Законопроект про спліт: ФФБ та ФОН повинні залишитися окремим видом діяльності

19 жовтня 2017

13 жовтня 2017 року Об’єднання Фінансових Установ та Українська Асоціація Інвестиційного Бізнесу провели робочу зустріч з питань регулювання діяльності управителів фондів фінансування будівництва  (ФФБ) та фондів операцій з нерухомістю (ФОН) в контексті законопроекту №2413-а щодо консолідації функцій з державного регулювання ринків фінансових послуг (відомий як «Закон про спліт»). Зустріч пройшла за участю представників Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг та Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку.

Приводом для зустрічі представників фінансового ринку, за словами Генерального директора ОФУ Вікторії Волковської, стало звернення Міжнародних партнерів України – МВФ, Світового банку, ЄБРР, USAID та Представництва ЄС в Україні до Верховної Ради, у якому депутатам рекомендувалося завершити розгляд законопроекту №2413-a та висловлювалася готовність співпрацювати з Верховною Радою у процесі підготовки його  до другого читання.

Цей законопроект передбачає перерозподіл повноважень Нацкомфінпослуг з регулювання та нагляду за фінансовими компаніями між Національним банком України та НКЦПФР.

Занепокоєння учасників зустрічі викликало питання щодо передачі НКЦПФР повноважень з регулювання та нагляду за ФФБ та ФОН. Норми законопроекту в цій частині,  розглянуті у першому читанні, встановлюють, що діяльність з управління  ФФБ/ФОН є підвидом діяльності з управління активами.
 
Як зазначив Головуючий Ради УАІБ Дмитро Леонов, спостереження за законотворчими ініціативами показує, що законотворці, на жаль, у багатьох випадках не відчувають різницю між управителем і об’єктом управління. Не завжди їх можна зливати, наголосив він.

Схожі побоювання висловила і юрист діючого ФФБ Марія Грабовська: часто регулятори, не вникаючи у специфіку ринку, просто використовують логіку праворегулювання граничних галузей. Причому, буквально. Наприклад, беруть  нормативну базу з ІСІ й переносять на ФФБ. А це зовсім різні ринки. У результаті під загрозою опиняються фонди, на які припадає 25% фінансів усього ринку нерухомості, - підкреслила юрист.
 
Крім того, представники фінансового ринку висловили занепокоєння щодо можливого переліцензування діяльності управителів ФФБ та ФОНів внаслідок зміни назви виду діяльності, тоді як у нинішньому законодавстві передбачено, що вони отримують ліцензію один раз і вона повинна бути збережена.
 
Запрошений на робочу зустріч директор Департаменту стратегії розвитку ринків капіталу НКЦПФР Максим Лібанов висловив припущення, що прийняття «Закону про Спліт» не повинно призвести до глобальних змін. Однак, зауважив, що згодом від Кабміну до НКЦПФР можуть перейти функції щодо розробки нових ліцензійних умов. У такому випадку Комісія передбачить для фінансових компаній перехідний період на розробку додаткових документів. Зазвичай такий період складає півроку, додав він.
 
За результатами обговорення учасники робочої зустрічі вирішили звернутися до профільного комітету ВРУ з пропозицією врахувати зауваження Асоціації «Об’єднання Фінансових Установ» та внести у законопроект, який готується до другого читання, такі  зміни:

- залишити чинну назву виду діяльності управителів ФФБ та ФОН із збереженням за компаніями існуючих ліцензій;

- визначити в законопроекті управління ФФБ та ФОН як окремий вид діяльності шляхом внесення поправок до тексту законопроекту про спліт.

 

Основні цифри
Всього компаній-членів284на 24.12.24
Кількість КУА279на 24.12.24
Кількість адміністраторів НПФ16на 24.12.24
Кількість ІСІ1829на 24.12.24
Кількість НПФ*53на 24.12.24
Кількість СК*1на 31.10.24
Активи в управлінні КУА, млн грн650 460на 31.10.24
Активи НПФ в адмініструванні, млн грн3 237на 31.10.24