Звіт про 22-й Інвестиційний форум Європейської асоціації управління фондами та активами (EFAMA)
А. Гаврилюк, Старший аналітик та Координатор міжнародних зв'язків УАІБ
22-й щорічний Інвестиційний форум EFAMA – представницької асоціації європейської індустрії інвестиційного менеджментувідбувся у Брюсселі 16-17 листопада 2016 року, за участі учасників асоціації - національних асоціацій компаній з управління активами та інвестиційних фондів країн-членів ЄС та партнерів, корпоративних та асоційованих членів організації, представників регуляторів ринків цінних паперів, Єврокомісії, а також провідних науково-дослідних центрів та преси.
УАІБ було запрошено взяти участь у Форумі у якості гостя у рамках співробітництва із EFAMA, відповідно до Меморандуму про взаєморозуміння, підписаного асоціаціями у 2012 році.
Основні тези ключових доповідей, якими розпочався Форум:
Генеральний директор DG FISMA - Генерального директорату Єврокомісії з питань фінансових послуг, фінансової стабільності та Об'єднання ринку капіталу (CMU) – звернув увагу на поточні ініціативи, проблеми та перспективи розвитку регулювання індустрії в ЄС.
Зокрема, йшлося про обмеженість транскордонного розміщення фондів: майже 30% фондів, крім країни створення (реєстрації), розміщуються лише в одній іншій країні-члені ЄС; ще близько 40% - у 4-х інших країнах, решта – тільки у своїх країнах.
Після прийняття відповідних законодавчих актів ЄС, створення фондів венчурного капіталу та фондів соціального підприємництва (відповідно, EuVECA та EuSEF) було не таким активним, як очікувалося, тому були підготовлені пропозиції щодо внесення змін до цих актів (Регламенту ЄС про EuVECA та Регламенту ЄС про EuSEF), що мають розширити можливості цих фондів та управління ними. Зміни планується прийняти до кінця цього року.
Єврокомісія, в особі DG FISMA, також сподівається на те, що регулювання індустрії фондів та управління активами в ЄС буде більш пропорційним та забезпечить ширше й повніше фінансування економіки.
На перегляді (дослідження шляхів імплементації, визначення розбіжностей застосування) зараз знаходиться законодавство щодо пруденційного нагляду та вимог до капіталу (CRD IV), фондів грошового ринку (MMF).
Продовжується співпраця щодо моніторингу системних ризиків разом із ESRB, причому питання захисту прав інвесторів (зокрема, у контексті «пакетованих роздрібних страхових та інвестиційних продуктів», PRIIPs) сприймається як важливе, але другорядне на тлі забезпечення фінансової стабільності. Імплементація Регламенту про key investor document (KID) для PRIIPs затримується із відкладеним прийняттям регуляторних технічних стандартів (RTS), що були розкритиковані як професійними учасниками індустрії, так і організаціями споживачів фінансових послуг й інвесторами (з дещо відмінними аргументами, але з об'єднаною, спільною позицією). Запровадження PRIIPs наразі перенесено на 2018 рік.
Тим часом продовжується також робота над «пан-європейським персональним пенсійним продуктом» (PEPP) – було проведено громадське опитування та визначено проблеми на шляху транскордонного функціонування продукту. Очікується, що подальша робота над цією ініціативою триватиме протягом найближчих місяців.
Серед актуальних ініціатив – також створення робочої групи разом із Генеральним директоратом Єврокомісії з питань ІТ – DG Connect – для дослідження можливостей і ризиків поширення фінансових технологій (FinTech) у ЄС.
Президент EFAMA повідомив про стан розвитку індустрії фондів та управління активами в ЄС: нині – це близько 19 трильйонів євро в управлінні, із яких 13 – у фондах (UCITS та AIF); протягом року відбувся деякий відтік капіталу з фондів (зокрема після Brexit), але загалом індустрія змогла залучити 1.7 трлн. євро чистого притоку (за останні три роки).
RTS для PRIIPs були знову згадані як такі, що вводять в оману (до стандартизованого рекламного проспекту для інвестора – KID – пропонується не включати дані про історичну доходність (на відміну від KIID для UCITS), а методологія розрахунку транзакційних витрат викривляє реальну картину).
