З 1 січня 2024 року КІФи, що відносяться до категорії «середнє підприємство», не є підприємствами, що становлять суспільний інтерес - відповідь НКЦПФР
З метою забезпечення однозначності розуміння Українська асоціація інвестиційного бізнесу направила запит до Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку: чи вірно ми розуміємо, що з 1 січня 2024 року, якщо КІФ відповідно до Закону Про бухгалтерський облік відносився або почав відноситися згідно з показниками річної фінансової звітності за 2023 рік до категорії середнє підприємство і при цьому цінні папери цього КІФ не допущені до торгів на регульованому ринку, такий КІФ не є підприємством, що становить суспільний інтерес і, відповідно, може залучати для проведення аудиту фінансової звітності вже за 2024 рік суб’єктів аудиторської діяльності, які включені, у тому числі на період проведення аудиту, до розділу Реєстру аудиторів та суб’єктів аудиторської діяльності «суб’єкти аудиторської діяльності, які мають право проводити обов’язковий аудит фінансової звітності»?
Передумовою виникнення цього питання стало те, що 1 січня 2024 року набрав чинності новий Закон України «Про фінансові послуги та фінансові компанії» №1953-ІХ від 14.12.2021 року (далі – Закон Про фінансові послуги), який, серед іншого, надає нове визначення поняттю «фінансова установа» та встановлює новий перелік видів фінансових послуг.
Відповідно, з 01.01.2024 року Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку припинила ведення Державного реєстру фінансових установ у зв’язку із втратою чинності ЗУ «Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг». Отже, корпоративні інвестиційні фонди (далі – КІФи) з 1 січня 2024 року втратили статус фінансових установ.
Закон України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» (далі – Закон Про бухгалтерський облік) передбачає, щопідприємства, що становлять суспільний інтерес, - підприємства - емітенти цінних паперів, цінні папери яких допущені до торгів на регульованому ринку капіталу або щодо цінних паперів яких здійснено публічну пропозицію, банки, страховики, недержавні пенсійні фонди, інші фінансові установи (крім інших фінансових установ та недержавних пенсійних фондів, що належать до мікропідприємств та малих підприємств) та підприємства, які відповідно до цього Закону належать до великих підприємств.
НКЦПФР у своєму листі відповіла, що з 1 січня 2024 року, якщо КІФ відповідно до Закону Про бухгалтерський облік відносився або почав відноситися за показниками річної фінансової звітності протягом двох років поспіль (включно за 2023 рік) до категорії «середнє підприємство» і при цьому цінні папери цього КІФ не допущені до торгів на регульованому ринку, такий КІФ не є підприємством, що становлять суспільний інтерес і, відповідно, може залучати для проведення аудиту фінансової звітності за 2024 рік суб’єктів аудиторської діяльності, які включені, у тому числі на період проведення аудиту фінансової звітності, до розділу Реєстру аудиторів та суб’єктів аудиторської діяльності «суб’єкти аудиторської діяльності, які мають право проводити обов’язковий аудит фінансової звітності».
Отриману відповідь НКЦПФР і запит УАІБ додаємо.
Всього компаній-членів | 284 | на 21.12.24 |
Кількість КУА | 279 | на 21.12.24 |
Кількість адміністраторів НПФ | 16 | на 21.12.24 |
Кількість ІСІ | 1829 | на 21.12.24 |
Кількість НПФ* | 53 | на 21.12.24 |
Кількість СК* | 1 | на 31.10.24 |
Активи в управлінні КУА, млн грн | 650 460 | на 31.10.24 |
Активи НПФ в адмініструванні, млн грн | 3 237 | на 31.10.24 |