Фінансовий моніторинг: як його спростити

06 березня 2013
Наталя Марамзіна, "Фінансовий моніторинг", №11, 2012

Умови сучасного ринку фінансових послуг змушують швидше приймати рішення і швидше виконувати дії. Відповідно, це вимагає від компаній краще орієнтуватися і вибирати ефективну тактику роботи. Застосування технологій ефективного управління в будь-якій сфері бізнесу дозволяє компанії успішно розвиватися.

Передумови питання
 
Добре відомо, що крім основної діяльності фінансової компанії, існує низка завдань, виконання яких в обов’язковому порядку вимагається чинним законодавством України. До таких завдань відноситься процес фінансового моніторингу. Нагадаємо, що згідно з Законом України «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму» від 28 листопада 2002 року № 249-IV, кожна організація, що є суб’єктом первинного фінансового моніторингу (СПФМ), реалізує у своїй компанії необхідний обсяг заходів, які забезпечують виконання Закону (249-IV). Основними заходами процесу фінансового моніторингу є:
  • підготовка і періодичний інструктаж працівників компанії у відповідності до їх рівня відповідальності у процесі фінансового моніторингу;
  • ведення необхідного документообігу з фінансового моніторингу;
  • виявлення фінансових операцій з ознаками обов’язкового або внутрішнього фінансового моніторингу, а також надання повідомлень про них до Державної служби фінансового моніторингу України (Держфінмоніторингу).
Варто зауважити, що перші два із заходів фінансового моніторингу можна спростити і оптимізувати за допомогою послуг спеціалізованих консалтингових компаній. На даний момент такі засоби досить поширені і дозволяють одержати роз’яснення з конкретних питань та відповідне навчання щодо заходів процесу фінансового моніторингу, а також отримати допомогу в складанні та/або супроводі/оновленні необхідного пакету документів з фінансового моніторингу.
 
Відповідно, третій захід процесу фінансового моніторингу теж має оптимальне рішення. Спочатку розглянемо, як виглядає процес надання повідомлень до Держфінмоніторингу у паперовому вигляді. Він складається з наступних дій:
  • заповнення даних у формі 1-ФМ, 2-ФМ, 4-ФМ;
  • відправлення заповнених бланків кур’єрською/фельд’єгерською поштою або рекомендованим листом до Держфінмоніторингу;
  • контроль отримання квитанції від Держфінмоніторингу з позитивним результатом обробки інформації.
Звернемо увагу на той факт, що термін виконання описаних заходів може зайняти до двох тижнів. А нерідко, протягом місяця, потрібно надавати два і більше повідомлень до Держфінмоніторингу. Тоді це стає обтяжливою справою. Разом з тим, як показує практичний досвід працівників, відповідальних за фінансовий моніторинг, їм доводиться поєднувати ці обов’язки з основною діяльністю в компанії: бухгалтерською, юридичною, управлінською тощо. Звідси випливає необхідність мінімізувати час на фінансовий моніторинг, щоб більше його приділити безпосередньо розвитку компанії.

Який же вихід?
 
Вирішення даного питання - в застосуванні засобів автоматизації, які дозволяють здійснювати ведення реєстру фінансових операцій та надання повідомлень до Держфінмоніторингу в електронному вигляді.
 
Взаємодія компанії-СПФМ та Держфінмоніторингу може відбуватися як у паперовій формі, так і в електронній. Не залежно від форми взаємодії, отримані від СПФМ повідомлення вносяться до Єдиної державної інформаційної системи у сфері запобігання та протидії легалізації доходів і фінансування тероризму в електронному вигляді. Однак зауважимо, що згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 25.08.2010 року N747 «Про деякі питання фінансового моніторингу» СПФМ може надавати інформацію на паперових носіях до 4-х повідомлень на календарний рік:
«Повідомлення про фінансову операцію суб’єкт надсилає Держфінмоніторингу в електронному вигляді, а у разі несистематичного надсилання (протягом одного календарного року не більш як про чотири зареєстровані фінансові операції) - на паперових носіях. У разі, коли у суб’єкта виникає потреба подати протягом одного календарного року повідомлення про п’яту та наступні фінансові операції, суб’єкт забезпечує його надсилання в електронному вигляді».
 
Електронний варіант взаємодії дозволяє уникнути цих обмежень і одночасно спростити ведення реєстру фінансових операцій та надання повідомлень до Держфінмоніторингу. Перелік програмних систем, дозволених до взаємодії СПФМ з Держфінмоніторингом в електронному вигляді, наводиться на його офіційному сайті www.sdfm.gov.ua в розділі «Інформаційна взаємодія» для небанківських установ у документі «Роз’яснення щодо електронної взаємодії суб’єкта первинного фінансового моніторингу та Держфінмоніторингу України». Найбільш зручною і функціональною системою є «Експерт-ФМ» (www.expert-fm.com).

Щодо переваг
 
Для всебічного розуміння, що дає нам застосування автоматизації, розглянемо основні моменти використання системи з ведення реєстру фінансових операцій і подання даних до Держфінмоніторингу в електронному вигляді:
  • контроль правильності заповнення форм реєстрації даних;
  • подання повідомлення та отримання відповіді - протягом одного робочого дня;
  • встановлення, налаштування і початок роботи з системою - протягом однієї години;
  • конфіденційність переданих даних;
  • актуальність програми останнім вимогам законодавства;
  • засоби створення резервної копії та відновлення бази даних;
  • кваліфікована техпідтримка;
  • додаткові можливості.
Оцінимо, які переваги ми отримаємо по кожному пункту.

