунки у цінних паперах депонентів (далі - депозитарна установа), на які зараховуються/переказуються цінні папери інститутів спільного інвестування, у частині застосування заходів належної комплексної перевірки та встановлення підзвітності таких рахунків;

2) компанію з управління активами щодо кожного корпоративного та/або пайового інвестиційного фонду, активами якого вона управляє, у частині перевірки правильності встановлення підзвітності фінансових рахунків та подання звітів про підзвітні рахунки.

Якщо інвестор інституту спільного інвестування є депонентом за кількома рахунками в цінних паперах, які відкриває (веде) більше ніж одна депозитарна установа та на які зараховуються/переказуються цінні папери цього інституту спільного інвестування, кожна депозитарна установа виконує обов’язки, передбачені цим пунктом, та зобов’язана надавати компанії з управління активами інформацію щодо рахунку в цінних паперах у порядку, визначеному підпунктом 39-3.11.3 цього пункту.

39-3.11.3. Кожна депозитарна установа, яка відкриває (веде) рахунок у цінних паперах депонента - інвестора інституту спільного інвестування, виконує обов’язки із здійснення належної комплексної перевірки цього рахунку та встановлює підзвітність рахунку. Депозитарна установа зобов’язана не пізніше 30 календарних днів після завершення кожного календарного півріччя надавати компанії з управління активами повідомлення про депонентів, які придбали цінні папери інститутів спільного інвестування, управління активами яких здійснює така компанія з управління активами, та повідомляти про зміни обставин, що впливають на визначення податкового статусу таких депонентів або їх контролюючих осіб. Формат та форма такого повідомлення встановлюються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, за погодженням з Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку.

На підставі інформації, отриманої від депозитарної установи, компанія з управління активами перевіряє правильність визначення підзвітності рахунків та включає інформацію про підзвітні рахунки до звіту про підзвітні рахунки. Для перевірки отриманих відомостей, а також для надання відповіді на запит контролюючого органу щодо поданого звіту про підзвітні рахунки компанія з управління активами має право запитувати, отримувати і використовувати документи, що підтверджують відомості, надані депозитарними установами, а депозитарні установи зобов’язані надавати копії підтверджуючих документів протягом 10 календарних днів з дня отримання запиту від компанії з управління активами.

Депозитарна установа несе відповідальність за порушення вимог цієї статті у частині здійснення належної комплексної перевірки та визначення підзвітності рахунку в цінних паперах, а також за повноту та своєчасність надання інформації компанії з управління активами, але не несе відповідальність за включення інформації про цей рахунок до звіту про підзвітні рахунки.

Також звертаємо увагу, що статтю 61 Закону України «Про інститути спільного інвестування» доповнено частиною п’ятою такого змісту:

"5. Якщо інститут спільного інвестування є підзвітною фінансовою установою, до якої застосовуються вимоги статті 39-3 Податкового кодексу України, умовою придбання інвестором цінних паперів такого інституту спільного інвестування є надання ним депозитарній установі, яка обслуговує його рахунок у цінних паперах, документів, визначених підпунктом 39-3.2.2 пункту 39-3.2 статті 39-3 Податкового кодексу України".

З повним текстом Закону 2970 можна ознайомитись за посиланням.

Стандарт CRS містить окремі правила належної перевірки для рахунків відкритих до та починаючи з 1 липня 2023 року. Залежно від цього встановлені окремі правила належної перевірки рахунків та строки для завершення цієї перевірки. На сайті Міністерства фінансів України зазначено строки завершення належної комплексної перевірки (НП) фінансових рахунків

Текст Стандарту CRS українською та англійською мовами, коментар до нього, а також презентаційні матеріали та роз’яснення розміщено на офіційних сайтах Міністерства фінансів України та ДПС

Основні цифри
Всього компаній-членів284на 21.11.24
Кількість КУА278на 21.11.24
Кількість адміністраторів НПФ16на 21.11.24
Кількість ІСІ1819на 21.11.24
Кількість НПФ*53на 21.11.24
Кількість СК*1на 30.09.24
Активи в управлінні КУА, млн грн660 220на 30.09.24
Активи НПФ в адмініструванні, млн грн3 087на 30.09.24