Об’єднання учасників фінансового ринку вважає, що законопроект про спліт втратив свою актуальність і несе невиправдані ризики
Законопроект 2413а «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо консолідації функцій із державного регулювання ринків фінансових послуг», зареєстрований у Верховній Раді у липні 2015 року, втратив свою актуальність, а ризики, які можуть виникнути у процесі його реалізації, невиправдані.
Так вважає Об’єднання учасників фінансового ринку, до складу якого входять 16 профільних професійних об’єднань, серед яких і Українська асоціація інвестиційного бізнесу. Ще наприкінці травня вони направили листи головам депутатських фракцій, у Комітет з питань фінансової політики і банківської діяльності Верховної Ради, до Адміністрації Президента України та Міжнародного валютного фонду, в яких наголошують, що зміни, які відбулися протягом 2015-2017 років, мають суттєву позитивну динаміку розвитку як самого ринку небанківських послуг, так і системи його державного регулювання.
Законопроектом, який був актуальним після активної фази фінансової кризи 2014 року, зазначається у листі, передбачено лише технічний перерозподіл здійснення функцій регулювання та нагляду від Нацкомфінпослуг до НБУ та НКЦПФР. Тобто фактично запланована ліквідація одного регулятора без інструментів повноцінної передачі повноважень іншим регуляторам. На думку учасників Об’єднання, ліквідація Нацкомфінпослуг може призвести до втрати інституційної пам’яті та досвіду подолання наслідків фінансових криз, які ринок фінпослуг та небанківські фінустанови пройшли більш гідно ніж банківська система і з мінімальними втратами. Повернення до надмірної зарегульованості ринку стримуватиме його розвиток та суттєво ускладнить порядок отримання фінкомпаніями ліцензій за процедурами НБУ, а головне – може призвести до втрати функції захисту прав споживачів фінансових послуг, яку результативно здійснює Нацкомфінпослуг, проте яка не є властивою для НБУ та НКЦПФР.
Учасників Об’єднання також непокоїть, що у разі прийняття законопроекту №2413а виникне перехідний період, під час якого деякі недобросовісні учасники можуть скористатися тимчасовими «провалами» у регулюванні та зникнути з ринку, не виконавши свої зобов’язання перед клієнтами. Крім цього, зміна моделі державного регулювання спричинить значне згортання ринку небанківських фінансових послуг, і як наслідок, значно скоротяться надходження до державного та місцево бюджетів, підвищиться рівень безробіття.
Учасники Об’єднання закликають залишити функцію державного нагляду та регулювання небанківських установ за Нацкомфінпослуг, посиливши її інституційну спроможність та фінансову незалежність.
Всього компаній-членів | 284 | на 23.12.24 |
Кількість КУА | 279 | на 23.12.24 |
Кількість адміністраторів НПФ | 16 | на 23.12.24 |
Кількість ІСІ | 1829 | на 23.12.24 |
Кількість НПФ* | 53 | на 23.12.24 |
Кількість СК* | 1 | на 31.10.24 |
Активи в управлінні КУА, млн грн | 650 460 | на 31.10.24 |
Активи НПФ в адмініструванні, млн грн | 3 237 | на 31.10.24 |