Д.Леонов: оподаткування не повинно підміняти регуляторну діяльність держави на ринку капіталу

10 червня 2015

      10 червня 2015 року Головуючий Ради УАІБ Дмитро Леонов виступив на галузевій зустрічі Цільової команди з податкової реформи, організованій  НКЦПФР та Міністерством фінансів України. На зустрічі обговорювалися проблемні питання оподаткування в сфері фондового ринку в Україні та пропозиції подальшого реформування Податкового кодексу України.

      Говорячи про концептуальні засади податкової політики на ринку капіталу, Головуючий Ради УАІБ зазначив, що економічна, фінансова та податкова політика держави мають бути збалансованими, а залучення інвестицій повинно стати основним пріоритетом економічної політики. Він також звернув увагу, що фіскальні інтереси держави мають реалізовуватися за рахунок збільшення бази оподаткування внаслідок зростання економічної діяльності, забезпеченої інвестиційними ресурсами.

      Необхідно змінити ставлення держави до інвестора не як джерела стягнення податків, а як до джерела залучення інвестицій в економіку. Режим оподаткування операцій з капіталом має бути стабільним, а однотипні доходи інвесторів мають оподатковуватися однаково за ставкою податку не вище базової, при цьому, оподаткуванню підлягають лише реальні, а не вірогідні доходи, зазначив Д.Леонов.

      Головуючий Ради УАІБ привернув увагу до необхідності податкового стимулювання довгострокових накопичень та вирішення проблем забезпечення пенсіонерів, зокрема шляхом повного зняття існуючих обмежень щодо пільгового оподаткування сплати пенсійних внесків на користь працівників з боку роботодавців, а також до усунення штучних податкових перешкод подальшого розвитку накопичувальної пенсійної системи. Держава повинна без обмежень сприяти здійсненню пенсійних накопичень громадян з усіх можливих джерел, що компенсуватиме вади та фінансову неспроможність існуючої державної солідарної пенсійної системи, сприятиме детінізації доходів громадян, формуванню в державі гарантованого довгострокового інвестиційного ресурсу за рахунок внутрішніх джерел.

      Він зазначив, що ключова проблема подальшого розвитку системи державного регулювання та оподаткування для ринку капіталу – існуюча практика розбудови державними регуляторами (зокрема, НБУ, НКЦПФР, Мінекономіки) системи регулювання обігу валютних, фондових та товарних об’єктів на основі норм Податкового кодексу України за відсутності відповідних норм спеціального законодавства.

      На думку Д.Леонова, це призводить до викривлення системи державного регулювання відповідних ринків, позбавлення уповноважених органів державного управління реальних регуляторних функцій та безумовного пріоритету фіскальних інтересів держави. Як наслідок продовжуватиметься тінізація цілих сегментів цих ринків та відтік фінансових ресурсів з банківських та небанківських фінансових установ.

      Боротися з негативними явищами на відповідних ринках, за переконанням Д.Леонова, треба за допомогою вдосконалення норм спеціального законодавства, а не спробами збільшення податкового тиску. Оподаткування не повинно підміняти регуляторну діяльність держави на ринку капіталу, наголосив він.

      Під час дискусії Д.Леонов також запропонував скасувати норми ПКУ, які надають фіскальним органам право готувати податкові роз’яснення, оскільки вдосконалити цей механізм за нинішніх умов він вважає неможливим.

      Крім цього, Д.Леонов акцентував увагу на важливості для інвестора стабільності режиму оподаткування операцій з капіталом. Остаточний варіант проекту змін до Податкового кодексу України має бути узгоджений з бізнес-спільнотою та містити норму про мораторій на внесення змін до тексту ПКУ протягом п’яти років, окрім випадків, коли такі зміни знижують податковий тиск на платників податків, покращують систему адміністрування податків, стосуються оподаткування нових видів економічної діяльності, законодавче врегулювання яких виникло після запровадження мораторію на зміни до ПКУ (але лише в одному пакеті законопроектів разом з такими змінами), сказав він.

      Пропозиції УАІБ щодо постатейних змін у Податковий кодекс України направлено до НКЦПФР.

 

Основні цифри
Всього компаній-членів284на 03.07.24
Кількість КУА279на 03.07.24
Кількість адміністраторів НПФ17на 03.07.24
Кількість ІСІ1791на 03.07.24
Кількість НПФ*53на 03.07.24
Кількість СК*1на 30.04.24
Активи в управлінні КУА, млн грн626 224на 30.04.24
Активи НПФ в адмініструванні, млн грн2 948на 30.04.24