Перевага 1.
Контроль правильності заповнення форм реєстрації даних. Завдяки зручному інтерфейсу в кілька разів скорочується час заповнення форм 1-ФМ та 2-ФМ, а також зменшується кількість можливих помилок. Коли проводиться запис інформації по фінансовій операції в реєстр, автоматично виконується контроль правильності внесених даних. Це забезпечує успішне приймання повідомлення Держфінмоніторингом. Додаткова перевага - відсутність необхідності заповнювати форму 4-ФМ, тому що вона створюється автоматично у процесі формування повідомлення про фінансову операцію (на відміну від паперових бланків).

Експерт-ФМ: Редагування фінансової операції

 
Перевага 2.Подання повідомлення та отримання відповіді - протягом одного робочого дня. Обмін інформацією з Держфінмоніторингом в електронному вигляді на порядок скорочує процедуру відправки та очікування відповіді за відправленим повідомленням. Немає необхідності спочатку відстежувати доставку інформації до Держфінмоніторингу поштою, а потім ще контролювати 10-денний термін отримання відповіді:
 
«Якщо з будь-яких причин суб’єкт (відокремлений підрозділ) не отримав від Держфінмоніторингу протягом десяти робочих днів з дати надходження повідомлення про вручення поштового відправлення або протягом двох робочих днів з дати відправлення повідомлення про фінансову операцію в електронному вигляді, повідомлення про взяття (відмову у взятті) на облік надісланої Держфінмоніторингу інформації, такий суб’єкт (відокремлений підрозділ) звертається до Держфінмоніторингу для з’ясування причини неотримання відповідного повідомлення» (постанова Кабінету Міністрів України від 25.08.2010 року N747 «Про деякі питання фінансового моніторингу»).

Експерт-ФМ: Відправка повідомлення до Держфінмоніторингу

 
Електронні повідомлення два рази на день, о 12:30 та о 16:30, обробляються Держфінмоніторингом. Тому вже у день відправки можна отримати квитанцію на повідомлення про фінансову операцію (2-ФМ) або на повідомлення з даними про компанію (1-ФМ).
 
Перевага 3.Встановлення, налаштування і початок роботи з системою - протягом однієї години. Щоб почати працювати з системою та відправити повідомлення до Держфінмоніторингу в електронному вигляді, достатньо встановити, налаштувати систему та ознайомитися з особливостями використання. Встановлення системи просте і не вимагає спеціалізованих знань та навичок.

Перевага 4.
Конфіденційність переданих даних. Повідомлення, які надаються до Держфінмоніторингу, надійно захищаються від несанкціонованого доступу за допомогою шифрування. Це важлива відмінність в порівнянні з відправкою повідомлень у паперовому вигляді звичайним поштовим зв’язком.

Експерт-ФМ: Шифрування даних

 
Перевага 5.Актуальність програми останнім вимогам законодавства. Коли Держфінмоніторинг змінює вимоги подання повідомлень, вони розміщуються в розділі «Інформаційна взаємодія» на його офіційному сайті www.sdfm.gov.ua. Розробники своєчасно вносять ці зміни в електронну систему взаємодії СПФМ з Держфінмоніторингом. Далі, система автоматично здійснює перевірку наявності нової версії, яка включає необхідні зміни.

Перевага 6.
Засоби створення резервної копії та відновлення бази даних. Цим забезпечується виконання вимог по надійності зберігання конфіденційної інформації та порядку доступу до неї. У разі появи будь-яких негараздів з комп’ютером та після виправлення цих недоліків відбувається відновлення роботи системи з повним збереженням наявних даних.

Експерт-ФМ: Створення резервної копії бази даних

 
Перевага 7.Кваліфікована технічна підтримка. У процесі роботи в сфері фінансового моніторингу і щільної взаємодії з безліччю інформаційних джерел фахівці з інформаційно-технічного супроводу накопичують велику кількість практичних рішень з багатьох питань, які виникають у СПФМ в ході здійснення фінансового моніторингу. В порівнянні, вирішувати питання за телефонами «гарячої лінії» Держфінмоніторингу буває незручно та обмежене за часом.
 
Перевага 8.Додаткові можливості. Використання системи «Експерт-ФМ» (www.expert-fm.com) дозволяє організувати:
  • ведення декількох СПФМ на одному комп’ютері;
  • подачу повідомлень головним офісом за філії;
  • пошук даних у списку терористів;
  • відстеження змін у списку терористів.
Отже, застосування системи електронної взаємодії СПФМ з Держфінмоніторингом оптимізує процес здійснення фінансового моніторингу, а саме: дозволяє ефективно використовувати час і сили працівників та заощаджувати кошти компанії.
Основні цифри
Всього компаній-членів284на 23.11.24
Кількість КУА278на 23.11.24
Кількість адміністраторів НПФ16на 23.11.24
Кількість ІСІ1819на 23.11.24
Кількість НПФ*53на 23.11.24
Кількість СК*1на 30.09.24
Активи в управлінні КУА, млн грн660 220на 30.09.24
Активи НПФ в адмініструванні, млн грн3 087на 30.09.24