Також було зазначено про зростання важливості «відповідальних» інвестицій – таких, що спрямовуються на підприємства і в проекти, в основі яких – вирішення ESG (environmental, social, governance) проблем.
Серед ключових актуальних питань для індустрії називалися оподаткування фінансових операцій (FTT, що вже кілька років розглядається для запровадження у ЄС, за відсутньої єдиної позиції країн-членів), а також наслідки Brexit для фінансових ринків та індустрії управління активами.
Голова ESMA наголосив на перспективах росту європейського ринку, спираючись на порівняння із американським – із точки зору обсягу активів, кількості населення двох найбільших ринків світу та рівня залучення домогосподарств у фінансові ринки, зокрема їх участі у фондах; порівняв він і рівень винагороди, що отримують управляючі активами фондів у США та ЄС, а також співвідношення «активних» і «пасивних» фондів, що в обох випадках, як він вважає, свідчить про перевагу США (ставки винагороди у США нижчі, там більше фондів із пасивними стратегіями, у той час як громадяни більше залучені у фонди).
Серед ключових ініціатив, над якими працює зараз європейський регулятор ринку цінних паперів, було озвучено:
1. Підвищення прозорості на ринку (особливо – щодо «заохочень» (inducements), витрат (costs) та винагороди (fees) у контексті MiFID II);
2. Поліпшення транскордонного пропонування фондів UCITS.
Щодо першого, було згадано посилення вимог стосовно розкриття «заохочень» Директивою MiFID II (імплементація в ЄС відкладена принаймні до 2018 року), сукупних витрат, їх загального впливу на доходність, застосування ex-ante та ex-post підходів для підвищення конкуренції та якості послуг. Звернув Голова ESMA також увагу і на наявність невідповідностей між різними законодавчими активами ЄС, зокрема Директивою UCITS, AIFMD та MiFID II.
Щодо другого питання, було підкреслено важливість управління активами як ключової складової запровадження Об'єднання ринку капіталу (CMU). За словами Голови ESMA, близько 80% фондів UCITS пропонуються інвесторам на транскордонній основі, але переважно лише в одній додатковій країні-члені ЄС, окрім країни походження (реєстрації).
Дискримінаційне оподаткування – одна з головних перешкод для транскордонного злиття фондів.
Також було наголошено на необхідності збалансованого підходу до використання фінтехнологій в індустрії, зокрема в умовах активного зростання автоматизованого консультування (automated advice – «робо-радники»). Важливим залишається персональна взаємодія між людьми при роботі компаній індустрії з клієнтами.
Загалом, як зауважив керівник ESMA, індустрії управління активами потрібно прагнути до фінансової інклюзії (охоплення населення фінпослугами) та забезпечення економії від масштабу.
Протягом сесії запитань-відповідей, він наголосив на тому, що при тісній співпраці наглядових органів ЄС у фінансовій сфері, ESAs (крім ESMA, до них входять також EBA, EIOPA) важливо враховувати відмінності між видами бізнес-моделей, таких як управління активами, банкінг та страхування – і ESMA постійно доповнює експертизу ESAs із питань фондового ринку.
Представник Управління фінансової поведінки (FCA) Великобританії озвучила актуальні питання, на яких фокусується робота наглядового органу, у тому числі, ліквідність ринку, фінансовий моніторинг та фінансові злочини, кібер-ризики, відповідальність та підзвітність профучасників.
Зокрема, було зазначено, що після Brexit-референдуму відбулася тимчасова зупинка викупу у 5-ти фондах (нерухомості, відкритого типу). Довгостроковий вплив події на ринок буде залежати від подальших кроків уряду країни. При цьому FCA проводить дослідження для перевірки якості управління в компаніях, що управляють фондами, визначення факторів, що спричиняють вихід інвесторів з відкритих фондів. Важливим при цьому буде також зрозуміти, чи допускати щоденне розміщення-викуп фондами, що працюють у таких секторах, як нерухомість. Результати дослідження планується опублікувати до кінця цього року.
Представник FCA підкреслила, що фінансова система має бути «ворожим середовищем» для фінансових злочинців, і з цією метою була прийнята Четверта Директива про боротьбу із відмиванням брудних коштів, що почне застосовуватися наприкінці червня наступного року. Фокус у ній робиться переважно на банки, але управлінські компанії також підпадають під її дію. Загалом, одна з підвищених вимог – посилене звітування щодо кібер-злочинів.
Британський регулятор також наголосила, що (інформаційні) технології не повинні використовуватися учасниками ринку для того, щоб обійти вимоги регуляторних актів. FCA досліджує питання «зв'язаних комісій» (заохочень) та інших витрат інвесторів у контексті вимог MiFID II та ще рік тому розпочала дослідження конкуренції на ринку управління активами, у тому числі звертаючи увагу на нерегульованих учасників. Результати будуть опубліковані згодом.
Протягом Форуму відбулося кілька панельних дискусій, протягом яких учасники європейського ринку управління активами, представники регуляторів, Єврокомісії та провідних науково-дослідних центрів обговорили найважливіші теми для індустрії управління активами ЄС, а саме:
·захист (прав та інтересів) інвесторів у контексті амбіційного плану регуляторів – Директиви UCITS, AIFMD, PRIIPs та інших законодавчих актів;
·розміщення фондів у цифрову еру: технологічні драйвери для індустрії управління активами; майбутнє пан-європейського персонального пенсійного продукту (PEPP);
·потенційні наслідки для європейської індустрії управління активами від Brexit;
·глобальні дебати щодо поглядів на системну важливість індустрії управління активами, а також ліквідність ринку та фондів.
Своє бачення поточної ситуації у регулюванні ринків, напрямків та перспектив подальшого її розвитку висловив Віце-голова IOSCO та Голова бельгійського управління фінансового нагляду (FSMA). Він говорив, зокрема, про тісну взаємодію між регуляторами ринків цінних паперів на глобальному рівні та, зокрема, про співпрацю в рамках Ради фінансової стабільності (FSB) та Європейської ради щодо системних ризиків (ESRB), а також із ESMA. Йшлося, зокрема, про проблему довіри до фінансових продуктів – чим складніший продукт, тим нижчий рівень довіри до нього (і попит на нього) з боку інвесторів. З іншого боку, було наголошено, що регулятори та IOSCO усвідомлюють наявні можливості та обмеження, що існують на ринках, для управляючих активами.
Водночас, представник Єврокомісії зазначив, що її фокус у питаннях макро-пруденційного нагляду буде залишатися на банківській системі, а для небанківського сектору вона буде, для початку, будувати спроможність для здійснення належного моніторингу.
Наприкінці Форуму відбувся круглий стіл керівників компаній з управління активами, що працюють в ЄС та світі: за модерування Генеральним директором німецької асоціації BVI, в обговоренні взяли участь представники значних за обсягами активів управлінських компаній. Предметом дискусії були, зокрема, очікування на 2017 рік, у тому числі погляди на ринкові питання, серед яких – інвестиційні стратегії в умовах низьких ставок, вплив Brexit тощо.
Також учасникам Форуму, які були присутні на гала-вечері, пощастило почути виступ лорда Джонатана Хілла, який залишив свою ключову посаду в Єврокомісії (був Комісіонером з питань фінансових послуг, фінансової стабільності та Об'єднання ринку капіталу (CMU)) після Brexit. Він розвіяв сумніви щодо можливості перегляду рішення щодо виходу Великобританії з ЄС, після нещодавнього рішення британського суду про обов’язковість затвердження рішення референдуму парламентом; закликав не сподіватися на повернення та зазначив, що питання стоїть не в тому, чи буде Brexit «м’яким» або «жорстким», а в тому, чи буде він «розумним» – для обох сторін.
Із програмою Форуму можна ознайомитися за цим посиланням:
https://www.efama.eu/programme/
Додатково – стисле звітування від @EFAMAnews:
Alexander Schindler: We have welcomed the Commission’s proposal to postpone by one year the application of the PRIIPs Regulation
Всього компаній-членів | 283 | на 05.02.25 |
Кількість КУА | 278 | на 05.02.25 |
Кількість адміністраторів НПФ | 16 | на 05.02.25 |
Кількість ІСІ | 1832 | на 05.02.25 |
Кількість НПФ* | 51 | на 05.02.25 |
Кількість СК* | 1 | на 30.11.24 |
Активи в управлінні КУА, млн грн | 669 930 | на 30.11.24 |
Активи НПФ в адмініструванні, млн грн | 3 300 | на 30.11.24 |